recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor gamle film på hd / blueray?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvorfor gamle film på hd / blueray?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Online
Point: 8643
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2007 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

(skal lige siges at jeg er helt voild med den film, så
mit indlæg er måske LIDT farvet!!)

Så går det lige op med at filmen er S/H
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2007 kl. 15:54

hehe

Ja - der er da masser af de gode gamle klassikere der var filmet utroligt smukt til biografen, med mange flotte udendørsscenarier og hvor de virkelig kommer til sin ret hvis de overføres til et HD format og vises på en stor skærm eller en projektor fremfor dvd på et 28" 4:3 crt.

For dem der kan huske det - forestil jer film som eks. følgende overført til HD og vist på en god stor fladskærm

Borte med blæsten

Stormfulde Højder

Vildt blod

Giganten

Øst for paradis

Troldmanden fra OZ

Sound of Music

Spartacus

eller hvad med senere film som

Indiana Jones o.lign.

Redigeret af spawn - 28-April-2007 kl. 15:58
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2007 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

hehe

Ja - der er da masser af de gode gamle klassikere der var filmet utroligt smukt til biografen, med mange flotte udendørsscenarier og hvor de virkelig kommer til sin ret hvis de overføres til et HD format og vises på en stor skærm eller en projektor fremfor dvd på et 28" 4:3 crt.

For dem der kan huske det - forestil jer film som eks. følgende overført til HD og vist på en god stor fladskærm

Borte med blæsten

Stormfulde Højder

Vildt blod

Giganten

Øst for paradis

Troldmanden fra OZ

Sound of Music

Spartacus

eller hvad med senere film som

Indiana Jones o.lign.

Da har vi så lige en brøler!!!! Spartacus er mildest talt elendig på HD-DVD.

Så det er altså desværre ikke alle film der bliver behandlet lige godt. Selv nogen af dem man bare havde forventet en masse  af...

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2007 kl. 17:05
øv
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2007 kl. 18:52
"An American Werewolf in London" og 1976-udgaven af "King Kong" er altså heller ikke noget at skrive hjem om, på HD-DVD. På førstnævnte film ses himlen ofte som en smågrumset eller grynet blå/hvid baggrund, og i "King Kong" er lyden mildest talt elendig. Ren dåselyd - nærmest, som om man har forsøgt at lave surround sound ud af et mono lydspor. Desuden bliver billedet i "King Kong" (1976) lidt uskarpt helt ude i siderne, hvilket ser vældigt festligt ud ved langsom panorering.

Så ja, med de ældre film må man desværre nok af og til regne med lidt svingende kvalitet.

Redigeret af musicus - 30-April-2007 kl. 16:13
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Point: 2589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2007 kl. 19:04

Yep, det kan absolut anbefales lige at tjekke anmeldelser på fx www.highdefdigest.com ...

Jeg er ikke altid enig med anmelderne i de filmiske kvaliteter, men de har sq styr på det tekniske..!!

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Point: 12336
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2007 kl. 19:15
Jeg ved ikke hvor fantastisk meget styr de har på det tekniske, eftersom de f.eks. har givet Traffic en god karakter mht. videokvalitet, og den er næsten ikke bedre end DVD'en. Men jeg bruger også siden, for jeg går ud fra de har ret for det meste. Jeg ved ikke hvor jeg ellers skulle kigge, for det er lidt af en jungle med alle de HD-filmsider.

Redigeret af Naiera - 28-April-2007 kl. 19:20
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Point: 2589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2007 kl. 08:42

Hmm, kan du godt ha ret i...

Her er et link til deres forum, hvor man kan sammenligne anmeldelser fra 3 filmsider:

http://forums.highdefdigest.com/showthread.php?t=6740

Den skulle efter sigende blive opdateret hver 7/14 dag...

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 558
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2007 kl. 15:47
2 af de bedste HD udgivelser jeg har er Casablanca og Robin Hood, som er ufatteligt flotte. Jeg har set dem masser af gange, men jeg følte det var første gang jeg så dem, da jeg kunne nyde dem i HD. Så mange detaljer åbner sig. Bare i Ricks Café i Casablanca, ser man så meget man aldrig har lagt mærke til før. Enhver pore i Bogarts hud er synlig, genskin på hans læbe. Vanvittigt af film, så gamle.

Så personligt synes jeg, gamle film med et godt transfer er endnu mere berettigede på HD end mange nye. Jeg nød dem ihvertfald mere end King Kong.
Til top
Kane Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2007 kl. 18:03
Tak for alle svarene.
så blev jeg også lidt klogere i dag.
Til top
bkhansen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Maj-2005
Point: 245
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2007 kl. 19:42

Er det rigtig at de HD DVD film der er nu bare bliver opskaleret? Og at der ikke findes nogle "rigtige" HD DVD film endnu. Altså nogle der er optaget via HD Cam og som var / er beregnet til HD DVDer.

Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 558
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2007 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af bkhansen bkhansen skrev:

Er det rigtig at de HD DVD film der er nu bare bliver opskaleret? Og at der ikke findes nogle "rigtige" HD DVD film endnu. Altså nogle der er optaget via HD Cam og som var / er beregnet til HD DVDer.

Gamle film eksisterer som regel på en analog filmrulle. Original, negativ, kopier eller hvad man nu kalder det. Der er jo ingen pixels på et billede fra en analog frame.

Derfor scanner man digitalt, billede efter billede ind i høj opløsning. F.eks. blev alle Bond film skannet ind på denne måde og derefter restaureret af Lowry Digital. Restaureringen kan ske via intelligent software og det kan ske manuelt afhængig af, hvad der skal udbedres. Men alle Bond film, blev skannet ind i 4K's opløsning, som er endnu højere end den "store HD opløsning" på 2K.

Det kan godt være de gamle film ikke er optaget i HD, men jeg har nu både set Casablanca og Robin Hood i opskaleret 1080p fra DVD og i ægte 1080p HD og forskellen er på en HD projektor stor. Der er en grund til at Casablanca af mange er kåret til den flotteste HD udgivelse til dato, uanset om King Kong er nok så digital og ny.

Redigeret af Swearengen - 30-April-2007 kl. 19:56
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu