|
Hvorfor er det at projektorer ikke benytter LED? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
SLETTET_20120103
-- Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
Emne: Hvorfor er det at projektorer ikke benytter LED? Sendt: 04-Juni-2011 kl. 17:43 |
|
Overskriften burde være fuldestgørende.
Som jeg ser det er det kun ren win-win - mindre larm, mindre spildvarme (lavere effektforbrug) og længere levetid på pæren (såfremt den er kølet tilstrækkeligt). Hvorfor er det ikke blevet mere almindeligt med LED som lyskilde i projektorer?
|
||
p.las
Guld medlem Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Sendt: 04-Juni-2011 kl. 17:55 | |
Jeg tror at det har noget med udviklings budgeter at gøre. Ud over begrænset lys output, er det ren win-win |
||
Skyum
Guld medlem Oprettet: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4169 |
Sendt: 04-Juni-2011 kl. 17:58 | |
Mon ikke det kommer en dag?
|
||
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
||
kaizer
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2351 |
Sendt: 04-Juni-2011 kl. 18:11 | |
claus_jac
Guld medlem Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Sendt: 04-Juni-2011 kl. 18:11 | |
jo men der er en række problemer - et af dem er den måde en led virker - det hedder jo "light emitting diode" - og den har faktisk kun 2 tilstande - enten ON eller OFF - og det er ikke muligt (i hvert fald ordenligt) at styre intensiteten af dem i produktionsenheder man kan betale for penge. det er blandt andet derfor man i diverse lyspendler ikke må smide led'er i hvis der kan justeres på lysstyrken. MEN der er nok noget vej endnu - samsung nåede en med en LED projektor som de første 1000 ansilumens (http://www.slashgear.com/samsung-sp-f10m-1000-ansi-led-projector-is-worlds-first-0372602/) tror stadig vi er et lille stykke fra hvermands eje.(tjek datoen!)
|
||
SLETTET_20120103
Sendt: 04-Juni-2011 kl. 18:25 | |
Det sjove er at der er flere DIY projektorer som bruger en 20W LED som lyskilde. Der tales også om hvordan man kan dimme dem - uden problemer.
Hvilke problemer ligger der i at dimme en LED? Den med nok lys - hvilken LED er der tale om? - man kan få LED-pærer på 100W som har massere af Lumens.. problemet er nok mest at køle dem. Selv bare en 20W kræver en CPU-køler af anstændig størrelse for at være tilstrækkelig til kontinuerlig brug.
|
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 05-Juni-2011 kl. 08:32 | |
Der er ikke noget problem i at dimme en LED, det er dét man gør på både de Phlatlight baserede RGB LED projektorer fra eks. Sim2, og også i LED tv. Og iøvrigt er det ikke dét der er argumentet, for en almindelig UHP lampe til projektorer bliver normalt heller ikke dimmet, men kører på én fast styrke (som så kan varieres). Der er dog undtagelser, men det er ikke nødvendigt at dimme lyskilden - tværtimod, hvis man vil have optimal billedkvalitet, så er det sådan set noget man helst skal undgå.
Igen, UHP lamper kræver også massiv køling, så dét er ikke i sig selv årsagen. Problemet er dét farvespektrum der skal genereres, for at vi kan bruge LED'en som lyskilde til en projektor, kombineret med lysstyrken der kræves. Der findes allerede relativt mange LED projektorer på markedet, men de kan groft sagt deles op i meget dyre RGB LED projektorer, der benytter et ret kompliceret setup med tre LED paneler med en række dioder i hhv. rød, grøn og blå, for at nå op på en brugbar lysstyrke, og så de små pico-projektorer der benytter hvide LED'er har for det første ikke ret stor lysstyrke (de er dog på vej op), for det andet så opnås dén lysstyrke de har, med et rimeligt kompromitteret farverum. Problemet er at hvid ikke bare er hvid. Hvis du starter med en hvid lyskilde, så skal du filtrere nogle farver væk, for at skabe f.eks. rød. Og da en "hvid" LED som regel i virkeligheden er nærmere en blå LED, så skal der filtreres meget kraftigt, for at opnå en brugbar gengivelse af hhv. rød og grøn, og det koster på effektiviteten. Derfor kan du ikke bare tage en hvilken som helst "hvid" LED fra en lommelygte, og lave dén om til en projektor. Ikke hvis resultatet skal være en brugbar billedkvalitet i hvert fald. Så er der nogle der kommer med konspirationsteorier omkring at projektor-branchen tjener for meget på lamper til at de vil investere i LED. Dén teori abonnerer jeg ikke på - der er meget stort potentiale for LED projektorer, og hvis det var dét der var problemet, så ville der bare dukke en producent op på himlen som ikke i forvejen sælger projektorer af betydning, og vælte markedet med en LED. Men så nemt er det bare ikke. Med andre ord, så er svaret egentlig at det også er på vej, men der er nogle tekniske hurdles der skal overvindes, som måske ikke lige er helt åbenlyse for menigmand, før LED projektorerne rammer dén kombination af kvalitet og pris, som gør det anvendeligt i hjemmebio-sammenhæng. Men det skal nok komme. |
||
SLETTET_20120103
Sendt: 05-Juni-2011 kl. 10:35 | |
Hej Otto - god forklaring
- men.. Hvis det lykkedes en af ramme en farvetemperatur på 6500K, vil det så ikke være unødvendigt at filtrere væk? Jeg har set nogle af de nyere (og dyrere LED'er) og de har ikke det samme blålige skær, Med andre ord er jeg fristet af at modificere min kommende projektor bare for at prøve det af og se om jeg selv kan se forskel..
|
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 05-Juni-2011 kl. 11:49 | |
Nej! Det er ikke nok at lave korrekt hvid, du skal jo også kunne lave rød, grøn og blå. At lave korrekt hvid er nemt nok, men nu skal vi jo ikke kun se sort/hvid film... Det kræver lidt baggrundsviden at forstå - tilgiv mig hvis jeg forklarer ting du godt ved, men andre læser jo med over skulderen... Øjet ser reelt kun farverne rød, grøn og blå (og derudover har vi sensorer der modtager lysstyrke, uden farve). Når vi ser "hvid", så ser vi i virkeligheden ikke nødvendigvis "hvid", men en given kombination af rød, grøn og blå samtidig. Sollys kan groft sagt kategoriseres ved at det indeholder alle farver". Når du kigger på en rød postkasse, så er postkassen rød fordi overfladen kun reflekterer den røde del af det hvide lys - mens alle andre farver absorberes. Når vi skal lave rødt lys op på vores lærred, og vi startede med hvidt lys, så skal vi filtrere alt andet end rødt fra, så vi ender med rød. Så langt så godt. Men den samme kombination af "hvid" (D65 i video-sammenhæng) kan opnås med mange forskellige kombinationer af farver. Forenklet sagt, så kan du lave D65 hvid, ved at sammenblande svag rød, svag grøn og svag blå, men du kan også lave nøjagtigt den samme D65 hvid, ved at sammenblande kraftig rød, kraftig grøn og kraftig blå. Det giver det samme, så længe du kun skal lave hvid. Men hvis du skal gå fra den hvide farve til at lave rød, så skal det hvide lys indeholde den kraftigt røde fra starten. Dvs. hvis lyset kun indeholder svag rød, grøn og blå, så kan du ikke filtrere kraftig rød ud af det - du kan med andre ord ikke filtrere dig frem til en farve der ikke ligger i lyskilden fra starten. Et eksempel på dette: Prøv at lyse med en rød lampe på en grøn flade (eller omvendt) - så ser fladen sort ud, ikke grøn. Lyset indeholder simpelthen ikke noget grønt som fladen kan reflektere. Vi er altså afhængige af at den hvide LED ikke bare indeholder den rette hvide farve, men at den hvide farve indeholder Rød, Grøn og Blå der er mættet nok, til at vi kan dække de farver der er behov for i video-systemet (som defineret i HD, PAL eller NTSC standarderne). Præcist det samme gælder iøvrigt for UHP lamper, at ramme D65 er udelukkende et spørgsmål om den korrekte sammenblanding af farver, mens dét at lave grundfarverne Rød, Grøn og Blå stiller krav til lampens farvespektrum. Egentlig er det ret ligegyldigt om lyskilden er 6500 kelvin (bare der er lysstyrke nok at tage af til at vi kan blande os frem til det), det er meget mere væsentligt om lyskilden har et farvespektrum der er stort nok til at gengive rød, grøn og blå. |
||
Thomas K
Super bruger Oprettet: 26-Januar-2010 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 461 |
Sendt: 05-Juni-2011 kl. 12:58 | |
LOL... Straks tænkte jeg... Sådan en må jeg have, men så var det jeg så prisen......vejl. 129.995,- kr. Cruzz
|
||
Allan Olesen
Guld medlem Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
Sendt: 05-Juni-2011 kl. 14:01 | |
Man kan jo også drage en parallel til LED-pærer, lavenergipærer og
lysstofrør til hjemmet. Mange finder ud af, at de har et ubehageligt
lys, og så løber de ud og køber noget andet med en anden farvetemperatur
- uden at det hjælper noget som helst. Det skyldes, at problemet i
virkeligheden er en dårlig farvegengivelse på næsten alle LED-pærer, de
fleste lavenergipærer og på mange lysstofrør. Har lyskilden dårlig
farvegengivelse, hjælper det intet, at den har den rigtige
farvetemperatur.
Jeg vil tro, at det er nøjagtigt samme problematik, Otto redegør for til projektorbrug. (Endnu mere off topic: Desværre er der ikke så mange producenter af lavenergipærer og LED-pærer, der skilter med farvegengivelsesindex. På lysstofrør er det ellers forholdsvis udbredt. Så man har ikke ret store muligheder for at vælge belysning til hjemmet på et kvalificeret grundlag.) Redigeret af Allan Olesen - 05-Juni-2011 kl. 14:06 |
||
SLETTET_20120103
Sendt: 05-Juni-2011 kl. 14:24 | |
Jeg har ellers kun haft gode erfaringer med at skifte pærer i lejligheden ud med LED-typen - såfremt jeg har husket at bestille "varm hvid" fremfor bare hvid. De giver et rigtig godt lys men intensiteten kan godt være lidt voldsom ift. halogen-pærer.
|
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |