|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
mainleif ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 146 |
![]() Sendt: 18-Oktober-2006 kl. 08:56 |
Hej, jeg har købt et Toshiba 32WL66Z og er temmelig meget i vildrede med alle stikkene på fjernsynet. Jeg ønsker at forbinde således at lyden fra både DVD og TV går til forstærkeren. Mh.t. billedsignal har min DVD en scartudgang og en phonostik udgang hvorpå der står video out. Jeg vil helst ikke brug scart da kablet er klodset at føre rundt i stuen. Billedet vises fint hvis jeg forbinder DVD video out (phono stik) til fjernsynets phono indgang på siden. Der står Video på denne indgang. Det er dog ikke praktisk at ledningen er på siden. Vil tro at det kan bruges til videokamera og lignende. Imidlertid finder der en indgang bag på fjernsynet som hedder komponent video ind. Der er 3 phonostik grøn,blå,rød med navne Y, PB/CB, PR/CR. Endvidere 2 audioindgange. Nogen som har et godt forslag til hvordan jeg forbinder fjernynet til DVD og til forstærker? |
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
Du skal ihvertfald ikke bruge phonoindgangen på siden af TV'et - hvis du vil opnå ordentlig kvalitet. Singalet i det almindelige phonostik kaldes komposit og er den absolut dårligste signaltype der findes, derfor sidder stikkene på TV'et også på siden da man ikke forventer at noget skal tilsluttes fast med denne signalføring. Det er blot til en midlertidig tilslutning hvis man lige skal tilslutte en game konsol eller et ældre videokamera. Bedste tilslutning fåes ved brug af HDMI, dernæst komponent og Scart RGB og sidst komposit. Har din dvd ikke HDMI bør du benytte Scart RGB eller Komponent. Ønsker du ikke at benytte Scart RGB grundet kabelføring så check lige om ikke din DVD har komponent out (grøn,blå,rød med 2 audioudgange) som du kan bruge istedet. Har den ikke det, vil jeg anbefale du køber en ny DVD (med HDMI). Alt andet end tilslutning via komposite. Lyden fra TV'et tilsluttes din forstærker fra de 2 audioudgange der er på TV'et. Lyden fra din DVD tilsluttes din forstærker fra enten en digital audioudgang, eller almindelig audio out - det afhænger af hvilke muligheder din DVD og din forstærker tilbyder. |
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|
![]() |
|
mainleif ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 146 |
![]() |
Hej igen. Mange tak for svaret. Jeg måtte så bide i det lidt sure æble og som du foreslår købe en ny DVD (fona - samsung) og et hdmi kabel til 700 kr i elmutanten - det bedste kan jo ikke blive for godt, hihi. Men jeg skal da lige love for at kvaliteten røg til tops. Wow det er 100% skarpt uden noget som helst støj. 10 gange bedre i forhold til komposite kablet på den gamle dvd. Ekspedienten i elmutanten sagde at komponent og hdmi giver samme kvalitet. Men hdmi'en rykker bare :). Gud ved om et hdmi kabel i fona som er noget billigere er lige så godt som de lækre kabler fra elmutanten? Et lille ekstra spørgsmål som nogen måske kan hjælpe med. Jeg vil gerne bruge computeren til at afspille film på fladskærmens-tv'et men samtidig skal komputeren også have en almindelig lille skærm foran sig. Kan man købe 2 grafikkort til computeren så begge skærme kan bruges samtidig? eller skal jeg have en box så jeg kan switzhe mellem skærmene? Hvilke skærmkort er bedst. De skal helst være passiv kølede og ikke kunne noget særligt andet end vise film på fladskærmene. Jeg går ud fra at det er bedst med et grafikkort med HDMI udgang som jeg kan føre til fjernsynets anden HDMI indgang. Tak. Redigeret af mainleif - 19-Oktober-2006 kl. 10:34 |
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
Tillykke med din nye DVD - ja HDMI kontra komposite giver en enorm kvalitetsforskel i billedet. Et HDMI kabel til 700,- havde nok ikke været nødvendigt, du kunne sikkert have fået samme kvalitet fra et 200-300,- kabel hos eks. av-connection.dk - men pyt med det, nu er du ihvertfald sikker på det er iorden. Stort set alle grafikkort idag har både VGA og DVI udgang - dvs. du kan med et grafikkort tilslutte til 2 forskellige skærme samtidig og indstille i grafikdriverne hvordan de 2 skærme skal opføre sig - enten i klonmode hvor de er helt ens, eller som sekundær skærm hvor nr.2 skærm er en udvidelse af nr. 1 skærm - man benytter et DVI->HDMI kabel for at tilslutte til TV'et og et ekstra kabel for at tilslutte fra lydkort til TV Jeg kører selv med VGA kabel til min almindelige PC skærm og DVI->HDMI kabel til mit TV - i driverne er valgt klonmode så der ses detsamme på begge skærme, og samtidig er valgt theater mode for nr.2 skærm (TV'et) hvorved afspilning af film altid kører i fuld skærm på TV'et, også selvom det kun kører i et vindue på min almindelig PC skærm. Personligt kan jeg bedst lide ATI's grafikkort fremfor Nvidias, men det er et religionsspørgsmål Forslag til et godt kort kunne være kort baserede på ATI X1300 - der findes forskellige modeller fra forskellige producenter Her blot et eksempel http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=201895
|
|
|
|
![]() |
|
zaboom ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 29-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 354 |
![]() |
Må lige hoppe på tråden her, men lidt off topic. PCI-express kort som dette - kan det bruges i en PC uden express port? Jeg har kun en AGPx8 port på mit kort..? |
|
...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
|
|
![]() |
|
![]() |
Nej - så skal du have en version med AGP - X1300 laves faktisk også i AGP version. |
|
|
|
![]() |
|
zaboom ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 29-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 354 |
![]() |
Takker for svaret |
|
...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
|
|
![]() |
|
![]() |
Hej igen. tak for svarene. Jeg overvejer snart at købe en ny computer fordi den gamle efterhånden er et støjhelvede. Vil indtil videre købe omtalte express grafikkort og dvi->hdmi kabel.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |