Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
|
Sendt: 11-Juli-2006 kl. 16:25 |
Tja - det er et svært spørgsmål
Skal du blot have nyt TV i en overkommelig prisklasse for at kunne se almindeligt TV/DVD de næste par år, indtil der kommer et bedre udbud af HD materiale i form af HDTV/HD-DVD/BlueRay og du kan acceptere at kassen fylder lidt mere - er jeg tilbøjelig til at sige jo så kan du ligeså godt købe et godt 32" CRT - hvis du altså kan finde et. Det bliver sværere og sværere.
Jeg er stadig ikke selv en overbevist fladskærms fantast, så jeg er ikke den rette til at argumentere for hvorfor man skal købe fladskærm - det må nogen andre hellere gøre :-)
Men nogle argumenter kunne være, design og pladsforbrug, satsning på mediacenter pc, behov for altid at være med på det sidste nye, kærlighed til teknik o.lign.
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
Langemor84
Guld medlem
Oprettet: 13-December-2005
Point: 708
|
Sendt: 11-Juli-2006 kl. 16:34 |
> Det jeg mener med CRT-skærmene er, at det på det europæiske marked efterhånden er mange år siden man har kunnet købe gode, nyudviklede CRT-skærme. Efter det kinesiske firma TCL (mener jeg det hedder, måske ICL, ligemeget) opkøbte stort set alle CRT-firmaers fabrikker (thomson, philips, panasonic osv. osv.) har man ikke kunnet købe gode CRT-skærme længere. De skærme man for efterhånden en del år siden kunne købe til 5000-10000 kroner findes simpelthen ikke i dag. De er umulige at skaffe til butikkerne og ingen gider købe dem. De eneste CRT-skærme, der findes rundt omkring i enkelte butikker i dag er billige 50 hz og næsten ligeså billige (og elendige) 100hz tv. Et godt CRT-tv kostede jo omkring 10.000 kroner og et nyt i dag til 2500 er altså ikke ligeså godt. Prøv at besøge en Fona eller en expert. De har 2-3 modeller stående og de er først og fremmest beregnet til børneværelser og sommerhuse (svære at stjæle).
For bare et lille års tid siden var salget i den butik jeg har kendskab til stadig næsten 50/50 på flade og tykke. Idag er det 98/2 i de flades favør.
|
 |
azrael
Guld medlem
Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Point: 1698
|
Sendt: 11-Juli-2006 kl. 17:29 |
Jeg har nok en del af skylden for de negative kommentarer omkring fladskærme. Årsagen dertil er, at jeg fornemmer, at folk i høj grad køber fladskærme fordi det er "in", og slet ikke tænker på, at billedkvaliteten måske ikke er på samme niveau som de billedrørstv, de er vant til.
Sådan lidt firkantet sat op, så vil jeg mene at man bør tænke sig godt om mht. fladskærm hvis man kan sige ja til følgende:
- Der står et godt (og funktionerende) billedrørstv derhjemme.
- Man kigger mest af alt standard tv.
- 32" er stor nok.
Fladskærme (særligt LCD) bør man kigge på hvis:
- Man, af forskellige årsager, ikke har et tv.
- Man mest kigger DVD og højt-opløseligt materiale (hvor man så end finder det).
- Man skal have 32" eller større.
- Design er vigtere end billedkvalitet ved "standard-opløseligt materiale", særligt almindeligt tv.
- Man kan smide mere end 15000 kroner efter et nyt tv.
Plasma ligger sådan lidt imellem CRT og LCD, men har også et par ulemper. Billedkvalitetsmæssigt kommer intet tættere på normal CRT, måske med undtagelse af de nye Philips, der så koster en formue. Plasma kan også kun fås til min. 37", og de kommer som regel uden hverken fod eller vægbeslag. Desuden skal de transporteres på en særlig måde. Ofte sidder der ydermere blæsere i tv'et og de sluger lidt mere strøm end LCD.
Det er for øvrigt en skrøne, at LCD er særligt energibesparende; 32" ligger ofte omkring 130W og 37"+ ligger på ca. 250-280W. Det gør plasma også, men der er strømforbruget angivet ved peak, altså på højeste niveau. Det generelle strømforbrug ligger væsentligt lavere. Ved LCD er strømforbruget ret konstant, da bagbelysningen jo altid er tændt.
Sidst men ikke mindst vil jeg anbefale alle, der overvejer at købe fladskærm om at gå ud og kigge på modellerne, og sørge for, at de ikke kun får vist HD demo-materiale. Ellers kan købet meget nemt ende som en svær skuffelse, især hvis man kommer fra et godt billedrørstv. Jeg har ladet mig fortælle, at man skal smide mindst 15000 kroner efter en fladskærm for at prøve at matche et billedrørstv til omkring 3000 kroner. Mine erfaringer understøtter denne påstand ret godt.
Så, alle jer med fladskærmstanker, tænk jer godt om! Lad være med blot at høre på al det hype! Særligt, hvis I har et godt billedrørstv nu. Men hvis *I* synes, at et givet nyt fladskærmstv er godt, så er der ingen grund til at holde tilbage.
Hilsen, az
PS: Håber ikke, at jeg ender med at blived banned fra sitet pga. kommentarer... 
|
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 11-Juli-2006 kl. 17:36 |
Det var også det jeg mente med min kommentar
"hvis du altså kan finde et. Det bliver sværere og sværere"
Jeg ved udmærket at salgsstatistik idag er 98/2 i de flades favør, men det i sig selv fortæller intet om kvaliteten mellem et godt CRT og LCD.
Det fortæller mere noget om hvor stærke produktions og marketingskræfterne er, når man kan ovebevise så mange mennesker om at betale så store summer for noget der reelt ikke er bedre eller har været et reelt behov for (her tænker jeg på manglen af HD materiale), og det fortæller noget om forhold mellem udbud/efterspørgsel, og det fortæller noget om den generelle udvikling i samfundsøkonomien som tillader en større del af befolkningen end tidligere at bruge op mod 30.000,- på et TV på grund af design. Det var trods alt ikke det normale indkøbsmønster for bare 5-10 år siden for menigmand.
Men jeg er fuldstændig enig med dig i at et godt 32" CRT er svært at finde idag, hvis ikke næsten umuligt, det er nok ikke de noname TV du lige køber nede i Føtex til 3000,- og netop derfor er vi vel nu ved at være ved det breakover punkt, hvor man er næsten nødt til at købe fladskærm hvis man skal købe nyt TV idag. Om ikke for andet så simpelthen grundet manglende udbud af gode CRT.

PS: hov der kom azrael lige indimellem med sin post, som jeg iøvrigt er 100% enig i.
Redigeret af spawn - 11-Juli-2006 kl. 17:38
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
Oakie
Super bruger
Oprettet: 25-Juni-2006
Point: 273
|
Sendt: 11-Juli-2006 kl. 17:49 |
Hey
Merilin i Randers har en Philips 9551 med hdmi indgang til 5500, havde det hjemme på prøve og tænkte så meget bedre var det altså ikke end det Panasonic lcd som jeg også havde på prøve....
Lcd og Plasma vil jeg stærkt anbefale et ordentlig digital signal, så er forskellen ikke så stor, og det kan godt bruges til fodbold og formel1. Mht til fodbold så gad vide om EM 2008 ikke også bliver sendt i HDTV.....
Oak
|
 |
azrael
Guld medlem
Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Point: 1698
|
Sendt: 11-Juli-2006 kl. 18:10 |
Det Philips 32PW9551 har jeg også tænkt på, hvis jeg ellers havde plads og hvis jeg kunne se det et sted. Sidstnævnte kan måske løses nu, hvor jeg ved at Merlin i Randers nok har et. Merlin i Århus har kun LCD og et par virkeligt slappe billedrørsmodeller (ligner årgang 1980 kvalitetsmæssigt, men der skal jo helst heller ikke være ægte konkurrence til de "flade"... ).
Personligt kigger jeg selv meget på Toshiba 32WL66Z, som der er fælleskøb på *velvidende* hvad det er jeg får for mine penge. Desværre er jeg lidt tvunget ud i LCD-køb, da mit rigtigt gode Sony 25" er afgået ved døden, og jeg som sagt ikke har plads til sådan et 32" Philips CRT. Ejheller til et Panasonic TH-37PV60E.
Det er for øvrigt rart at vide, at jeg ikke er den eneste, der har en mere kritisk holdning til fladskærme, Spawn. Føler mig sommetider som en "gudsbespotter" i disse nye flade tider... 
Hilsen, az
|
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
 |
Langemor84
Guld medlem
Oprettet: 13-December-2005
Point: 708
|
Sendt: 11-Juli-2006 kl. 18:58 |
>Spawn/AZ
Jeg er enig i det I skriver. På SD-materiale har billedrørs-tv ikke lige så mange problemer som især LCD, men som I også selv skriver, skal man have nyt, så bliver det nok en flad med mindre man vil købe brugt. Det er også helt korrekt, at man skal give ca. det 3-dobbelte for at få en ordentlig flad, men så er det også med mulighed for en større skærm og de andre fordele en flad har (Mediacenter, xbox360,ps osv.osv.). I virkeligheden synes jeg det er rigtig rigtig godt at mange mennesker køber et tv, der er beregnet til et bedre signal end det de har. Det lægger et enormt pres på dem, der kan bestemme, at vi får bedre signaler og det er vel til alles fordel! Jeg spår I min Logitech 976 krystalkugle, at der ikke vil være nogen alm. tv i de danske butikker ved udgangen af dette år, hvis udviklingen fortsætter.
|
 |
Runedj
Bruger
Oprettet: 12-Marts-2006
Point: 97
|
Sendt: 11-Juli-2006 kl. 22:26 |
azrael skrev:
Merlin i Århus har kun LCD og et par virkeligt slappe billedrørsmodeller (ligner årgang 1980 kvalitetsmæssigt, men der skal jo helst heller ikke være ægte konkurrence til de "flade"... ).
|
Hvis du ikke gider de flade, så kan du jo købe kvalitets CRT brugt, tidligere topmodeller fra hifi-klubben bliver jo smidt ud til ingen penge i den blå avis!
Grunden til at jeg gerne vil have en flad(!) er den bedre mulighed for spille og vise billeder på fjernsynet. Venter dog stadigvæk på de 1920x1024p.
Rune
|
 |
Kief
Guld medlem
Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Point: 2323
|
Sendt: 11-Juli-2006 kl. 22:36 |
For mig var skiftet let. Fik solgt mit gamle Pana 28" CRT for 2000,- og hvis jeg kan få en rimelig fladskærm for 6500 (Tosh'en - CRT'en) så er jeg ganske tilfreds, især fordi min stue er lille og en fladskærm vil pynte gevaldigt :)
Men kan godt forstå hvis man sidder med et super CRT tv og ikke gider skifte, for kvaliteten på sd-signaler er langt fra lige så gode som på CRT'en. (måske lige til forskel fra Phillips kommende modeller, men dem har jeg så ikke set endnu)
Casper
|
Mvh.
Casper
|
 |
jstn
Bruger
Oprettet: 10-Juli-2006
Point: 107
|
Sendt: 16-Juli-2006 kl. 12:01 |
Hvad er det for kommende Philips TV som bliver nævnt i denne tråd?
Jeg går også i tankerne at udskifte mit 32" philips CRT som er udmærket (købt for 10.000,-) 3-4 år siden, men er meget i tvivl om kvaliteten af SD materiale på henholdsvis LCD og Plasma.
Min fætter modtager snart et 37PF9830 og en 50PF9967, så der får jeg måske mulig for at få syn for sagen om hvad der er bedst at se SD materiale (via selector sagem 60) på.
Får jeg det bedste billede på en plasma når vi snakker SD og det bedste på LCD når jeg ser DVD?
Er der iøvrigt nogen som kender et salgssted på 50PF9967 til under 30K?
|
 |
Kief
Guld medlem
Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Point: 2323
|
Sendt: 16-Juli-2006 kl. 12:07 |
jstn skrev:
Hvad er det for kommende Philips TV som bliver nævnt i denne tråd?
Jeg går også i tankerne at udskifte mit 32" philips CRT som er udmærket (købt for 10.000,-) 3-4 år siden, men er meget i tvivl om kvaliteten af SD materiale på henholdsvis LCD og Plasma.
Min fætter modtager snart et 37PF9830 og en 50PF9967, så der får jeg måske mulig for at få syn for sagen om hvad der er bedst at se SD materiale (via selector sagem 60) på.
Får jeg det bedste billede på en plasma når vi snakker SD og det bedste på LCD når jeg ser DVD?
Er der iøvrigt nogen som kender et salgssted på 50PF9967 til under 30K?
|
Har ikke lige set hele tråden igennem men går stærkt ud fra at det er 37" 9731 der tales om. Den som også er på fælleskøb igennem denne side.
Du får et bedre farvegengivelse på Plasma'en og via dette måske også det bedste billede ved SD materiale - men igen er det individuelt hvad man mener er det bedste billede, det kan du kun selv afgøre.
LCD giver dig et mere detalieret billede end Plasma'en - især hvis det er Full-HD men det kræver naturligvis også billede materiale der understøtter det. Tror du på DVD vil kunne se lidt flere detalier men lidt mindre farvegengivelse.
Så du må ud i butikker og afgøre det side om side :)
|
Mvh.
Casper
|
 |