recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor vælge NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvorfor vælge NAS

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 00:48

En anden måde at løse det på:

Har en Billig Medion Notebook kørende 24/7. Bruger 35 watt. Har 2 USB DVB-T tunere som DVBViewer benytter sig af. Den optager så alt det vi bestiller via Recording Service fra en hvilken som helst PC (WEB baseret). Pladsen er selvfølgelig begrænset da det er en 160 gb HD, men det er jo bare at slutte en USB eller Esata disk til.

Det er ekstemt fleksibelt, da den også bruges som hjemme server, printserver etc.

Om det er XP, Vista eller Win 7 der ligger på den, er for så vidt underordnet. Den skal jo bare dele ud. En anden fordel er at den jo har indbygget UPS, da der jo er batteri. Ryger strømmen lukker den selv pænt ned.

Den ligger i et køkkenskab, larmer ikke og kræver ikke ekstra afkøling

Har derudover tilsluttet en Skærm som fungerer som TV i køkkenet

Så den fungerer som Server/NAS/Medie Center og køkken PC

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

Kan ikke forstå hvorfor man gider et media center til gengæld. IMO er sådan en bare en stor grim box. Mus og tastatur gider jeg heller ikke have liggene i min stue.

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl omkring evt. keyboard - har aldrig haft sådan et system, og kommer forhåbenlig heller aldrig til det.  Men de skal vel have et keyboard/ mus eller noget til at blive styret.

Og det er netop problemet her. Folk der udtaler sig om noget de ikke ved noget om. Folk der har nogle indskrænket ideer til, hvad der er hvad, folk der generelt slet ikke sætter sig ind i de ting, som de på forhånd har formodninger til.

Bemærk venligst, dette er ikke kun påmøntet dig, Rune, men derimod er det generelt for mennesker. Vi tror en hel masse, som vi vitterlig også tror er rigtigt. Og nogle gange kammer folk over, og er så overbevist, så de slet ikke er lydhør for, at tingene kan være anderledes, eller der findes alternativer og muligheder.

I bund og grund er det korrekt, at et Media center er en computer. Men en computer i dag behøver ikke være en stor dum og grim box. Den kan faktisk gemmes væk.
Dernæst har du også ret i, at der sandsynligvis skal et keyboard og mus til. Men selv det findes der alternative løsninger for. Hvis man er lidt snild, så nøjes med man keyboard og mus, når man sætter Media centeret op. Og derefter kan hele styringen overtages med den multil-remote, som man alligevel har liggende til at styre alt det andet man har i stuen.

En NAS har nogle seriøse andre problemer i forhold til en computer. Mest af alt så snakker vi hastighed OG fleksibilitet. Begge dele lider en NAS under. Men det er også fatalt at have den opfattelse, at en NAS kan erstatte et Media Center. Det kan den IKKE. En NAS er et lageringsmedie, det er IKKE en afspiller.

Derfor giver det ingen mening at snakke om forskelle mellem NAS og Media Center eller om man skal vælge det ene eller det andet.

Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2005
Point: 2047
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 13:52

måske blev mit spørgsmål misforstået i starten.

Det gik ikke på om en NAS kunne afløse et mediacenter, men om der var fordele ved at benytte en NAS i forbindelse med et mediacenter.

Jeg har været af den opfattelse at jeg ikke kunne se idéen i at have en NAS til sine film og sit musik, hvis man alligevel havde et mediacenter, og dermed jo kunne benytte mediacenteret som lageringsplads for et netværk.

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 14:44

Jeg mener sagtens den kan have sin berretigelse. Som nævnt af andre, NAS'en har den fordel at du kan smide alle de store, larmende harddiske ind i et skab (eller i kælderen, eller på loftet eller...). Herefter kan HTPC'en gøres væsentligt mindre og støjsvag, da man ikke er afhængig af at have plads til store diske.

Bruger selv en server (windows) hvor alle diskene sidder i og HTPC'en i stuen er så bare klient til denne - med en 80GB 2,5" HDD som siger næsten intet. Kunne sagtens erstattes af en 32GB SSD disk som ville være helt lydløs, hvis disse kunne købes for menneskepenge. Størrelsen er ikke væsentlig da der kun skal installeres OS og programmer på.

Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Point: 1760
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 14:53

- Rettelse -

Min besked har jeg valgt at slette, og så holder jeg mig bare fra denne sektion da jeg åbenbart ikke ved noget om pc'ere...

Redigeret af RuneH - 22-Januar-2009 kl. 15:06
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 15:53
Jeg har mange HTPC'ere og pc'ere, jeg har aldrig sådan rigtigt haft fidus til NAS.

NAS er ikke andet end en linuxbox med raidcontroller og en netværkscontroller(hvis man køber en ordentlig en) og som Kim er inde på, lader dette egentlig meget tilbage at ønske ift brug sammen med en HTPC og husets andre PC'ere.

En rigtig og seriøs HTPC(Ikke en Setup Box look-alike PC)agerer server for alle husets tv, via tynde klienter som fx ekstendere eller lignende.

Derfor varetager HTPC'en i forvejen så meget(Hvis man da har mere end et fjernsyn) at det stort set ligeså godt kan stå tændt 24/7, eller man kan sætte den til standby om natten og autostarte den når vækkeuret ringer hvis man vil spare et par kilowatttimer om året.

Det handler bare om at acceptere at ovenstående det koster en 1000 lap om året, men så har du også muligheden for at bruge din PC både som Media Center, Storage Server, og BACKUP server(Lowlevel Til alle husets Windows Boxe).

Dette kan en NAS ikke eller kun i begrænset omfang tilbyde. Bevares der skal måske ikke tages backup af en PS3, men en NAS trækker altså også sovs fra lysnettet.

Nu skal i se hvad min NAS også kan:

Media Center:

• TV Server: Til Extendere, Ja jeg har en XBOX360
  • TV Fremviser: VMC Med TV PACK
  • Bluray Afspiller
  • DVD afspiller
  • DNLA server...Ja og med Windows 7 så kan du i Media Player "send to" any DNLA device....
  • Spille computer(Hvis det skal være) Den har da et GT8600

• Virtuel WHS SERVER(VMWARE)
  • WebServer
  • Filserver (To gange 1 TB)
  • FTPserver
  • Backupserver
  • IR-Server som har tre USB-UIRT Transcievere.
Er det så ikke grimt og larmer det ikke? Jo mega grimT larmer? nej = 0db:

Det hjælper når man lukker døren og låser for pilfingre(Skal dog lige have skabet malet):

I stuen ser det også fint ud ingen STB'ere forstærkere eller andet nonsense. Kun en lille USB-UIRT transciever der sidder lige under TV'et(og udover Zaptor boxen som har været backup under en RMA'ed Xbox 360, den flyttes snarest)

I soveværelset er det enest der giver lyd træspillet der hænger ned fra min Bedroom SetTopBox - En USB-UIRT transciever

Undskyld de dårlige billeder ...Konen er rejst ud til svigermor med alt det gode grej..

To Do: Rackmount + Serverskab

Redigeret af Patriarken - 22-Januar-2009 kl. 17:34
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Januar-2007
Point: 295
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Jeg har mange HTPC'ere og pc'ere, jeg har aldrig sådan rigtigt haft fidus til NAS.

NAS er ikke andet end en linuxbox med raidcontroller og en netværkscontroller(hvis man køber en ordentlig en) og som Kim er inde på, lader dette egentlig meget tilbage at ønske ift brug sammen med en HTPC og husets andre PC'ere.

En rigtig og seriøs HTPC(Ikke en Setup Box look-alike PC)agerer server for alle husets tv, via tynde klienter som fx ekstendere eller lignende.

Derfor varetager HTPC'en i forvejen så meget(Hvis man da har mere end et fjernsyn) at det stort set ligeså godt kan stå tændt 24/7, eller man kan sætte den til standby om natten og autostarte den når vækkeuret ringer hvis man vil spare et par kilowatttimer om året.

Det handler bare om at acceptere at ovenstående det koster en 1000 lap om året, men så har du også muligheden for at bruge din PC både som Media Center, Storage Server, og BACKUP server(Lowlevel Til alle husets Windows Boxe).

Dette kan en NAS ikke eller kun i begrænset omfang tilbyde. Bevares der skal måske ikke tages backup af en PS3, men en NAS trækker altså også sovs fra lysnettet.

Media Center:

• Bluray Afspiller
  • DVD afspiller
  • DNLA server...Ja og med Windows 7 så kan du i Media Player "send to" any DNLA device....

• WebServer
  • FTPserver
  • Backupserver
Er det så ikke grimt og larmer det ikke? Jo mega grim larmen nej = 0db:

Det hjælper når man lukker døren og låser for pilfingre(Skal dog lige have skabet malet):

Jeg kan godt forstå din hensigt med at bruge "mediecenteret" som NAS. Fordi du samler endnu mere i en boks. Og det er jo smart nok.
Det setop du har der bruger sikkert en hel del strøm, og meningen med et NAS er vel at det skal stå tændt 24/7 for at det altid er tilgængelig.

Styresystemerne er jo også helt forskellige. Jeg kender ikke Windows Home server så godt til at vide forskellene, men der er helt sikkert forskelle fra det også til XP/Vista.

Det smarte ved en NAS er jo at den kan det samme som du skriver den kan - dvs filserver, webserver, backupserver osv. Den har alle husets data, og den tager selv backup af alle computere. Og den bruger kun 30 kw.

Så kan man bare købe en mini klient pc til hver rum som skal fungere som "fremviser og tvoptager". Så når du har optaget noget lægger den det selv over på din NAS og slukker igen. Og du har ikke brug for nogle store desktop pcere med masser af plads, da alt ligger på NASen.

Jeg har tænkt mig at kassere min kæmpe desktop pc hvor alles billeder ligger på og bygge en NAS. Så kan jeg skrotte denne 200 W monster og købe en bærbar som jeg kan have med alle steder. Så er man heller ikke tvunget til at sidde for sig selv hvis man lige skal se de seneste nyheder. Det kan man f.eks. gøre i stuen sammen med den bedre halvdel.

Men det er selvfølgelig forskellig hvad man har lyst til. Det ser ud til at dit setup virker fint :)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Media Center:

• Bluray Afspiller
  • DVD afspiller

• WebServer
  • FTPserver
  • Backupserver
Er det så ikke grimt og larmer det ikke? Jo mega grim larmen nej = 0db:

Jeg kan godt forstå din hensigt med at bruge "mediecenteret" som NAS. Fordi du samler endnu mere i en boks. Og det er jo smart nok.
Det setop du har der bruger sikkert en hel del strøm, og meningen med et NAS er vel at det skal stå tændt 24/7 for at det altid er tilgængelig.

Styresystemerne er jo også helt forskellige. Jeg kender ikke Windows Home server så godt til at vide forskellene, men der er helt sikkert forskelle fra det også til XP/Vista.

Det smarte ved en NAS er jo at den kan det samme som du skriver den kan - dvs filserver, webserver, backupserver osv. Den har alle husets data, og den tager selv backup af alle computere. Og den bruger kun 30 kw.

Så kan man bare købe en mini klient pc til hver rum som skal fungere som "fremviser og tvoptager". Så når du har optaget noget lægger den det selv over på din NAS og slukker igen. Og du har ikke brug for nogle store desktop pcere med masser af plads, da alt ligger på NASen.

Jeg har tænkt mig at kassere min kæmpe desktop pc hvor alles billeder ligger på og bygge en NAS. Så kan jeg skrotte denne 200 W monster og købe en bærbar som jeg kan have med alle steder. Så er man heller ikke tvunget til at sidde for sig selv hvis man lige skal se de seneste nyheder. Det kan man f.eks. gøre i stuen sammen med den bedre halvdel.

Men det er selvfølgelig forskellig hvad man har lyst til. Det ser ud til at dit setup virker fint :)

En DMA2100 koster 1000kr....en Xbox360 1400kr... Du kan ikke bygge minipc'ere til den pris. TV tunerne alene koster 1400kr stk....

Alt hvad jeg nævner ovenstående håndteres af en og samme computer...En E6300 C2D med 2GB ram....Windows Vista Ultimate m TV pack, og en Virtual WHS....

NAS kan ikke backe hele operativsystemer op med mindre vi taler absolut highend eller du bruger Third Party Utillities, og gør det manuelt....

WHS kan med få undtagelser det samme som en Windows 2003 server eller en Windows XP box... kan du det på din NAS?

Jeg har to IDE kanaler og 6 SATA kanaler, jeg kan lave matrix raid, software raid og Hardware Raid 0, Raid 1+0 Raid 5...osv...Er det ikke nok koster en ekstra raid controller 150kr...Kan desuden tilkoble alt det USBudstyr jeg har lyst til...Oh yeah Mymovies kan også installeres på WHS....

Alle optagelser ryger skam direkte på min Virtuelle WHS...

Redigeret af Patriarken - 22-Januar-2009 kl. 17:51
Mit Setup
Til top
- Dark Nebula - Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-December-2008
Point: 109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 20:57

Media Center:

• Bluray Afspiller
  • DVD afspiller

• WebServer
  • FTPserver
  • Backupserver
Er det så ikke grimt og larmer det ikke? Jo mega grimT larmer? nej = 0db:

Total sygt skab du har dig .. Ikke der man lige skulle tabe et par fadbamser da !
Vedr. VMware, det er sgu da noget crasy shit. Det vil jeg kigge nærmere på og det lever op til des forventninger og alt køre efter bogen eller hvad ?
Diablo 3 On It's Way

Now Four Characters:

|| Barb. || Witch Doc. || The Wizard || The Monk ||
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Januar-2007
Point: 295
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 16:47
Citér

En DMA2100 koster 1000kr....en Xbox360 1400kr... Du kan ikke bygge minipc'ere til den pris. TV tunerne alene koster 1400kr stk....

Alt hvad jeg nævner ovenstående håndteres af en og samme computer...En E6300 C2D med 2GB ram....Windows Vista Ultimate m TV pack, og en Virtual WHS....

NAS kan ikke backe hele operativsystemer op med mindre vi taler absolut highend eller du bruger Third Party Utillities, og gør det manuelt....

WHS kan med få undtagelser det samme som en Windows 2003 server eller en Windows XP box... kan du det på din NAS?

Jeg har to IDE kanaler og 6 SATA kanaler, jeg kan lave matrix raid, software raid og Hardware Raid 0, Raid 1+0 Raid 5...osv...Er det ikke nok koster en ekstra raid controller 150kr...Kan desuden tilkoble alt det USBudstyr jeg har lyst til...Oh yeah Mymovies kan også installeres på WHS....

Ja, så er det jo "bare" en meget kraftydende NAS. Du kan jo også bare smide et tv kort i en NAS og bruge den til at optage med.

Det essentielle ved en NAS er jo netop at den skal have lavt strømforbrug og ikke koste mange penge i el om året.

WHS kan sagtens backup et drive image hvis man vil det. Men ja så skal du bruge 3. parts programmer. Men mymovies er jo også et 3. parts program, så det er der intet nyt i.

Så kan man købe en DMA2100 til soveværelset eller stuen til når man vil streame sine film. Ved dog ikke om en DMA2100 kan streame mkv?

Ps. Dette skulle være stået i min første post. Jeg synes det er et fedt setup du har. Det er fedt lavet
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Citér

Ja, så er det jo "bare" en meget kraftydende NAS. Du kan jo også bare smide et tv kort i en NAS og bruge den til at optage med.

Det essentielle ved en NAS er jo netop at den skal have lavt strømforbrug og ikke koste mange penge i el om året.

WHS kan sagtens backup et drive image hvis man vil det. Men ja så skal du bruge 3. parts programmer. Men mymovies er jo også et 3. parts program, så det er der intet nyt i.

Så kan man købe en DMA2100 til soveværelset eller stuen til når man vil streame sine film. Ved dog ikke om en DMA2100 kan streame mkv?

Ps. Dette skulle være stået i min første post. Jeg synes det er et fedt setup du har. Det er fedt lavet

Jae min box trækker imellem 60 og 100watt konstant, hvilket ikke kan kaldes stømbesparende, men den funktionalitet jeg har, kan ingen NAS eller STB look-like-matche....Det er som jeg nævnte et trade off....Jeg er gået all in..

WHS tager daglig en fuldstændig backup af min OFFICE PC, min kones bærbare, og min Auxillary PC. Og der følger jo en recoverycd med til WHS så der skal skam ikke Third Party Utillities til en fuldstændig "Ghost-a-Like gendannelse" Backuppen sker ved den automatisk laver et Master Image af en klienten der er tilsluttet WHS'en, og så dagligt sammenligner den det image med klienten og opdaterer det hvis der er sket ændringer...Enormt smart og pladsbesparrende ditto...

My Movies virker bare som ekstra funktionalitet til min Vista MCE, det er third party ja....Men MyMovies er essentielt i et godt MCE setup...Og så skader det jo ikke at det kan køre direkte på min "Virtuelle NAS"

Nej en DMA2100 kan ikke afvikle MKV, men du kan remuxe til M2TS(Hurtigt), eller du kan relativt nemt bruge encode360 og encode i WVC-1, og det kan tilmed scriptes....Når computeren aligevel står tændt kan den sagtens stå og tykke lidt

Windows 7 introducerer i øvrigt nye understøttede codecs på extender siden specielt til Xbox360...

Jeg har i øvrigt også 2 x Logitech 525'ere, en Touch Diamond, et MS 7000 Wireless Entertainment tastatur og en to Stk XBOX360 controllere som jeg benytter til betjening

Ellers mange tak skal du have for komplimenterne...

Redigeret af Patriarken - 23-Januar-2009 kl. 17:21
Mit Setup
Til top
NikolajC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Januar-2006
Point: 614
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 19:43

Nej en DMA2100 kan ikke afvikle MKV, men du kan remuxe til M2TS(Hurtigt), eller du kan relativt nemt bruge encode360 og encode i WVC-1, og det kan tilmed scriptes....Når computeren aligevel står tændt kan den sagtens stå og tykke lidt

Har netop selv fået en DMA2100 fra US til 600,- Har ikke prøvet det endnu, men den skulle fint kunne afspille .mkv via transcode360 (link). Næsten det samme som de scripts du taler om, men måske lige tanden nemmere.

EDIT: virker fint. Kan nu afspille både DivX og MKV.

Redigeret af NikolajC - 24-Januar-2009 kl. 09:13
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu