recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor er det så svært?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvorfor er det så svært?

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2006 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Projektor er ikke noget TV

Hvis du skulle vælge et LCD FLADSKÆRM TV ?

Det blev et meningsløst svar, fordi spørgsmålet er akademisk - jeg ville, som nævnt ovenfor, slet ikke købe et tv. Jeg har faktisk netop samlet mit nye 77" lærred, nu mangler jeg bare projektoren (og det bliver desværre ikke en VW100...) Indtil jeg beslutter mig for hvilken projektor jeg skal eje - og om jeg overhovedet SKAL eje noget, når jeg nu har mulighed for at slæbe demo-modeller fra butikken med hjem som jeg lyster - så bruger jeg mit Philips 32 PW 8807 CRT.

Men HVIS jeg nu skulle købe et fladskærms-tv, så ville det nok blive et Pioneer. Hvis pris var ligegyldig, ville jeg vente på det nye 50" 1080P og spænde en sparke-røv scaler foran. Hvis det skulle være LCD, ville jeg købe et Philips 9830. Og så ville jeg iøvrigt ikke købe _noget_ som helst uden at få det farve-kalibreret af mig selv...  

Men som sagt er det en akademisk diskussion, for dét der er bedst for mig er ikke nødvendigvis bedst for dig. Mit job er ikke at pege på hvad jeg selv ville købe (så ville udvalget i butikken være ret lille...) Mit job er at pege på havd jeg ville købe _i en given situation_.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
mich61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Marts-2006
Point: 826
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2006 kl. 21:47
Flot, ærligt svar Otto. Tager hatten af for dig  -  hvis jeg havde en 
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2006 kl. 21:52

F.eks. så står jeg og vil vælge imellem Samsung, Philips, Sony eller Panasonic´s kommende 2006 modeller, idet jeg skal have 2 HDMI, en til kommende Selector og en til DVD/HD. Så føler jeg, at den blot er lidt fremtidssikret. Men føler jeg er nød til også at forholde mig til nogle data.

Jeg _mener_ jo i bund og grund heller ikke at man skal glemme _alt_ om specifikationer - det gør jeg jo heller ikke selv. Men nogle gange kan det være en fordel at sætte tingene lidt på spidsen, for at få folk til at vende tingene i hovedet en gang. Den mest rigtige måde at gøre tingene på er nok et sted imellem - dvs. være bevidst om specifikationerne, men ikke lade sig styre af dem.

Det er bare netop dét der er så svært. Og dem jeg egentlig prøver at ramme med mit udbrud, er heller ikke købere som dig og mig, som er bevidste om ting som præcist hvilke modeller på markedet der har 2 HDMI-indgange. Du har jo slet ingen problemer i at vælge det rigtige TV, i forhold til den almindelige forbruger. Dem der er helt forskruede oveni af forvirring, det er den type køber der går rundt i forskellige butikker og forsøger at overskue markedet, og får 117 forskellige ting at vide alt efter hvilken ekspedient de spørger. DE bør glemme specifikationerne, for de forstår dem ikke alligevel. Alt for ofte giver de op, og køber dét de synes er pænest - og så er det netop at risikoen for at blive skuffet på sigt er stor.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juni-2005
Point: 2012
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2006 kl. 07:20
Tak
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Status: Online
Point: 9441
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2006 kl. 08:58

Hej Otto

Jeg kan godt se, at data ikke er det alt afgørende, men synes også, at det kan være svært at sammenlige billederne på skærmen på rimelige vilkår.

1) F.eks. er det svært at sammenligne f.eks. top modeller i den samme butik, enten har de dem ikke, eller så står de forskellige steder i lokalet

2) Det er svært når fjernsyn ikke er justeret ordentligt fra begyndelsen, og man kan jo ikke bare bruge timer på at få det justeret. Man kan måske bruge timer når man har fået TV´et hjem på at justere, så det yder sit bedste

Derudover synes jeg også der er flere problemer i butikkerne.

3) Der er ofte enormt meget lys, så det er totalt umuligt at se en funktion som ambilight i brug.

4) Der kan også være enormt meget støj, hvis der er 10 stk tv der kører med hvert deres program. Så det kan være svært at høre lyden på det tv man er interesseret i.

mvh L

P.s. Ved ikke om det er sådan hos TC, for har aldrig besøgt butikken.

Til top
petrucci Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Oprettet: 09-April-2006
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2006 kl. 09:35

Et af de helt store problemer med de nye fladskærme er klart at når man som ikke-teknisk kunde tager ud og kigger, så er tv-signalet ofte ikke optimalt. En kombination af analog-signal og for mange tv sat til samme signal-kilde sikkert.  Og hvem vil straks købe et TV der umiddelbart er grynet og generelt har tvivlsom kvalitet?

Har selv oplevet dette fænomen som værende én af hovedgrundene til hvorfor jeg har ventet med at købe fladskærme. Man ved simpelthen ikke om ens tv-signal derhjemme er godt nok. Man er bange for at komme hjem og få et middelmådigt billede, som ens gamle TV fuldt ud matcher eller er bedre end.  Og så kan sælgeren forsøge nok så meget at overbevise kunden om at sådan er det ikke. Tvivlen vil stadig være der. Fladskærme koster stadig forholdsvis mange penge og hvis der opstår tvivl om kvaliteten, så tøver mange folk altså. 

En anden ting som jeg har hørt fra flere bekendte (og specielt min egen far) er hele 16:9 "problematikken". Der findes simpelthen ikke nok 16:9 udsendelser (bemærk, ikke film) til at han er 100% overbevist om at han overhovedet skal købe et widescreen TV som det næste fjernsyn. Han hader bjælkerne i siden og han hader en bredhovedet nyhedsoplæser og det at miste billedeinformation med en evt. zoom-funktion eller anden "optimerende" billedeindstilling.

Men det kan være det bliver bedre når de fleste kanaler engang bliver digitale. En sidste ting der bla. irriterer min kære fader...er teknologiens udvikling. Han (og mange andre) har været vant til tidligere at købe TV, der er fremtidssikre 7-12 år frem i tiden. Dette lader til at være en umulighed med disse nye fladskærme, der er begyndt at minde om computer/hardware branchen. Det er i hvert fald det man læser og hører om. HDTV...hvornår? Hvad kommer det egentlig til at kræve osv. osv. Det kan nå at ændre sig mange gange inden for kort tid.

Plasma eller LCD? Endnu en ting der irriterer og forvirrer inde i ikke-tekniske købere. Den ene teknologi har disse og disse styrker...MEN..har denne helt klare svaghed...det har den anden teknologi derimod ikke..tilgængæld har den disse og disse svagheder. Det driller simpelthen potentielle købere.

Synes det er bemærkelsesværdigt at Otto slet ikke ville vælge at købe et fladskærms fjernsyn men hellere en projektor. Det får jo tanker frem om at han ikke mener flade skærme overhovedet er gode nok endnu. Det bliver de nok først når der bliver sendt 100% digitalt i Danmark. Indtil da må mange "nøjes" og gå på kompromis med kvaliteten visse steder - bla. ved nuværende analoge signaler.

DERFOR...mener jeg at det er svært at tage ud og købe TV nu om dage. Ottos indlæg virker mest af alt som frustration over at kunderne ikke "bare" køber en fladskærm uden at være skeptisk. Man får smidt så meget i hovedet i reklamer, på nettet, af bekendte osv. så det da er klart man er lidt skeptisk når man tager ind og kigger på fladskærme.

I havde da vel ikke forestillet jer at folk bare tog ind og kiggede på nymoderne TV teknologi med en "hm..det billede ser fornuftigt ud..det køber jeg" indstilling?

Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juni-2005
Point: 2012
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2006 kl. 10:01

Godt indlæg der...det er lige mine ord.

Otto`s valg af projektor som TV.....undrede også mig en del.

Jeg vil i hvertfald IKKE lave min stue om til en biograf...det er der andre der vil-det ved jeg godt....men jeg spurgte til et TV,og IKKE til en fremviser til hjemmebioèn.

Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Marts-2006
Point: 910
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2006 kl. 00:12

Spændende tråd med velargumenterede holdninger!

Jeg er dog grundlæggende ikke enig i at det er lige så nemt at handle TV idag som det var for 5 år siden.
selvfølgelig kan det skæres meget firkantet ud at man bare skal gå efter det billede man er tilfreds med. Det var nemlig tilfældet for nogle år siden, men jeg synes situationen er helt anderledes idag.

I mit tilfælde skal TV'et ikke blot benyttes til tv, men fungerer som omdrejningspunkt for alt multimedia i hjemmet. Jeg har tilsluttet HTPC og styrer så meget som muligt via denne. Den teknologiske udvikling og media-konvergens har øget mulighederne i hjemmet og netop derfor er det ikke helt så enkelt at købe et TV idag. Det skal kunne tilkobles diverse apparater samtidig med at det skal være fremtidssikret mod diverse digitale signaler og højere opløsninger. I virkeligheden er mine behov ikke så meget et tv men mere en forstørret computer-monitor.

Det var jo ikke et issue dengang....

Et ekstremt eksempel er 1:1 pixelmapping, som er noget af det allervigtigste for mig da jeg er HTPC bruger. Pixelmapping er noget som ikke engang HIFI-klubben ved hvad er (Godt vi har recordere.dk ) Det var først noget jeg fandt ud af ved at læse diverse fora om forskellige TV for at finde det bedst mulige.

Jeg er enig med dig i at folk bliver forvirret over alle de specifikationer og hvad er vigtigt, og hvad med digital tv, og hvad med HDTV, og du har da ret i at for frikadelle-danmark bør valget foretages udfra hvilket billede der står bedst. Men jeg forstår udemærket folks frustation og forvirring der er skabt på baggrund af technology-push, markedsføring og øget konkurrence.

Men husk på at et tv (for nogen)  ikke bare er plug-n-play, men et multifunktions-apparat der skal understøtte alverdens signaler.

Redigeret af troelsit - 10-April-2006 kl. 00:13
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2006 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af lrev lrev skrev:

Otto`s valg af projektor som TV.....undrede også mig en del.

Jeg vil i hvertfald IKKE lave min stue om til en biograf...det er der andre der vil-det ved jeg godt....men jeg spurgte til et TV,og IKKE til en fremviser til hjemmebioèn.

Jeg har lige solgt mit TV, og vil fremover udelukkende bruge en projektor som TV. Jeg er udmærket klar over at det ikke er løsningen for alle - men du spurgte du hvilket tv _jeg_ ville købe, ikke hvilket jeg vil anbefale _andre_ at købe. Så får du nødvendigvis et svar der siger mere om mig end om apparaterne...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Status: Online
Point: 9441
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2006 kl. 11:04
Hvordan ser du så TV i dagslys ?
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2006 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

En sidste ting der bla. irriterer min kære fader...er teknologiens udvikling. Han (og mange andre) har været vant til tidligere at købe TV, der er fremtidssikre 7-12 år frem i tiden. Dette lader til at være en umulighed med disse nye fladskærme, der er begyndt at minde om computer/hardware branchen. Det er i hvert fald det man læser og hører om. HDTV...hvornår? Hvad kommer det egentlig til at kræve osv. osv. Det kan nå at ændre sig mange gange inden for kort tid.

Et fladskærms-tv er ikke mindre fremtidssikret end et billedrørs-tv.

Synes det er bemærkelsesværdigt at Otto slet ikke ville vælge at købe et fladskærms fjernsyn men hellere en projektor. Det får jo tanker frem om at han ikke mener flade skærme overhovedet er gode nok endnu. [/QUOTE]

Jamen, jeg mener IKKE fladskærms-tv er gode nok, det er slet ingen hemmelighed. Man skal bare huske hvad referencen er når jeg siger "ikke gode nok" - referencen er et 77" billede af høj kvalitet i et mørkt rum. Under de forhold jeg benytter, til det materiale jeg bruger mit tv til, og med det temperament jeg har - er en fladskærm ikke god nok. Det er et billedrørs-tv heller ikke. Med andre ord: At et fladskærms-tv ikke er godt nok til _mig_, betyder ikke at det ikke er godt nok til _dig_.

Jeg vil hellere eje et Pioneer plasma end det bedste billedrørs-tv i verden. For et år eller to siden havde jeg sagt noget andet - men jo mere man vænner sig til fladskærms-tv, jo mere bliver man opmærksom på ulemperne ved et billedrørs-tv (geometri f.eks.).

Det bliver de nok først når der bliver sendt 100% digitalt i Danmark. Indtil da må mange "nøjes" og gå på kompromis med kvaliteten visse steder - bla. ved nuværende analoge signaler.

Dét ændrer nu ikke på om jeg køber et fladskærms-TV eller en projektor.

DERFOR...mener jeg at det er svært at tage ud og købe TV nu om dage. Ottos indlæg virker mest af alt som frustration over at kunderne ikke "bare" køber en fladskærm uden at være skeptisk. Man får smidt så meget i hovedet i reklamer, på nettet, af bekendte osv. så det da er klart man er lidt skeptisk når man tager ind og kigger på fladskærme.

I havde da vel ikke forestillet jer at folk bare tog ind og kiggede på nymoderne TV teknologi med en "hm..det billede ser fornuftigt ud..det køber jeg" indstilling?

Det er ment som en provokation, som nævnt tidligere mener jeg ikke at man bare skal være ligeglad med specifikationerne - men jo, jeg mener faktisk helt oprigtigt at den almindelige forbruger, der ikke kan gennemskue forskellen på LCD og plasma, er bedre stillet med at gå ind og kigge på et tv med lige præcis dén indstilling. Hvis jeg er frustereret, så er det udelukkende over at jeg i mange tilfælde oplever at folk ganske enkelt ikke tror på dét de ser med deres egne øjne. Jeg kan stå og demonstrere præcist hvorfor f.eks. kontrasten er bedre på ét tv end på et andet, men hvis det går imod dét som folk havde forventet, så vælger mange at tro på at der er noget galt med demonstrationen, frem for at tro på at der er noget galt med tallene på papiret.

Hvordan ville du vælge den rigtige højttaler, hvis du skulle købe et sæt gode højttalere? Ved at forsøge at gennemskue om højttaleren skal have 5" eller 6" enheder, basport fremad eller bagud, alu eller stof-diskant, frekvensgang, følsomhed, belastbarhed osv? Hvis du gør, så kan jeg kun sige at det er den forkerte vej at gå.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2006 kl. 11:13

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev: