recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor al den virak om "purple snakes"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvorfor al den virak om "purple snakes"

Besvar Besvar Side  <1234 9>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12444
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 01:27
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

(...) en storm i et lille glas vand hvor nogle "få" brugere har oplevet det - vi taler jo ikke blot om 3 brugere fra recordere.dk i lille Danmark der har rapporteret dette.

Nu snakkede jeg udelukkende om herinde og hvad denne storm har gjort ved den generelle holdning til TV'et; blandt andet din, og du sidder sjovt nok selv med et LCD TV med hundredevis af mere irriterende ting at finde...

Det startede i øvrigt som lyse plamager (f.eks. billedet med den røde telefon, som intet LILLA havde på sig) i sort/mørke elementer på skærmen. Det var det musicus, vist nok, så i Superman Returns. Senere gravede nogen på AVForums og fandt nogle LILLA SLANGER (ikke at forveksle med lyse plamager!).... Så folk kan ikke engang blive enige om hvad der er galt, kun at billedet på PV60 ikke er perfekt (shock, horror!).

Skal vi i øvrigt ikke se på hvad Samsung PS-42Q7H kan levere?

VI MÅ HELLERE RINGE TIL SAMSUNG OG FÅ DEM TIL AT RETTE DERES FEJL!!!

Så kan vi i mellemtiden sætte os til at vente på at nogen finder noget galt med Pioneer 427/507, og så er der lige pludselig ikke noget acceptabelt TV tilbage på markedet...

Redigeret af Naiera - 14-Januar-2007 kl. 13:14
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 01:33
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Jeg har ALDRIG set lignende  fænomen på noget fjernsyn uanset hvor dårligt kildematerialet (eller TV'et har været) og jeg tror ikke på det findes, eller skal findes, på alle PV60.

Her demonstreres godt hvorfor jeg synes tingene bliver blæst ud af proportioner. Billedet er jo ikke konstant badet i lilla lort! Det er et forbigående fænomen der, tilsyneladende, viser sig fra tid til anden. Ethvert billigt LCD TV eller hammerdårligt CRT TV er med garanti værre, og det vil det være hele tiden! Man sidder jo ikke og ser film der ligner ovenstående billede hele tiden. Det er et absolut worst-case scenarie-agtigt billede.

Jeg er stadig meget interesseret i at finde ud af, om det virkelig ér en fejl på enkelte eksemplarer, eller om folk bare er mere eller mindre anale omkring den slags. Som eksemplerne omkring 'støj' fra blæser og strømforsyning - der er jeg også overbevist om, at folk bare har forskellige toleranceniveauer. (og at de samtidig forherliger 'CRT-dagene'. Jeg sidder lige nu med et nyt 28" CRT TV der både larmer og ligner lort i forhold til PV60'eren...)

Selv har jeg været foruden mit eget eksemplarer under hele stormen, men jeg husker ærligt talt ikke at have været irriteret over noget af det diskuterede. Men jeg mener at have set noget der lignenende det på den røde telefon; det var bare ikke lilla, hvilket så måske understreger at folk ikke helt kan blive enige om, hvad det store problemer på PV60'eren er...

Redigeret af Naiera - 14-Januar-2007 kl. 13:16
Til top
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 267
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 01:41
Nu har jeg læst en del herinde de sidste par måneder. Jeg har ikke specielt meget forstand på teknik, og har aldrig selv set et PV60, men jeg har altid undret mig over, hvorfor der så..... skarpe holdninger til dette TV.

Nogle farer nærmest i flint hvis der kommer lidt kritik af TV'et, og skriger straks op om hvor galt det så er med andre TVs (og i særdeleshed LCD).

Det er vel egentlig ligegyldigt om den Samsung der bliver henvist til er ringere end PV60. Jeg tror sådan set vi har fået slået fast, at PV60 er et rigtig godt TV, og et af de absolut bedste på markedet. Men der ER jo fejl på det, og det skal man da have lov til at gøre opmærksom på. Hvis folk overvejer at købe en PV60 synes jeg da det er helt på sin plads at oplyse om risikoen ved purple snakes, da det jo er et problem, som nogle oplever. Og helt ærligt, hvis der er noget PV60 ikke har her på forumet, så er det et dårligt ry. I den ene tråd efter den anden ser jeg folk stå i kø for at fortælle hvor meget bedre PV60 er end LCD lort.

Jeg tror altså ikke folk er ude på en eller anden mission om at gøre PV60 til et dårligt fjernsyn. Der er nogle der oplever fejlen, og som er utilfredse. Det skal de vel have lov til.

Jeg undrer mig over hvordan folk kan blive.... ja jeg vil næsten sige fornærmet over at ikke alle er 100% tilfredse med det samme TV som de selv har.

Redigeret af Hanga - 14-Januar-2007 kl. 01:41
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 02:12

Min holdning til TV'et er stort set den samme som det var før - nemlig at jeg syntes det er et godt TV der giver et godt billede. Jeg kan næsten ikke udtrykke denne holdning tydeligere end med det udsagn at jeg selv havde besluttet at købe et i Julegave. Min holdning har ændret sig en lille smule, ikke i retning af om PV60 er et godt TV der giver et godt billede, men i retning af at jeg nu afventer lidt med at købe af nervøsitet for at få en skærm der har dette problem i udpræget grad. Afventer lidt i forhåbning om at der måske kommer en løsning eller en afklaring af en slags. 

Ja - jeg er helt enig at mit LCD har nogle helt andre og mere grundliggende problemstillinger - men det er problemstillinger jeg kan forholde mig til på en anden måde. Jeg ved at sortniveauet er dårligere, jeg ved farverne ikke er ligeså korrekte, jeg ved betragtningsvinklen er dårligere, og hvad der ellers måtte være, men det er ingen overraskelser, der sker aldrig nogen pludselige underlige ting på min skærm, der kommer ikke nogen underlige streger eller plamager indimellem der får mig til at spærre øjnene op og tænke "hvad pokker var det lige der skete der", der er blot status quo et billede som indenfor rammerne af hvad det nu kan levere hele tiden gør dette "korrekt" eller i det mindste som jeg forventer det skal se ud. På samme måde som når jeg forventer en anden generel kvalitet fra analog TV kontra DVD kontra når jeg afspiller HD klip. 

Og der er vel heller ikke noget i vejen med at sætte visse forventninger til hvad man kan forvente fra PV60 når man tænker på al den positive omtale der har været herinde.

Jeg er meget enig i at der er en del begrebsforvirring, hvor forskellige fænomener som det første billede du nævner der blev vist herinde af telefonen, og andre situationer eks. med helt almindelig colorbanding blandes sammen med dette.

Og jeg er stadig overbevist om at dette ikke er et fænomen der skal tolkes som normalt, eller som noget man kan forvente på alle PV60, eller at PV60 af den grund er et dårligt TV. Jeg er stadig overbevist om at det skyldes en eller anden teknisk fejl på bestemte eksemplarer. Jeg har eks. læst udsagn hvor folk har lavet sammenligninger med en bestemt scene fra den samme kilde på forskellige PV60 hvor den ene udviste problemet, og den anden ikke gjorde. Dette antyder da at det ene af dem har en fejl, det andet ikke har.

Billedet viser måske et "worst case scenario" - men der er folk der har rapporteret at de havde det i så udpræget grad på visse dvd-film at de simpelthen måtte opgive at se filmen færdig i frustration. Så nogen har altså "worst case scenario" mere end andre.

For mig handler debatten ikke om PV60 er godt eller dårligt sammenlignet med andre TV, eller om plasma egenskaber kontra lcd egenskaber - men udelukkende om der er en bestemt serie, produktionslinie, whatever, der har en eller anden teknisk fejl som kan løses.

Det er helt normalt indenfor consumer elektronik at der er en vis fejlproduktion, at der er tilfælde hvor en sending komponenter har fejl, osv. osv. - jeg kan ikke forstå hvorfor dette ikke også skulle kunne ske med PV60, og jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke skulle gøre opmærksom på en sådan fejl, og ignorere den eller blot leve med den fordi det ellers er et godt produkt.

Vi har eks. lige returneret godt 1200 laptop batterier til IBM på mit arbejde, fordi IBM har opdaget fejl i en bestemt produktion der kunne få disse batterier til at eksplodere, disse kunne indentificeres udfra serienummer og produktionstidspunkt. Det betyder ikke at alle IBM laptops er dårlige, det betyder blot at en bestemt komponent i en bestemt produktions serie havde en defekt. Vi har tidligere haft lignende situationer med harddiske, skærmpaneler o.a. i andre laptops fra eks. compaq.

Det er en lignende situation for visse PV60 der er mit udgangspunkt, ikke om PV60 er et godt TV med et godt billede eller ej.

Redigeret af spawn - 14-Januar-2007 kl. 02:36
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 02:32
Oprindeligt skrevet af Hanga Hanga skrev:

Det er vel egentlig ligegyldigt om den Samsung der bliver henvist til er ringere end PV60.

Nej, for det demonstrerer perfekt at intet TV er 100% perfekt, og der er vel enkelte der er gået forkert i byen hvis de har været i den tro, at de kan finde et 100% perfekt TV. Hvis altså, at det er alle eksemplarer de har samme 'fejl', eller det er noget generelt med PV60, for det er der stadig ingen der kan sige med sikkerhed...
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 02:35
Oprindeligt skrevet af Hanga Hanga skrev:

Og helt ærligt, hvis der er noget PV60 ikke har her på forumet, så er det et dårligt ry.

Det er også kun godt, men på det seneste fornemmer jeg at det er begyndt at vende, på grund af al det her lilla pjat, og det ville dælme være synd, hvis det skulle hænge fast. Så er der jo lissom ikke meget tilbage at vælge imellem. Og det ville være rigtig slemt, hvis folk købte LG eller Samsung, i forventning om ikke at få lilla slanger...
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 11:03

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det startede i øvrigt som lyse plamager (f.eks. billedet med den røde telefon, som intet LILLA havde på sig) i sort/mørke elementer på skærmen. Det var det musicus, vist nok, så i Superman Returns. Senere gravede nogen på AVForums og fandt nogle LILLA SLANGER (ikke at forveksle med lyse plamager!).... Så folk kan ikke engang blive enige om hvad der er galt, kun at billedet på PV60 ikke er perfekt (shock, horror!).

Ok, ret skal være ret.

For mit eget vedkommende er det ganske rigtigt "plamagerne", der udgør hovedproblemet på mit PV60. Fænomænet "Purple Snakes" optræder langt sjældnere, må jeg indrømme. Men de hyppigt forekommende plamager er så sandelig også et uvelkomment fænomæn ved dette TV, som jeg gerne så sendt hen, hvor peberet gror.

Redigeret af musicus - 14-Januar-2007 kl. 21:05
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2006
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 12:32

Jeg kan oplyse, at problemet osse optræder på PV600. Jeg har det i udtalt grad, og det er bestemt ikke noget forbigående fænomen. Det optræder fuldstændig konsekvent, fra alle kilder og alle signaler, hver eneste gang der er områder i billedet der:

Er kontrastfattige

Har en bestemt lysintensitet/farvetone, der desværre ligger tæt på hudtoner

Det optræder oftest som gul/grønne streger/plamager - ind imellem er de lilla.

Undertiden er 2/3 af både vægge og ansigter grønne i scener, der foregår i dæmpet lys. At sige, at man bare kan dæmpe hysteriet og se bort fra det ligger desværre slet ikke indenfor mine muligheder.

Naiera skrev (bemærk udråbstegnet):

"Lige pludselig virker det som om, at PV60 ikke er et godt TV længere!"

Kan man fordomsfrit afdække problemer i fællesskab med en mand der er så forudindtaget? Hvem andre har gjort det her til et spørgsmål om den generelle status for Pana'er? Hvad har det med sagen at gøre?

Mvh.

Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 12:40

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det er fint at du ikke kan leve med PV60. Det kan du jo skaffe dig af med, og så smide 15-20k efter en projektor, eller hvad ved jeg. Og så skal du i øvrigt vælge mellem regnbuer eller LCD.

Nul, makker. Jeg skal sandelig ikke til at sælge med tab. Desuden har jeg endnu ikke helt opgivet håbet om at den software-fix, som omtales fra Panasonic UK, også med tiden vil finde vej til Danmark.

Jeg har allerede en DLP-projektor i 25K-klassen, og tilhører oven i købet det sjældne mindretal af folk, som ikke er generet af regnbuerne. Men i relation til debatten her, så har jeg til gengæld fuld forståelse for, at det for andre godt kan være et stort problem med Rainbowing.

Redigeret af musicus - 14-Januar-2007 kl. 21:03

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

2x DVDO Edge
Til top
nextgeneration Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 16-September-2006
Point: 1052
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 12:44
Efter 2.000 + timer har jeg ikke set skyggen af disse slanger.

- Mener stadig at en stor del skyldes forkert indstilling, eller at man har været inde i service menuen og pille.

- En del tilfælde kan kun ses hvis man går tæt på, eller problemet optræder et split sekunt i særlige passager på en bestemt DVD. Det er ikke relevant for den daglige TV oplevelse.

- Så kan der være nogle få tilfælde tilbage hvor det er en fejl i den "interne" kalibrering fra fabrikken, da må man levere tilbage til service/bytte.

Længere er den ikke.

Edit:
Til  de nørder der har været inde og pille i service menuen i den tro at være "expert", så er I selv uden om det når sjove ting sker med billedet. Piller man ved fabrikskalibreringen er man på herrens mark.

Til dem der har været uheldige at købe et "brugt" TV der har været i hænderne på en "tester-nørd", så er det sort uheld. Derfor - forlang altid et "frisk" TV - det kan ikke gentages for mange gange.

Disse "slanger" ER et resultat af forkert kalibrering i service menuen.

Redigeret af nextgeneration - 14-Januar-2007 kl. 13:02
Panasonic 50PX600E Plasma TV
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 12:55

Oprindeligt skrevet af nextgeneration nextgeneration skrev:

Efter 2.000 + timer har jeg ikke set skyggen af disse slanger.

- En del tilfælde kan kun ses hvis man går tæt på, eller problemet optræder et split sekunt i særlige passager på en bestemt DVD. Det er ikke relevant for den daglige TV oplevelse.

Heldige asen. Skal vi bytte?

EDIT:

Oprindeligt skrevet af nextgeneration nextgeneration skrev:

Disse "slanger" ER et resultat af forkert kalibrering i service menuen.

Wow! der må godt nok være mange pilfingre blandt PV60-brugerne. Godt jeg ikke selv er én ........

Redigeret af musicus - 14-Januar-2007 kl. 13:12

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

2x DVDO Edge
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2006
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 13:03

Det vil han nok ikke - fænomenet eksisterer ikke på 50".

Mvh.

Til top

Besvar Besvar Side  <1234 9>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu