|
|
Besvar ![]() |
Side <123 |
Forfatter | ||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Jeg kan simpelthen blive direkte aggressiv når jeg hører den slags udtalelser. Ikke på dig, men på dem der opfinder dem. Det hører til i dén kategori jeg kalder "enhjørninger" - hvis vi ikke kan finde den rigtige forklaring, så finder man bare selv på én der lyder plausibel. Måske skyldes det at folk har set HD på elendige tv, og undret sig over hvorfor det ikke ser fantastisk ud, og så har man opfundet dén forklaring at det må være fordi optagelsen ikke er god nok. Måske er der bare nogen der har følt et behov for at spille klog overfor naboen, måske er der nogen der søger en retfærdiggørelse overfor sig selv for hvorfor de skal vente med at købe nyt tv. Jeg ved ikke hvor den slags myter stammer fra, men de er imponerende vedholdende - måske fordi de er så lodret tåbelige at de aldrig rigtigt ender i de gængse FAQ'er, men ryger direkte i "latterligt tåbelige myter"-kassen sammen med gassen der falder ud af plasma-tv'et hvis man lægger det ned. Som beskrevet ovenfor: Når man udgiver en HD-DVD version af en film fra 60'erne, så er den groft sagt _nedskaleret_ for at komme _ned_ på den kvalitet som HD-DVD kan levere. Tænk dig om: Hvis film blev indspillet i lav opløsning, hvordan bærer biograferne sig så ad med at blæse filmene op i dén størrelse de gør, uden problemer med opløsningen? |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Blazing Saddles er renset, scannet i 4K, renset digitalt og derefter nedskaleret til 1080P, og resultatet er fænomenalt. Jeg formoder at Casablanca har været gennem samme proces, jeg har ikke set den - men i betragtning af at den formentligt er optaget på filmruller med mindre korn-størrelse, kan jeg sagtens se resultatet for mig. Dén må jeg have investeret i. |
||
![]() |
||
bkhansen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 12-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 245 |
![]() |
|
HAHAHA. Tak for den smørre. Jeg har fået informationerne af min makker som lige har været på skole (han er merlin elev) hohoho. Jeg siger ikke mere. Men tak fordi i ved noget herinde ![]() |
||
![]() |
||
Bruce ![]() Redaktionen ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 09-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 558 |
![]() |
|
Uha, den må jeg helt klart kigge nærmere på så ![]() Ingen kan vel bedre kommentere på Casablanca end Robert Harris, den verdensberømte restaurator af film. Her er hans udtalelse. Og dette er en forumtråd kun med links til hans ord omkring DVD og HD udgivelser. Simpelthen guld værd. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Så synes jeg du skal spørge ham om det var dét han fik at vide på skolen, for i så fald bør der skældes ud. Merlin-elever går ikke (i hvert fald sidst jeg hørte om det) på radiohandlerskole, men på foto-skole. Det burde nu ikke ændre på at underviseren temmeligt sikkert ikke har udlagt det sådan som du giver udtryk for her, jeg vil tro at din kammy har misforstået det. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Interessant tråd faktisk. En særdeles væsentlig pointe der kommer op, er at HD-versionen ikke er en magisk digital opdatering af filmen til en hidtil uset kvalitet, men simpelthen viser filmen sådan som den så ud da den kom frem. De fleste forventer at film i gamle dage var grynede, støvede og støjfyldte, fordi det er sådan vi er vant til at se gamle film, men sådan så de ikke ud da de var nye - billedkvaliteten af en ny film på 35mm dengang, var fuldt ud på højde med en ny film på 35mm i dag. Det svære er at finde velholdte kopier at lave en HD-version ud fra. Med andre ord: Bortset fra den "mindre" detalje at det ikke var farver dengang, og de første mange år med farvefilm var Technicolor som ikke just er up-to-date, så er dén kvalitet vi har travlt med at tabe underkæben over hjemme i stuen, såmænd ikke væsentligt anderledes end dét man så i gode biografer i 40'erne. Jeg synes med andre ord vi har lidt for travlt med at forherlige alt hvad der er nyt, i stedet for at forherlige grundlæggende kvalitet. |
||
![]() |
||
Matzon ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 345 |
![]() |
|
Et lille men til hele den snak om at source nedskaleres til HD og derfor typisk ser ud - det kommer også meget an på om source rent faktisk er god samt om transfer er lavet af nogle kompetente folk. Ligeledes kan der være stor forskel på kvalitet afhængig af encoding valgt (undskyld alle de engelske termer).
VC1 vs MPEG-2 |
||
![]() |
||
Tsunde ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 597 |
![]() |
|
I det sidste link, jeg fatter ikke helt de siger, at det er en klar sejer til VC-1. Det nederst billede (tror det er af et engangs kamera) synes jeg da Mpeg-2 er bedre? Hvis man prøver at se de bogstaver der står på kameraet, er de da tydligere på Mpeg-2, ligesom at det lilla stykke pap der bliver revet af også står klart bedre på Mpeg-2? Er det kun mig eller??? |
||
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"
|
||
![]() |
||
Matzon ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 345 |
![]() |
|
VC1 billederne er klart ringere. Men der er snak om det er decoder, encoder, codec eller andet der er skyld i det. Alt sammen noget der gør det sværere at sammenligne.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
i øvrigt en lang tråd om hvorfor VC-1 skulle være bedre end AVC (h264):
Redigeret af Matzon - 01-Maj-2007 kl. 10:07 |
||
![]() |
||
Bruce ![]() Redaktionen ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 09-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 558 |
![]() |
|
Jeg kunne ikke være mere enig! Efter mine første syn af HD udgivelser, så er det personligt de "gamle" film, jeg ser mest frem til, da disse giver mig den største wow oplevelse, netop som du siger, fordi man har været vant til at se de gamle film i en kvalitet, som var de nye underlegne. Jeg kan nærmest blive helt ekstatisk over, hvad et firma som Criterion vil kunne præstere, når de også begynder at lave HD udgivelser. Tænk hvis en film som De Syv Samuraier bliver ligeså flot som Casablanca, eller Den Tredie Mand. Puha. Fagre nye verden ![]() |
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
![]() |
|
Benmærk dog lige hvem Amir er ![]() |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |