recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - hvornår kan man se forskel på 720 og 1080
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukkethvornår kan man se forskel på 720 og 1080

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2007 kl. 12:37
sikkert - og hvis man udelukkende er interesseret i TV eller SD DVD og ikke i nogle af de Full HD kilder jeg har omtalt, skal man selvfølgelig heller ikke kigge efter et Full HD tv

Redigeret af spawn - 10-Marts-2007 kl. 12:40
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8685
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2007 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Urørt som i "ikke skaleret"

Selvfølgelig er der andre faktorer der kan maltraktere billedet undervejs,
men nu troede jeg bare ikke vi talte om disse faktorer.

Det hele hænger sammen, men et nedskaleret billede er ikke nødvendigvis
mindre skarpt, og hvis øjet alligevel ikke kan se de ekstra detaljer, er det jo
ligegyldigt med en højere opløsning (alt andet lige).

Det virker som om du gerne vil have en eller anden form for ro i baghovedet
ved at vide at du får samtlige pixels op på skærmen.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8685
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2007 kl. 12:44
I øvrigt er det jo tilladt at have hver vores holdning og krav til et tv, og det
var nu også din måde at træde ind i tråden på, jeg startede med at reagere
på.

Nå, men jeg slutter nok for nu, for min kæreste er lige begyndt at få veer
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2007 kl. 12:51

Jeg er ikke enig i at et nedskaleret billede ikke nødvendigvis er mindre skarpt - i min ideologi er det et faktum at der kan vises flere detaljer fra en kilde med 2.073.600 pixels hvis alle pixels gengives end hvis de nedskaleres til 786.432 pixels - uanset kvaliteten af scaleren

Men jeg vil da gerne medgive at hvis man ikke er istand til at se det - af den ene eller den anden grund - så er det ligegyldigt.

Og Ja - noget af det er da sikkert psykologisk - roen i baghovedet som du siger. 

Whååååt - og så sidder du her og debatterer med mig - LOL

lad os da glemme ligegyldigheder som dette - og bare ønske tillykke og held og lykke med fødslen istedet - se det er stort   

Redigeret af spawn - 10-Marts-2007 kl. 12:59
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
nextgeneration Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 16-September-2006
Point: 1052
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2007 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

sikkert - og hvis man udelukkende er interesseret i TV eller SD DVD og ikke i nogle af de Full HD kilder jeg har omtalt, skal man selvfølgelig heller ikke kigge efter et Full HD tv

Canaldital får en del HD kanaler i løbet af iår, TV4 , Discovery, CMORE HD, og flere kommer til, så det ser ud til vi godt kunne ha 6-8 HD kanaler til efteråret + de frie HD kanaler på satelitten. 2008 kunne vi godt ha over 10 HD kanaler ..... men stadig - det hjælper ikke meget med en næsten FHD skærm + det ikke ses på afstand sååå ... tror min PX600 vil klare det ganske godt

Redigeret af nextgeneration - 10-Marts-2007 kl. 12:53
Panasonic 50PX600E Plasma TV
Til top
sebbe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Februar-2007
Point: 264
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2007 kl. 13:04
tillykke lunddal!!!
Til top
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-August-2006
Point: 422
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2007 kl. 14:37
Andgående topic: "hvornår kan man se forskel på 720 og 1080"
Jeg har lige udskiftet mit 720p til et 1080p og kan se tydelig forskel ved de 2½/3 m jeg sidder fra tv'et selvom det kun er 37". Det er faktisk vildt så stor forskellen er, hvilket alle der er set det har bemærket, og stemmer slet ikke overens med graferne vist tidligere i tråden.

Jeg har læst lidt om kilden til grafen og kan ikke se hvorfor den overhovedet bliver omtalt. Jeg kan i hvert fald ikke se at forfatteren har belæg for at lave den, og han/hun har da heller ikke dokumentet hvordan han/hun er nået frem til resultatet. Uanset hvad så passer den i hvert fald ikke med virkeligheden hvis den skal tages bogstavligt og ikke blot som en løs guide.

Kommentar til resten af tråden:
Normal SD tv ser hos mig bedre ud på mit nye 1080p tv fremfor mit tidligere 720p hvor begge får digitale tv signaler. Hvordan tv'et behandler signalet har en meget meget større rolle end hvilken opløsning tv'et skal scalere signalet op til og derfor er opløsningen stort set irrelevant.
At meget tæt på alle tvkanaler sender (eller har valgt at sende) i 720p spiller ingen rolle da det hele står flot og skarpt. At jeg så som bonus kan se film i 1080p er kun en fordel (som SKAL prøves!) og ikke en ulempe som nogle mener.

Sidst men ikke mindst: Tillykke lunddal

Redigeret af centric - 10-Marts-2007 kl. 14:39
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2007 kl. 17:04

Det var mig, der fandt og indsatte det i denne tråd meget omtalte skema på side 1. Der er vist nogen herinde, der tolker lige lovligt meget ud fra dette skema, uden at have helt styr på, hvad det egentlig drejer sig om. Læs lige hvad der står i linket oven over skemaet eller det der står med fed overskrift på siden der linkes til: 1080p Does Matter! Spørgsmålet er blot, hvornår?

Som forfatteren, Carlton Bale, har skrevet og efter min mening har 100% ret i, er der tre betydende faktorer der spiller ind for at man kan se forskel i detaljeringsgraden på skærme/lærreder (NB. antag at billedbehandlingen er den samme og perfekt); dels opløsningen på skærmen, dels skærmens størrelse og sidst men allervigtigst afstanden hvorpå skærmen betragtes. Det er for mig at se logik for hvide burhøns, at kommer man tæt nok på en hvilken som helst skærm, vil 1080p opleves som mere detaljeret end 720p og lavere opløsninger. Det er derfor absurd at tale om, hvorvidt det er nødvendigt med 1080p skærme eller ej. Det må være helt op til den enkelte køber at vurdere, da det kommer helt an på, hvor tæt på en given skærm han kommer til at sidde. Og for nemmere at kunne afgøre hvornår man er bedre tjent med 1080p frem for 720p (768p), er det viste vejledende skema velegnet.

Som der står på websitet, er skemaet lavet ud fra den antagelse, at det menneskelige øje (ved et gennemsnitligt normalt 6/6 syn, hedder 20/20 i USA) er i stand til at opløse 1/60 grad af en bue (også kaldet et bueminut). Resten er ren matematik. I skemaet kan man altså se, hvornår man ved et normalt syn får fuld gavn af en given opløsning, ved en given skærmstørrelse, ved en given afstand. At nogen personer så har bedre syn / dårligere syn end gennemsnittet, er der ikke taget højde for i skemaet. Folk må selv vurdere, om de har bedre eller dårligere syn end gennemsnittet, og tage stilling ud fra det.

For at vende tilbage til det indledende spørgsmål i denne tråd; "Hvor mange tommer skal man op på efter jeres mening for at kunne se forskel på 720p og 1080p?" er svaret meget enkelt; Det kommer helt an på, hvor langt væk fra skærmen man sidder! Kig på skemaet, så vil du have en idé om, hvad du skal gå efter, og om det eksempelvis bedst kan betale sig at vælge fx en 42” 1920x1080p skærm frem for en 42” 1024x768p skærm, såfremt vi taler om to skærme, der er lige gode til billedbehandlingen - og dette er vi vel efterhånden alle enige om, er den absolut vigtigste faktor for god billedkvalitet, frem for om et panel kører i 1080p eller 720p (768p)?!!!…

/Tarkin

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2007 kl. 17:36

Oprindeligt skrevet af centric centric skrev:

Andgående topic: "hvornår kan man se forskel på 720 og 1080"
Jeg har lige udskiftet mit 720p til et 1080p og kan se tydelig forskel ved de 2½/3 m jeg sidder fra tv'et selvom det kun er 37". Det er faktisk vildt så stor forskellen er, hvilket alle der er set det har bemærket, og stemmer slet ikke overens med graferne vist tidligere i tråden.

Men hvor sikker er du på at det er opløsningen der har gjort forskellen? Det er jo to forskellige tv, så det kan du ikke dømme efter. Den eneste "rigtige" måde at teste det på, er at have et "ægte" 1080P display, dvs. ikke bare et tv med 1920x1080 pixels, men et display der rent faktisk kan udnytte opløsningen. Tag så en 1080 kilde, og vis det i 1080P vs. nedskaleret (med en ordentlig scaler) til 720P. Alt andet giver alt for mange ubekendte faktorer.

En demo af dette står meget højt på listen over arrangementer som jeg har tænkt mig at afholde inden for overskuelig fremtid i mit nye firma...

En detalje: 1:1 mapping af 1080i og 1080P signaler har lige så meget at sige for detaljeringen, som forskellen på 720P og 1080P. Et 1080P display uden 1:1 giver ikke mening, 1080P er så høj en opløsning at der skal meget lidt til for at forringe dén opløsning som reelt når igennem. Man kan sige det sådan at jo højere opløsning du går op i, jo sværere bliver det rent faktisk at udnytte det, og derfor forsvinder meget af den teoretiske gevinst ofte i praksis, af andre årsager. Edge enhancement har jeg tidligere nævnt som en anden synder - en smule kunstig sharpness, og igen er det meste af gevinsten væk. Min pointe med dette: 1080P kan ikke opveje andre svage punkter. Tværtimod må der ikke være nogen svage punkter, for at du har noget ud af 1080P. Samtidig kan man sige at dette i sig selv er et væsentligt argument for 1080P, fordi 1:1 i praksis vil være langt mere udbredt på dem, bl.a. netop fordi 1:1 giver mere mening i praksis på et 1080P display end på 768P displays.

1080P er fedt. At jagte 1080P er helt forståeligt, for der er absolut noget at hente - hvis man har billedstørrelsen til det. Det bliver aldrig en ulempe at have 1080P, hvis alt andet er lige. Problemet opstår når 1080P bliver sat øverst på listen, ovenover de faktorer der skal være i orden før 1080P overhovedet giver mening.

Fokuseringen på de forskellige faktorer i en fladskærm skal efter min mening betragtes som en pyramide. Lidt ala behovs-pyramiden, for dem der har haft dét i skolen. I bunden er de ting der har størst betydning, og efterhånden som du bevæger dig opad i pyramiden, bliver faktorerne mindre og mindre væsentlige. Samtidig, så har du ingen glæde af at få faktorerne i spidsen opfyldt, hvis bunden ikke er på plads. Så kan vi naturligvis altid diskutere hvordan opbygningen af pyramiden skal være, men 720P vs. 1080P ligger relativt højt oppe. Der er RIGTIGT mange ting der er mere væsentlige at få på plads, også selv om man har meget store billeder.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2007 kl. 17:38

Sagt på en anden måde: 1080P er angriberen, der sparker bolden i mål. Men der skal altså lige være et hold bagved til at give ham bolden, før der kan scores.

Til top
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-August-2006
Point: 422
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2007 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af centric centric skrev:

Andgående topic: "hvornår kan man se forskel på 720 og 1080" Jeg har lige udskiftet mit 720p til et 1080p og kan se tydelig forskel ved de 2½/3 m jeg sidder fra tv'et selvom det kun er 37". Det er faktisk vildt så stor forskellen er, hvilket alle der er set det har bemærket, og stemmer slet ikke overens med graferne vist tidligere i tråden.

Men hvor sikker er du på at det er opløsningen der har gjort forskellen? Det er jo to forskellige tv, så det kan du ikke dømme efter. Den eneste "rigtige" måde at teste det på, er at have et "ægte" 1080P display, dvs. ikke bare et tv med 1920x1080 pixels, men et display der rent faktisk kan udnytte opløsningen. Tag så en 1080 kilde, og vis det i 1080P vs. nedskaleret (med en ordentlig scaler) til 720P. Alt andet giver alt for mange ubekendte faktorer.

Jeg er ikke sikker på jeg har forstået det korrekt, men mit tv har 1:1 pixelmapping og er dermed "ægte"? Til oplysning er det et 37XD1E jeg har stående.

Jeg har testet via HD materiale afspillet fra PC'en over DVI-HDMI og med forskellige (software) afspillere. Der er en klar forskel på 720p og 1080p. Detaljerne fremstår bedre i 1080p og billedet som helhed står skarpere ved 1080p i forhold til 720p.

Jeg har langt fra så megen viden om emnet som dig, men ovenstående stemmer overens med vikeligheden herhjemme.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 16:11

Men hvad da med det tidspunkt hvor EBU og andre begynder sende med 720p50 fps. Hvilket er den standard EBU indtil dato har fastholdt. De som tror 720p ved 24/25 er en HDTV standard, tjah saa har jeg da foerst et problem.

Og samme skal skaleres op til den tids skaerme med 1080p?

Dette kan da kun blive endda vaeldigt spaendende, for jeg har aldrig hoert om nogen begynde sende Tv-programmer i formatet 1080p. Og jo, det ER giftigt ment.

Hvornaar man kan se forskel paa 720p og 1080p var spoergsmaalet. Og svaret, tjah 720p er ved 50 fps og 1080p er ved 24 eller 25. Og dette goer svaret meget meget kompliceret.

1080p ved 50 eller 60 fps? Dette er saa extremt saa det varer l a e n g e.

Redigeret af moho - 12-Marts-2007 kl. 16:17
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu