recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor ecomode?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvorfor ecomode?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvorfor ecomode?
    Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 10:17
Vi var nogle stykker igår, som kom til at snakke om, hvorfor man bruger ecomode på sin projektor, den ene siger, at han gør det pga. lampens levetid (altså driftsomkostninger) men jeg kom så til at spørge, om han ikke taber billede på det?

Det skal siges, at jeg ikke selv har en projektor, og ved ikke en brik om det, men håber i kan forklare hvordan i bruger jeres og hvorfor?

på forhånd takSmile

Redigeret af aerik - 29-Oktober-2011 kl. 12:54
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1840
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 10:25
Jeg bruger altid Eco mode på min projektor, men der er mest pga. stilheden.

Billedet bliver lidt mørkere i Eco mode, men ikke noget der ødelægger billede oplevelsen.
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 2351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Jeg bruger altid Eco mode på min projektor, men der er mest pga. stilheden.

Billedet bliver lidt mørkere i Eco mode, men ikke noget der ødelægger billede oplevelsen.

Samme her.

Desuden blev min kalibreret i eco mode. Pærens levetid har også noget at sige, da en ny ikke er helt billig.

Redigeret af kaizer - 29-Oktober-2011 kl. 10:36
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 10:35
Eco giver længere levetid, mindre støj og _kan_ levere nok lys til små skærme.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 11:30
Egentligt et spændende spørgsmål aerik. Man bøjer sig baglæns for at få den optimale oplevelse, men skruer så manuelt ned med vilje?

Jeg kan godt følge lavt støjniveau svaret men at spare på pæren og bruge pengene på dæmpefødder og kabel. Er det den rigtige vej? Jeg ved jeg sætter tingene på spidsen og det ikke er alle der går all-in men alligevel.

BS
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Egentligt et spændende spørgsmål aerik. Man bøjer sig baglæns for at få den optimale oplevelse, men skruer så manuelt ned med vilje?

Jeg kan godt følge lavt støjniveau svaret men at spare på pæren og bruge pengene på dæmpefødder og kabel. Er det den rigtige vej? Jeg ved jeg sætter tingene på spidsen og det ikke er alle der går all-in men alligevel.

BS

Det er langt fra alle der går "all in".

Mit setup er absolut ikke noget særligt, er jeg er derfor ikke i "all in" gruppen. Da jeg fik min kalibreret, satte han den i eco mode inden han gik igang. Det passede mig fint med hensyn til støjniveauet. At pæren så holder længere er bare et plus. 

Desuden har nogle projektorer for meget lys i normal mode.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

BS

Det er langt fra alle der går "all in".

Mit setup er absolut ikke noget særligt, er jeg er derfor ikke i "all in" gruppen. Da jeg fik min kalibreret, satte han den i eco mode inden han gik igang. Det passede mig fint med hensyn til støjniveauet. At pæren så holder længere er bare et plus. 

Desuden har nogle projektorer for meget lys i normal mode.

dem er der godt nok langt i mellem , hvis vi snakker bio projektor. jeg vil ikke gp på kompromi - så meget lys som muligt
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 12:35
@Kaiser: i et ikke all in setup forstår jeg helt klart beslutningen, det var ikke for at nedgøre hvad du gør mere et oplæg til eftertanke, både med projektor men også i mange andre henseender :-)

@p.las: netop dig er en af dem, i min forstand, der går "all in" og indlægget var egentligt også for at få dem der IKKE vælger eco mode til at komme med deres synspunkter. Som du lige gjorde.

Det er da en sjov tanke at nogen vælger og betaler for udstyr der kan levere et brag af en oplevelse for derefter at skrue ned for ydelsen. Ville investeringen så måske have gjort bedre nytte andetsteds?

Håber det er OK med OP at jeg forsøger at få dem der IKKE vælger eco til at komme med deres begrundelse.

BS  
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 12:53
@ Bschmidt og aerik

Jeg tror i lægger for meget i at det kaldes "øknomi mode". Det er nok mere hensigtsmæssigt at kalde det for "høj" eller "lav". På nogen projektorer kaldes lav lampe da også for "normal".

På min projektor får jeg klart det bedste billede med "lav" lampe og det giver foreløbigt rigeligt med lys. Den skal sikkert over på høj når lampen er slidt noget mere. Om den står til høj eller lav afhænger rigtig meget af den enkelte projektors lysstyrke og hvor stort lærredet er. Det er altså ikke nødvendigvis et kvalitetsspempel at have den på "høj" og det er ikke nødvendig vis et forsøg på at spare på lampen, med ringere billedkvalitet til følge, at have den på "lav".

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 29-Oktober-2011 kl. 12:59
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Point: 4265
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 12:59
@Bschmidt   Alt er tilladt i denne tråd, jeg prøver bare at "lære"
Grunden til min forundring er, at eco i min verden er et kompromis normalt. Rykker vi den over i bilverdenen, kan man sige at en Lupo er en "eco" bil, en Porche 911 er en bil man ikke tænker på eco i, som Lupoen aldrig vil kunne komme op på siden af med hensyn til køreglæde. Og i min optik burde det jo være det samme med en projektor, mindre lys = mindre godt billede?
I andre emner som som tv og forstærkere, siger folk jo, at de skal bruge strøm og det ikke er det man skal tænke på.
Kan sagtens se det med støjen, troede faktisk ikke der var forskel på eco mode og normal mode.
Skriv og gør mig klogere Clap

Redigeret af aerik - 29-Oktober-2011 kl. 12:59
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 13:06

Det er da en sjov tanke at nogen vælger og betaler for udstyr der kan levere et brag af en oplevelse for derefter at skrue ned for ydelsen. Ville investeringen så måske have gjort bedre nytte andetsteds?

Jamen alt lyder jo fornuftigt, bortset fra der ikke kan sættes lighedstegn mellem eco-mode = dårligere billed.

Det kommer an på forholdene. Med din formulering skruer man også ned på ydelsen under en ISF-kalibrering af et tv når man skruer ned for lysstyrken, farver mm... selvom det er et trin i at få et godt billed.. 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 13:16
Tak Aerik, så vil jeg ikke holde mig tilbage da jeg har samme bagtanke som dig.

Det kan godt være du har ret TVK men jeg så lige muligheden for at blive lidt klogere på et område jeg ikke ved ret meget om. Jeg lurer selv på at lave en bio, med lærred, i stuen selvom det ikke bliver de første par år.

Men hvis man har behov for at skrue ned for lysstyrken på sin projektor er det så ikke et udtryk for at man har valgt et forkert lærred? Jeg tænker mere lys til de lyse områder må give mere sort til de mørke/sorte områder = højere kontrast. Eller er jeg helt galt på den? 

Det er naturligvis skrevet ud fra "bedste billede" for øje. Jeg er HELT klar over at der kan være og er andre grunde til at træffe sine valg (som oftest glemmes i mange diskussioner her på internettet. Men det er en anden diskussion :-). Jeg skriver og mener ikke der er noget galt i at køre på ECO overhovedet.

BS
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu