recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvornår komme FULL-HD 3D Projektorer ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvornår komme FULL-HD 3D Projektorer ?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2010 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

MHT LED og 3D, så er det lidt mere speget... En generel antagelse er at LED's største svaghed er at lysstyrken ikke er så høj. Det er sådan set også rigtigt - i forhold til andre projektorer i high-end klassen! I forhold til mellemklassen, dvs. hvad man typisk får for 30-60k, giver LED modellerne faktisk MERE lys end de lampebaserede, i praksis - især hvis du indregner det tab der er i lampen inden for de første par hundrede timer. Så man kan godt argumentere for at LED vil give mere lys, men spørgsmålet er om det er nok. Mit gæt er at vi vil se 3D projektorer med hvide LED'er og et farvehjul. Det giver mulighed for ret høj lysstyrke, men vil næppe levere den samme 2D kvalitet som man ellers kan opnå.

Sim2's 3D løsning er to modificerede Lumis projektorer (3-chip DLP) oven på hinanden, modificeret til at levere max lysoutput. Derved opnår man mulighed for samme lysstyrke som man ville have med én normal lumis, men det siger nok sig selv at det er en temmeligt kostbar og kompliceret installation (omkring en halv mille)
Det er jo langt fra min pengepung...Cry Kan det tænkes at der om et par år er noget fornuftigt til en 20.000-30.000 kroners penge? Altså, noget der er værd at spare op til, eller tror du, at gode løsninger kun bliver i en prisklasse hvor det kun de færreste kan være med?
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2010 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Det er jo langt fra min pengepung...Cry Kan det tænkes at der om et par år er noget fornuftigt til en 20.000-30.000 kroners penge? Altså, noget der er værd at spare op til, eller tror du, at gode løsninger kun bliver i en prisklasse hvor det kun de færreste kan være med?

Det er svært at svare på. Jeg er overbevist om at én eller anden 3D feature bliver implementeret i mange projektorer. Om noget af det der kommer i den rimelige prisklasse bliver værd at gå efter, det må tiden vise. Jeg er skeptisk overfor om det kan lade sig gøre at lave 3D uden at gå på kompromis med projektorens 2D kvaliteter. Ikke direkte, på den måde at det sagtens kan lade sig gøre at få 3D uden at ændre projektorens grundlæggende konstruktion, men indirekte ved at man prioriterer høj lysstyrke over farvegengivelse og kontrast. Derfor tror jeg du kommer til at vælge mellem dén projektor der er bedst til 3D, og dén der er bedst til 2D, jeg tvivler på at der kommer en projektor der i en given prisklasse er bedst til begge dele.

Derudover har jeg personligt svært ved at opfatte 3D i hjemmet som meget mere end et modefænomen, og jeg tror på at når folk har vænnet sig til imponator-effekten, så opdager de at det er ufedt at billedkvaliteten på groft sagt alle andre punkter end dybdevirkning lider under 3D teknologien.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2010 kl. 11:53

Det er svært at svare på. Jeg er overbevist om at én eller anden 3D feature bliver implementeret i mange projektorer. Om noget af det der kommer i den rimelige prisklasse bliver værd at gå efter, det må tiden vise. Jeg er skeptisk overfor om det kan lade sig gøre at lave 3D uden at gå på kompromis med projektorens 2D kvaliteter. Ikke direkte, på den måde at det sagtens kan lade sig gøre at få 3D uden at ændre projektorens grundlæggende konstruktion, men indirekte ved at man prioriterer høj lysstyrke over farvegengivelse og kontrast. Derfor tror jeg du kommer til at vælge mellem dén projektor der er bedst til 3D, og dén der er bedst til 2D, jeg tvivler på at der kommer en projektor der i en given prisklasse er bedst til begge dele.

Derudover har jeg personligt svært ved at opfatte 3D i hjemmet som meget mere end et modefænomen, og jeg tror på at når folk har vænnet sig til imponator-effekten, så opdager de at det er ufedt at billedkvaliteten på groft sagt alle andre punkter end dybdevirkning lider under 3D teknologien.
Jeg tænker mest 3D til SPIL, og ikke 3D til FILM, og der tror jeg at konsolspil kunne blive noget sjovere og mere virkeligt. Specielt på et stort lærred. Det er muligt jeg tager fejl, og ja, det bliver nok ikke helt nemt at bygge en projektor der er rigtig god til både 2D og 3D, så man skal måske nok forberede sig på at spare ekstra meget op hvis man vil have begge dele i en fornuftig kvalitet. En 3D projektor til spil og en 2D projektor til film. Eller to ens 2D projektorer i en hjemmebrygsløsning...LOL Nå, nu er det jo også lidt svært at spå om fremtiden, men, jeg tror at der vil komme en positiv udvikling på dette område. Forhåbentlig også hvad priserne angår. Big smile

Redigeret af Firebird - 02-Maj-2010 kl. 11:55

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2010 kl. 13:12

Nå, nu er det jo også lidt svært at spå om fremtiden, men, jeg tror at der vil komme en positiv udvikling på dette område. Forhåbentlig også hvad priserne angår. Big smile

Det tror jeg absolut også. Hvis jeg lyder lidt konservativ, så er det fordi jeg synes mange har haft en lidt forherliget holdning til udviklingen inden for projektorer, hvor nogle nærmest forventer at dét der koster 8000,- i dag, svarer til dét der kostede 50.000,- for to år siden. Sådan har det absolut ikke været, slet ikke de sidste par år (der var for nogle år siden en dramatisk udvikling i LCD, fra totalt ubrugeligt til hæderligt, men dérfra er det gået lidt i stå). LED/DLP tror jeg bliver et nyt hop, om ikke andet så i nogle praktiske henseender. Jeg tror dog det kommer til at betyde mere for hvor god en kvalitet man vil kunne få for 30-50-70k, end at det betyder bedre 10k projektorer. Her drukner de nye teknologier simpelthen i dårlig udførelse alligevel.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2010 kl. 13:53

Nå, nu er det jo også lidt svært at spå om fremtiden, men, jeg tror at der vil komme en positiv udvikling på dette område. Forhåbentlig også hvad priserne angår. Big smile

Det tror jeg absolut også. Hvis jeg lyder lidt konservativ, så er det fordi jeg synes mange har haft en lidt forherliget holdning til udviklingen inden for projektorer, hvor nogle nærmest forventer at dét der koster 8000,- i dag, svarer til dét der kostede 50.000,- for to år siden. Sådan har det absolut ikke været, slet ikke de sidste par år (der var for nogle år siden en dramatisk udvikling i LCD, fra totalt ubrugeligt til hæderligt, men dérfra er det gået lidt i stå). LED/DLP tror jeg bliver et nyt hop, om ikke andet så i nogle praktiske henseender. Jeg tror dog det kommer til at betyde mere for hvor god en kvalitet man vil kunne få for 30-50-70k, end at det betyder bedre 10k projektorer. Her drukner de nye teknologier simpelthen i dårlig udførelse alligevel.
Helt enig. Det er også derfor jeg ikke kunne finde på at købe en projektor til 10.000 kr. i dag selvom jeg ikke skulle låne en krone til den. Jeg kunne dog godt finde på at købe en til 15.000-25.000 kr for jeg har skam pengene til det, men, jeg skal også have et større tv med en god billedkvalitet da jeg ikke vil undvære et tv. Jeg har dog overvejet et rent projektor setup meget seriøst, men, jeg skal have begge dele så det bliver nok tv'et først. Jeg vil også hellere spare op til noget endnu bedre hvad projektor angår.

Kvalitet har sin pris, og hvis man vil have noget ordenligt så er det efter min mening bedre at vente til man har pengene til det end købe noget som man skal stå og sælge et år efter man har købt det fordi man ikke er tilfreds med billedkvaliteten og vil have noget ordenligt. Det er lidt af et dilemma for mig da billedkvaliteten på fladskærme ikke ligefrem bliver forbedret i det tempo som man kunne ønske sig, og nogle gange tænker jeg: Køb en projektor NU og køb et nyt tv næste år. LOL

Jeg er spændt på Samsungs PS50C7705 og PS63C7705. Både hvad 2D billedkvaliteten angår såvel som BUZZ for det var godt nok en skam med 855'eren sidste år. I år er materiale valget i hvert fald i orden på Samsungs topmodel, og hvis jeg kan leve med billedkvaliteten så napper jeg en 63 tommers hvis jeg kan få den til en god pris. Ellers nøjes jeg med en 50 tommers. Jeg er især spændt på billedkvaliteten på de digitale SD kanaler via DVB-C da jeg har YouSee og ikke må knalde en parabol op på væggen udenfor. Der var Samsung efter min mening bedre end Panasonic sidste år. Hvis jeg ikke kan leve med billedkvaliteten, bliver det måske en projektor i år, og så et nyt tv næste år. Jeg er desuden meget spændt på din mening om Samsungs nye topmodel. Det var kanon det "shoot out" du lavede med 855'eren og Panasonics V10 sidste år. Clap

Redigeret af Firebird - 02-Maj-2010 kl. 13:59

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2010 kl. 14:07
Nu må man hele ikke glem at LED er inden i en forrygende udvikling og år efter år give det mere lys udbytte, og idag er de ved at afløse de gamle tv lamper, så det er kun et spørgsmål om tid før at de er lysstærke nok til 3D, vi taler om få år.

Bl.a. er LED lamper beder at bruge end sparepære, da de giver et bedre lys, og de er ikke sundhedsfarlige når de gå, men det er en anden historie.   

Redigeret af Startrek - 02-Maj-2010 kl. 14:36
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2010 kl. 14:26
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Nu må man hele ikke glem at LED er inden i en forrygende udvikling og år efter år give det mere lys udbytte, og idag er de ved at afløse de gamle tv lamper, så det er kun et spørgsmål om tid før at de er lysstærke nok til 3D, vi taler om få år.

Bl.a. er LED lamper beder at bruge en sparepære, da de giver et bedre lys, og de er ikke sundhedsfarlige når de gå, men det er en anden historie.   
Det er netop på grund af, at der sker så meget med udviklingen af projektorerne, at jeg har holdt mig tilbage med at købe en projektor. Jeg var sidste år meget tæt på at købe en JVC HD-350 da den kunne købes til omkring 19.000 kr. i England. Nogle gange ærger jeg mig over, at jeg ikke gjorde det. Sådan er livet. LOL

Redigeret af Firebird - 02-Maj-2010 kl. 14:27

JVC X3
?
?
?
?
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2010 kl. 14:47
Ja det var dum ikke at købe en JVC HD-350, når du kunne få den til 19.000 kr, i England Cry (tænk hvad den så koste i dag, vel det samme som en BenQ W6000 Question), men siger vi at LED/DLP projektor om et par år er komme så lange ned i pris at de er til at betale, så ville det igen gå omkring et par år før at de komme i 3D, det ville igen sige at man skal udskifte sin projektor haver andet år.

Redigeret af Startrek - 02-Maj-2010 kl. 14:47
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2010 kl. 14:57

Ja det var dum ikke at købe en JVC HD-350, når du kunne få den til 19.000 kr, i England Cry (tænk hvad den så koste i dag, vel det samme som en BenQ W6000 Question), men siger vi at LED/DLP projektor om et par år er komme så lange ned i pris at de er til at betale, så ville det igen gå omkring et par år før at de komme i 3D, det ville igen sige at man skal udskifte sin projektor haver andet år.
Det er umuligt at vide man kan få for 20.000-30.000-40.000 kr. om et par år, men, udviklingen kommer til at gå meget hurtigt på projektor området , fornemmer jeg, så jeg tror at man får en del mere for pengene om to år end man gør i dag, så det er bare med at spare op til noget godt kram som man får glæde af i en del år. Man kan også købe for billigt. Big smile

JVC X3
?
?
?
?
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2010 kl. 15:09
Man kan nok se LED/DLP projektor om et par år til omkring 50.000 kr. (og 3D LED/DLP projektor til omkring 250.000 kr.) og om fire/fem år, så ville vi se 2D LED/DLP projektor til omkring 25.000 kr. og 3D LED/DLP projektor til omkring 50.000 kr., men det er et gæt, bl.a. skal pris ned på LED og kvalitet og lysstyre op, men det er netop hvad der er ved at ske lige nu.

Men hvis folk så kunne lære at en LED pære en beder end en sparepære, så ville der komme mere salg i LED pære og dette ville igen gør at prise ville falde hurtig (det er jo billige og lette at prod. en LED pære end en spare eller normal el pære).

Redigeret af Startrek - 02-Maj-2010 kl. 15:10
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2010 kl. 15:19

Men hvis folk så kunne lære at en LED pære en beder end en sparepære,

Off topic, men:
Du mener: "Hvis LED-pærer kunne blive bedre end sparepærer, "

Jeg har endnu ikke set LED-pærer med en ordentlig farvegengivelse. De pærer, jeg har set, giver det samme blege, spøgelsesagtige lys, som sparepærer gjorde for 10 år siden.

(Og nej, det er ikke et spørgsmål om at købe LED med "varmt" lys. En lavere farvetemperatur giver ikke en bedre farvegengivelse.)
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2010 kl. 15:24
En LED pære kan i dag, lev. en korrekt farvetemperatur (Bl.a. bruge man LED i LCD TV og i computer skærme (Alle Apple nye skærme er med LED), og her kan man ikke tale om blege, spøgelsesagtige lys), så du har ikke se de rigtig LED pære, og sparepære give stadig det samme blege, spøgelsesagtige lys som for 10 år siden.

Ellers så er det vigtig at vide at en sparepære er meget sundhedsfarlig når de går, man skal værre flere meter fra den og man må ikke tage den op i en bar hånd (Off topic).

Redigeret af Startrek - 02-Maj-2010 kl. 15:50
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu