recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Windows Phone udstyr og apps
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ikke-smartphone brugers personlige møde med smartp
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ikke-smartphone brugers personlige møde med smartp

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ikke-smartphone brugers personlige møde med smartp
    Sendt: 20-Juni-2012 kl. 13:49
Overskriften: Ikke-smartphone brugers personlige møde med smartphone.
 
Når jeg skriver det på den måde, er det fordi der har være smartphone i min lille "familie" (bestående af mig og min kone) før - men det har ikke været min. Min kone har haft et par iPhones og selvom det er mig der "servicerer" den tekniske del af hendes telefoner, så har jeg ikke som sådan brugt iPhone.
 
Men for ikke så lang tid siden købte hun en Nokia Lumia 900 - altså en Windows Phone. Jeg har aldrig kunnet lide Apple og deres måde at gøre tingene på. Og jeg har heller aldrig troet at jeg selv ville have en smartphone. Men nu begyndte jeg at interessere mig for smartphones og især Windows Phone - da jeg tidligere ikke vidste at der var noget der hed Windows Phone. Det endte altså med at jeg selv også for et stykke tid siden købte en Nokia Lumia 900.
 
Den er ikke taget i brug endnu fordi jeg skal have mit nummer overført til Lebara først. Jeg kan jo ikke tage simkortet fra min gamle mobil og sætte i, simpelt hen på grund af formfaktoren. Men i den forløbne weekend 16-17. juni skulle jeg til Kalundborg til noget bueskydning om søndagen d. 17. Tog afsted dagen før og overnattede på en bed & breakfast i Kalundborg. Som jeg altid gør, når jeg skal til Sjælland til bueskydning (jeg bor i Esbjerg). Jeg tager ikke min bærbar med, da jeg har nok andet med(cykel, taske, cykeltaske, buetaske...).
 
Nå men jeg tog så (også udover min almindelige mobil) min Nokia Lumia 900 med på denne tur og havde sat Call Me simkortet i den. Mest for lige at prøve den lidt til Skype og Internet. Den er ikke sat op sådan at den fuldt kan erstatte min anden mobil (primært mht. kontakter osv.).
 
Jeg synes telefonen er meget godt og flot designet. Meget flottere og væsentligt mere lækkert end iPhone og alle andre mobiltelefoner. Windows Phone grafiske bruger interface er meget lækkert, men minder sådan set meget om iPhone, der jo også har ikoner for de enkelte ting. Men på Windows Phone er de større på "forsiden" og det ser pænere ud.
 
At skrive på touch tastaturet går egentligt fint nok - generelt. Men man kommer lettere til at trykke forkert end på et tryk tastatur. Jeg tror det måske er ligeså hurtigt at skrive på touch tastaturet som på tryk tastaturet. Fordi på tryk tastaturet skal man trykke flere gange for nogle bogstaver og nogen gange mange gange for bestemte tegn. For at skrive tal skal man f.eks. holde en tast nede i et stykke tid. På touch tastaturet er det hurtigere bare at vælge tal tastaturet og så skrive tal. Det bliver aldrig specielt hurtigt hverken med det ene eller det andet, fordi man holder telefonen i én hånd og skriver med én finger. Dog kan man sikkert godt lære sig at skrive næsten som på et almindeligt tastatur hvis man lægger Lumia'en på bordet og skriver med to hænder. Mht. til at den foreslår ord når man har skrevet nogle bogstaver: Jeg synes ofte det er hurtigere, bare at skrive ordet selv end at skulle kigge derop på forslagene, finde det rigtige ord og trykke på det. Jeg undersøgte ikke nærmere om man kunne slå det fra, hvilket man sikkert kan og hvilket jeg måske vil gøre.
 
Skype er den eneste "app" jeg har installeret og bliver måske ved med at være den eneste. Jeg synes det var nemt og smart at flytte rundt på de forskellige tiles og fjerne dem fra "forsiden", som jeg ikke ville bruge i det daglige. Jeg undersøgte ikke om man kan slette nogle af dem helt - for der sikkert nogle af de forud installerede jeg aldrig kommer til at bruge. Skype virkede fint nok og tilfældigvis ringede min chef mens jeg havde Skype åben. Han sagde at han kunne se mig helt tydeligt - jeg kunne ikke se ham, men jeg mistænker at han havde slukket sin video for at drille mig. Jeg har i hvert fald for lidt siden testet om videoen virker begge veje.
 
Multifunktionalitet: Jeg er usikker på om Skype forbliver åben så man kan modtage chat / opkald, selv hvis man går på Internettet. Dette synes jeg mangler meget. Et eller andet med at man kan minimere et vindue som f.eks. Skype - så Skype stadigvæk kører, mens man laver noget andet. (Ligesom på computeren).
 
Internet: Internettet fungerede faktisk meget godt. Selvfølgelig bliver hjemmesiderne meget små - men det hjælper lidt at "lægge telefonen ned". Og selvfølgelig kan man så zoome ind ved at bevæge to fingre fra hinanden på skærmen og det er jo smart nok. Men på så lille en skærm kan det hurtigt blive til forholdsvist meget zoomen ind og ud og "glide" rundt på siden. I lang tid synes jeg det var irriterende at der ikke var fanebrowsing på samme måde som på computeren, indtil jeg fandt ud af at funktionen var gemt under de tre prikker... Og så er det jo sådan set godt nok. Næste gang man åbner Internet Explorer åbner den den/de sider man havde åbent sidst og det kan være både en fordel og en ulempe. Jeg ville måske sige mest en ulempe, men det afhænger nok af situationen.
 
Det meste af weekenden irriteredes jeg over at ikke alle hjemmesider åbner på samme måde som jeg er vant til på computeren og det var medvirkende til at jeg konkluderede at jeg hellere ville kigge Internet på en bærbar end på Lumia 900. Det var først da jeg var på vej hjem og kiggede under indstillinger for at finde ud af hvordan man sletter browserdata, at jeg så den indstilling hvor man kan vælge mellem mobile Internet sider og desktop Internet sider. Jeg skyndte mig at vælge desktop og så kunne jeg åbne alle de Internet sider jeg ville - på samme måde som på computeren. Og så faldt det argument væk.
 
Hvilken rejsekammerat ville jeg så helst have med (hvis jeg ikke af andre årsager har min bærbare computer med): Min Nokia Lumia 900, eller ville jeg hellere have brugt de 3-4000,- på en lille bærbar som supplement til min store bærbar??
 
Så skal vi se på, hvad jeg vil bruge min Nokia Lumia til:
- Tale.
- Sms.
- Skype.
- Internet.
 
Disse 4 ting er de absolut primære ting jeg vil bruge den til. Jeg tvivler stærkt på at jeg kommer til at installere flere apps end Skype. Fordelen ved Nokia Lumia'en er at den er mere handy - f.eks. i toget eller i bussen. I bussen ville jeg aldrig eller uhyre sjældent tage min bærbare frem (men måske oftere med en lille bærbar) og i toget - jo, der ville jeg tage den frem. Men det er klart at Lumia'en fylder mindre og man har alligevel sin mobil i lommen eller liggende på bordet.
 
Skype og Internet og især multifunktionaliteten vil fungere bedre på en bærbar og det er bedre at skrive på en bærbar end på mobilen. På den bærbare kan jeg have både Skype og Internet og andre programmer åbne på samme tid. Det kan jeg ikke på Lumia'en.
 
Ville jeg så hellere købe en 12" bærbar og fortsat bruge min gamle mobil telefon? Det ved jeg ikke - måske. Men måske ville jeg fortsat have min Lumia og så måske købe en lille bærbar? Måske men det er nok tvivlsomt. Da det er relativt få timer i løbet af året, hvor jeg gerne vil være mobil på Internet og Skype, kan jeg sikkert godt have glæde af at bruge Lumia'en til dette. I det daglige bruger jeg mobiltelefon meget lidt.
 
Samlet indtryk: Min samlede fornemmelse af Nokia Lumia 900 er rigtig god. Det er en lækker og god telefon, der er rimeligt nem at bruge, når man lige vænner sig til de forskellige symboler, som jeg ikke har været vant til. At man så nemt kan tilgå Internettet er meget smart og at man også kan bruge Skype på den måde, er også meget smart. Alt ialt en virkelig lækker mobil og en god oplevelse af den. Væsentligste minus er manglende multifunktionalitet (f.eks. at man ikke kan minimere Skype, mens man går ind i Internet Explorer, men skal gå helt ud af Skype).
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2012 kl. 23:07
Nu kender jeg ikke den omtalte telefon, primært fordi jeg ikke orker at bikse med Windows.

Men selvfølgeligt kan den da multitaske, så du kan godt bruge telefonen mens Skype kører i baggrunden.

En ille bærbar mener du en ultrabook eller er af de forældede 10" notebooks. Køb hellere en tablet, eller en ultrabook.

Desuden findes der sikkert en masse spændene Apps derude, ting du kunne overveje.

Det du lidt glemmer med at du hellere vil tage en lille bærbar frem. Hvor tit et der man husker sin telefon og hvor tit husker man sin bærbar. Jeg gider ikke altid slæbe rundt på en bærbar, men telefonen er altid lige ved hånden.

Det samme gælder med et kamera. Mobil kamera er ringere end et rigtig kamera. Men er et mobil kamera ikke bedre, det det rigtige kamera som måske ligger i bilen elller derhjemme.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2012 kl. 23:18
Via mit arbejde kender jeg 3 der har fået Lumia 800 og 2 der har HTC radar. Begge er WP7 telefoner. Ud fra erfaringerne med disse har jeg bevidst valgt dem fra og har selv betalt ekstra 1000 kroner for at kunne få lov til at få en iPhone4s. Jeg fik den i torsdags og kommer mere og mere ind i den og glædes over mange af de samme ting som du gør ved din Lumia 900.

Til gengæld slæber jeg næsten aldrig min bærbare med nogen steder hen længere, idet jeg også har en iPad.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2012 kl. 23:32
Med en lille bærbar, mener jeg f.eks. en netbook - måske en ultrabook. Men et eksempel kunne være en Asus Eee PC 1225B eller måske Asus Zenbook UX21E - den er lækker men også lidt dyr.
 
Om man husker den bærbare? Ja, hvis man påtænker at man gerne vil bruge den på turen så gør jeg. Hvis jeg beslutter mig for ikke at tage bærbar med, så beslutter jeg mig også for at være mere off-line. Med Lumia'en i lommen kan man så sige at man ikke behøver at være off-line - men det kunne så være alternativet i de tilfælde hvor det er upraktisk at have en bærbar med af forskellige årsager. En tablet vil jeg ikke have, det er helt sikkert - enten Lumia'en eller en lille bærbar (eller begge) end en tablet, der hverken er det ene eller det andet.
 
Det er meget muligt at den kan multitaske og køre Skype i baggrunden. Men så vidt jeg kan se, skal man gå ud af Skype for at gå ind i Internet Explorer.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2012 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

En tablet vil jeg ikke have, det er helt sikkert


Du ville heller ikke have en smartphone....... prøv nu bare en tablet.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2012 kl. 01:00
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

 Jeg tvivler stærkt på at jeg kommer til at installere flere apps end Skype. 

Skal vi vædde?
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2012 kl. 05:38
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

En tablet vil jeg ikke have, det er helt sikkert


Du ville heller ikke have en smartphone....... prøv nu bare en tablet.

Klaus
 
Nej tak. En tablet er hverken en telefon eller en computer, så her sætter jeg grænsen. En Microsoft Surface med fuld Windows version - det kunne måske være interessant. Men jeg tror nok jeg heller ville købe en Zenbook så.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2012 kl. 05:40
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

 Jeg tvivler stærkt på at jeg kommer til at installere flere apps end Skype. 

Skal vi vædde?
 
Nej, det tør jeg alligevel ikke. Wink Men jeg må sige, at jeg tvivler stærkt. Hvad skal jeg bruge apps til når jeg har Internet Explorer?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Bruger udmeldt 8 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 650
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 8 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2012 kl. 06:11
Fordi apps er langt hurtigere og enklere.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2012 kl. 06:14
Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

Fordi apps er langt hurtigere og enklere.
 
Ja - måske. Det afhænger så nok også af, hvad man bruger Internettet til. En app, som dmi.dk kunne jeg måske godt forestille mig, men ellers ved jeg ikke.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2012 kl. 06:18
@Thorvald
 
Du er sku' en løjerlig fyr. meget kontrær når det kommer til alt det der nymodens bras. Hvorfor dog ingen apps? nu kender jeg ikke windowsphone (endnu), men har haft stor glæde af apps på mine androids:
- en lille app der bruger telefonens mikrofon til at stemme min guitar
- en app der samler mine forskellige mailadresser i et lille program
- en app der erstatter det irriterende klippekort til bybussen. Chaufføren skal blot kigge kort på skærmen.
- en app der styre musikafspilning fra min squeezebox
- en app med DRs radiokanaler
- en app så jeg kan gå på e-boks
- masser af andre apps
 
Min pointe er at du næsten altid kan finde en app der kan udføre en eller anden praktisk funktion som du savner. Det er altså andet end angry birds (et meget populært smartphonespil) og andet tidsfordriv. Selvfølgelig kommer du til at bruge apps, de kommer til at gøre din hverdag så meget lettere. Du installerer vel også nogle gange en program på din pc?
 
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2012 kl. 06:28
Det er nok fordi man ikke er vant til at bruge apps på sin mobiltelefon. Og for mig er en mobiltelefon stadig mest en mobiltelefon. Nu har den bare fået den ekstra funktion at jeg kan gå på Internettet direkte på mobilen. Det kan da godt være at jeg efterhånden får lidt apps - men da jeg grundlæggende bruger mobiltelefonen meget lidt, vil jeg også have meget lidt brug for apps. Af de apps du nævner er der for eksempel ingen, der er interessante for mig.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu