|
Hvordan slettes filer fra Linux partition |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10581 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 19-Juli-2014 kl. 12:56 |
|
Min Gigablue modtager benytter Linux formatet ext3 til optagelser på harddisk. Optagelserne kan afspilles og redigeres på en Windows PC ved hjælp af det lille program EXT2 Volume Manager. Jeg vil også gerne kunne slette optagelserne på PCen, men det kan ikke lade sig gøre. Hvis jeg prøver kommer der en meddelelse enten med at filen er skrivebeskyttet eller er åben i et andet program, hvilket ikke er tilfældet.
Hvordan kommer jeg videre? Flemming |
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det kan være et spørgsmål om manglende rettigheder, at du ikke er den bruger der er brugt til at optage filen og derfor ikke har lov at slette dem.
sudo rm filnavn er et forsøg værd, sudo beder superuser/admin om at udføre funktioner. Det er dog ikke utænkeligt at den beder dig om superuser kodeord før den gider lave rm på filen. Det kan også være du kan være heldig med en chmod 777 filnavn hvilket giver alle brugere fulde rettigheder til filen, efterfølgende kan den så slettes med rm filnavn.
|
||
![]() |
||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10581 |
|
Dit svar giver desværre ingen mening for mig. Der kræves intet kodeord el.lignende for at optage og heller ikke for at slette optagelserne med Gigablue boksen. Det er af nemheds hensyn jeg gerne ville kunne slette filerne efter overførsel/redigering, når jeg alligevel har harddisken koblet til PCen. Flemming |
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6693 |
|
Boxen har indbygget et kodeord, som du ikke kan se. Der er som regel administratorpassword på alle Linux installationer. |
||
Venlig hilsen
KB |
||
![]() |
||
Zulu ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
|
Det lyder som om du har "mounted" linux-disken som read-only. Er der ikke mulighed i software for at mounte diske som read-write?
EDIT: Bare lige for at være helt med: Optager du på en ekstern USB-harddisk, som du står tager og tilslutter din PC, når du skal hente optagelserne over på PC'en? Din optager har også et netværksstik, så mon ikke det ville være nemmere at tilgå optagelserne den vej? Så slipper du også for at skulle koble disken til og fra... ;) Redigeret af Zulu - 19-Juli-2014 kl. 23:17 |
||
![]() |
||
DrageMester ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1660 |
|
Som standard er der ikke skrive-adgang til en partition monteret med EXT2 Volume Manager (ext2fsd) - man bliver spurgt om dette under installation og som standard er skrive-adgang valgt fra.Uden skrive adgang kan man heller ikke slette filer eller omdøbe filer.
|
||
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
||
![]() |
||
|
Jeg har valgt skriveadgang og kan også godt lægge filer fra PCen over på harddisken. Derfor undrer det mig, at jeg ikke kan slette de optagelser som boksen har lavet. Flemming |
||
Samsung UE55F7005
||
![]() |
||
|
Ja, jeg benytter en ekstern USB harddisk. Jeg har slet ikke overvejet at tilgå optagelserne via netværket. Der kræves vel WiFi når boks og PC står forskellige steder i huset, og boksen har ikke WiFi.Spekulerer også på om det vil være hurtig nok til det. Flemming |
||
Samsung UE55F7005
||
![]() |
||
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5362 |
|
Så vidt jeg husker fra en Denver boks med USB disk (NTFS) laver den en file, som er en form for indeks over optagelser. Hvis filer slettes på PC går der ged i boksens visning af optagelser, da indeks ikke mere passer. Måske din boks håndterer det ved at gøre dem låst på denne måde? Mvh. JørgenT
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |