recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvordan viser 1024*768 andre formater
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvordan viser 1024*768 andre formater

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MCE Freak Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvordan viser 1024*768 andre formater
    Sendt: 06-September-2007 kl. 22:55

Jeg har lige erhvervet mig et panasonic TH-42PX700E plasma skærm , hvor opløsningen den kan vise ifølge specifikationerne er 1024*768.

Jeg har så lige læst på flatpanels.dk at HDTV enten vil blive sendt i:
1280x720p, 1920x1080i eller 1920x1080p. (se link under punktet "HD Ready og HDTV")
http://www.flatpanels.dk/tvkoebsguide.php#2 

Nu vil jeg ikke afgøre her om flatpanels.dk er et website der taler sandt eller ej, men hvis det er sandt hvad de skriver, hvorledes vil de formater se sig ud på min nye fladskærm? Vil billedet blive "cuttet" af i siderne eller bliver signalet blot skaleret ned, så det passer og dermed billedet vil blive en anelse dårligere i opløsning?

Redigeret af MCE Freak - 06-September-2007 kl. 23:05
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2007 kl. 23:14

HD opløsningerne som flatpanels skriver er fuldstændig korrekte.

Din skærm vil acceptere input i alle disse formater, altså fra kilder der har disse opløsninger. Derefter bliver de skaleret internt i skærmen til panelets opløsning, ligesom SD kilder også gør det

Der bliver ikke cuttet noget af - billedet vil se helt korrekt ud - blot skaleret til en lidt dårligere opløsning. Det vil ikke være noget du kan se.   

Redigeret af spawn - 06-September-2007 kl. 23:15
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2007 kl. 23:35
Spawn: Så du mener ikke at jeg burde have købt en anden fladskærm med højere opløsning som f.eks. full HD som nu er kommet på markedet med plasmaskærme på 42"?
Til top
kreissl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Juni-2007
Point: 211
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2007 kl. 00:01
Et eller andet sted, som jeg ikke kan huske, har jeg læst noget med, at fullHD først kan anes ved 50".
Jeg har også lige investeret i 42", hvis jeg alligevel ikke kan se forskellen, kan det jo være ligemeget :-)
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2007 kl. 00:06
Ja jeg mener også at have læst det på flatpanels.dk. Jeg mener også at der stod at man skulle sidde ret langt væk for at øjet overhovedet kunne se forskel. Og da jeg skal sidde 3-5 meter fra min skærm, er 42" fint til mig.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2007 kl. 00:20

Ja - det vil være fuldstændig umuligt at se forskellen fra den afstand på et 42"

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Januar-2007
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2007 kl. 08:21

Oprindeligt skrevet af MCE Freak MCE Freak skrev:

Ja jeg mener også at have læst det på flatpanels.dk. Jeg mener også at der stod at man skulle sidde ret langt væk for at øjet overhovedet kunne se forskel. Og da jeg skal sidde 3-5 meter fra min skærm, er 42" fint til mig.

Nej man skal sidde ret tæt på for at se forskellen.

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2007 kl. 11:12

Det kan ikke diskuteres at 1080P _principielt_ er at foretrække, når man kigger isoleret på opløsning - men man bør ikke lade opløsningen afgøre valget. Jeg kan nævne 10 ting der har større påvirkning på den samlede billedkvalitet end f.eks. forskellen på 720P og 1080P. Mht. Panasonic, så kan jeg anbefale at aflægge TC i KBH i et besøg, der kan man se en 42" PX70 mod et 42" PZ70, med blu-ray materiale (vistnok sendt til skærmen som 1080i). Det kan godt lade sig gøre at spotte små forskelle, men i forhold til forskellene på forskellige tv, for slet ikke at snakke om de monumentale forskelle som folk _forestiller_ sig det giver at gengive billedet i fuld opløsning, så er det en meget lille forskel. Jeg spottede enkelte skalerings-artifacts i det vandrette plan, dem jeg stod sammen med da jeg så det kunne ikke se forskel. Der var ingen nævneværdig forskel i detaljegraden i billederne, den teoretiske fordel ved 1080P billedet gik tabt undervejs.

Dét man skal forstå mht. 1080P, er at det er en opløsning der er så høj at de færreste apparater er i stand til at gengive det uden at degradere opløsningen undervejs. Jo højere opløsning du vil vise, jo bedre skal udstyret relativt set være - ikke bare på opløsningen, men på den generelle kvalitet af produktet. Det kan være svært at forklare, men hvis du har produkt A med 720P opløsning, og produkt B i nøjagtigt samme grundlæggende kvalitet, men i 1080P opløsning, så kan du godt opleve at produkt A kan gengive 720P uden tab, mens produkt B ikke kan gengive 1080P uden tab. _Alt_ i apparatet skal være i meget høj kvalitet, for at du kan udnytte 1080P.

En "sjov" detalje i den forbindelse: Jeg bruger ofte DR2 til at foretage en subjektiv vurdering af billedkvaliteten efter en kalibrering. Jeg har til dato til gode at se et tv der kan gengive det digitale DR2 signal uden at maskere de fine detaljer (ses f.eks. i de hvide ærmer på still-billederne af Jon Stewart). Det er detaljer jeg kan se helt tydeligt på min 720P projektor. Det betyder at selv 576i kan tv'ene ikke gengive "fuldt ud". Kort sagt, inden man går i selvsving over 1080P opløsning, så start lige med at sørge for at den grundlæggende kvalitet af tv'ets øvrige egenskaber er på plads.

Man kan sige det sådan, at hvis f.eks. skaleringens kvalitet ikke er god, så kan du ikke opveje det med højere opløsning i panelet. Men hvis opløsningen ikke er god, så kan du stadig se forskel på kvaliteten af skaleringen. Derfor er kvaliteten af skaleringen mere væsentlig end opløsningen (bare et eksempel, jeg kunne lige så godt have fremhævet alt muligt andet).

Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Juli-2007
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2007 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Oprindeligt skrevet af MCE Freak MCE Freak skrev:

Nej man skal sidde ret tæt på for at se forskellen.

Ja, præcis, og ved 42" skal man sidde ca. 1,7 meter eller tættere på for at se forskellen mellem fullHD og HD - jvf.:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull &id=1184685511&archive=&start_from=&

Så med dine 3-5 m fra TV'et, vil der ikke umiddelbart være nogen grund til at købe fullHD.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu