AndyK skrev:
Hvorfor er der egentlig forskel på den billedekvalitet bluray-afspillere sender ud over HDMI? Forbindelsen er jo digital, så der burde da ikke være nogen forskel - afspilleren skal jo bare sende præcis det, der ligger på disc'en ud på HDMI udgangen. Der er standarder for dekodningen af videomaterialet, og der er ikke nogen A/D konvertering. Opskalering og deinterlacing er der jo heller ikke noget af sålænge materialet ligger i 1080p24.
Det eneste jeg kan forestille mig kan gøre en forskel er hvis afspilleren er bygget så dårligt op, at der kommer mange bitfejl ved læsning, hvilket vil tvinge fejlretningskredsløbet til at træde til med deraf følgende potentielle kvalitetsforringelser (hvis der er mange bitfejl).
Så hvorfor er der forskel?
|
Tja... For det første, så ER der såmænd heller ikke særligt stor forskel på de fleste afspillere, så længe det er 1080P blu-ray der skal sendes ud. Men når der nogle gange alligevel er forskel, så er det som regel netop fordi de standarder der vitterligt er, faktisk ikke altid overholdes. Blu-ray afspillerne har indtil nu faktisk været langt bedre til dette end DVD-afspillerne, her er tingene langt mere kaotiske. Men udover dét, så ligger forskellene på afspillerne oftest på en masse andre områder: Billedkvaliteten ved DVD-afspilning eller 1080i afspilning, features, lyd-dekodning, D/A konvertere til lyden, teknisk konstruktion, design... Og så er der et par afspillere på vej på markedet, som foretager noget ekstra signal-behandling af billedet, som jeg dybest set mener ikke hører hjemme i afspilleren, men som fordyrer afspillerne markant, og oveni dét kan man endda diskutere om det overhovedet er en forbedring der er tale om, eller en forandring af signalet - hvilket i min bog per definition er en forringelse...