recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ide til lys kontol = bedre Sort/ kontrast  Update*
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIde til lys kontol = bedre Sort/ kontrast Update*

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Emne: Ide til lys kontol = bedre Sort/ kontrast Update*
    Sendt: 29-Januar-2009 kl. 02:14
En ide ville være at beklæde dine vægge nede ved Lærdet med Velvet (stof ) da det vil forbedre din Sort og kontrast.

Både til stue setup og dedikert hjemmebio rum.

De hardcore ved alt om dette, men måske her inde er et par der kunne bruge dette til noget,

noget i måske ikke lige hade tænke over eller  kunne ikke finde ud af hvordan i skulle løse.

Det er ikke nok med at male lidt mørkere, men det hjælper hvis men ikke kan lægge stof på.,

for selv på (ren)sort maling giver det genskær som kommer tilbage på skærmen og giver dårligere sort ,plus dårligere kontrast.

jeg har selv lige prøvet at sætte mig ind i dette ,men det er ikke ret meget der skal til før det giver en klar forbedring, kig på de billeder her det viser det fint hvordan lyset bliver skubbet ud på væggene og tilbage på skærmen. :

Først billede af setup og væg farven :

Også i mørke med en film på, se hvordan genskæret giver forringet billede, loftet især på dette billede skinner tilbage på lærdet :

Her er et hvor han har sat det første section på højre side, det ser meget bedre ud og mere roligt for øjet , det er en træramme lavet i modul beklædt med stoffet, og sat op på væggen med et lille beslag/hængsel , "de er det samme modul typer der er lavet længer nede i tråden hvor man ser hvordan de er lavet

Hvis du syntes det giver mening, kan du jo kigge her er 3 billeder med hver deres måde at løse problemerne på.

dedikert rum vs stue setup...

Her er væggen/loft beklædt med stof, plus han har en justerbar bar underskærmen til at lave 235:1 ovs.

Her hænger det ned fra loftet på skinner

Her er Storm P løsningen, med telt udgaven ... virker fint, men ham her har lige skiftet lærdet til større så hans telt når ikke hele vejen rundt mere...Det er oki smart så kan det fjernes efter brug....

priserne er steget lidt, men regnet lige på det. til teltudgave skal der bruges ca 6meter til 100"
plus 2x træpinde, lidt blyloder/jernstang eller andet modvægte, og 2 vægbeslag.

selve stoffet koster.  for

Velvet Cotton Black

6 meter x 11£ x 8.5 valuta regning = 561
10 meter koster 770kr

Der til kommer sikkert en 50kr i post så ca 600kr, det er da ikke galt.
2 træpinde fra jem og fix ca 50, det samme for "loder" modvægt til at strække stoffet og vægbeslag, så en super udskrivning på hele 700kr som er en større opgradering i de helt lyse rum, end at tage projekter modelen nyere ind i stedet for man har stadig samme problemstilling.

andre har måske en anden løsning i hoved vedrørende vægbeslag, måske der er en løsning hvor pindene komme til at sidde fast på selve kassen til lærde. hvis man har sådan en.

her er modelen til "Telt udgaven" igen :) som jeg har lavet til en bruger på av forums, så den er på gebrokken Engelsk

forslag til vægbeslag

Her igen beklædt med stof/molton eller gulvtæppe.

Som vist kan det gøres på et par måder men ide´en er den samme.

Med hensyn til det sidste billede ville jeg anbefale at gå lidt længere ud med stof´et, på væggene og loft , bare 30 cm mere.

Da jeg har lavet dette indlæg til en bruger der spurgte om hjælp til forbedring, ville jeg lige dele det med jer allesammen også, om ikke andet giver lidt at tænke over.

Hvis nogen finder dette interessant, har jeg kontakt til dem der har lavet disse setups og kan få detaljer omkring hvad Stof og diverse småting, som jeg  kan give links til eller bare info.

Her er et billede af forskellige mærker Velvet (stof) under lys, der kan man se de regere forskelligt på lys, men det gør prisen osse.... Husk på det er genskærs kvaliteten vi skal kigge efter her, alsår hvor godt de absorberer lyset....

Jeg har links til alle 5 prøver som er vist her....

Mener han lyser på dem med en lomme lygte her på de 2 første billeder og det er sådan man laver testen derhjemme, sluk alt lys rul lærdet ned, stil dig under Projekter og lys hen over hele lærdet med lomme lygten og kig efter genskæret på vægge ,gulv , lof.t osv....(gerne med en god lommelygte.... for en PJ har mange lumens.)

In order of worst to best. kig på Teksten på stoffet, hvor det suger lyset ind i stoffet = jo bedre kvalitet det har, Select står der, projektor lyser direkte på den med Teksten Select.).)

#5 Stage Molton Black Flameproofed:

Easily the worst of the lot by a long way. I'm sure it would still be an improvement over a bright room or even black paint, and obviously you wouldn't project onto it directly, but text is clearly readable.

#4 Velvet Cotton Black Flameproofed:

Much better, but you'd expect so for £190 more. (in my room)

#3 Discharge Velvet Cotton Black:

Better still, and only £10 more to cover this room.

#2 Velvet Cotton Victoria Black:

Not too different from #3, but will cost me £50 more. With the lights on/in a bright room, the material looks much better though.

#1 Silk/Viscose Velvet Black (Devore):

Text is faintly visible in the 2s exposure, but not really visible at all by eye, it just disappears. I can just make it out if I move the material over the area, but with it fixed I can't see it. EEK!

Priserne er steget lidt , brug link
  1. Silk/Viscose Velvet Black (Devore) £8.76/m²
  2. Velvet Cotton Victoria Black £7.26/m²
  3. Discharge Velvet Cotton Black £6.27/m² Mange har brugt denne her, ud af de her.
  4. Velvet Cotton Black Flameproofed £6.07/m²
  5. Stage Molton Black Flameproofed £1.96/m²

Henrik

Update*

her et nogle updates til billeder.

de har nu fundet noget der klister sig til væggen selv,. der er noget klister på bagsiden af stoffet..
http://www.avenuesupplies.co.uk/index.php?id=852&pid=7520&sid=1&category=Adhesives,+Glue+&+Sticky+Stuff+Fablon+Sticky+Back+Plastic
ikke på lager, men man burde kunne finde det andet steds

sådan her ser det ud på væggen.

*Easy to install sticks just fine on painted wallpaper allowing to adjust without removing paint but sticks like a mother on speakers only 1 chance to get it right, same blackness as velvet on screen surround other blacks in room are matt paint - gloss rad - ps3 - speaker for black comparisons as far as the pic allows....Only covered the left wall so far.

Her er der en lækker variant af paneler hængt på på væggene. med indbygget dæmpning af lyd reflectering

Hi guys,

First off thanks to all the guys how have contributed to this thread over the past 6 months as I owe you guys alot!! I started out fairly happy with my cinema however I knew I could get more out of my projector my reducing the surrounding reflections and boy has it made a difference!!

This is pretty much what i started out with a painted black ceiling, screen wall and a sandy colour for the sides.

My first treatment to the room was acoustic by tackling the 1st reflection points in the room. The plan was to then cover everything towards the screen from those points in velvet.

After reading advice from the forums I decided to purchase Velvet Black Devore from Whaleys. At it is worth every penny Smashin

I then built very simple and light wooden frames to fit around the screen, ceiling and side walls. These were again covered in velvet and then attached to the walls with industrial strength velcro. Works a charm!

Here you can clearly see the difference in quality between cheap stuff bought from fleabay for the screen surround and now the rest of the wall.

Just need to cover that pesky door now!

Also forgot to add the rug in the picture is from ikea which was cheap as chips and makes a substantial improvement!!

All this work makes for a far more immersive and vibrant picture without anymore light reflections which I have always distracting!!
Once again guys thanks for all the info and help ThumbsUp

Her er igen samme system, med træpaneler hvor der er indbygget lyddæmpning en nogle af dem.

Hi Andrew

you might want to ring Whaleys mate, I`ve pcked up my 3rd roll of Devore velvet and its nothing like the first 2 rolls.

Its not as black, creased and has marks in it like your has by trhe sounds of it.

I rang Steve the assistant manager today and he found out that the first 2 orders were batch no. 008748/108, this one was completely different and they replace it without question.

Heres a few pics of it so far, by the way mine is all on frames I made with the bevell towards the out edge, its like having massive black bricks on the wall and looks ace Big Grin

even the skirting were done, the difference to my image is outstanding and anyone thinking of doing this.......Its a must ClapClapClap

Redigeret af henrik-t - 10-Oktober-2010 kl. 17:05
+100HD Film
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2009 kl. 22:15
Bump
Håber der er nogen der kan bruge det her til noget, for jeg syntes det er vigtigt når man køre med Projektor,

at man ikke får bedste billede ud af det, i rum uden lys kontrol, har læst man gainer mindst 15-20% i billede kvalitet, black level/kontrast/ansi

her er et lille afsnit sakset omkring en der har lagt mørkt gulv tæppe på forand lærdet, hvor han målet på billede før og efter :

When I put up a 100 IRE full field, I'd say the thing that lights up the most is the carpet, followed next by the back wall, one side wall and ceiling (in decreasing order or perceived reflected light).

I started by taking ANSI CR measurements at the screen with things as they were (no felt covering anything). In the black square I measured 0.56 lux, in the white I measured 64.5 lux, yielding an ANSI CR of 115:1.

Then I experimented by covering pretty much the entire carpet with black felt. I then remeasured and the black level on the screen dropped considerably - it went from 0.56 to 0.50.

I redid the ANSI CR with the black felt down and this time measured 64.2 lux for the white (down from 64.5 without the floor covering) and 0.50 lux for black, yielding an ANSI CR of 128:1.

I thought this was a pretty good improvement (about 11% increase) considering its quite simple to just throw down a basic floor covering

Could you also explain the black level and term sassociated with it? I don't think I understand this very well hence thought it is a good idea to understand this in this thread.

ANSI contrast measure patterns based using both black and white being displayed at the same time (similar to what you describe above). Sometimes the black level rises i.e. appears grey due to polution from the white elements of the image and this results in a lower ANSI contrast

Ani :

"I get confused with terms and phrases like - enhanced black levels, good black leveks, rising black levels and so on.....appreciate if someone can explain how the actual terms are used to explain different conditions or states of black levels with respect to display devices."

Ani
Black level is simply the lowest light output from the PJ. Ideally that should be a complete absence of light however with bulb based PJ's there is still light projected even when showing black. The amount of light projected using full field black determines the lowest black level for that PJ. Elivated black simply means brighter black i.e. greyish, not as black etc. With lower ANSI the black appears elivated in the ANSI pattern than the black shown on a full field projection due to polution from the brighter part of the image. This can make scenes with a certain amount of bright content more washed/less dimensional.

I don't think we fully understand the complex relationship between the different contrasts and other aspects such as MTF to determine how things work with regard to image quality.

Redigeret af henrik-t - 22-September-2009 kl. 13:05
+100HD Film
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 16:22

Fine indlæg, jeg håber da at nogle føler sig inspirerede. Det kan gøre _meget_ forskel på billedkvaliteten fra en projektor hvilken farve der er på væggene, især den første meter omkring lærredet. Så har man et dedikeret rum, så er det en rigtigt god idé. Der er helt generelt, både for billede og for lyd, alt for lidt fokus på rummets påvirkning i fora'ene rundt omkring.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 17:06
Takker,..

Ja er helt enig, der er så mange der ude der har den største og bedste forstærker, men rummet Har så meget indvirkning på lyden i lige det rum manden har, så lyden bliver måske ret dårlig selv om udstyret er i top klasse..

Det samme med Projector man har en Jvc HD 1 i stuen, men ingen lyskontrol overhoved med hvide vægge og blankt gulv, så midster man meget af kvaliteten og black level.. (blandt andet derfor jeg ikke smed 30k efter en projector, når jeg ikke kan få den til at preforme 100% i min stue.. P.T
måske en option når jeg får dedikert rum eller lavet en nøsning ala det ovenover

Redigeret af henrik-t - 11-Februar-2009 kl. 19:22
+100HD Film
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 20:07

Hmm så når jeg har tænkt at male den første meter af loft,side vægge og bagvæg sorte, så vil dette stadig skabe genskær eller?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 21:18
Ja det vil det.... desvære.

Det bedste du kan gøre er at beklæbe væggen med stof,(Velvet) maling er som sagdt fint , men der er stadig genskær, og hvis du aligevel kan male helt sort, kan jeg kun råde dig til at bruge stof istedet for....

Kig på billede 1 og 4 hvor der er ex på hvordan man løser det rimligt nemt...
Og så ser det osse godt ud hvis der er brugt lidt tid på at lave en god finish som på billede 1
+100HD Film
Til top
ikeaboy Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 12-Juni-2008
Point: 321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 22:14

Ja der er ingen trivl om at tæppe vil æde alt genskær fra lærred, men det kommer også an på hvor tæt sidevægge og loft er. Hvis man har god magen ud til væg og loft fungere sort maling nu også fint.

Jeg har selv lige malet mit lille biorum sort, og jeg vil sige med den afstand jeg har til væg og loft er genskæret sortset ikke eksisterende.

Det kan godt laves pænt med tæppe som det fx billede af biorummet med phycho plakaten, men ellers er maling nu noget nemmere at arbejde med.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 22:42
Jo maling er nemmer at arbejde med.... og giver et oki resutat, men at sort maling skulle give ikke eksisterende genskær, holder ikke, tro mig der er genskær selv om du syntes det ikke er der, måske mindre med den margen du har dig til loft og gulv, men det er der stadigt.

Har man en super PJ ( og spenderet 30k ) så har man vel lidt $$ til at lave sit rum lækker, Købe stoffet (Velvet) ihvert fald til den første 1,5 meter.

Redigeret af henrik-t - 11-Februar-2009 kl. 22:53
+100HD Film
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 22:45

kunne du sende links på de der stofprøver?

er nogle af dem så tynde at de kan bruges som gardiner (til mørkelægning)

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

Hmm så når jeg har tænkt at male den første meter af loft,side vægge og bagvæg sorte, så vil dette stadig skabe genskær eller?

Hvis du har En JVC HD750, skal du helt sikkert bruge Stof på den første meter , som på billede 1, og gerne et gulv tæppe på gulvet forand..

Alternativ er stom P løsningen....... ville sikkert osse fungere fint , og så ville konen sikkert blive glad for det kan tages ned efter burg....

Og en lyskanon på kort afstand skaber jo osse mere Lyspower/ Lumens = mere genskær

Redigeret af henrik-t - 11-Februar-2009 kl. 22:57
+100HD Film
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

kunne du sende links på de der stofprøver?

er nogle af dem så tynde at de kan bruges som gardiner (til mørkelægning)

Jep her er de, opdateret i første tråd osse.   :

1. Silk/Viscose Velvet Black (Devore) £8.76/m²
  2. Velvet Cotton Victoria Black £7.26/m²
  3. Discharge Velvet Cotton Black £6.27/m²
  4. Velvet Cotton Black Flameproofed £6.07/m²
  5. Stage Molton Black Flameproofed £1.96/m²

Redigeret af henrik-t - 11-Februar-2009 kl. 22:49
+100HD Film
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 23:01

super

har du tjekket om de er "lystætte" altså om de kan bruges til mørkelægning?

jeg er lidt ramt af vinduer i min kommende bio, så tænkte at tykt gardinstof kunne hjælpe lidt på de lydproblemer vinduer giver

Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu