recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor kalibrere?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor kalibrere?

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
audiogon Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 23-Februar-2010
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audiogon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 07:41
Til cyperguruen, så var det bare et eksempel jeg trak frem, og med forkerte indstillinger, ville det nok ikke være så detaljeret.......

Og sørme en kalibreringsdisc fra ISF: http://www.imagingscience.com/ til hjemmebrug til knolde som mig bla.LOL

Ja, jeg er godt nok langt ude.........
Men jeg har aldrig en eneste gang sagt eller påstået, at en JUSTERING man selv foretager er bedre og mere optimal end en KALIBRERING (jeg tror sørme jeg har fået styr på de to ord og deres betydningSmile ).
Jeg har sagt at man kommer meget tæt på selv, og at forskellen nok vil være minimal, og måske ikke synligt, med mindre man har et direkte før og efter resultat at sammenligne med.

Og igen............igen............ Er der nogen der har prøvet??
Otto?? Og har du efterfølgende fået nogle til at testkigge de 2 tv side om side??
Er vi nede i størrelses ordenen som at skifte en sikring til en guldbelagt sikring (som endda ikke indgår i signalvejen)???, hvis vi snakker lyd??
Kom nu. Otto.
Du laver en ISF super duper KALIBRERING, og jeg kommer med min THX disc, og JUSTERER et magen til tv, der hænger ved siden af, og vi inviterer alle der har lyst, til at komme og så forskellen.
Derefter kan de lave blindtest på hifi, og selvfølgelig også på de 2 tv..Big smileBig smileBig smileBig smile

Redigeret af audiogon - 14-Juni-2013 kl. 07:42
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af audiogon audiogon skrev:

Otto?? Og har du efterfølgende fået nogle til at testkigge de 2 tv side om side??
Er vi nede i størrelses ordenen som at skifte en sikring til en guldbelagt sikring (som endda ikke indgår i signalvejen)???, hvis vi snakker lyd??

Hvordan vil du have mig til at give et svar på hvor stor forskel en kalibrering giver, når det er voldsomt svingende hvordan billedet er før kalibrering? Der er modeller hvor en kalibrering er en ret lille forskel (dog væsentligt større end at skifte en sikring - mit eksempel med at placere højttalerne korrekt var ikke tilfældigt valgt).

Og JA, gu fanden i helvede har jeg da prøvet, det er simpelthen beviset på at dumme spørgsmål findes. Jeg har ikke prøvet på lige præcist et Panasonic plasma, men på et Pioneer plasma giver det en skævhed at justere ud fra blåfilteret, som ligger på ca 7-8 trin på farvejusteringen (jeg kan ikke huske hvilken delta-værdi dét giver). Du kan jo prøve at få en Pioneer ejer til at skrue 7 trin op for "farve", og spørge om de kan se forskel...

Jeg har normalt ikke noget imod at folk stiller dumme spørgsmål, ej heller at bruge tid på at informere skeptikere om hvad kalibrering indebærer, men det er du simpelthen for uforskammet til. EOD!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 09:04

Til cyperguruen, så var det bare et eksempel jeg trak frem, og med forkerte indstillinger, ville det nok ikke være så detaljeret.......

Så tror jeg at du glemte at læse alt hvad Cyberguruen skrev........

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Maj-2013
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 09:35

Og sørme en kalibreringsdisc fra ISF: http://www.imagingscience.com/ til hjemmebrug til knolde som mig bla.LOL

Ja, jeg er godt nok langt ude.........
Men jeg har aldrig en eneste gang sagt eller påstået, at en JUSTERING man selv foretager er bedre og mere optimal end en KALIBRERING (jeg tror sørme jeg har fået styr på de to ord og deres betydningSmile ).
Jeg har sagt at man kommer meget tæt på selv, og at forskellen nok vil være minimal, og måske ikke synligt, med mindre man har et direkte før og efter resultat at sammenligne med.

Kom nu. Otto.
Du laver en ISF super duper KALIBRERING, og jeg kommer med min THX disc, og JUSTERER et magen til tv, der hænger ved siden af, og vi inviterer alle der har lyst, til at komme og så forskellen.
Derefter kan de lave blindtest på hifi, og selvfølgelig også på de 2 tv..Big smileBig smileBig smileBig smile

Ja jeg har prøvet, i den forstand at jeg selv har den software der er vist på videoen med et tilhørende (billigt)måleinstrument, som virker i manuel mode med mine skærme. Jeg har også haft 2 forskellige måleskiver med tilhørende blåfilter. Jeg har glemt hvilke skiver det var da jeg ikke har dem længere.
Jeg vil starte med at konstatere at min erfaring er at man -ikke- kan regne med at farverne bliver hverken bedre eller rigtige af at bruge et blåfilter. På både mit plasma og min projektor kom farveindstillingen helt på skovtur. Jeg kan ikke sige dig præcist hvor forkert det blev da mit meter ikke er synderligt præcist, men det var meget nemt at konstatere både med øjnene og med instrument et det definitivt ikke var rigtigt.
Hvis du ikke har et måle instrument kan du heller ikke justere hverken hvidbalancen eller gammaen. Begge indstillinger har stor indflydelse på hvordan billedet ser ud. Du kan være heldig at der er presets til begge indstillinger på din skærm der er i orden, men hvis de ikke er navngivet korrekt ved man ikke hvilken man skal vælge. Nogle fabrikanter opfinder deres egne navne og andre har "korrekt" navngivning, men billedegenskaber der ikke svarer til navnet. Både mit TV og min projektor havde ret store fejl i presets til både gamma og hvidbalance. Dem har det i nogen grad være muligt at udbedre. Det havde jeg ikke kunnet med disken alene.
Alt efter hvor ringe dit udgangspunkt er vil forskellen mellem en kalibrering med måleinstrument og testdisk være ret dramatisk.
Til top
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audiogon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 14:11
Nu kan jeg se at folk hænger sig meget i blåfilter. Dette er kun en JUSTERING ud af mange.
Og Otto skriver netop selv, at KALIBRERINGEN kan give en meget lille forskel fra før og efter.

Dvs. at min påstand nu er underbygget af filmmanden Otto himself, og når man så selv har JUSTERET vil man muligvis skulle bruge måleapparater til at måle forskel i billedet.
Vi skal ikke tage den test så kan jeg forstå... den der med at Otto KALIBRERER et tv, og jeg JUSTERER et andet magen til??

Konklusionen må være den at man godt kan bruge en THX OPTMIZER BLU-RAY DISC til at få et superbillede på ens fladskærms tv, eller projektor.
Så vi er jo faktisk enige. Men jeg undskylder lige igen for min dårlige formulering, fordi den må folk jo nemt kunne misforstå, siden det har taget så mange indlæg.
Eller som Otto skriver, så må jeg jo være ualmindelig dum. 
Det er ok. Sleepy
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 14:19

Nu kan jeg se at folk hænger sig meget i blåfilter. Dette er kun en JUSTERING ud af mange.
Og Otto skriver netop selv, at KALIBRERINGEN kan give en meget lille forskel fra før og efter.

Dvs. at min påstand nu er underbygget af filmmanden Otto himself, og når man så selv har JUSTERET vil man muligvis skulle bruge måleapparater til at måle forskel i billedet.
Vi skal ikke tage den test så kan jeg forstå... den der med at Otto KALIBRERER et tv, og jeg JUSTERER et andet magen til??

Konklusionen må være den at man godt kan bruge en THX OPTMIZER BLU-RAY DISC til at få et superbillede på ens fladskærms tv, eller projektor.
Så vi er jo faktisk enige. Men jeg undskylder lige igen for min dårlige formulering, fordi den må folk jo nemt kunne misforstå, siden det har taget så mange indlæg.
Eller som Otto skriver, så må jeg jo være ualmindelig dum. 
Det er ok. Sleepy
Åhh Audiogon, det er altid så underholdende når du deltager i en tråd. Smile Otto skriver at det er svingende hvor stor en forskel der kan være på før/efter kalibrering. Det generaliserer du, og siger der generelt er en lille forskel? Læs nu hvad der bliver skrevet.
Til top
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audiogon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 14:19
Nej læs hvad jeg skriver.........

EGEN JUSTERING I FORHOLD TIL EN KALIBRERING EFTERFØLGENDE
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 14:31
Kan I se forskel på farven på disse 3 felter:

Hvis det ser ud som om der er forskel, så kan man ikke bruge øjnene til at kalibrere.

Venlig hilsen
KB
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 16:34

Nej læs hvad jeg skriver.........

EGEN JUSTERING I FORHOLD TIL EN KALIBRERING EFTERFØLGENDE
Ja, og du kunne garanteret og gå ned og sparke på dækkene på en Formel 1 og bare ved at se på den vurdere om den er optimalt opsat?
Man kan ved at have et trænet øje danne sig et nogenlunde overblik af hvordan det skal se ud, men det er langt fra lige så effektivt som en kalibrering.
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2008
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 17:46
Øjet kan snydes. Det er ubestridelig fakta (bare for at bruge nogle af dine egne ord). Ja du kan få et godt billede ud af en justeringsdisc. Og når jeg siger godt, så er det hvad den person der har justeret TVet mener er godt. Det er bare ikke ensbetydende med det er et korrekt billede.
Desuden er det langt fra alle der ved hvd de enkelte menuer punkter gør for et TV, og de færreste er dækket af en justeringsdisc.
Til top
Visca Blaugrana Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-April-2005
Point: 155
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Visca Blaugrana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 20:16
Jeg er overbevist om at audiogon er ved at doe af grin over at folk bliver ved med at blive provokeret af hans komentare, det er tydeligt at han kun har det til formaal!!
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Maj-2013
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 20:34
Oprindeligt skrevet af Visca Blaugrana Visca Blaugrana skrev:

Jeg er overbevist om at audiogon er ved at doe af grin over at folk bliver ved med at blive provokeret af hans komentare, det er tydeligt at han kun har det til formaal!!

Det er godt nok meget kredit at give, men du har da ret. Hvis man lader være med at kommentere holder det op helt af sig selv.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu