recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor kalibrere?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor kalibrere?

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
hens Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-December-2005
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hens Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2013 kl. 17:30
åh nej, nu ikke igen, det er sgu en deprimerende at firmaer har den indstilling til det de producerer/deres kunder. Men jeg har set en udsendelse om det fænomenet, den der startede på en brandstation med den 100-år gamle pære der stadig virkede:-).
Og jeg har et Samsung produkt, en laser printer, den har ikke imponeret, men har dog holdt en del år:-)

Ok, hvad med Sony/Philips? 


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2013 kl. 17:34
Phillip, hvad for en kineser?
Jo, de er faktisk blevet en smule bedre efter det er et asiatiske firma der har overtaget rettighederne til at sætte Philips navnet på ders udstyr og Philips selv er holdt op end at udvikle/producere tv.


Sony.......Ja tak.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
hens Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-December-2005
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hens Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2013 kl. 17:49
:-)

nå ok, ja det vidste jeg ikke, det om Philips:-)

Sony, det lyder som om du ville vælge det?:-)
Til top
audiogon Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 23-Februar-2010
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audiogon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2013 kl. 17:54
Kalibrering på div tv kan du selv gøre.
Det kræver så en kalibreringsdisc, som jeg selv bla. har fra Onkyo og Panasonic på Blu-Ray.
Den er såmænd temmelig avanceret, og jeg kan ikke indstille alle parametre på min gamle Panasonic plasma med supersort (i forhold til alle LED). 
Så at give flere tusind for det er hul i hovedet, så hellere en dyrere model.
Flatpanels tester og viser optimal justering af tv i deres test.
Dog er det ikke altid det bedste resultat. Min nabos VT-50 er just anderledes, fordi stuen er temmelig lys. Men klart værd som bedste udgangspunkt frem for fabriksindstilling, og derefter ændre småværdier, til man er i mål.....
Eller kalibreringsdiscSmile 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2013 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af hens hens skrev:


Sony, det lyder som om du ville vælge det?:-)


Sony eller Panasonic.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2013 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af audiogon audiogon skrev:

Kalibrering på div tv kan du selv gøre.
Det kræver så en kalibreringsdisc, som jeg selv bla. har fra Onkyo og Panasonic på Blu-Ray.
Den er såmænd temmelig avanceret, og jeg kan ikke indstille alle parametre på min gamle Panasonic plasma med supersort (i forhold til alle LED). 
Så at give flere tusind for det er hul i hovedet, så hellere en dyrere model.
Flatpanels tester og viser optimal justering af tv i deres test.
Dog er det ikke altid det bedste resultat. Min nabos VT-50 er just anderledes, fordi stuen er temmelig lys. Men klart værd som bedste udgangspunkt frem for fabriksindstilling, og derefter ændre småværdier, til man er i mål.....
Eller kalibreringsdiscSmile 

Ikke at jeg gider slå ned på det hver gang længere... Men det du gør ved at justere ud fra en test-disk, er ikke at "kalibrere". Det er hjælp til justering, men "kalibrering" er at måle noget op imod en reference. Hvis du ikke måler, kalibrerer du ikke, du justerer. Om det er "hul i hovedet" at give et par tusinde for en egentlig kalibrering, det må være op til den enkelte - en dyrere model giver dig ikke nødvendigvis de samme fordele som en kalibrering gør, det giver noget andet. Det svarer faktisk meget præcist til at sige at du ikke skal bruge tid på at finde den rigtige placering af dine højttalere, du skal bare købe nogle der er bedre. Det vil du næppe være enig med mig i er en god løsning?

Sagt på en anden måde: Du har lige givet mig stående applaus for at forsvare den mest lyd-kræsne del af befolkningen, men at være billed-kræsen er spild af penge? Det er jo dobbeltmoralsk.


Redigeret af Otto J - 12-Juni-2013 kl. 21:52
Til top
hens Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-December-2005
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hens Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2013 kl. 23:12
:-), ok, det her er vist en større videnskab med kalibreringen:-).

Jeg har tjekket lidt Sony ud, synes den her model ser ud til at kunne dække mine behov, jeg er, indtil videre, ligeglad med 3D og stemme/bevægelsesstyring, skal bare ha' et godt billede + Smart tv-funktioner.
Kan denne model anbefales?:-):



Til top
audiogon Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 23-Februar-2010
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audiogon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2013 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af audiogon audiogon skrev:

Kalibrering på div tv kan du selv gøre.
Det kræver så en kalibreringsdisc, som jeg selv bla. har fra Onkyo og Panasonic på Blu-Ray.
Den er såmænd temmelig avanceret, og jeg kan ikke indstille alle parametre på min gamle Panasonic plasma med supersort (i forhold til alle LED). 
Så at give flere tusind for det er hul i hovedet, så hellere en dyrere model.
Flatpanels tester og viser optimal justering af tv i deres test.
Dog er det ikke altid det bedste resultat. Min nabos VT-50 er just anderledes, fordi stuen er temmelig lys. Men klart værd som bedste udgangspunkt frem for fabriksindstilling, og derefter ændre småværdier, til man er i mål.....
Eller kalibreringsdiscSmile 

Ikke at jeg gider slå ned på det hver gang længere... Men det du gør ved at justere ud fra en test-disk, er ikke at "kalibrere". Det er hjælp til justering, men "kalibrering" er at måle noget op imod en reference. Hvis du ikke måler, kalibrerer du ikke, du justerer. Om det er "hul i hovedet" at give et par tusinde for en egentlig kalibrering, det må være op til den enkelte - en dyrere model giver dig ikke nødvendigvis de samme fordele som en kalibrering gør, det giver noget andet. Det svarer faktisk meget præcist til at sige at du ikke skal bruge tid på at finde den rigtige placering af dine højttalere, du skal bare købe nogle der er bedre. Det vil du næppe være enig med mig i er en god løsning?

Sagt på en anden måde: Du har lige givet mig stående applaus for at forsvare den mest lyd-kræsne del af befolkningen, men at være billed-kræsen er spild af penge? Det er jo dobbeltmoralsk.


Som du kan se i mit indlæg, så blander jeg godt og grundigt rundt i billedtekniske termer, som kalibrering og just. Et just tv er et must, et kalibreret er nok bedre, men når det er indstillet perfekt i forhold til en disc, inkl med blå briller og det hele, hvad kan så yderligere optimeres i forhold til dette???
Og at være billedkræsen er spild af penge står for din egen regning du har hevet ud af den blå luft, som så meget andet, ellers ville jeg nok stadig køre med vhs, og 4:3 billedrør, og ikke eje plasmaskærm, Blu-Ray eller THX kalibreringsdisc mm.
Så jeg modtager da bare din undskyldning på forhånd, for injurier.......på offentligt forum.
Til top
audiogon Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 23-Februar-2010
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audiogon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2013 kl. 13:37
By the way, så har jeg heller ikke en ude for at finde den optimale position til mine højttalere.
Kalibreringsdisc er garanteret den samme du bruger, men når en fagbilledmand indstiller på tv, så hedder det kalibrering, men når menigmand gør (med samme resultat) så hedder det just??

Er det sådan??
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2013 kl. 15:48
Oprindeligt skrevet af audiogon audiogon skrev:

By the way, så har jeg heller ikke en ude for at finde den optimale position til mine højttalere.
Kalibreringsdisc er garanteret den samme du bruger, men når en fagbilledmand indstiller på tv, så hedder det kalibrering, men når menigmand gør (med samme resultat) så hedder det just??

Er det sådan??
 
Nej, det er ikke sådan, og det skrev jeg heller ikke. Måling = kalibrering, kigge = ikke kalibrering. Om man er fagmand eller ej har ikke noget med sagen at gøre.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2013 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af audiogon audiogon skrev:


Som du kan se i mit indlæg, så blander jeg godt og grundigt rundt i billedtekniske termer, som kalibrering og just. Et just tv er et must, et kalibreret er nok bedre, men når det er indstillet perfekt i forhold til en disc, inkl med blå briller og det hele, hvad kan så yderligere optimeres i forhold til dette???
 
Der er forskellige ting, men en af de vigtigste egenskaber for et billede er for eksempel farvetemperaturen, og dén kan du ikke justere præcist med øjnene. Det blå filter bruges til at justere farvestyrke, som er noget andet, og hvor præcist det bliver med dette filter er meget afhængigt af hvordan skærmen arbejder. Med de rette måleredskaber kan man kontrollere at farvestyrken er korrekt, uafhængigt af skærmteknologien. Det blå filter er designet til at fungere på CRT.
Oprindeligt skrevet af audiogon audiogon skrev:



Og at være billedkræsen er spild af penge står for din egen regning du har hevet ud af den blå luft, som så meget andet, ellers ville jeg nok stadig køre med vhs, og 4:3 billedrør, og ikke eje plasmaskærm, Blu-Ray eller THX kalibreringsdisc mm.
Så jeg modtager da bare din undskyldning på forhånd, for injurier.......på offentligt forum.
 
Du kan få en hest at hoppe ned fra.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2013 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af audiogon audiogon skrev:

Et just tv er et must, et kalibreret er nok bedre, men når det er indstillet perfekt i forhold til en disc, inkl med blå briller og det hele, hvad kan så yderligere optimeres i forhold til dette???


Alt!

Tv i fabriksindstillinger = Denver kompaktanlæg
Tv med indstillinger fra diverse testsites = Denon mellemklasseforstærker og Dali Zensor højttalere
Tv yderligerejusteret op med testdisc = Stor Marantz forstærker og Vienna højttalere
Tv kalibreret af en dygtig person = Accuphase forstærker og Canton højttalere.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu