|
Imac + Windows og diverse... |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Forfatter | |||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6676 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Det er ligemeget om det virker over USB 3. Det var for at teste for Jakabov at jeg prøvede med USB 3. Normalt bruger jeg Thunderbolt til disken, og sidst på måneden kommer den endelige version af El Capitan, så kører jeg på den interne igen.
![]() |
|||
Venlig hilsen
KB |
|||
![]() |
|||
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
||
Måske, ved ikke hvad de gør da jeg ikke kender deres produkt, men det almenlig kendt at TRIM ikke er supporteret via USB3. |
|||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|||
![]() |
|||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
||
Hvis man ønsker trim til at virke, så skal man rode med drivere eller købe for 120 kr "Sensei" software, når der kommer nyt styresystem. Man kan efter min mening hurtigt komme til at kaste gode penge efter dårlige penge...
|
|||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
|||
![]() |
|||
Jakabov ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Februar-2008 Sted: Vodskov Status: Offline Point: 1330 |
||
Ja eller gøre som jeg linker til sidst. :-) Han opsummerer det meget godt;
Overall, the OWC external enclosure can help you achieve what Apple makes very difficult to do: booting on a SSD on your enabled USB 3.0 Mac. It does it at a very decent price, and with an ease of installation for those unwilling to dismantle their Mac to do so.
|
|||
![]() |
|||
Jakabov ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Februar-2008 Sted: Vodskov Status: Offline Point: 1330 |
||
Bedre sent end aldrig, missionen lykkedes. :-) Købte dette enclosure;
Klonede disken med Carbon Copy Cloner, fik sat den eksterne ssd som startup-disk og det spiller bare. Ingen problemer med at vågne fra vågeblus og trim skulle også være aktiveret. Så vidt jeg har læst mig til understøtter El Capitan nu også trim uden brug af diverse 3'parts software. Eneste anke er at jeg skal geninstallere Parallels og Windows 10, jeg kan ikke få lov til at vælge ssd'en som startup disk. Men det går nok. :-)
Iøvrigt dejligt med noget fart på systemet, det hjalp gevaldigt. Redigeret af Jakabov - 01-December-2015 kl. 10:38 |
|||
![]() |
|||
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
||
Du skal selv aktivere TRIM i OS: El Capitan. Ta et smut over i terminalen og skriv: "sudo trimforce enable" tast dit password og du for en vigtig meddelelse tast Y og trim er slået til.
Redigeret af Potter - 01-December-2015 kl. 13:49 |
|||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|||
![]() |
|||
||
Også den måde jeg gjorde det på. :-)
Overvejer pt om jeg skal købe en Samsung Evo 850 istedet for den Sandisk Extreme, jeg får omkring 250 MB/s read/write. Det er egentlig udmærket men det vil være klart nemmere at skifte den nu end senere.
|
|||
![]() |
|||
nexium ![]() Bruger ![]() Oprettet: 02-Oktober-2011 Sted: København Status: Offline Point: 154 |
||
Lige et spm:
Efter at have læst punktet om trimforce enable, kom jeg til at google lidt. Der er virkelig mange steder, som skriver at Samsung EVO 8XX ssd'er ikke tåler apple's trim? Er det bare en gang apple-fanboy nonsens, eller er der noget om snakken? Jeg kendte nemlig ikke til trimforce enable kommandoen, og har installeret en 250 gb samsung evo 850 ssd i min 15" early 2011 macbook pro (desuden har jeg skiftet dvd-drevet ud med en 750 gb harddisk). Efter at have googlet lidt er jeg kommet i tvivl, hvorvidt det er en god ide at aktivere TRIM? Hvad er din baggrund for at gøre det, og hvorfor er det bedre for disken? (ps, jeg kører stadig Yosemite, og ikke el capitan) Mvh. Redigeret af nexium - 01-December-2015 kl. 15:25 |
|||
![]() |
|||
||
Har læst lidt af det samme, dog så jeg den her, se det første svar.
Også lidt af det samme her, lyder ikke til at det er så farligt. I El Capitan ihvertfald, ved ikke hvordan det forholder sig ift Yosemite. Redigeret af Jakabov - 01-December-2015 kl. 14:41 |
|||
![]() |
|||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
||
Der er ikke noget som hedder "Apples Trim"
Det er en generel kommando som er inkluderet i SATA instruktionssættet. Når systemet ikke laver noget, så kan det sende en TRIM kommando med de blokke som inderholder tidligere slettet filer. Så sletter SSD enheden sine celler og er klart til at skrive nye data til dem.
|
|||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
|||
![]() |
|||
nexium ![]() Bruger ![]() Oprettet: 02-Oktober-2011 Sted: København Status: Offline Point: 154 |
||
Har nogen af Jer forstand på, og systemet kun aktiverer TRIM på min SSD,
og ikke forsøger at gøre det på den harddisk jeg har sat over hvor
dvd-drevet sad?
Billede fra Terminalen: ![]() Så det vil sige, at systemet aktivere TRIM for "alle relevante devices" (jf. næstøverste linje i billedet), og selv kender forskel på min gamle roterende lager harddisk og min SSD? Redigeret af nexium - 01-December-2015 kl. 15:24 |
|||
![]() |
|||
quarkir ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-August-2006 Sted: København, DK Status: Offline Point: 1562 |
||
|
|||
mvh
Jesper \ The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |