|
Hvorfor tabes eller vindes tordenfluesager? |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Forfatter | |
bentpetersson ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-November-2013 Status: Offline Point: 2437 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 01-December-2015 kl. 16:29 |
* Ingen TVfabrikanter er fri for tordenfluer, hvilket vi nu har konstateret.
* Alle LCDskærme er utætte og derfor modtagelige for tordenfluer. * Som forbrugere er vi beskyttet af købeloven, så vi kan hver for sig kan gå på sælger, hvis der findes eller opstår mangler ved TVet indenfor reklamationsperiodens 2 år. Skyldes det lovgivningen, at nogle får pengene retur eller ej, vel næppe - eller skyldes det sælgers velvilje eller modvilje eller noget helt andet? Som forbrugere kan vi reelt være fuldstændig ligeglade med både, hvilket fabrikat vi har, og hvilke aftaler sælger og producent eventuelt har. Vi har heldigvis kun een juridisk person, som vi behøver og skal gå efter - nemlig sælger. I forbindelse med Bilka-sagen (redigeret) testede jeg mit 18 mdr gamle TV med flatpanel.dks særdeles gode skærmtestside. Med fuld gråhvid skærm opdagede min kone 2 tordenfluer øverst oppe i højre LCDskærmside mellem 5 og 10 cm fra vandret kant. Samt een der havde gemt sig halvt. Jeg skulle kigge godt efter, men de var der. De var umulige at se ved normal TVkiggeri. Kun 2 1/2 tordenfluer. Skulle jeg nu køre hårdt på, som jeg havde argumenteret for på forskellige tråde herinde eller lade være. Mit TV havde jo en nærmest utrolig god billedkvalitet, syntes jeg. Risikoen for i tilfælde af at vinde sagen kunne være en dårligere skærm. Men skyldte jeg ikke ligefrem at køre sagen mod sælger ud fra mit skrevne? Jeg tog springet og på kun 1 1/2 uge fik jeg udbetalt hele beløbet uden tab for værdiforringelse, ialt kr. 15.000 af sælger på mit 18 måneder gamle TV. Jeg behøvede kun at skrive et par væsentlige breve. Vi har herinde jo hørt, at Samsung kun ville være med overfor forretningen indtil 6 måneder, hvilket betød, at sælger af og til forsøgte at tørre ubehaget af på kunden. (For lige at afslutte historien, så købte også samme TVfabrikat efter igen at vurderet markedet på kryds og tværs.) Men hvorfor er der nogle forbrugere, der bliver hjulpet og andre afvist? Redigeret af bentpetersson - 01-December-2015 kl. 17:46 |
|
Med venlig hilsen
bentpetersson |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fordi det er en træls sag for forhandlerne. De blir en lus mellem to negle, når producenterne ikke vil tage ansvar.
|
|
![]() |
|
bentpetersson ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-November-2013 Status: Offline Point: 2437 |
Helt enig. I mine breve tvang jeg dem bevidst til at blive enige, tror jeg.
|
|
Med venlig hilsen
bentpetersson |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Manglende kendskab til loven eller respektløs kendskab. Der er vel basalt set ikke ret mange andre undskyldninger.
Som forbruger er jeg egentlig ragende ligeglad med, om der kommer fluer eller alskens andet ind, om TVét ikke kan gøres tæt osv.. Dvs forklaringerne behøver jeg ikke. Det jeg behøver, det er at vide, hvad det er jeg betaler for. Dvs. er der ting ved produktet som kan give anledning ændringer i henhold til forventningerne, (som bør lægges strengt op af TV oplysningen/reklamer/materiale/andet), så skal det sgu fremgå af materialet. Alt andet vil være at betragte som decideret bedrageri. Eller rettere, det burde det være. Så konkret - Så har jeg intet imod, at mit Samsung TV kan indholde fluer eller andet. Det jeg kræver at, at jeg er klar over dette, inden jeg køber det. Dermed lægger jeg ansvaret over på producenten og forhandleren, at det må være op til dem at gøre rede for de evt. problemer der kan opstå. Det kan godt være at det så betyder, at forhandleren vil få svært ved at sælge produktet. Men er det ikke bare en realitet som forhandleren må leve med, hvis de vælger at sælge et produkt som kan give problemer? Hvorfor er det forbrugeren der skal stå med det problem, og så ydermere uvidende om det? Så jeg er ganske kold i disse sager - Det er en ren ommer, hvis/når en forbruger står med fluer eller andet i skærmen, hvis ikke producent/forhandler på forhånd har advaret omkring denne mulighed. Jeg kan slet ikke se, at der kan være nogen som helst tvivl om dette, end ikke mængden eller placeringen bør have nogen som helst betydning. Og vi bør have et forbrugerklagenævn, der meget klart og tydeligt indikere det samme. Det er hele grund ideen i det fænomen, at indgå en aftale og kende indholdet af den. Det er katastrofalt, hvis/når en forbruger kan tabe sådan en sag, (jeg er ikke bekendt med at en forbruger skulle have tabt den Bilka sag du omtaler??). |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Det er trods alt et valg, som forhandleren SELV har taget. INGEN tvinger dem til at sælge produkterne. Ergo, må de leve med de valg de tager. Synes det er sørgeligt at man kan sige det er træls for forhandleren. Og hvis det endelig er, så er det sgu endnu mere træls for forbrugeren, der mest af alt har vist forhandleren den fornødne tillid til at indgå aftalen/handlen, fuldstændig uden mulighed for at have nogen indflydelse på evt. problemer, som er skabt af producenten/produktet. |
|
![]() |
|
Helt enig i det du skriver: citat Så konkret - Så har jeg intet imod, at mit Samsung TV kan indholde fluer eller andet. Det jeg kræver at, at jeg er klar over dette, inden jeg køber det. Dermed lægger jeg ansvaret over på producenten og forhandleren, at det må være op til dem at gøre rede for de evt. problemer der kan opstå.
|
|
Med venlig hilsen
bentpetersson |
|
![]() |
|
Link til Kims efterlysning:
http://4www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1441178407 og http://politiken.dk/forbrugogliv/forbrug/forbrugersikkerhed/ECE2804866/samsung-og-bilka-afviser-nye-klager-over-tordenfluer-i-fladskaerme/ Redigeret af bentpetersson - 01-December-2015 kl. 17:03 |
|
Med venlig hilsen
bentpetersson |
|
![]() |
|
Guests ![]() Gæst ![]() |
Bent> Øhm ... Jeg var ikke klar over at min sag var tabt?
|
|
![]() |
|
Wauw. Jeg blev straks glad over at det ikke var dig. Undskyld fejlen. Jeg er vrkelig glad,fordi jeg følte for dig og din sag. Godt du skriver.
Hvordan går det med din sag? Redigeret af bentpetersson - 01-December-2015 kl. 17:16 |
|
Med venlig hilsen
bentpetersson |
|
![]() |
|
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4119 |
Hvor har du læst, at sagen er tabt?
|
|
![]() |
|
Sagen er heldigvis ikke tabt, Per. det var som nævnt en misforståelse med netop denne sag. Beklager.
Jeg sletter den uheldige linie. Redigeret af bentpetersson - 01-December-2015 kl. 17:43 |
|
Med venlig hilsen
bentpetersson |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Det er da i den grad en træls sag for forhandlerne Kandersen. Det ene udelukker ikke det andet: Vi er enige om at det er mere end træls at have tordenfluer i sit TV.
Forhandlerne har været lige så uvidende som forbrugerne om dette issue ved nogle af fladskærmene. Så hvorfor i alverden skal forhandlerne sidde med "Aben", og ikke dem der har produceret et "utæt TV"? |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |