recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Imac død
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Imac død

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Imac død
    Sendt: 18-August-2022 kl. 23:07
Håber der er nogle mac eksperter her.

Jeg har fået en Imac 24 fra 2007 hvor der var installeret El Capitan på.
Jeg er ikke meget inde i Mac så jeg vidste ikke hvordan man slettede alt på den mht brugere osv, så jeg fik fat i Apple som anbefalede mig at downloade El Capitan og lave en boot USB via denne guide
Anbefalingen var fordi man ikke længere kan geninstallere via OSX hjælpeprogrammer, da El Capitan ikke eksisterer hos dem længere.


Og det lykkedes også trods det er meget anderledes end Windows.

Så langt så godt, men jeg ville prøve at se om der kunne køres Windows (10) på den da jeg langt mere er til Windows.
Så jeg fulgte denne guide (har en Macbook pro (2009) også)


Da den USB boot "disk" var lavet prøvede jeg at boote på den, men USB nøglen stod bare og blinkede og der skete ingenting. Jeg lod den stå en times tid, men der skete intet.
Så genstartede jeg min imac uden USB nøglen i, men nu ville den ikke starte op i OS X EL CAPITAN.

Jeg læste så lidt om at starte op i recovery tilstand, slette harddisken og prøve igen.
Men jeg kan ikke slette harddisken



Og nu kan jeg så slet ingenting. Prøver jeg at installere via USB så skriver den:

"der var ingen pakker der kunne installeres"



Jeg har også prøvet at ændre dato til år 2008, men intet hjælper.

Havde det været en Windows maskine var mit gæt at man kunne se harddisken men den alligevel ikke kunne formateres.

Nogle skriver på nettet at det kan være en skjult partition og den skal formateres, men det skulle man gøre ved at lægge en fil/program på skrivebordet, men jeg kan jo ikke starte computeren op :-D 

Alt jeg har prøvet har været både med og uden internet tilsluttet (wifi)

Jeg er noget på den med den lille viden jeg har om Mac Cry


Redigeret af Tandtråd - 19-August-2022 kl. 13:06
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2022 kl. 07:21
Nå du forsøger at slette skal du vælge selve diskene dvs dem der har teksten Macintosh HD og ikke den overliggende fane.

Hvis du har lavet en usb disk med ønskede styresystem skal du boote maven op således:

Command (⌘)-R: Start up from the built-in macOS Recovery system. Or use Option-Command-R or Shift-Option-Command-R to start up from macOS Recovery over the internet. macOS Recovery installs different versions of macOS, depending on the key combination you use. 

Nu er det lang tid siden jeg selv har gjort det på en gammel Mac, men hver opmærksom på at bruge et kablet keyboard, da det virkelig kan drille med trådløst i den boot kombination på tastaturet med et trådløst.


Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2022 kl. 10:39
Man kan desværre ikke boote fra USB når man bruger de kommander.
Der skal man holde ALT knappen nede.

Den måde du skriver kan man kun installere det der ligger på harddisken og der ligger ingenting, eller hente den hos apple via netforbindelse, men de har ikke den i deres system længere.

Er der en måde man evt kunne lave en usb "ting" der kan slette og formatere harddisken helt i bund, i den imac ?

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2022 kl. 15:55
Hvis du vil køre Win…

Redigeret af Brixen - 20-August-2022 kl. 21:57
Venlig hilsen
KB
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2022 kl. 16:16
Ja det var også planen, men jeg kan slet ikke installere noget som helst på den.

Ikke engang den fil (El Capitan) som jeg kunne først.
Det er som om harddisken er formateret til noget andet som man ikke kan installere på, eller måske den usynlige del er.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2022 kl. 16:57
Findes der noget til Mac som er lig Super F disk til windows ?
Til top
MacNerd1965 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-August-2022
Sted: 2900 Hellerup
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MacNerd1965 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2022 kl. 18:37
Jeg kan godt hjælpe dig.
Til top
jensoest Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-December-2009
Status: Offline
Point: 205
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jensoest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2022 kl. 18:58
Jeg var igennem samme øvelse for et års tid siden med min forår-2008 iMac. Apple kundesupport gav desværre også mig forkert vejledning. Man kan ikke installere El Capitan (10.11) direkte på en 2007 iMac. El Capitan kan kun opgradere tidligere versioner:


Du skal have fat i en original installations-DVD med Snow Leopard (10.6). Den tilbyder Apple desværre ikke download af, kun efterfølgende opdateringer (se tabel med links):


Så vidt jeg husker, er det version 10.6.8 af Snow Leopard, der giver mulighed for at foretage efterfølgende opdateringer over internettet.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2022 kl. 22:52
Oprindeligt skrevet af MacNerd1965 MacNerd1965 skrev:

Jeg kan godt hjælpe dig.

Ok ?
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2022 kl. 23:06
Oprindeligt skrevet af jensoest jensoest skrev:

Jeg var igennem samme øvelse for et års tid siden med min forår-2008 iMac. Apple kundesupport gav desværre også mig forkert vejledning. Man kan ikke installere El Capitan (10.11) direkte på en 2007 iMac. El Capitan kan kun opgradere tidligere versioner:


Du skal have fat i en original installations-DVD med Snow Leopard (10.6). Den tilbyder Apple desværre ikke download af, kun efterfølgende opdateringer (se tabel med links):


Så vidt jeg husker, er det version 10.6.8 af Snow Leopard, der giver mulighed for at foretage efterfølgende opdateringer over internettet.

Ja ok, så må den jeg kunne installere ved at boote ha været en nyere El Capitan, for det lykkedes første gang og så ikke mere :-D
Men jeg skal bare bruge en OS til at få den op at køre så jeg kan få Windows på via Bootcamp



Redigeret af Tandtråd - 19-August-2022 kl. 23:20
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2022 kl. 02:09
Oprindeligt skrevet af jensoest jensoest skrev:

Jeg var igennem samme øvelse for et års tid siden med min forår-2008 iMac. Apple kundesupport gav desværre også mig forkert vejledning. Man kan ikke installere El Capitan (10.11) direkte på en 2007 iMac. El Capitan kan kun opgradere tidligere versioner:


Du skal have fat i en original installations-DVD med Snow Leopard (10.6). Den tilbyder Apple desværre ikke download af, kun efterfølgende opdateringer (se tabel med links):


Så vidt jeg husker, er det version 10.6.8 af Snow Leopard, der giver mulighed for at foretage efterfølgende opdateringer over internettet.

Du reddede mig Wink Jeg lavede en usb boot med Snow Leopard 10,6 installering og nu kører den.

1000 tak WinkClap
Til top
MacNerd1965 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-August-2022
Sted: 2900 Hellerup
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MacNerd1965 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2022 kl. 15:42
Kan du ikke skrive til mig? Jeg kender ikke dette forum. Må man skrive privat til hinanden?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu