recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hz til højttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHz til højttalere

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Emne: Hz til højttalere
    Sendt: 06-Oktober-2011 kl. 11:36
Har et Focal Sib 5.1 system sat til min Onkyo og var lige inde i opsætningen og kigge. Der står at der sendes 50 Hz ud til fronthøjttalerne - 40 Hz til centeren og 60 Hz til Surround... Hvad betyder det i grunden - og er det noget jeg skal ændre på?

det skal siges at det er mikrofonen der er blevet brugt til at installere det hele.

PS. I level calibration har jeg skruet centeren op til 9bd da jeg ikke synes den er så høj, men jeg synes ikke lige at lyden umiddelbart bliver meget højere - hvad kan jeg gøre for at centeren bliver mere tydelig?

Redigeret af Strange - 06-Oktober-2011 kl. 11:37
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2011 kl. 12:08
Jeg kan se på denne side: http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=99_104&products_id=383 at de kun skulle spille ned til 75hz - jeg ville nok lade alt under 80 eller måske endda 100hz gå til subwooferen.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2011 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Har et Focal Sib 5.1 system sat til min Onkyo og var lige inde i opsætningen og kigge. Der står at der sendes 50 Hz ud til fronthøjttalerne - 40 Hz til centeren og 60 Hz til Surround... Hvad betyder det i grunden - og er det noget jeg skal ændre på?

det skal siges at det er mikrofonen der er blevet brugt til at installere det hele.

PS. I level calibration har jeg skruet centeren op til 9bd da jeg ikke synes den er så høj, men jeg synes ikke lige at lyden umiddelbart bliver meget højere - hvad kan jeg gøre for at centeren bliver mere tydelig?
At den står til 50hz, betyder, at alt under 50hz sendes til subwoofer og højttaleren spiller alt over 50hz. Til dine højttalere, bør du stille dem alle på minimum 80hz. 50 er alt for lavt.

Er center og venstre/højre ikke stort set identiske? Hvordan har du placeret højre/venstre i forhold til center? At du skal skrue 9db op for centeren lyder som om, der er noget halt galt! Det burde ikke være meningen.

Du skal huske, at centeren kun spiller hvis du sætter din Onkyo i surround-mode.
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 12:48
Hmm, jamen alt er jo kalibreret i henhold til mikrofonen der fulgte med Onkyoen. Så det er jo den og ikke mig der har indstillet det.

Fronterne er almindelige sib, centeren er en sib xl som står under tv'et på en hylde. Fronterne står på hver deres bord ved siden af TV bordet lidt hævet i forhold til centeren... Der er vel ca. 60 - 70 cm imellem hver front og centeren.

Det er heller ikke sådan at centeren ikke spiller - jeg synes bare ofte talen er ret lav og så skruer man op med det resultat at når der så eksempelvis sker en eksplosion i en film er man ved at falde ned af sofaen da de andre højttalere jo ofte først kommer til deres magt her.

Skal jeg seriøst skrue dem alle op på 80 Hz? Strider det ikke imod det Kaspar J skriver?

Redigeret af Strange - 07-Oktober-2011 kl. 12:50
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 13:12

Skal jeg seriøst skrue dem alle op på 80 Hz? Strider det ikke imod det Kaspar J skriver?
Prøv at vis, hvor det strider imod det Kasper J skriver?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 14:14
Nej 80 Hz er det de fleste anbefaler. Og du kan roligt skrue et par db op for din center istedet for at skrue op for mastervolumen
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 21:38
Mig der læser det for hurtigt... Sorry.

Så I mener altså at jeg skal skrue op til 80 hz på alle højttalerne.. Hvad med Sub'en...?

Jeg kan ikke ødelægge højttalerne ved at skrue op for Hz vel? Og hvad betyder det konkret når der sendes hz til højttalere? (Skær gerne ud i pap :-)
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 22:58
Stiller du din forstærker til at din højtalere er Large forventer den at dine højtalere (ikke subwooferen) kan spille alle frekvenser fra 20Hz til 20.000Hz (20KHz). Det er så muligt at fortælle forstærkeren at den skal sende de lave frekvenser til subwooferen. Det gøres ved sat sætte højtalerne til Small og indstille hvilken frekvens forstærkeren skal dele signalet ved. Stilles frekvensen til 80Hz sendes lyden under 80Hz til subwooferen og resten af signalet til den højtaler hvor det oprindeligt skulle til.

Subwooferen skal så spille sit eget LFE signal og en del af de andre højtalers signal.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 23:56
Jeg aner ikke hvor jeg finder de ting henne - men bliver det bedre hvis jeg stiller alle højttalere til 80 hz? :-)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2011 kl. 00:01

Jeg aner ikke hvor jeg finder de ting henne - men bliver det bedre hvis jeg stiller alle højttalere til 80 hz? :-)
Er det en joke det her? Læs lige hvad folk har svaret...
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2011 kl. 09:05

PRØV !
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2011 kl. 09:12
HZ er ikke lydstyrken, men frekvens..
Jo lavere HZ jo lavere toner..

Dine små satelitter er ikke bygget til lave HZ, derfor skal du stille HZ crossover til minimum 80HZ hvilket gør at når der kommer toner under 80HZ smides de uden om højttalerne og ned til subwooferen..!!

Skåret ud i pap..
HZ indstillingerne bestemmer hvor lave toner dine højttalere må spille..!
Kan man skade højttalerne ved at stille HZ for højt.? Nej, men du kan derimod skade dem hvis den bliver sat for lavt..
Hvis du sætter HZ til f.eks 40, tvinger du dine små højttalere til at spille dybe bas toner og det kan de ik klare..!

Hvis du ikke kan forstå dette input, så vil jeg forslå du kontakter en proffesionel og lader ham ordne opsætningen for dig..
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu