|
Indbygningshøjtaler til loft.. Go el. No go |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | ||
David O Jensen ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 22-Februar-2012 Sted: Haderslev Status: Offline Point: 73 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nu mens vi er igang med alle spørgsmål tillader jeg mig endnu et eller 2, i og med nattevagten indtil videre er kedelig, tror sgu de kriminelle holder regnvejs fri.
Jeg har egentlig altid bare stillet højtalerne op når jeg har rykket rundt, og kørt den automatiske rum setup, og så nogelunde sjusset mig frem til, hvad der måtte være rigtigt. Det begynder så småt at dæmre for mig, at det nødvendigvis ikke betyder at højtalerne og herunder sub i særdeleshed ikke er indstillet korrekt. Er der en der i alt sin enkelthed kan forklare mig hvordan man indstiller sin sub korrekt i forbindelse med auto setup? Jeg støder ind på principper som LFE og LFE main når jeg forsøger at læse/ se mig frem til den rigtige måde, og om hvad man i setup sætter sine højtalere til (small-large, hz/ freq., osv.? Fandt på et tidspunkt herinde en glimrende guide herunder, men den kan jeg sgu ikke finde igen, ligemeget hvor længe jeg leder. Og om sådan en mini-dsp til ens sub vil være en god ting at investere i? Ellers kan jeg nævne at jeg bor yderst tæt på grænsen, elsker vin i fald der er en jyde i nærheden af min residens, hvorfor jeg gerne yder en modservice i form af "våde gaver" Redigeret af David O Jensen - 10-December-2015 kl. 23:46 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
|
Det er fordi at flere og flere får besked på at gemme højttalerne væk af konen. Højttalere i loftet ( undtagen Atmos ) er og bliver et kompromis. Redigeret af strecker - 11-December-2015 kl. 04:55 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
|
Læs lidt her,der er både gode råd og illustrationer.
http://www.dolby.com/in/en/guide/dolby-atmos-speaker-setup/index.html Og ja, hvis du vil se hva din subwoofer foretager sig så invester i en minidsp umik-1 mikrofon og download R.E.W. Så kan du derefter tilføje en minidsp 2x4 og begynde at lege med manuel kalibrering. Og bare rolig, det er ikke en større videnskab. Redigeret af strecker - 11-December-2015 kl. 05:02 |
||
![]() |
||
Jespus ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Oktober-2015 Sted: Gelsted Status: Offline Point: 278 |
|
Min hustru har carte blanche til pynt i vindueskarmene og på højttalerne. Det er så hyggeligt når det hele klirrer i takt til musikken.
|
||
![]() |
||
larsen_mgeic ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Juli-2009 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1315 |
|
Mine fronter er indbyggede og sidder i væggens, men jeg har loftmonterede baghøjttalere. Det fungere udemærket og har ikke synderlig indvirkning på effekten. Jeg vil dog sige at det for mig havde stor betydning at få justeret via mikrofon og små tilpasninger for at niveauer mm. passede.
|
||
![]() |
||
JAWA ![]() Bruger ![]() Oprettet: 05-August-2014 Sted: Karlslunde Status: Offline Point: 158 |
|
Jeg vil da anbefale at du går ind på dolby.com og THX.com og ser på deres opstillingsvejledninger - De er lavet af dem der har udviklet systemerne så mon ikke de ved en del om hvordan højttalerne bør opstilles.
Der er ikke noget galt i at anvende indbygningshøjttalere i loft eller væg. Du kan jo overveje dipol højtaler til surround og almindelige til Atmos - Har du overvejet om du også kan tilføje front high? DTS:X kommer forhåbentligt også snart..... |
||
![]() |
||
|
Nej det er der ikke hvis det bliver gjort rigtigt. Dvs surround indbygget i væg, og Atmos i loftet. |
||
![]() |
||
JAWA ![]() Bruger ![]() Oprettet: 05-August-2014 Sted: Karlslunde Status: Offline Point: 158 |
|
Hvis man nu ikke er herre over indretningen i sit eget hjem så kan en lofthøjttaler være en udmærket plan B :O)
|
||
![]() |
||
|
At have både surround højttalere og Atmos højttalere i loftet er bestemt ikke en udemærket plab B,C,D eller F for den sags skyld.
Det er bare en rigtig dårlig ide. Redigeret af strecker - 11-December-2015 kl. 13:05 |
||
![]() |
||
|
Det er der jo så delte meninger om.....
Jeg vil anbefale trådstarter at prøve sig frem. Eventuelt med lofthøjttalerne i nogle mobile kasser inden der saves hul i loftet. |
||
![]() |
||
|
Det er meget muligt.
Men hvis man ikke har plads / rummet til en Atmos opsætning, så må man undvære. En af de vigtigste ting i et stereo setup er højttaler placering, hvorfor tror folk det er anderledes for surround.? Hellere et fornuftigt 5.1 setup end et Atmos 7.1.4 hvor højttalerne er klasket sammen i loftet.. Flere højttalere er ikke ens betydende med bedre lyd, det giver faktisk dårligere lyd hvis det ikke gøres korrekt..! |
||
![]() |
||
|
Så vidt jeg forstår trådstarter så har han ikke mulighed for at pladsere et par gulvhøjtalere korrekt til bagkanalerne i et 5.1 system. I det tilfælde må næstbedste løsning være et par korrekt pladserede lofthøjtalere til bagkanalerne - der findes THX specificerede lofthøjttalere så helt skidt kan det ikke være.
Om det så giver mening at udbygge til 5.1.2 atmos som trådstarter overvejer må komme an på en prøve. Det er her jeg foreslår også at overveje "front high" med eller uden atmos 5.1.2. Det kan være klogt at vente på hvad DTS:X rent faktisk kan - DTS påstår jo at systemet mapper ind til de konkrete højtaler positioner, men mon dog ikke der også her er posotioner der er bedre end andre. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |