recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indbygning af B&W CCM663
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Indbygning af B&W CCM663

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
KeeZor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-August-2010
Sted: DK, Hvidovre
Status: Offline
Point: 387
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KeeZor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Indbygning af B&W CCM663
    Sendt: 23-August-2018 kl. 13:16
Jeg er i gang med de sidste forberedelser, inden der kommer dampspærre op i stuen, hvor der skal indbygges 4 stk B&W CCM663 til Atmos.
Det er nybyg, så lige pt. har jeg helt åbent og alle muligheder, det vil jeg selvfølgelig gerne udnytte.
Min plan er at lave en backbox, og sætte den lige bag dampspærren, Backboxen vil få en frontplade, som højtalerens beslag skal strammes mod, da loftbeklædningen bliver troldtekt.

Min udfordring er, at loftskonstruktionen under dampspærren kommer til at bestå af 25mm lægte + 22mm forskalling + 25mm troldtekt, og så 15mm til pladen på backboxen, hvis den også placeres bag dampspærren.

Det giver i alt 87mm, og det tror jeg ikke på at højtaleren kan. Jeg har kontaktet HFK, som vil forsøge at finde et svar og vende tilbage, men de turde ikke love et svar inden weekenden, og jeg sætter dampspærre op mandag, så nu er jeg pludselig lidt presset på tid :)

En anden udfordring i mine øjne bliver at laget med forskallingen ikke slutter tæt om hullet til højtaleren, så lyden kan i princippet bevæge sig ud i det lag, og komme ned gennem min troldtekt.

Er der noget som har erfaringer og ideer med lignende? 
Hvis det ikke var for dampspærren, så havde det slet ikke været nogen udfordring Smile

På forhånd tak for input, alt modtages Clap
Til top
sl1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-August-2006
Sted: Hørsholm, DK
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sl1000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2018 kl. 17:23
Vil det sige at du har dampspærren lige under troldteksten ?

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2018 kl. 17:35
Dampspærre, over under osv - jeg er forvirret, prøv lige at tegne det.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KeeZor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-August-2010
Sted: DK, Hvidovre
Status: Offline
Point: 387
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KeeZor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2018 kl. 19:59
Ok, jeg prøver om jeg kan forklare det med lidt mindre forvirring :)

Nede fra opholdsrummet og op mod taget, består loftet af følgende lag:
1. Troldtekt, 25mm
2. Forskalling, 22mm
3. Lægte, 25mm
4. Dampspærre, 0mm
5. Bund på backbox, 15mm

Så i alt 87mm, som dog-leg beslaget skal "gabe" over.
Til top
sl1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-August-2006
Sted: Hørsholm, DK
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sl1000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2018 kl. 20:37
Er der en grund til at du ikke kan bruge den back-box man kan køber i HIFIklubben. Den placeres og monteres på forskallingen. Der er løsninger på hvis man gennembryder en dampspærre.
jeg har ikke erfaring med loftmodellen men har indbygget cwm 7.5  i en falsk væg.
Til top
KeeZor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-August-2010
Sted: DK, Hvidovre
Status: Offline
Point: 387
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KeeZor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2018 kl. 07:34
Tak for input Thumbs Up

I princippet er der ingen forskel på hvilken backbox jeg bruger, og derfor kunne jeg sagtens bruge den fra HFK, men når nu jeg har helt åbent pt. syntes jeg det var interessant at bygge dem selv, og så kan jeg lave en smule større volumen.

Hvad er "deres" løsning ved brud på dampspærren? 
Der er vel ikke meget andet at gøre end at lave hullet så stramt som muligt, og tape med dampspærretape hele vejen rundt i åbningen?

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2018 kl. 08:01
Dybest set kan du jo indbygge backboxen og så ellers føre dampspærren hen over boxen. Så er du fri for at skulle lave hul i dampspærren.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Sæderup Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 154
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Sæderup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2018 kl. 14:17
Jeg lavede et hul ind i isoleringen og førte dampspærene om bagved.

jeg lavede også en front på backbox hvor jeg satte en lille skumliste på for at det skulle slutte helt tæt mellem pladen og troldtekten 










Redigeret af Sæderup - 24-August-2018 kl. 14:41
Panasonic CXC725

Pioneer SC-LX73

Elac 247, Elac cc 241 og monitor audio c265-fx

Nvidia Shield
Til top
KeeZor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-August-2010
Sted: DK, Hvidovre
Status: Offline
Point: 387
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KeeZor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2018 kl. 15:53
Tak for input og billeder, jeg har også lige talt med HFK i dag, og jeg kan godt se at jeg bliver nødt til at have backboxen lige bad ved troldtekten.
De oplyste at det lige akkurat kan lade sig gøre for beslaget at klare de 25mm troldtekt og en 15mm krydsfiner bagved.

sæderup >> Er det dig som har fræset i troldtekt pladerne for at skjule højtalerne helt?, eller er det fra en andens projekt jeg har set det tidligere?


Til top
Sæderup Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sæderup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2018 kl. 16:43
Nej det er ikke mig han hedder fausing, hans tråd om det er her: http://forum.recordere.dk/fausings-setups_topic110385_page49.html 

Jeg overvejede det, men har købt monitor audio c265 - fx http://www.monitoraudio.com/en/product-ranges/core/c265-fx/ de har nogle indstillings muligheder på fronten, bl.a. skift fra dipole til bipole og så kender jeg mig selv godt nok til at vide at hvis de kan stilles på, stilles skal og så vil det være træls at skulle tage troldteken af når der skal legesWink 

men om man kan høre forskel ved jeg ikke, har læst et andet sted, at for at kompensere for det skruede  de op for diskanten. 

personlig synes jeg ikke det gør noget at man kan se højtalerne.


Panasonic CXC725

Pioneer SC-LX73

Elac 247, Elac cc 241 og monitor audio c265-fx

Nvidia Shield
Til top
sl1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-August-2006
Sted: Hørsholm, DK
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sl1000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2018 kl. 18:47
Hvis du vælger at bryde damspærren hvor du sætter den højttalere op skal du være påpasselig med at få det lavet tæt. Hvis du bruger  tape så køb noget der er lavet til dampspærre. Det skader ikke med godt med overlap. 

Redigeret af sl1000 - 24-August-2018 kl. 18:49
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu