recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvordan gør jeg mit analoge stereoanlæg digitalt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvordan gør jeg mit analoge stereoanlæg digitalt

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-Juni-2006
Status: Offline
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af rumguf rumguf skrev:


Tobywan
Jeg skal ikke udskifte dele i mit gamle anlæg, ej heller højttaler. Jeg tvivler på at Sonos egne spiller bedre end mine F3/lyd gulvhøjttalere ;-)

Ja, det er jo netop det jeg skriver til dig. Lød som om du kiggede på noget andet end Sonos Connect.
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12243
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af rumguf rumguf skrev:

Naiera,
Jeg har ingen apple produkter (heller ikke Iphone) og Med en Mac mini skal jeg jo stadig have en NAS til filerne? Så er vi pludselig langt over 10.000 og det er ikke realistisk med mit budget.


Du behøver ingen NAS til filerne hvis Mac Mini'en har en harddisk der er stor nok. Jeg ved ikke hvor meget plads 3500 plader tager; jeg har selv kun godt 6000 sange på min.

Den kræver selvfølgelig tilstedeværelse i stuen, da den skal tilsluttes DAC'en med kabel, og forbindes til fjernsynet, da man jo vil kunne komme ud for, at skulle ordne et eller andet, på computeren.

Det er en noget anderledes løsning end Sonos, men det lyder med garanti bedre.

Redigeret af Naiera - 24-August-2014 kl. 11:39
Til top
Jever Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-April-2004
Sted: Karise
Status: Offline
Point: 972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jever Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 11:47
Jeg tror det er en Bluesound løsning der rammer dig bedst.
Tjek denne ud, den har indbygget ripper og HDD, og burde teknisk afspille i bedre kvalitet end Sonos.

http://www.hifiklubben.dk/Products/bluesound-vault-musikstreamer-55283
**Kan "stadigvæk" ikke få hyperlink til at virke via ipad/smartphone, men prøv at smid ovenstående link i din browser**


Jeg er selv Sonos mand, og er fuldt ud tilfreds da jeg udelukkende bruger streaming tjenester.
Men i dit tilfælde må denne Bluesound løsning være optimal.

Redigeret af Jever - 24-August-2014 kl. 11:54
Til top
Rod Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-August-2014
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 11:47
Har selv lige købt Bluesound.
Iflg. HiFi Klubben er det bedre end Sonus.
Når du nu skal bruge analog ud, vil jeg også vælge Bluesound.

Men du skal IKKE begynde at rippe dine cd'er før du har det du vil bruge. 
Rip så et par stykker, og se hvordan det ser ud i layout.
SÅ kan du se om du ripper dem så de matcher layoutet i f.eks. Bluesound.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Du behøver ingen NAS til filerne hvis Mac Mini'en har en harddisk der er stor nok. Jeg ved ikke hvor meget plads 3500 plader tager; jeg har selv kun godt 6000 sange på min.
Mine 105 rippede cd'er fylder 39 GB i flac format, dvs. regn med omkring 1.2-1.3 TB for 3500 cd'er.

Jeg har en Sonos Connect tilsluttet mit i øvrigt analoge stereosystem, i starten bare Sonos via phonokabler over til min analoge forforstærker, analog effektforstærker og ud af et sæt højttalere, senere blev det til Sonos digitalt til en dac, fra dac til analog forforstærker via phono, videre til analog effekt osv. Jeg købte dac primært fordi jeg byggede en htpc der kun spyttede digital lyd ud og så kunne jeg lige så godt bruge den til Sonos'en også. Lydmæssigt synes jeg egentlig ikke det gjorde en forskel, dac'en i en Sonos er ret fornuftig, men jeg skal da ikke udelukke at dine ører er bedre end mine - der er jo folk der hævder at de kan høre græsset gro og jitter og alt muligt andet fantastisk.. Wink

En sonos er en fin lille sag, kan styres via smartphones og tablets osv, men i virkelighedens verden er det ikke helt så lækkert som det lyder, efter min mening, that is.. Lad os starte med lydstyrken, hvis du bruger din ipad til at styre lydstyrke på en sonos så spiller din sonos ikke længere lige så højt som hvis du fx. skifter til pladespiller, radio eller cd da du jo har skruet ned for linieniveauet fra sonos'en. Løsningen er, at slå lydstyrkekontrollen i sonos fra og køre fuldt liniesignal altid, hvorefter du ordner lydstyrken på din forstærker. 

Hvis du kører sonos digitalt til en dac og videre analogt fra dac til forstærker bliver det endnu vigtigere altid at holde fuld lydstyrke på sonos'en da denne kun kan skrue ned for lydstyrken ved at forringe bitbredden af signalet til dac'en.

Så ja, du kan vælge musikken med din telefon/tablet, men du bør i praksis styre lydstyrken med din forstærker. Resultat, du skal have fat i både din tablet og din remote til forstærkeren for at styre det hele - irriterende i min verden.

Bluesound har samme "problem".

Selv hvis du ignorerer det med lydstyrken og bare styrer det fra din tablet/tlf alligevel, så synes jeg stadig det er mindre end ideelt at hvis fx. telefonen ringer, så skal du først swipe for at tænde telefonen, skifte til sonos/bluesound appen hvis den ikke allerede er aktiv for at kvæle lyden inden du håber på at vedkommende der ringer ikke har lagt på. Med en klassisk remote er det bare at trykke mute mens du besvarer opkaldet.

Jeg overvejede på et tidspunkt at skifte til Squeezebox Touch da den både kan styres via telefon og en alm. infrarød remote, men nu hvor den er udgået af produktion er det blevet ved tanken.

Ovenstående er ikke for at være negativ, jeg køber bare ikke reklamebillede af den glade familie der danser på en sky fordi alt er så nemt.. Smile

Jeg har skiftet min sonos ud med en billig netbook der leverer et digitalt signal til min dac. Det betyder at jeg skal hen til reolen med den bærbare for at vælge musik, men det skal jeg alligevel for at styre forstærkeren, så det er ikke meget anderledes en at smide en skive i cd afspilleren i gamle dage. I det daglige synes jeg det er langt nemmere/mere naturligt at bruge end sonos'en - og lur mig om ikke jeg kunne finde et musikafspillerprogram med smartphone/tablet remote hvis jeg fik behovet?

Hvis valget står mellem sonos og bluesound ville jeg vælge bluesound. 

Hvis du vælger sonos og ikke ønsker at trække netværkskabel hen til dit anlæg så skal du bruge en sonos bridge kablet til din router for at en sonos connect kan levere musik ved dit anlæg trådløst. Derudover skal du bruge enten en pc eller en NAS til at have musikken liggende på.

Til sammenligning kan bluesounds billigste godt snakke alm. wifi uden en specialsender ved din router, derudover kan den hookes op til en usb harddisk - dvs. du kan være igang med en 2 TB usb disk, sådan en bluesound til 2995,- og ikke mere. Bluesounden kan også klare 24 bit musik, igen hvis du er en af dem der hævder at "kun" 96 dB signal/støjforhold fra et 16 bit signal giver hørbar støj.. 
Til top
hbjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Februar-2004
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hbjensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 19:37
Hvis du er til lidt "gør det selv" kan du bruge en raspberry pi + HIFIBerry. Installer Volumio og afspil dine FLAC filer fra en NAS. 

Lidt research vil sikkert vise at det er den bedste lyd du kan opnå til små penge.

mvh Henrik


Redigeret af hbjensen - 24-August-2014 kl. 19:38
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 20:06
Nu er der flere der anbefaler Sonos.

Men har Sonos ikke stadig en begrændsning på 65K?

Med 3500 CD, kan man jo hurtig komme op i nærheden.
Til top
kloppern Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2010
Sted: Hinnerup
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 22:15
Hvis tanken er, at det skal spille i stedet for din cd-afspiller så ville jeg vælge Bluesound. Den har en bedre dac, den understøtter 192/24, den kobles på dit eksisterende netværk og den spiller rigtig godt. Den fås i en udgave hvor du bare smider cderne i, så ripper den, finder covers osv. Jeg har ingen erfaringer med det, så hvor god ripper delen er ved jeg ikke.
Personligt tror jeg også du vil blive mere glad for en nas, det virker rigtig godt og er en mere fleksibel løsning, der ville jeg vælge en synology. Deres styresystem er meget brugervenlig og nemt at gå til. Med en nas har du automatisk backup (min er sat op til hele tiden at kopiere den ene harddisk til den anden). Deruover kan du altid smide en større harddisk i hvis du får brug for mere plads. Det er formentlig mere besværlig i bluesound.
Da jeg købte min bluesound, kunne jeg "prøve" den i 14 dage, jeg ved ikke om sonos tilbyder det samme, for så kunne du jo selv teste de 2 systemer og se om det er for dig. 


Redigeret af kloppern - 24-August-2014 kl. 22:19
Til top
AarhusBruger Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2009
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AarhusBruger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 23:54
Jeg bruger en løsning med en WDTV Live Hub. Det er en medieafspiller med indbygget 1TB harddisk. Det er nok ikke helt nok til 3500 cd'er, men den kan også afspille filer fra en NAS eller du kan sætte en stor ekstern harddisk til den med USB.

WD'en er så forbundet med optisk kabel til en Cambridge DAC100 (det kunne være en hvilken som helst anden DAC). DAC'en er forbundet til min NAD forstærker.

Det hele styres fra mobil eller tablet ved hjælp af programmet BubbleUPNP. Med programmet kan jeg kigge rundt i alle mine albums med tilhørende covers og afspille dem igennem WD'en. Der kan også laves playlists og andet gejl.

Man kunne kalde løsningen for en fattig-mands SONOS. Det fungerer på fuldstændigt samme måde som en SONOS Connect ville gøre. Eneste forskel er at du ikke kan tilføje flere zoner rundt omkring i huset som du kan med SONOS.

Løsningen har kostet ca. 2500kr - 1200kr for DAC'en og 1300kr for WD TV Live Hub.

Hos mig spiller det bedre end min gamle NAD cd-afspiller - i princippet er det vel DAC'en der afgør hvor god kvalitet du får. Jo bedre DAC, jo bedre en cd-afspiller kan det erstatte.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12243
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2014 kl. 00:08
Du har bare, med al sandsynlighed, ikke elimineret jitter. Det kan gøre en kæmpe forskel for lydkvaliteten.

Det er dog svinelækkert at have alle sine cd'er lige ved hånden, uden at miste kvalitet på nogen måde. Som beskrevet er det ikke engang specielt dyrt at gøre det bedre end før.
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2014 kl. 08:47
Hvis du kan lide Sonos setuppet og vil have bedre lydkvalitet, så prøv om du kan finde en brugt Sonos Cullen og tilslut den en DAC.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2014 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af technology technology skrev:

Du skal have en Sonos bridge tilsluttet din router. Selve connecten kobler så trådløst på din bridge trådløst.
Altså du behøver ikke at have kablet forbindelse til dit anlæg.
Hvis du ønsker højere lydkvalitet så se på Bluesound.
Kender den ikke selv men den skulle være et niveau højere
http://www.hifiklubben.dk/Products/bluesound-node-tradlos-musikafspiller-55262/


Der var en gang. Den gang er vi nået til enden af ;)

Sonos kræver hverken Bridge eller kabel længere. Fra version 5 eller 5.1, kan man tilslutte direkte til ens eksisterende WIFI. Så sparer du da de 400kr på en Bridge.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu