recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indbygnings højtalere i loft
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Indbygnings højtalere i loft

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jacoblj Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 29-August-2020
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacoblj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Indbygnings højtalere i loft
    Sendt: 29-August-2020 kl. 13:04
Jeg er ved at bygge nyt hus og skal i den forbindelse have indbygnings højtalere i loftet. Jeg har været i HIFI klubben og de har lavet en bestillingsliste til mig med. DALI 8" tommer højtalere og DALI 25 liter bag bokse. Jeg spurgt dem et par gange hvordan jeg helt praktisk skal lave det og syntes ikke jeg får præcist svar. 
Hvis man selv laver bag boksen skal den så være 100 % luft tæt? Når jeg læser forskellige steder på nettet ser det sådan ud. I HIFI Klubben siger de dog pludselig at der skal laves et hul så den kan trække bas ind. Hullet skal være ca 80-90 mm. Hullet skal gerne placeres lige bag bas enheden. De anbefaler man laver noget net foran hullet således der ikke trækkes skidt ind. Skal hullet laves? Hvis man sætter net foran hullet må der så ligge rockuld op ad nettet eller skal der være luft bagved? 
Hvad med kablet til højtaleren behøves det trækkes gennem en forskruning? Det kan jeg se at andre gør. men kan man ikke bare trække det igennem det hul man har lavet til bassen? 
Til top
sl1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-August-2006
Sted: Hørsholm, DK
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sl1000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2020 kl. 14:39
jeg har ikke erfaring med indbygning af højttalere i loft da jeg kun har lavet det i vægge. jeg kan se på nettet at der ikke er lavet luftport i backbokse, så hvad de mener kan jeg ikke svare på , men hvad skulle dette hjælpe da der er isolering over boksen. Du skal sørge for at din dampspærre er intakt efter montering af backboks. Hvis du laver den selv så kan du købe en forskruning i det lokale byggemarked.

Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Marts-2020
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2020 kl. 16:21
Har selv lige fået lavet indbygnings højtalere med atmos fra Hifiklubben.
Du skal bruge Dali indbygningsbokse, dem skal du så lave huller i der passer til de højtalere du skal købe. 
Du skal sørge for af dampspærren bliver lavet tæt rundt om boksen.

Der medfølger dæmpningsmaterialer som du lægger ind i kassen. 
Det kan være en fordel at lave huller inden du får sat dem op og inden gipsen bliver skruet på. 

Mht. højtaler kabel trak jeg bare et 16mm rør og førte det ind i boksen og tætnet det omkring hullet, herfter trak jeg ledningen. 

Redigeret af LofterPalle - 30-August-2020 kl. 16:24
Til top
jacoblj Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 29-August-2020
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacoblj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2020 kl. 08:59
Til info skal jeg have troldtext loft. Jeg regner med at tømmeren sørger for det med dampspæren og laver huller i troldtext pladen og back boksen.
Men, skal der laves "luft hul" i boksen til basenheden bagud i boksen?
Eller skal boksen være helt tæt og skal hullet til kablet tætnes?
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 4664
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2020 kl. 09:45
Nej der skal ikke være lufthul i boksen. Så har du jo det samme som et hul i dampspærren, hvor der så vil samles kondensvand som ødelægger bashøjttaleren.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonaskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2020 kl. 17:55
Når du nu skal have Troldtekt loft, så Overvej at placere højtalerne bag troldtekt pladerne, istedet for at skære hul i dem.

Efter inspiration herindefra (jeg kan ikke huske hvem, men det var en bruger der for en del år siden bl.a byggede en tilbygning som tvstue, og også havde en lang tråd om sit tv-møbel) gjorde jeg netop det da vi byggede hus sidste år, og det er jeg meget glad for.

Indrømmet, jeg er ikke super-entusiast, men i mine lytte-forsøg med og uden loftplader, kunne jeg ikke høre forskel.
Brugerne jeg fik ideen fra havde endda fræset troldtekt-pladen tyndere der hvor højtaleren sad, men det vurderede jeg ikke at jeg behøvede.

Det giver en 100% usynlig installation, som er ret fed - og der er rimeligt høj wow-faktor når folk oplever det første gang.
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2020 kl. 19:14
Det er brugeren Fausing, der gav dig inspiration. Her er siden, hvor han fremlægger sin fremgangsmåde.

Mvh. Jørgensen
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonaskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2020 kl. 20:52
Oprindeligt skrevet af Jørgensen Jørgensen skrev:

Det er brugeren Fausing, der gav dig inspiration. Her er siden, hvor han fremlægger sin fremgangsmåde.

Mvh. Jørgensen
Det var lige præcis ham, tak for hjælpen Smile
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu