|
Hvorfor ssd i HTPC ? |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | ||
Bygone ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 04-September-2006 Sted: Kolding,Denmark Status: Offline Point: 973 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Lader du maskinen stå tændt hele dagen for 1-3 optagelser :), du må have nok af cash til betaling af strøm. Maskinen bør sættes til at gå i standby/slure/sleep whatever du kender det som, og så selv starte op når en recording er scheduleret eller startes når du ønsker og afspille noget.
Der er ingen problemer med at 2-3 ting kørende over et gigabit kabel mellem en htpc og en nas box.
Jeg optager op til 2 udsendelser via netværk til min nas boks, og afspiller tit andet den anden vej.
|
||
![]() |
||
Stub ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 177 |
|
Nej - maskinen går i sleep/slumre, men det kræver jo ikke noget load når den så vækkes igen. Det kan da godt være at jeg skal prøve at eksperimentere med en nas - jeg kan jo starte med at lægge storage over på en og så se om det giver problemer inden jeg så skifter det gamle storage med en ssd.
|
||
![]() |
||
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
|
Om du har en NAS eller en HTPC stående tændt gør en forskel strømmæssigt måske. Funktionalitetsmæssigt gør det så sandelig også. En NAS kan fås så du kan køre med en masse plugins og hvad ved jeg. Men når NAS'en skal kunne alle disse ting så er du oppe i et prisleje hvor du lige så godt kan bygge en always on storage server med Windows eller Linux som kan tage sig af alle mulige ting og som ikke har de begrænsninger som en NAS har.
Jeg ved godt at folk som har NAS siger den kan dit og den kan dat, og at man gerne vil forsvare sin investering. Men en fornuftig NAS koster - også i Strøm. Jeg kan ikke finde nogen NAS hvor jeg på tilfredsstillinde vis kan installere 8 tv tunere og som vil være i stand til at dele disse. Ej heller kan jeg finde noget ordentlig til styring af IR...Så ender det med at NAS'en bare er ja NAS dvs en dum filserver og en ekstra box. Så er der folk der ligger og kører med ISCSI targets og SSD på klienterne, oh well hvad skulde meningen være med dette? En htpc behøver IKKE en SSD. Resume fra S3 med std disks tager højst 2 sekunder, hvilket er meget hurtigere end de fleste fjernsyn kan starte op på. Hvad skal man med boot tid jeg spørger bare? Kender du en schedule funktion der kan starte en HTPC fra S0? En HTPC med SSD er stille... Ja....Men der er den også med laptop diske eller fx WD ecogreen diske. En HTPC med SSD giver bedre Read/Write performance... Jojo det gør den da, men Read/Write performance er også en akilleshæl på SSD diske, da de som regel kun kan klare et maximalt antal Writes førend de går til. Dette er specielt ikke smart i en HTPC der ofte skriver til disken med timeshiftbuffer mv. Når det er sagt har jeg selv SSD på en 24/7 maskine, men dette er til operativsystemer, virtuelle maskiner og pagefile. Jeg har også en Gaming/Workstation i med fire SSD i RAID0 som kører på en Quad core Xeon. Jeg har også SSD diske i min bærbare som af og til skal bootes..... I sidstnævnte scenarier giver SSD mening, men til en HTPC klient absolut ikke. EN 24/7 backend måske.... |
||
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time! |
||
![]() |
||
Bygone ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 04-September-2006 Sted: Kolding,Denmark Status: Offline Point: 973 |
|
Tror ikke du i din htpcs levetid vil opleve en ssd disk der dør pga writes idag, jo, måske, men så er det fordi produktet er defekt pga noget andet.
Desuden bruger man jo sit nas/server storage til at køre tidsforskydning på ikke den lokale disk. Så det problem eksisterer jo ikke hvis det er sat op korrekt.
|
||
![]() |
||
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
|
Og så mener du at det giver performance benefits med en SSD for derpå at timeshifte over netværk? Hvis fx du har tre klienter der skal timeshifte på en NAS så kan du stoppe alle de SSD diske i du har lyst til.... Men din performance gain kommer til at drukne i Network latency... Hvordan ser det ud med netværket btw? Redigeret af Patriarken - 12-April-2012 kl. 13:42 |
||
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time! |
||
![]() |
||
|
har slet ikke det behov du har for antal af klienter...jeg har 1 htpc m/ 1 stk. hdhomerun dual tuner koblet på lan, 1 nas box, 1 gamer pc (min) , 1 laptop (kæresten) stående. THATS it. muligvis udvides med endnu en htpc senerehen. Har ingen issues på lan...
|
||
![]() |
||
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
|
Jeg må indrømme, jeg har heller ingen SSD i mit mediecenter/server. Ja boot, kunne godt være være hurtigere, men inden projektoren er varmet op og lærredet er kørt ned på plads, så står der windows loading.
Så synes slet ikke det er pengene værd, i forhold til de små 10TB storrage jeg har. Ang. performance, tja den reagerer lige så snart man trykker på remoten, min bladring i de ca 700 film, 14 serier og ca 200gb musik køre flydende i XBMC, hvor jeg bruger MQ3 skinnet som er det mest krævende. Forresten, så jeg overbevist om det kun er en 5400rpm jeg har siddende i min bærbar, som jeg også bruger som klient i soveværelset. Den kører sørme også XBMC flydende når jeg bladrer. Ang. larmen, så kan det da vidst kun være folk som ikke bruger penge på low noise blæsere med lave rpm. Mit mediecenter/server som står pt i et skab i stuen, larmer mindre end min bærbar. Selvom den står i et skab, kommer den ikke op over 50 grader ved full load. Men at jeg ikke synes en SSD er prisen værd pt, skal jo ikke være ensbetydende med den ikke er det og vil helt sikkert have sådan en i overvejelserne, når jeg går i gang med bygge nogle passive klienter, som der skal sættes op over det hele. (Mangler 5 stk). |
||
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
110% enig med Patriarken omkring NAS. De "små" 1-3K kroners klassen er ganske enkelt ikke brugbare til specielt meget. Der skal noget heftigt cpu, ram og disk system i en NAS før den kan yde rimeligt. Og så er prisen derefter.
Jeg er lidt mere skeptisk her. Men jeg må ærligt indrømme, mit kendskab til SSD i HTPC er minimalt. Men det er helt klart eet af de punkter som min HTPC er planlagt at blive opgraderet med inden for kort tid.
Mine argumenter:
1. Jeg kan høre min HDD i min HTPC i dag.
2. Den bruger mere strøm og varmer derfor en del. 3. Den er sløv i forhold til en SSD. Og selvom jeg KUN bruger min HTPC som afspiller, så er der oftest for meget disk arbejde, som mærkes. Det skal dog siges, at min HTPC kører med en 32bit windows 7, som ikke har været ændret på siden den blev sat op helt tilbage i beta versionerne. Den blev "opgraderet" med en fuld licens, men ikke reformateret eller noget. Bare en fuld 32bit smidt direkte oven på betaén (selvom Microsoft påstod det ikke kunne lade sig gøre).
Selve det at en HDD bruger mere strøm, det er ikke selve strømforbruget som er problemet. Jeg har et højt strømforbrug i forvejen, så de få kroner en HDD koster, det er peanuts.. Men det højere strømforbrug giver unødigt meget højere temperaturer i maskineriet. Og da jeg stadigvæk har aktive blæsere i mit ellers voldsomt overdimentioneret OrigenAE X11 kabinet, så er det ikke mer-varme jeg har mest brug for. Da jeg startede mit HTPC projekt i sin tid, der gik jeg efter et smart, flot, praktisk og stort kabinet, hvor jeg kunne smide en masse HDDére i. Jeg blev i den grad klogere efterfølgende og må erkende, at det var langt fra smart og praktisk. Men stort, flot og dyrt, det var det
![]() Jeg har et FloppyDTV tunerkort i maskine, men jeg bruger det aldrig. De få optagelser jeg har lavet, det har alle været test af div. ting. Seneste testede jeg optagelser til min(e) WHS servere. Jeg har ganske enkelt ikke et behov for at optage, og når jeg har, så er det langt hurtigere med min Yousee boks. Så timebuffer ryger jeg ikke ind i.
Påtrods af jeg ikke bruger tunerdelen, så går min HTPC alligevel i slumre. Og derfor ved jeg godt, at jeg ikke vinder meget der med en SSD. Årsagen til den sættes til slumre er fordi, jeg netop ikke gider vente på opstart, når jeg skal se film. Og ydermere er det et krav, for at lave automatisk daglig backup til min WHS. (det er muligt jeg kunne løse sidstnævnt med WOL, det har jeg ikke forsøgt).
Jeg tror på, at fordelene ved en SSD i et system som mit er til at se. Endnu mere når jeg formoder, at jeg med fordel kan nøjes med en 64GB disk, da det er meget lidt data der bruges udover systemet.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |