|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
MortenBby ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 779 |
![]() Sendt: 17-Oktober-2007 kl. 17:55 |
|
Jeg har lige undervist i PhotoShop idag og bl.a. forklaret om opløsning og skarphed/ billeder til print og til web.
Så vidt så godt, men netop med den viden har jeg prøvet at forstå hvorfor LCD ser så meget skarpere ud end CRT (forudsat digitalt signal) Begge skærme har jo samme opløsning (SD-signal) og forudsat billedet vises på samme størrelse skærm er der dermed samme informationsmængde pr. arealenhed, men LCD billedet står jo væsentligt skarpere! Så vidt jeg husker ligger der på CRT-skærmen et gitter med masker, der tillader henhv. rød/grøn/blå at komme igennem og tilsvarende har LCD røde, grønne og blå pixels. LCDskærmens pixels er væsentligt mindre end CRTskærmens maskehuller, men der er jo stadig samme informationsmængde pr. arealenhed, så hvorfor virker LCD skarpere end CRT? Redigeret af MortenBby - 17-Oktober-2007 kl. 17:57 |
||
Morten LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221 |
||
![]() |
||
Sigida ![]() Guld medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 19-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2190 |
![]() |
|
ja kan det ikke være fordi lcd har baggrundsbelysning som gir en enorm lysstyrke at det derfor vil syne skarpere ;) bare et gæt..
|
||
![]() |
||
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
|
En CRT skærm og det med Elektronstrålerne som rammer de der R G B fosforpletter. Her er det jo ikke således at samme stråler kun rammer enkelte pixel farver. Der er ligesom ekstra udenom som også rammes, hvilket giver en smule uskarphed. Bølgefunktionen af Elektronerne hvis hullerne er små nok [Lige hvor små ved jeg slet slet ikke] Der er grænser for hvor skarp samme tre elektronstraaler ligesom kan være. Eller samme straaler "Fylder altså noget mere end de enkelte huller". Redigeret af moho - 22-Oktober-2007 kl. 11:06 |
||
![]() |
||
MortenBby ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 779 |
![]() |
|
Tak for disse bud, som jeg dog tillader mig at tvivle på. Jeg er sikker på der findes en mere teknisk forklaring, men måske elektronikeksperterne holder efterårsferie...
![]() |
||
Morten LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221 |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Uanset Moho's mangler udi skriftlig formulering, så er forklaringen sådan set rigtig nok - på en LCD er hver enkelt pixel skarpt defineret i forhold til dén ved siden af. På en CRT vil elektronstrålen altid i én eller anden udstrækning oplyse det omkringliggende fosfor, også det uden for dét punkt på gittermasken elektronstrålen "sigter" efter. Fænomenet kaldes "blooming", og når man justerer kontrast på et CRT er dét at undgå/minimere blooming ét af kriterierne. Jo større kontrast, jo større risiko for blooming. Det er faktisk denne effekt der har defineret grænsen for dét farvespekter vi bruger i TV-signalerne i dag. I det oprindelige NTSC-format havde man en meget dybere grøn. Det viste sig dog hurtigt at fordi grøn står for langt størstedelen af lysstyrken, flød de kraftige grønne farver i ekstrem grad ud i rød og blå, og gav meget mystiske farver på billedet. Derfor indskrænkede man senere farvespektret til dét spekter NTSC består af i dag. Da man udarbejdede PAL formatet, havde man lært af NTSC lejrens fejl, og lagde spektret så det fungerede på de tilgængelige billedrør. Med andre ord, så er det billedrørets begrænsninger der afgør hvor stort farvespekter man kan gengive på et fladskærms-tv... |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Hvis du vil have yderligere uddybning af de tekniske detaljer i de forskellige teknologier, så kan jeg anbefale at tage fat i Rasmus Larsen fra Flatpanels.dk, han ved mere om den tekniske konstruktion i skærmene end jeg. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Igen tak for forklaring. Nu begynder det at give mening.
Jeg tyggede faktisk lidt på Moho´s forklaring men kunne ikke rigtig indse hvorfor den enkelte maske ikke kunne frasortere lys (f.eks rød), beregnet til andre masker (grøn og blå). Min forvirring skyldes måske denne forklaring, men jeg køber jeres præcicering. Man kunne lidt drilsk spørge, om CRT ikke vil kunne blive bedre hvis man havde fortsat udviklingen på dem eller om det er naturlove der spænder ben. En skønne dag kunne det også være interessant at vide om/hvorfor farver på plasma betragets som bedre end på LCD og hvorfor LCD i visse tilfælde har svært ved at gengive sort - og hvorfor det forældede CRT ikke i samme omfang har samme problemer. Er det hovedsagligt den enkeltes subjektive opfattelse eller er der noget om snakken. Men - det er en anden historie så jeg stopper her. Jeg vil prøve at snakke med flatpanels om detaljerne, tak for tip. ![]() Redigeret af MortenBby - 18-Oktober-2007 kl. 15:52 |
||
||
![]() |
||
![]() |
|
Det kunne det da sikkert, men der er både praktiske og billedmæssige fordele ved LCD, der gør at selvom der også er tilbageskridt, er der ikke noget markedsmæssigt potentiale i at videreudvilke CRT. De væsentligste ulemper omkring CRT er system-betingede, og for svære at slippe af med til at det kan betale sig at arbejde på. Jeg vil til sammenligning påstå at Pioneer 8G plasma er så tæt på at være konsekvent bedre end CRT at CRT bliver uinteressant i praksis. Det eneste der holder plasma'erne nede er kvaliteten af signalbehandlingen, der er nødvendig i højere grand end for CRT da der er tale om en anden type teknologi end signalerne er designet til, samt netop dén begrænsning der nu engang ligger når man vil vise interlace signaler. Man _kan_ ikke gengive interlace optagelser perfekt på et progressivt display, lige så lidt som man kan gengive progressive optagelser perfekt på et interlace CRT.
Det sidste først: CRT har pga. teknologiens opbygning af natur mulighed for at gengive sort som ganske sort (ikke 100% sort, sådan som mange folks romantiserede "det var altid hvid jul da jeg var barn" hukommelse fortæller dem). Plasma er med Pioneer's 8G kommet mindst op på siden af de bedste CRT. LCD har omvendt af natur svært ved at blokere for baggrundslyset, og kan derfor generelt ikke levere samme sort-niveau, specielt i et mørkt rum. Mht. farvegengivelse, så er det til dels igen teknologien som sådan der sætter sine begrænsninger. I teorien burde det være muligt at levere nøjagtigt lige så gode og korrekte farver på et LCD-tv som på et plasma, så længe synsvinklen er lige på. Ét af problemerne er at synsvinklen på en LCD påvirker farvegengivelsen. Hvis du laver farverne perfekte lige på, vil de være meget matte fra siderne. Derfor vælger de fleste producenter at overdrive farverne lige på, så de stadig virker mættede fra andre vinkler. For kraftige farver er generelt at foretrække frem for for svage farver, hvis man er tvunget til at tage et valg. LCD-panelets opbygning har desuden en påvirkning af billedet der gør at billedet generelt ser mindre naturligt ud, i forhold til især Pioneer plasma - som om der er en "hinde" over skærmen. Det har som sådan ikke en direkte indflydelse på farvegengivelsen som sådan, men får oplevelsen af billedet som helhed til at virke mindre naturlig, og dermed også få farverne til at se unaturlige ud. Derudover er det generelt sådan at de producenter der bekymrer sig om korrekt farvegengivelse, generelt er plasma-producenter... Det er sådan set ikke direkte teknologiens skyld. Sidst men ikke mindst, så er de fleste LCD-tv ikke så dårlige i teorien, som dét billede du ser rundt omkring i butikkerne kunne forlede dig til at tro. LCD har, især med LED backlight, mulighed for at levere meget mere skæve farver end plasma, og groteskt nok er det noget producenterne har valgt at udnytte til sidste blodsdråbe. Én af årsagerne til at LCD har mere skæve farver end plasma, er ganske enkelt: Fordi de kan! |
||
![]() |
||
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
![]() |
|
Hvis du vil vide mere om hvordan de forskellige LCD krystaller fungerer (og hvordan de hver især blokkerer for lyset) så kan du læse mere her: http://www.flatpanels.dk/paneltek.php TV er som regel baseret på enten VA, S-IPS eller ASV, hvilket heldigvis også hører til de bedre paneler, men alle typerne har fordele og ulemper som man så må forsøge at bekæmpe bagefter. Netop problemet med at blokkere fuldstændigt for baggrundsbelysningen er ophavet til "dynamisk kontrast" hvilket er en sølle genvej til at skabe dybere sort - nemlig ved at skrue ned for selve lyset i skærmen. Pr. definition vil en teknologi der er baseret på en emitterende teknologi (lyset udsendes fra hver enkelt pixel), såsom plasma eller OLED, have en fordel overfor LCD som er baseret på en transmiterende teknologi (lyset transmitteres igennem hver enkelt pixel bagfra) idet man i det første tilfælde kan opnå sort* ved blot at slukke for en pixel. Hvis vi antager at en pixel er 100% slukket og der ikke slipper lys ind fra de omkringliggende pixels så har du reelt set så sort* en pixel som det er muligt at frembringe. Med LCD derimod skal du altid forsøge at blokkere for noget lys der altid er der - og da du ikke har et uendeligt antal totalblokkerende krystaller i panelet, så bliver det aldrig helt sort* med mindre du også slukker for lyset bagved. Mht. formen på elektronstrålen der rammer din fosfer på en CRT skærm, så introducerer gittermasken eller hulmasken også nogle triste effekter ved selve strålen der gør at den ikke længere er en veldefineret plet, men derimod får nogle bløde kanter (bølgen Fouriertransformeres med formen på hullet den passerer). Matematikken bag transformationen af lys igennem diverse spalter og huller er lidt langhåret og jeg skal ikke forsøge at gengive den efter erindringen * Sort er i denne sammenhæng lidt arbitrært, da farven jo ikke bliver mørkere end farven på fronten af panelet. Men lysstyrken er i det mindste lav. |
||
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Det er en fornøjelse at disse visdomsord. Fornem forklaring på teknologien - jeg tror faktisk vi undgår at starte en LCD/Plama religionskrig, selvom der ikke var så mange ord om eventuelle fordele ved LCD.
![]() Personligt er jeg lidt bundet til LCD, da jeg dårligt har stueplads nok til de 37´ et plasma kræver. Er der ingen forhåbninger om at det vil kunne lade sig gøre at lave dem mindre? (jeg er klar over det har at gøre med gascellernes størrrelse og billedets opløsning) Også tak for link til Yakken, det er interessant læsning som jeg vil dykke længere ned i. |
||
||
![]() |
||
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
![]() |
|
I vores fokusartikler på flatpanels.dk finder du også en mere detaljeret beskrivelse af hvordan emitterende teknologier såsom OLED fungerer (ud over de par linier der står i det link jeg allerede gav dig) - hvis det har interesse.
|
||
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Ja det har absolut interesse. Både hvordan gamle og nye teknologier fungerer. Jeg er mere eller mindre frivilligt endt som konsulent for vores boligforenings noget uerfarne IT-gruppe, så det er om at have tekniske forklaringer klar når der spørges. Det var bl.a. foranlediget af en misopfattelse fra nævnte IT-gruppe (ingen grund til fladskærm, da disse har samme opløning som billedrør!) at jeg søgte svar her i forum. Det fik jeg og mere til - tak for det. |
||
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |