recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvornår/hvorfor stereo?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvornår/hvorfor stereo?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 22:21
Det lyder godt nok irriterende. Det er ikke fordi du vælger det input som din mac er tilsluttet via en "Scene" som er gemt med airplay aktivt? Hvis ikke har jeg ikke et bud, men så kunne du jo prøve om ikke du kunne lave en "Scene" der gemt med alle indstillinger der er som du vil have dem til dit mac input. Så skulle den, efter hvad jeg forstår, holde op med det når du vælger den mac "scene".

Redigeret af Trumle - 30-Maj-2015 kl. 22:24
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3794
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 23:10
Hmm se det kan egentlig være:).. Det vil jeg lige prøve mig med
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2015 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Strandvasker.
Hvis du endnu ikke har hørt et surround setup der virker ordentligt, så har du været de forkerte steder..!
Det har du sandsynligvis ret i, jeg udelukker som sagt ikke at det kan lade sig gøre at få vellydende surround i privaten, jeg har bare endnu ikke besøgt nogen hvor det har virket fornuftigt. 

I en dedikeret bio som din gætter jeg på tingene går op i en højere enhed, eller det vil jeg da håbe det gør med den energi der må være lagt i det. 

De surroundsetups jeg har oplevet har (udover i biffen) mest handlet om en masse kabeltrækkeri og flytten sofaen ud fra væggen for at ende op med en tvivlsom "tissen i hjørnet" effekt og et generelt lydindtryk der ikke er besværet værd (efter min mening). 

Det værste er næsten når folk prøver at imponere mig ved at skrue op, det bliver det bare højt af, ikke fedt, der er stadig ikke ordentligt punch og eksplosioner bliver til sådan noget hvor man kan høre at subben og forstærkeren ikke helt magter at tøjle det.

Til sammenligning har jeg et sæt solide JBL 240ti'ere trukket af en gammel Krell KSA50'er, old-school hifi der i den grad leverer varen, jeg behøver slet ikke spille højt før det virker. Det er på ingen måde "konevenligt" eller i tråd med tidens tand, men det er en fornøjelse både at høre musik og se film med.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2015 kl. 23:17
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Det værste er næsten når folk prøver at imponere mig ved at skrue op, det bliver det bare højt af, ikke fedt, der er stadig ikke ordentligt punch og eksplosioner bliver til sådan noget hvor man kan høre at subben og forstærkeren ikke helt magter at tøjle det.

Til sammenligning har jeg et sæt solide JBL 240ti'ere trukket af en gammel Krell KSA50'er, old-school hifi der i den grad leverer varen, jeg behøver slet ikke spille højt før det virker.

Det kan da kun være et problem hvis der er noget WAF eller budget der skal overholdes. Ellers er det da bare og købe noget mere effekt og kraftigere sub´s. Har da intet og gøre med om det er surround eller stereoConfused
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2015 kl. 07:11
Læs det nu lige i sin helhed, ikk?

Tråden handler om hvornår man kan/bør vælge stereo i stedet for surround. 

Min erfaring er, at man skal gå ufatteligt seriøst til værks for at få surround til at fungere ordentligt. Jeg har selv været igennem møllen med en stabel store forstærkere og højttalere og alligevel blev det aldrig rigtigt godt. Jeg udelukker, endnu engang, ikke at det KAN gøres tilstrækkeligt seriøst til at det bliver fedt, jeg har bare ikke oplevet det lykkes for nogen endnu - hver gang jeg har hørt privat opsat surround har effekten altid været distraherende i stedet for den der "et med lyden" oplevelse man kan få i biografer.

Omvendt har jeg hørt mange vellykkede stereo setups, det er bare utroligt meget nemmere at få til at virke ordentligt.

WAF'en spiller sandsynligvis også ind. Det ER bare nemmere at få lov at sætte et par stereohøjttalere op end det er at plastre hele stuen til med højttalere og få sofaen trukket et par meter ud fra bagvæggen. 

En anden fordel ved et stereo setup er at du har basenheder der rent faktisk sender lyden hen imod dig. Tit og ofte er subwoofer løsninger noget med at subben blive gemt væk og spiller i en tilfældig retning, nogle sågar direkte ned i gulvet. I stedet for at pumpe et lydtryk hen til lytteren bliver det i stedet noget med at sætte gulv og møblement i svingninger - fedt nok til simulering af jordskælv, men ufedt til et rumskib der eksploderer.

Så mit svar på trådens spørgsmål er at stereo bør være det oplagte valg hvis ikke du er klar til at gå all-in og fx. skræddersy et rum til en hjemmebio.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2015 kl. 07:46
Det "manglende punch" kommer jo også helt naturligt når de rykker sofaen ud fra bagvæggen. Hvis de "vellykkede" stereo setups, du snakker om, har haft sofaen op af bagvæggen, er der jo den "fordel" at det her er meget nemmere og få nogle seriøse room modes, hvilket mange oplever som heftig punch/bas, at det så ikke lyder godt er noget helt andet ;-)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19818
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2015 kl. 07:54

En anden fordel ved et stereo setup er at du har basenheder der rent faktisk sender lyden hen imod dig.

Det er der da ingen forskel på om du kører stereo eller surround.

Surround er ikke lig med mangel på basenheder. Selv nøjes jeg med 2x 6,5" i fronterne, 2x 5" i center og 7+8" i baghøttalerne.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Point: 255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2015 kl. 10:40

- hver gang jeg har hørt privat opsat surround har effekten altid været distraherende i stedet for den der "et med lyden" oplevelse man kan få i biografer.

info: citat taget ud af kontekst / E100

Personligt synes jeg ofte det er forholdet mellem "størrelsen" af lyd og billede der ødelægger helheden - hjemmebio billedet er ofte for småt, så den bevægelse man ser passer ikke i størrelsen med den lyd man hører med lukkede øjne.

Mit eget setup kom til at "lyde" bedre, da jeg gik fra 104" til 131" lærred, pludselig passede størrelsen af den bevægelse jeg så i fx. Avatar natscenen hvor han står og svinger med den brændende fakkel, med størrelsen af ringen af lyd fra den blussende ild i højtalerne.  

Redigeret af E100 - 01-Juni-2015 kl. 10:40
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2015 kl. 10:46
Tror E100 er inde på noget... Det er et sammenspil af så mange ting, er lærred/skærmen ikke stor nok, ja, så klinger det hult når der står fronter ude i hjørnet af rummet, dog kan man ofte kompensere lidt, hvis tingene ikke helt hænger sammen og man ikke kan udvide... Så flyt højttalerne tættere på, eller skab andre placeringsmuligheder... Sidst men ikke mindst oplever man altså ret ofte, at der ikke er brugt tid på at få det hele sat op... De sidste små finjusteringer kan give de sidste 10/20% som gør det hele pludselig bare hænger sammen, eller der ikke er vilde baspukler / skrigende diskanter... :)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
sd2100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2008
Point: 309
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd2100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2015 kl. 11:20
Går med samme overvejelser. Får ikke nok ud af mit beskedne surroundanlæg. Har mange gange skifte fra stereo til surround og tilbage igen, men må måske bare konstatere, at de ikke rigtigt fungerer i vores stue. I min gamle lejlighed fungerede det rigtig godt.

Det er vist bare at acceptere (desværre), at der er mange faktorer, der skal spille sammen, før det bliver godt. Lige nu føler jeg, at et mere beskedent og bedre stereo setup er vejen frem (lige nu).

Til top
jonlanghoff Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Juni-2008
Sted: Danmark
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonlanghoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2015 kl. 15:31
Jeg var med på Onkyo/Harbo Sound 5.1-fælleskøbet i sin tid, som jeg var ganske glad for i mange år, omend det selvfølgelig ikke var high-end - men efter sidste flytning blev det sgu også skiftet ud med et nyt stereo setup, som endda i dag ikke engang er tilsluttet TV'et, men derimod står i den anden ende af stuen og kun bruges til musik.

Til TV'et har købt et sæt aktive højttalere fra Hi-Fi Klubben (mærke og model escapes me..) og til dagligt brug er jeg ganske fint tilfreds - Ramasjang, sport og nyheder. Vil jeg have god lyd til mine film, smutter jeg i Imperial! :)
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-April-2008
Point: 810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frugtkompot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2015 kl. 15:59
Jeg er selv endt med 3.1, som for mig er fint. Centerhøjtaleren gør en stor forskel ved film, og er egentlig den vigtigste højtaler ved film og TV.

Ved musik kører jeg 2.0 med et dedikeret stereo-setup. En af de bedste beslutninger, jeg har truffet længe.
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu