|
Hvordan må en ombyttet vare leveres ? |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | ||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er egentlig meget simpelt. Repareret vil sige at din telefon er repareret. Refurbished vil sige at du får en andens telefon som er repareret. Den går generelt ikke i Danmark hvis det skal være lovligt (i forbrugerkøb, b2b er noget andet). Der kan være gråzoner, specielt fordi sælger nok godt må reparere med en brugt reservedel, men der skal stadig være et element af din oprindelige telefon i det som du får tilbage. Ellers er det omlevering som skal ske til ny vare hvis du købte en ny vare. Og i øvrigt har du tre års reklamationsret for den del af telefonen som er repareret (købeloven gælder ikke her, så de almindelige forældelsesregler bruges, og de siger 3 år). Tidligere var det endda 5 år. |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
Kip James ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 14-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 433 |
|
Telenor påpeger jo at jeg med denne Smartphone-aftale (24mdd afbetaling) egentligt ikke handler med dem, men at de bare tilbyder aftalerne.... de påstår (?) reelt set at de bare er "mellemmænd" for ja, HTC, Samsung, Sony - you name it. Du mener altså at de IKKE er så neutrale som de selv hævder ?
|
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
|
Du har vel købt telefonen af Telenor? Om du betaler kontant eller på afbetaling har ingen betydning for din reklamationsret. |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
Kip James ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 14-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 433 |
|
Hej Jesper
Præcis - jeg er da selv af den overbevisning at jeg har købt den af Telenor (i em Telenor butik - det er jeg da sikker på ![]() Jeg siger også blot, at på mig lyder det lidt som om (og det har det gjort flere gange) at Telenor gerne vil have det til at lyde som om, at de i princippet ikke har noget med selve aftalen at gøre - at de bare formidler den (og det er de gode til at formidle, skulle jeg hilse at sige) |
||
![]() |
||
NPIversen ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 19-Marts-2011 Status: Offline Point: 43 |
|
Nu har jeg ikke set købsaftalen, men det klare udgangspunkt er at Telenor er sælger. Telenor er kendt for at sælge telefoner og du har købt telefonen i en af deres forretninger. Der må således være en klar formodning for, at det er Telenor du har handlet med. Såfremt Telenor mener de blot har optrådt som mellemmand er det Telenors opgave, at bevise du var gjort bekendt hermed. I praksis skal det således fremgå helt klart af de dokumenter du underskrev før telefonens overdragelse. Reklamen på Telenors hjemmeside understøtter i øvrigt ikke ligefrem deres påstand:: http://www.telenor.dk/privat/mobil/mobil/smartaftale/ Under alle omstændigheder virker det ikke særligt plausibelt at HTC skulle have indgået en aftale med Telenor om, at HTC er sælger når telefonen købes på afbetaling. Elektronikforhandlere er notoriske for, at kræve køber reklamerer direkte ovefor producenten.
|
||
![]() |
||
|
En anden ting.... nu har jeg ganske vist haft den her aftale siden 16 juli 2011, men hvordan forholder mine rettigheder sig i forbindelse med fortrydelse af køb/opsigelse af aftale, når jeg nu får stukket en helt ny telefon i hånden ? (hvilket telenor nu oplyser mig at HTC er gået med til)
YDERLIGERE: Den aftale jeg oprettede i juli lyder på 170kr pr måned. I mellemtiden er aftalen på den telefon jeg har faldet til 125kr pr måned. Er det bare sur røv for mig, eller burde man gå ind og ændre min nuværende aftale til 125kr eller er man ligefrem forpligtet til det nu hvor jeg får et nyt produkt ???
Redigeret af Kip James - 23-December-2011 kl. 09:38 |
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
|
Du lavede en kontrakt med Telenor i sommers om at de skulle levere dig en telefon og du skulle levere 170 kr. om måneden i to år til dem, den kontrakt ændrer sig ikke ved at de ombytter den telefon der burde have virket til en der rent faktisk virker. At prisen på telefonen i mellemtiden er faldet har ikke noget med din kontrakt at gøre.
Hvis du havde købt telefonen kontant i sommers ville Telenor heller ikke være forpligtet til at sende dig penge hver gang modellen falder i pris, så prisen og afdragene forbliver som de var den dag du og Telenor indgik kontrakten. |
||
![]() |
||
|
Tak for det -det lyder nu meget fornuftigt ![]() Så skal jeg bare bruge svar på hvordan ens rettigheder ser ud med et nyt ubrugt produkt i hånden og en som nævnt "gammel" aftale...
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |