|
Hvorfor? (loudness war). |
Besvar ![]() |
Side <1 234 |
Forfatter | ||
basken ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 18-November-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 12 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Han har ret i at der ikke kan vrides specielt meget mere loudness ud af Get Lucky, uden det blir væsentlig grimmere .. selvom om han bruger nogle forfærdelige legetøjs-plugins til formålet .. måske med vilje for at det skal lyde ekstra dårligt. Daft Punk kunne godt ha lavet det højere, men de valgte "the high road", hvilket går ret fint i tråd med den statement de (sådan som jeg ser det) prøver at komme igennem med på deres album. Første track hedder f.eks. "Give life back to music" :) .. Men altså - Daft Punk har jo også deres på det tørre, så de kan sagtens eksperimentere løs med lange former og en dynamisk master .. det sælger sig selv anyway :) Det er rigtigt at der allerede er normaliserings tiltag den dag i dag. Apple har SoundCheck, Spotify har noget tilsvarende .. men det er altsammen noget man kan slå fra. For at få folk (læs: branchen) til at vove pelsen, så skal det være påkrævet .. Og nej, NicolajC - selvfølgelig kan man ikke normalisere efter peak-værdier, da alt jo rammer 0 dbfs i dag. Der er mange måder at måle på .. et gennemsnit af RMS, eller een af de nye standarder som f.eks. ebu r128, som er tættere på hvordan man rent faktisk fornemmer loudness, selvom det ikke er super relevant for musik .. det er mere skabt til tv / film verdenen. Dog tror jeg det formegentlig er den vej Lyngdorf (i kraft af sammenarbejdet med TC Electronic) vil liste ned af .. Jeg har det fint med normalisering. Dog vil jeg mene det skal implementeres på en måde, så et album som en helhed får tildelt en normaliserings-værdi - ellers rykker man på forholdet mellem de enkelte tracks, og pludselig brager den stille ballade ud af højtaleren. Hvis man så lytter på "shuffle" kan man måske normalisere fra track til track .. Så vidt jeg har læst, er der ingen som har foreslået at numre skal "komprimeres" til korrekt loudnes - men blot normaliseres; det er tabsfrit og respekterer nummerets dynamik. Det handler jo bare om at vi skal have lidt mere garanteret headroom at arbejde i .. og det kan man få, ved at sænke de ting som er for høje i afspilningen. I øvrigt har jeg intet ønske om at vende tilbage til "classic rock" dynamik .. mindre kan sagtens gøre det :)
|
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Desværre er virkeligheden anderledes. Når studierne laver en indspilning eller en remaster der er dynamik-komprimeret, så foregår det ikke (altid) bare ved at jokke sangen igennem en limiter. Det foregår meget mere selektivt, og for nyere musik sker det i selve konstruktionen af musikken. Selve musikstilen har ændret sig til at være "fuld skrue hele tiden", for flere genrers vedkommende. Problemet er ikke at musikudgiverne er ligeglade med kvalitet. Det er de generelt ikke (nogle er sikkert, der er inkompetence i alle brancher). Problemet er at kvaliteten hos folk med gode musikanlæg ofres, for at levere bedre (mindre ringe) kvalitet hos folk med dårlige musikanlæg. Min filosofi om hvordan problemet skulle løses - som jeg desværre ikke forventer vil blive ført ud i livet i praksis - er meget på linie med Lyngdorfs. I stedet for at komprimere, skal radiostationer osv. normalisere (som forklaret i videoen). Så lyder alt lige højt, men dynamikken bevares. Problemet med dét er at meget dårligt og småt udstyr ikke vil kunne levere dén dynamik. Løsningen dér er at det enkelte anlæg har en indbygget limiter, som komprimerer spidserne hvis brugeren forsøger at spille for højt. Dvs. flyt komprimeringen fra distributionen ud i det enkelte anlæg. Så behøver man ikke lave én komprimering der skal virke for alle, komprimeringen vil være tilpasset det enkelte anlægs ydeevne. Det vil ikke 100% løse problemet med at komprimering i en limiter lyder dårligere end komprimering i indspilningen, men det vil forbedre det nok til at jeg vil mene det er en løsning. Uanset hvad, så er det en meget langvarig kamp, uden tryllestøv-løsninger. Selv med en indædt kamp for ordentlig brug af normalisering osv, så er det 10-20-30 år der er tidshorisonten. Blandt andet som sagt fordi at måden at indspille på er kravlet ind i selve spillestilen hos musikerne, og smagen hos forbrugerne. En udvikling jeg finder interessant, i min egen oplevelse af kunderne i butikken: For relativt få år siden, kunne man meget nemt (hvis man ville) sælge dét produkt i en given størrelse som spillede mest bas. Det var dét folk fokuserede på, simpelthen fordi de fleste højttalere spiller for lidt - og så fokuserer man på at løse det mest åbenlyse problem. Det har ændret sig, de fleste i dag accepterer at bassen bare ikke er der, og fokuserer på hvordan det lyder i resten af frekvensområdet. Men dét der er interessant, er at hvis du så demonstrerer en lyd med "nok" bas (ikke boostet, og i virkeligheden nok stadigvæk for lidt dybbas ifht. en "ægte" hifi gengivelse...), så er der rigtigt, rigtigt mange der synes der er alt for meget bas. Folk har simpelthen hørt så meget musik på inkapable afspillere (iPod docks, soundbars osv), at dét er blevet referencen. Folks smag har simpelthen ændret sig, så mange i dag simpelthen ikke bryder sig om oplevelsen af at musikken ryster lidt i maven. Hvis musikken ikke længere må røre ved os, så har vi da et problem.
|
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Er det ikke bare ved at være en dårlig undskyldning/forklaring? Hvis/når forbrugerne er så udbredt genereret af forskellige niveauer, så har de jo om nogen ingen interesse i at slå automatisk normalisering fra i Apple soundchek eller Spotify, (og en masse andre steder forøvrigt). Jeg må erkende, at jeg tror at definitionen "hellere højt og udynamisk, end lavt og dynamisk" er kommet for at blive, uanset hvilke tiltag der måtte komme, bortset fra een eneste. Og det er hvis forbrugerne begynder at boycotte musikken. Den del sker bare ikke, for nu er forbrugerne blevet tudet ørene fulde i så mange år med alskens former for totalt smadring af musikkens detaljer, (ikke mindst i forbindelse med MP3 og andre komprimeringsformer). Så i dag lyder alt godt i den almindelige forbrugers ører. Og ikke nok med det, afspilningen foregår efterhånden udelukkende på mobile enheder, med dertilhørende elendige ørepropper. Som musiker ville jeg nok også vælge den retning, hvis jeg skulle leve af det. For i bund og grund giver de jo bare forbrugerne det de vil have (bortset fra et lille mindretal).
Alt er jo nærmest højt i afspilningen efterhånden
![]() |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Helt enig her. Det der desværre er sket er en holdningsændring til musik. Hvis det ikke havde været sådan, så er jeg ret sikker på, at forbrugerne havde skreget som vanvittige for længe siden, da alt det her loudness startede. Men fordi alt høres og er blevet hørt på obskure enheder, og ikke mindst i vold komprimeret formater i så lang tid. Så er det sådan, det åbenbart SKAL lyde. Så når Erasure (eller andre) udkommer med et nyt album, der peaker som sindsyg, og mangler ekstrem dynamik. Så sluger folk det råt. Det lyder jo nærmest fantastisk, selv i 16bit. Ja det lyder måske umiddelbart fantastisk. Men det kunne have lydt endnu mere fantastisk. Og endnu værre, det er bevidst valgt, at det IKKE skal lyde mere fantastisk. Den sidste del er nok den jeg synes er det værste i alt det her. Jeg ved ikke i hvor mange andre erhverv, at man bevidst vælger at lave noget halv skidt, og ydermere kan slippe afsted med det. Men jeg kan forstå man kan få den lyst til det, når det nu sælger. Dilemmaet - Det sælger bedre at lave det halv skidt, end at lave det helt godt. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 234 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |