recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvordan virker en effektforstærker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvordan virker en effektforstærker?

 Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af miffe2507 miffe2507 skrev:

Jeg bruger kun musik der er downloadet fra TDC play. Det giver nogle fordele, som jeg klart mener overgår ulemperne. Nu er jeg selvfølgelig heller ikke den mest inkarnede hifi-entusiast - Jeg er 18, men det er meget sjældent jeg kan li' samtlige numre på en CD (Eller for den sags skyld en LP - har godt nok ingen erfaring med dette), så bare det at kunne lave en playlist er utrolig vigtigt for mig.

Men nu har jeg jo heller aldrig sat mig ned og lyttet forskel på digitale medier(af nogen art) og LP... Det kan jo være at jeg skifter mening...Wink

Sjovt som tråden pludselig skiftede karakter... Smile

Ja, vi er kommet lidt langt væk fra effektforstærkere - men håber trådstarter bærer over med dette Embarrassed
 
Jeg ved ikke hvilken slags musik du lytter til, men der er kolossal forskel på de albums der bliver produceret i dag og dem der blev produceret for 15-20 år siden, og selvfølgelig længere tilbage.
 
I dag er de fleste albums (jeg taler her primært pop- og rock musik) baseret på 2, måske 3 gode numre, mens resten er decideret fyld fordi man jo hellere må udgive et helt album hvis man har haft et enkelt hit. Og her er det fuldt forståeligt at man som forbruger nøjes med det man vil have og springer resten over.
 
Tidligere var der en langt større grad af "helhed" omkring albums, ikke nødvendigvis sådan at forstå at man ikke kunne nøjes med at høre enkelt numre, men der blev lagt mere arbejde i rent faktisk at have materiale der var et helt album værd, end der gør i dag. Det kan jo nok have noget at gøre med den forskel jeg nævnte ovenfor, at når man sætter en vinylplade på, er man i højere grad end med CD indstillet på at lytte den helt igennem - og så skal pladen også helst være interessant nok til at man vil bruge tiden på det. Med de seneste års mulighed for download af enkelte numre frem for at måtte købe hele albummet på en CD bliver udviklingen mod hitbaserede albums næppe mindre udtalt...
 
Hertil kommer de egentlige "koncept" albums, hvor hele albummet udgør en historie eller kredser om et tema, på en måde der gør det nødvendigt at høre hele albummet. At nøjes med at høre "de gode numre" på sådan et album kan sammenlignes med kun at se actionscenerne i The Matrix og springe snakken over.


Redigeret af RogueAgent - 19-December-2010 kl. 12:37
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

    
Lpér svinger bedre end CD indspilninger.. Det er noget sludder i mine øre. De såkaldte overtoner der skulle findes på Lpére, dem kan ingen høre alligevel, heller ikke med en effektforstærker til 200.000,- Det er fysikken det er galt med Smile
Det tror jeg bare at en musiker vil være lodret uenig i. Overtoner er det der gir' akustisk musik "krop". Og hvis det ikke kommer med i indspilningen, typisk i loss-formaterne, men også CD'er, mangler dem. Ja så lyder det bare ikke naturligt nok.Confused
Lpére er ikke naturlige. De har "skavanker" som er blevet tildelt et "naturligt" dænomen. Men det gør dem ikke naturlige.
Som Rough også er inde på, så er det forvrængninger. Men den primære årsage til forskel er, at de dels er mixet forskelligt, og så er det som sådan ikke underlagt nogle begrænsninger, som et CD medie er. En Lp er også ekstremt afhængig af, hvordan den er skåret. Den mindste ændring, og det er en hensynsløs bøddel. En CD er oftest "bare" en CD og en tro kopi.
 
Der er teknisk set registreret overtoner, eller toner som ikke kan høres, og som ikke kan komme med på CDére. Men i og med de ikke kan høres, så er det yderst begrænset, hvad ændring de skulle give. At påstå det er det der gør LPére til unikke, det er efter min mening ikke korrekt.
 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 
Lpér svinger bedre end CD indspilninger.. Det er noget sludder i mine øre. De såkaldte overtoner der skulle findes på Lpére, dem kan ingen høre alligevel, heller ikke med en effektforstærker til 200.000,- Det er fysikken det er galt med Smile
Det kan godt være at du ikke tror på det, men gør dig så den tjeneste en dag at høre den samme indspilning båd fra en CD og LP på et godt anlæg A/B, så lover jeg dig at du ikke bilver skuffet. Og prøv gerne med en 280 gram Lp med The Dark Side of the Moon og en cd indspilning.
Der ER forskel. Det skal der være. De er nemlig langt fra lavet/mixet ens, og de er slet ikke indspillet på samme medie. Det i sig selv giver nogle forskelle som er hørbare.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Jeg ved ikke hvilken slags musik du lytter til, men der er kolossal forskel på de albums der bliver produceret i dag og dem der blev produceret for 15-20 år siden, og selvfølgelig længere tilbage.


Ikke en skid. Forskellen er at du måske husker 100 albums fra 80'erne (dem der var godt lavet) og sammenligner dem med de 1000 der er kommet i de sidste 2 år.

Der produceres stadigvæk fine og flotte plader, alle de "grimme" fra 80'erne har du bare glemt.

Husker du Sabrina for musikken eller de store tasker??
http://en.wikipedia.org/wiki/Sabrina_(album)

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

    
Lpér svinger bedre end CD indspilninger.. Det er noget sludder i mine øre. De såkaldte overtoner der skulle findes på Lpére, dem kan ingen høre alligevel, heller ikke med en effektforstærker til 200.000,- Det er fysikken det er galt med Smile
Det tror jeg bare at en musiker vil være lodret uenig i. Overtoner er det der gir' akustisk musik "krop". Og hvis det ikke kommer med i indspilningen, typisk i loss-formaterne, men også CD'er, mangler dem. Ja så lyder det bare ikke naturligt nok.Confused
Lpére er ikke naturlige. De har "skavanker" som er blevet tildelt et "naturligt" dænomen. Men det gør dem ikke naturlige.
Som Rough også er inde på, så er det forvrængninger. Men den primære årsage til forskel er, at de dels er mixet forskelligt, og så er det som sådan ikke underlagt nogle begrænsninger, som et CD medie er. En Lp er også ekstremt afhængig af, hvordan den er skåret. Den mindste ændring, og det er en hensynsløs bøddel. En CD er oftest "bare" en CD og en tro kopi.
 
Der er teknisk set registreret overtoner, eller toner som ikke kan høres, og som ikke kan komme med på CDére. Men i og med de ikke kan høres, så er det yderst begrænset, hvad ændring de skulle give. At påstå det er det der gør LPére til unikke, det er efter min mening ikke korrekt.
 
Hverken en CD eller LP er en tro kopi. Det er simpelthen ikke muligt. Det som LP'en kan, er at gengive uden for det hørbare område ja. Men også gengive flere informationer indenfor det hørbare område. LP'en blev også forfinet i "direkte skårne" eksemplarer, som overgår alt. Deres begrænsning lå i støj og wow og flutter forårsaget af afspilningsudstyret. Men det var der også en løsning på. Den var bare vanvittig dyr.
 
Men jeg er godt klar over at I unge foretrækker den digitale lyd, så jeg præker for døve øren. Men jeg tror nu hvis I hørte en god indspilning på det rette udstyr, så ville kæben ryge på gulvet.Wink 


Redigeret af Kampus - 19-December-2010 kl. 23:33
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 06:04
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Men jeg er godt klar over at I unge foretrækker den digitale lyd, så jeg præker for døve øren. Men jeg tror nu hvis I hørte en god indspilning på det rette udstyr, så ville kæben ryge på gulvet.Wink 



Ung og ung, som årgang 1972, syntes jeg nu ikke at jeg er helt ung længere....

Men du har ret, en god vinylskive lyder dejligt, en skam at når man har afspilelt den 10 gange, er alle detaljerne fræst væk af pickuppen.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Jeg ved ikke hvilken slags musik du lytter til, men der er kolossal forskel på de albums der bliver produceret i dag og dem der blev produceret for 15-20 år siden, og selvfølgelig længere tilbage.


Ikke en skid. Forskellen er at du måske husker 100 albums fra 80'erne (dem der var godt lavet) og sammenligner dem med de 1000 der er kommet i de sidste 2 år.

Der produceres stadigvæk fine og flotte plader, alle de "grimme" fra 80'erne har du bare glemt.

Husker du Sabrina for musikken eller de store tasker??
http://en.wikipedia.org/wiki/Sabrina_(album)

Klaus
Jeg husker udmærket Sabrina - og ikke kun for taskerne - jeg spillede en del som DJ i de dage, og har med skam at melde sat nålen i Boys Boys Boys en del gange Embarrassed
 
Jeg er dog meget uenig i at pladebranchens tilgang til albums vs hits ikke har ændret sig. Det er da klart at der også var one-hit-wonders i 80'erne (og rigtig meget dårlig musik - inkl. Sabrina), der er bare langt flere i dag, ud over airplay og download kulturen blandt andet også af den grund at der ikke er mange der får en "second chance" hvis en udgivelse flopper, hvor der tidligere var en noget større forståelse for at en kunstner skulle modnes og ikke nødvendigvis behøver at sælge en fantasillion eksemplarer af sit første album.
 
Og ikke for at det skal være en pissing-contest ud i musiktrivia, men med udgangspunkt i dit eget udsagn ovenfor, så tror jeg ærlig talt at det vil være væsentligt nemmere at nævne 100 godt producerede, helstøbte albums fra 70'erne og (måske) 80'erne, end det vil være at gøre det samme for 90'erne for slet ikke at tale om 00'erne.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3292
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 10:40
Overtoner eller under toner, forskellige mix osv;
 
Naturlig lyd er pr. definition analogt, længere den bare ikke, en cd vil altid mangel information i digitaliseringen fra det analoge. Lad os sætte det i billeder, der skal tages 44.100 stk. af det analog stykke musik pr. minut, disse billeder skal så laves til digital information, hvor præcisionen er 16bit og det giver så at hver eneste af de 44100 billeder skal omdannes til en af de mulige værdier på 65.536 "2^16". Forstil jer et skab med utal af skuffer, hvor antallet af billederne ikke er ubegrænset, det maksimale er jo kun 44.100 pr. minut. dette med føre jo et tab af information i sig selv, og så ikke nok med det, så skal et hvert billede til passes i en af de kun 65.536 skuffer der er mulige. Tab Tab Tab og atter tab af information. Derfor er der ikke lige så meget Ro og Orden i lyden på en CD, lidt anderleds ser det så ud med SACD her er vi tættere på, men stadig lang fra en god vinyl afspillet på en god tallerken med en god arm og nål og ikke mindst et godt værk.
 
Der med ikke sagt at CD ikke kan lyde og spille godt, for det kan den, der findes masser gode afspillere og indspillinger, f.eks. fra Linn og GRP records som lyder fantatisk, dog bare lige så godt som en god vinyl på et godt anlæg.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hverken en CD eller LP er en tro kopi. Det er simpelthen ikke muligt. Det som LP'en kan, er at gengive uden for det hørbare område ja. Men også gengive flere informationer indenfor det hørbare område. LP'en blev også forfinet i "direkte skårne" eksemplarer, som overgår alt. Deres begrænsning lå i støj og wow og flutter forårsaget af afspilningsudstyret. Men det var der også en løsning på. Den var bare vanvittig dyr.
 
En CD er principielt blot et optisk medie der indeholder 0ér og 1ér. Der kan være FEJL på et CD medie der gør, at en bit ikke læses korrekt, og dermed korrigeres. Men som udgangspunkt er det en tro kopi.
 
En LP er en vinylplade, skåret på en bestemt måde der giver en nål svininger, når en nål ruller igennem rillen. Disse udskæringer er/kan være meget langt fra ens. Og det er meget langt fra at læse 1ér og 0ér fra et optisk medie. 
 
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Men jeg er godt klar over at I unge foretrækker den digitale lyd, så jeg præker for døve øren. Men jeg tror nu hvis I hørte en god indspilning på det rette udstyr, så ville kæben ryge på gulvet.Wink 
Tja, med 41+ år på papiret og født og opvokset i og omkring netop vinylplader. Så er jeg da glad for der i det mindste er een derude som betragter mig som ung LOL
Jeg har hørt gode indspilninger på gode anlæg, både Lpére og CDére, for den sags skyld. De lyder mærkbare forskelligt, ingen tvivl om det. Jeg er bare ikke enig i, at det er Lpéns skyld, eller at den er mere "naturtro" end tilsvarende på CD. De er forskellige, og i virkeligheden lige tæt på det naturtro, ud fra formålet og måden de er lavet/masteret og mixet på.
 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Overtoner eller under toner, forskellige mix osv;
 
Naturlig lyd er pr. definition analogt, længere den bare ikke, en cd vil altid mangel information i digitaliseringen fra det analoge. 
Derfor er der ikke lige så meget Ro og Orden i lyden på en CD, lidt anderleds ser det så ud med SACD her er vi tættere på, men stadig lang fra en god vinyl afspillet på en god tallerken med en god arm og nål og ikke mindst et godt værk.
 
Der med ikke sagt at CD ikke kan lyde og spille godt, for det kan den, der findes masser gode afspillere og indspillinger, f.eks. fra Linn og GRP records som lyder fantatisk, dog bare lige så godt som en god vinyl på et godt anlæg.
Og det var præcis det jeg mente med, at CDén havde nogle begræsninger i forhold til et analogt medie, som f.eks pladespilleren. Ja der er ikke plads til det hele. Men det har intet med overtoner at gøre. Overtoner er (i min verden) et forkølet forsøg på at latterliggøre CDén. Man argumenterede med noget som ingen kunne høre, hvilket ikke er en pind anderledes end en såkaldt fyr, der for nogle tusiende år siden kunne lave sten om til brød, (eller det der var bedre).
 
Men det analoge medie har nogle skavanker, som man forsøger at kompensere for i form af dels bedre skæringer og bedre anlæg. Førstnævnt er efter min mening det allerstørreste problem med dette medie. Det er ekstremt sårbart. Og der skal ikke mange afspilninger til, før man kan høre en forskel, på et rigtig godt anlæg.
 
Og så er det tid til kompromiser (som sædvanlig. Livet består af et stort kompromis).
1. Vil man have det analoge, den udsatte, den støjende og den usikre, men måske i de første 5-10 afspilninger, bedste oplevelse med musikken. Og som forøvrigt kræver et væsentligt bedre/dyrer anlæg og så selvfølgelig den bedste skæring, hvis man virkelig skal føle eller mærke en forskel.
 
eller
 
2. Kan man leve med den "mangelfulde" digitale, men alligevel forholdsvise gode oplevelse som en (SA)CD kan give, (selv på samme anlæg som førnævnt), og opleve den gentagende gange uden den mindste ændring.
 
Hvis jeg skal vende lidt tilbage til det tråden handler om, så vil en bedre effektforstærker give et dårligere resultat i punkt 1. end det vil i punkt 2. For en bedre effektforstærker vil afslører problemerne med analog lyd væsentligt mere end med digital lyd. Om det er godt eller skidt skal jeg lade være usagt. Nogle ældre LOL sværger til denne løsning. Måske fordi de kan li´ støj, wow og shuttereffekt Wink
 
Jeg vil gerne lige understrege, jeg har intet imod vinylplader. Jeg har bare valgt det fra fordi det ganske enkelt blev for dyrt i forhold til mit behov/forbrug, hvis man skal gøre det rigtigt. Det er/var svært og dyrt nok i sig selv at finde de gode skæringer i gamle dage. Der kunne man snildt snolde en 200-400,- på en Lp specialskåret og importeret tryk. Tiden har ikke gjort det nemmere eller billigere for den sags skyld. 12" formatet er også alt for stort at have stående efterhånden. Og det er skide upraktisk at smide i en jukeboks i forhold til at rippe cdére til et Media Center og afspille dem derfra.
Jeg vil bare ikke ofre adskellige tusiende kroner på noget, som jeg slet ikke har tiden til at nyde på samme måde mere. Det er ikke det værd, synes jeg.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3292
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg vil bare ikke ofre adskellige tusiende kroner på noget, som jeg slet ikke har tiden til at nyde på samme måde mere. Det er ikke det værd, synes jeg.
Det kan jeg så godt forstå og det er selvfølgelig et kompromi på tid - penge og plads, og ikke mindst resten af familien, men hvis man så har offeret adskellige tusinder af kroner på et anlæg gennem flere år, så bliver man endnu mere kræsen, og man vil kun have det bedste af bedste ud af det.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
miffe2507 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 13:25
Bare for at holde det lidt i trådens ånd:

Jeg er meget tæt på at købe en NAD M3, og så lave et setup med den og min eksisterende yamaha. Derudover skal jeg have koblet noget SONOS, Squeezebox eller Airport ekspress på.

Jeg tænker lidt i retning af noget Pre-out fra yamahaen til M3'eren, til surround,

og ved stereo noget digital overførsel fra SONOS(eller andet) til evt. en DAC, som så sender det videre til M3'eren.

Til det har jeg et par spørgsmål:

Jeg regner ikke med at kunne få råd til en DAC med det samme, så er det muligt at kaste digitale signal ind i yamahaen(må formodes at have en bedre DAC end SONOS(eller andet)) som så sender det til M3'eren, enten ved Pre-out eller ?

Hvordan sker volumen-control så ved Surround, ved Stereo?

Er der en bedre løsning?

hilsner


Redigeret af miffe2507 - 20-December-2010 kl. 13:28
Panasonic PZ85
Panasonic BDP60
Yamaha rxv663
Dynaudio Focus 140
QED HDMI- og højtalerkabler
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 456
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu