recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvordan er bitraten på DVB-T2?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvordan er bitraten på DVB-T2?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvordan er bitraten på DVB-T2?
    Sendt: 03-Juni-2020 kl. 08:00
Bitraten på det nu hedengangne DVB-T var lavere end på kabel og sat. Ved indførslen af DVB-T2 er den formentlig sænket yderligere p.g.a. den højere kompression?

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2020 kl. 10:27

Slettet


Redigeret af csell - 03-Juni-2020 kl. 10:31
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2020 kl. 10:28

Hej.

Jeg satte min søsters Dreambox DM 900 tilbage til fabriks indstillinger og lavede en kanalsøgning i går. Kanalsøgningen fandt 42 DVB-T2 kanaler, som må være fordelt på 5 mux.

Så vidt jeg husker fandt en kanalsøgning i slutningen af december 49 kanaler fordelt over 6 mux, hvor af jeg gætter på at 2 Boxer mux allerede var DVB-T2.

Så jeg vil umiddelbart tro, at Bitraten er ca den samme?

Hilsen Carsten.




Redigeret af csell - 03-Juni-2020 kl. 10:29
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2020 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Så jeg vil umiddelbart tro, at Bitraten er ca den samme?


Det lyder dog umiddelbart ikke logisk, idet årsagen til omstillingen til DVB-T2 var at skabe mere plads til mobilnettet, så hvis kanalerne stadig optager samme båndbredde er der jo intet vundet ved det.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2020 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Så jeg vil umiddelbart tro, at Bitraten er ca den samme?


Det lyder dog umiddelbart ikke logisk, idet årsagen til omstillingen til DVB-T2 var at skabe mere plads til mobilnettet, så hvis kanalerne stadig optager samme båndbredde er der jo intet vundet ved det.

Flemming


Jo, fordi der nu er en MUX (frekvens) mindre nu til DVB-T efter ændringen, der nu kan bruges til mobil bredbånd.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2020 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

  Det lyder dog umiddelbart ikke logisk, idet årsagen til omstillingen til DVB-T2 var at skabe mere plads til mobilnettet, så hvis kanalerne stadig optager samme båndbredde er der jo intet vundet ved det.

Hej.

Politik behøves ikke at være logisk.

Det man har gjort i går, er at gå fra 6 til 5 mux og har skabt den ønskede plads til mobil bredbånd.
En plads som resten af Europa allerede har, eller senere skal skaffe.

I forbindelse med udbud af service provider, som Boxer genvandt, var det et krav at man skiftede til DVB-T2 og som jeg husker det HEVC. Boxer er tilsyneladende sluppet ud af kravet om HEVC, men skiftede helt til DVB-T2 i går samtidigt med DR.

Der er ingen der ved hvornår, og hvad den næste ændring vil bringe? 
Vi kan kun gætte.

Hilsen Carsten.  

 



Redigeret af csell - 03-Juni-2020 kl. 11:24
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2020 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

  Det lyder dog umiddelbart ikke logisk, idet årsagen til omstillingen til DVB-T2 var at skabe mere plads til mobilnettet, så hvis kanalerne stadig optager samme båndbredde er der jo intet vundet ved det.
Politik behøves ikke at være logisk.


Nej, men i dette tilfælde SKAL det være logisk. Ellers bliver der jo ikke plads til mobilnettet. At man indskrænker antallet af mux hjælper jo ikke, hvis de nye mux samtidig gøres forholdsmæssigt større.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2020 kl. 12:02
De har komprimeret luften mellem hver bit (højere modulation). Dvs. flere bit på mindre plads (MHz).
Til top
Usukjelds Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-Juni-2014
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Usukjelds Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2020 kl. 21:23
DVB-T2 giver mere kapacitet på den samme mængde spektrum. DR's 2 DVB-T MUX havde en samlet kapacitet på 40 Mbps. DR's nye DVB-T2 MUX har en kapacitet på 33 Mbps. Med lukningen af DR Ultra, DR3 og DRK lader det til, at DR har nok kapacitet til overs i de 33 Mbps til at kunne sende DR Ramasjang i HD. Den var tidligere kun i SD på antenne-tv.

Boxer har også øget kapaciteten en smule ved at skifte til DVB-T2 i de to tidligere DVB-T MUX, så de nu har kapacitet til TV2 Sport X.
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2020 kl. 06:14
Oprindeligt skrevet af Usukjelds Usukjelds skrev:

DVB-T2 giver mere kapacitet på den samme mængde spektrum. DR's 2 DVB-T MUX havde en samlet kapacitet på 40 Mbps. DR's nye DVB-T2 MUX har en kapacitet på 33 Mbps. Med lukningen af DR Ultra, DR3 og DRK lader det til, at DR har nok kapacitet til overs i de 33 Mbps til at kunne sende DR Ramasjang i HD. Den var tidligere kun i SD på antenne-tv.

Boxer har også øget kapaciteten en smule ved at skifte til DVB-T2 i de to tidligere DVB-T MUX, så de nu har kapacitet til TV2 Sport X.

Ikke, som jeg forstår det på side 5 her - Udbud af ny TV-kanal: https://www.regeringen.dk/media/5470/29062018endelig-medieaftale-2019-2023.pdf Denne kanal ska tilsyneladende sende det, som DR ikke må sende, som jeg forstår det.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2020 kl. 09:04
For sjov skyld optog jeg i aftes 1 time fra DR1. Den fylder 3,05 GB, hvilket jeg får til ca. 6800 kbps. Det er for mig ret højt og meget overraskende. Jeg havde nok forventet 4000 - 5000 kbps.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Usukjelds Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-Juni-2014
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Usukjelds Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2020 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:


Ikke, som jeg forstår det på side 5 her - Udbud af ny TV-kanal: https://www.regeringen.dk/media/5470/29062018endelig-medieaftale-2019-2023.pdf Denne kanal ska tilsyneladende sende det, som DR ikke må sende, som jeg forstår det.

Mette Bocks kulturkanal blev aldrig sendt i udbud, og det er ret uklart, om den nogensinde bliver til noget, efter den ny regering kom til og lovede et nyt medieforlig. Jeg vil vurdere det som meget tvivlsomt.
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu