recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor tungdrevne højtalere?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor tungdrevne højtalere?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3787
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvorfor tungdrevne højtalere?
    Sendt: 22-December-2016 kl. 16:37
Jeg har et par b&w xt4 kørende herhjemme pt, da jeg lidt havde en drøm om dem i et surround setup. Men de kan tvinge min T777 i knæ ved virkelig høj volumen. B&W har igennem lang tid jo som bekendt lavet højtalere der kræver sin maskine. 
Jeg overvejer at skippe mit Dali/Nad surround setup og købe mig en stærk stereo receiver til mine xt4.
I den forbindelse er jeg blevet nysgerrig på hvorfor højtalere laves sådan at de er svære at drive og hvorfor andre er lette?
Hvad er fordele/ulemper?
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1669
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2016 kl. 17:01
Hvad mener du med at tvinge i knæ?

Der er ikke nogen fordele ved tungtdrevne højttalere, men de er nogle fysiske love man ikke kan kommen uden om uanset hvad man gør, så somme tider accepterer man det alligevel. Det korte af de lange er at man ikke kan lave en lille højttaler, der spiller dyb bas og som samtidig er nem at drive. Man kan højest få to af de egenskaber samtidig. Somme tider får man ikke engang det, hvis højttaleren ikke er velkonstrueret eller hvis man har brugt billige enheder, med en ringe motor.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2016 kl. 19:34
Min t777 slukkede simpelthen når jeg nåede 0db på receiveren:)

I anden omgang svarer du nok på det der er mit spørgsmål i virkeligheden. Stor lyd kræver strømstyrke receiver.
Min undring går på eks dali som leverer gulvhøjtalere jeg eller umiddelbart ville tro levere solid lyd, men som er relativt nemme at driven for en forstærker, mens det samme nærmest aldrig gør sig gældende ved eks B&w.
Så mit spørgsmål skulle mere forståes som hvad det er der gør nogle tungdrrvne mens andre kræver mindre. For for mig at se er det ikke alene størrelsen på højtaleren der bestemmer størrelse på receiver - hvis det giver mening:)
Til top
u2pia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-Januar-2010
Sted: Slagelse, DK
Point: 339
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér u2pia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2016 kl. 20:50
Jeg har det lidt svært ved når man taler om "tungtdrevne" højtalere. Det handler jo om drifteffekt og følsomhed.

Enhederne i XT4'erne er jo ikke så store, og dermed kan de jo heller ikke flytte så meget lyd. 
XT4'erne har en følsomhed på 86db, og med en forstærker som T777 burde de kunne komme op på 104-107db. 
Jeg har i mine unge dage haft nogle diskohøjtalere med en følsomhed på 96db, så de vil i princippet kunne spille 10db højere end XT4'erne.

Jeg har selv XT4, og hvis man har et ønske om at springe sine trommehinder, så er det nok ikke de højtalere man skal investere i. 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2016 kl. 21:18
Mine gamle Zensor 1 havde samme størrelse enhed men en helt anden følsomhed, det er det tekniske heri jeg er nysgerrig på.
Hvorfor har nogle med umiddelbart samme størrelse enhed, vidt forskellig angivelse af følsomhed?

Vedr Xt4, så kan jeg ikke nærme mig 0db ved film, det er -20db der er højest, men musikken er for lav her og der kan den fint komme til 0.

Redigeret af Bromberg5 - 22-December-2016 kl. 21:19
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2016 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Min t777 slukkede simpelthen når jeg nåede 0db på receiveren:)

I anden omgang svarer du nok på det der er mit spørgsmål i virkeligheden. Stor lyd kræver strømstyrke receiver.
Min undring går på eks dali som leverer gulvhøjtalere jeg eller umiddelbart ville tro levere solid lyd, men som er relativt nemme at driven for en forstærker, mens det samme nærmest aldrig gør sig gældende ved eks B&w.
Så mit spørgsmål skulle mere forståes som hvad det er der gør nogle tungdrrvne mens andre kræver mindre. For for mig at se er det ikke alene størrelsen på højtaleren der bestemmer størrelse på receiver - hvis det giver mening:)

Det er kun en halv sandhed at stor lyd kræver "strømstyrke". Udover at det er en ret upræcis måde at beskrive det, så er behøver det heller ikke være rigtigt. Hvis man vil acceptere en stor højttaler kræver det ikke nødvendigvis så meget af forstærkeren at levere hvad de fleste ville kalde "stor lyd". Som u2pia er inde på så er dine BW bestykket med små enheder i et relativt lille volumen så det kan ikke være anderledes hvis de også skal kunne spille bassen. Det går jeg ud fra at de kan. Det kan så godt være at BW oven i har lavet nogle valg i f.eks. delefilteret der gør dem endnu vanskeligere. Det ved jeg ikke, men det er rigtigt at BW har ry for at være til den tunge side.
Hvis du sammenligner højttalerne i samme serie vil du næsten altid se at de store modeller er mere følsomme en de små.
Hvor "stor" en forstærker du har behov for, afhænger af højttalerens spændings-følsomhed, dens mere eller mindre vanskelige impedans, hvor højt du vil spille og hvor langt du sidder fra højttaleren. Noget kunne tyde på at den kombination du har bare ikke kan levere det du har brug for.

Redigeret af Mefisto - 22-December-2016 kl. 21:33
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2016 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af u2pia u2pia skrev:

Jeg har det lidt svært ved når man taler om "tungtdrevne" højtalere. Det handler jo om drifteffekt og følsomhed.

Enhederne i XT4'erne er jo ikke så store, og dermed kan de jo heller ikke flytte så meget lyd. 
XT4'erne har en følsomhed på 86db, og med en forstærker som T777 burde de kunne komme op på 104-107db. 
Jeg har i mine unge dage haft nogle diskohøjtalere med en følsomhed på 96db, så de vil i princippet kunne spille 10db højere end XT4'erne.

Jeg har selv XT4, og hvis man har et ønske om at springe sine trommehinder, så er det nok ikke de højtalere man skal investere i. 

Nej egentlig ikke, det handler om højttalerens impedanskurve og eventuelle fasedrej. Det er disse ting der får forstærkeren i knæ, hvis den ikke er strømstærk/stabil nok. Højttalerens følsomhed giver kun et fingerpeg om lydniveau, ved en given mængde watt.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2016 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af u2pia u2pia skrev:

Og ikke mindst fasedrej.

B&W har en lang historie med både store og små højttalere der sejler rundt i impedans og fasevinkel og som trækker livet ud af selv ganske kapable forstærkere.
Men B&W laver "pæne" og "konevenlige" højttalere - det sælger.

Sådan sat lidt hårdt på spidsen:
Problematikken er at med et sæt B&W højttalere til 8000 kroner, kræver det en forstærker til mindst samme pris for at få noget godt ud af dem. Det betyder også at køber man andre mærker højttalere kan man spare lidt på forstærker og få endnu bedre højttalere, når man kigger på den samlede pris.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2016 kl. 22:55
@ Jetex

Ja, jo, men hvis højttaleren har en høj følsomhed betyder det ikke så meget at dens impedanskurve ikke er den nemmeste. Har den en høj følsomhed skal den ikke have så meget spænding for at spille et passende lydtryk og så vil strømmen også være overkommelig selvom impedansen er lav. Ohms lov gælder.

Redigeret af Mefisto - 22-December-2016 kl. 22:55
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2016 kl. 23:08
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

@ Jetex

Ja, jo, men hvis højttaleren har en høj følsomhed betyder det ikke så meget at dens impedanskurve ikke er den nemmeste. Har den en høj følsomhed skal den ikke have så meget spænding for at spille et passende lydtryk og så vil strømmen også være overkommelig selvom impedansen er lav. Ohms lov gælder.

Ikke det spørgsmålet gik på, følsomhed fortæller intet om, hvorvidt det er en "tungtdreven" højttaler eller ej.
Mine gamle B&W 802s3, med en følsomhed på 90 db, skulle jo så have været rimeligt letdrevne. Der kan jeg så hilse og sige, nej det var de ikke, med fasedrej og impedansdyk til 2 Ohm. Selv ved rimeligt lave lydtryk, krævede de en strømstærk forstærker.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2016 kl. 23:17
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

@ Jetex

Ikke det spørgsmålet gik på, følsomhed fortæller intet om, hvorvidt det er en "tungtdreven" højttaler eller ej.
Mine gamle B&W 802s3, med en følsomhed på 90 db, skulle jo så have været rimeligt letdrevne. Der kan jeg så hilse og sige, nej det var de ikke, med fasedrej og impedansdyk til 2 Ohm. Selv ved rimeligt lave lydtryk, krævede de en strømstærk forstærker.

Jo det gør. Hvis en højttaler her høj følsomhed så behøver du ikke påtrykke en særligt stor spænding for at få et passende lydtryk. Så betyder det mindre om dén højttalers impedans dykker lidt under en anden højttaler med lavere følsomheds impedans.

Altså, hvis du kun skal påtrykke 10v for at få et passende lydtryk og højttaleren har minimums impedans på 3 ohm så kan der ikke løbe mere end 3,3A.

Der er kombinationen af lav følsomhed og lav impedans (evt koblet med unormalt sore fase drej) der giver udslaget. 
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2016 kl. 03:48
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Mine gamle Zensor 1 havde samme størrelse enhed men en helt anden følsomhed, det er det tekniske heri jeg er nysgerrig på.
Hvorfor har nogle med umiddelbart samme størrelse enhed, vidt forskellig angivelse af følsomhed?

Jamen når andre ikke vil svare på dit spørgsmål, så kan jeg da prøve.
Hvis du tager hvad der umiddelbart ser ud som ens højttalere - ca. samme kabinetstørrelse, samme enhedsstørrelse og antal, så skyldes forskellen i forstærkerbelastning, at der er STOR forskel på enheder og delefiltre. Dét giver forskellen. Altså membran-materiale, slaglængde, størrelse på svingspole/magnetsystem, forskelle i delefiltre og delefrekvens.

Dérfor....

Personligt ville jeg da beholde det setup du har, og så bare smide en effektforstærker i røven af T-777, til at trække dine fronter. Så aflaster du også NAD'en, så den får mere overskud til center-/baghøjttalere = win-win.

M.v.h.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu