recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor forskel på Bluray kvalitet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvorfor forskel på Bluray kvalitet?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 324
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvorfor forskel på Bluray kvalitet?
    Sendt: 03-November-2008 kl. 22:14

Hejsa

Hvorfor er der egentlig forskel på den billedekvalitet bluray-afspillere sender ud over HDMI? Forbindelsen er jo digital, så der burde da ikke være nogen forskel - afspilleren skal jo bare sende præcis det, der ligger på disc'en ud på HDMI udgangen. Der er standarder for dekodningen af videomaterialet, og der er ikke nogen A/D konvertering. Opskalering og deinterlacing er der jo heller ikke noget af sålænge materialet ligger i 1080p24.

Det eneste jeg kan forestille mig kan gøre en forskel er hvis afspilleren er bygget så dårligt op, at der kommer mange bitfejl ved læsning, hvilket vil tvinge fejlretningskredsløbet til at træde til med deraf følgende potentielle kvalitetsforringelser (hvis der er mange bitfejl).

Så hvorfor er der forskel?

Redigeret af AndyK - 03-November-2008 kl. 22:46
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2008 kl. 01:06
Oprindeligt skrevet af AndyK AndyK skrev:

Hvorfor er der egentlig forskel på den billedekvalitet bluray-afspillere sender ud over HDMI? Forbindelsen er jo digital, så der burde da ikke være nogen forskel - afspilleren skal jo bare sende præcis det, der ligger på disc'en ud på HDMI udgangen. Der er standarder for dekodningen af videomaterialet, og der er ikke nogen A/D konvertering. Opskalering og deinterlacing er der jo heller ikke noget af sålænge materialet ligger i 1080p24.

Det eneste jeg kan forestille mig kan gøre en forskel er hvis afspilleren er bygget så dårligt op, at der kommer mange bitfejl ved læsning, hvilket vil tvinge fejlretningskredsløbet til at træde til med deraf følgende potentielle kvalitetsforringelser (hvis der er mange bitfejl).

Så hvorfor er der forskel?

Tja... For det første, så ER der såmænd heller ikke særligt stor forskel på de fleste afspillere, så længe det er 1080P blu-ray der skal sendes ud. Men når der nogle gange alligevel er forskel, så er det som regel netop fordi de standarder der vitterligt er, faktisk ikke altid overholdes. Blu-ray afspillerne har indtil nu faktisk været langt bedre til dette end DVD-afspillerne, her er tingene langt mere kaotiske. Men udover dét, så ligger forskellene på afspillerne oftest på en masse andre områder: Billedkvaliteten ved DVD-afspilning eller 1080i afspilning, features, lyd-dekodning, D/A konvertere til lyden, teknisk konstruktion, design... Og så er der et par afspillere på vej på markedet, som foretager noget ekstra signal-behandling af billedet, som jeg dybest set mener ikke hører hjemme i afspilleren, men som fordyrer afspillerne markant, og oveni dét kan man endda diskutere om det overhovedet er en forbedring der er tale om, eller en forandring af signalet - hvilket i min bog per definition er en forringelse...

Til top
lpnielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-December-2005
Point: 233
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 19:21

Hej

Jeg bryder lige ind her, for jeg har netop lige set i det nye T3 en test af 5 blu-ray afspillere. Og den dårligste, en Sony, sagde man, at der kunne man lige så godt købe en PS3 - indforstået, at PS3 er dårlig. Nu tager jeg altid T3s anmeldelser med et stort gran salt, så jeg vil godt høre jeres mening - er PS3 noget ringere end standalone afspillerne?

Mvh

LPN
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 20:19
Enig med Otto. har lige haft en på arbejdet der spurgte hvilken bd han skulle købe, han har lige sidste år købt denon 2930 dvd og 3808 reciever og ville købe en bd-2500. Alternativt bad jeg ham se på en DVDO Edge og en billig bd afspiller. Det kunne tænkes han fik bedre kvalitet ud af det, på dvd via sin fine denon og tv sat box, udover bd kvaliteten fra en pana 35 (mulighed)
SVP03
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 23:07

Jeg tvivler på at T3 skal kritisere andre for dårlig kvalitet

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12428
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2008 kl. 00:35
Oprindeligt skrevet af lpnielsen lpnielsen skrev:

(...) er PS3 noget ringere end standalone afspillerne?

Nej. Om noget, så er den bedre end flere derude.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu