recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indbygningshøjttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIndbygningshøjttalere

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
M.Olesen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 150
Direkte link til dette indlæg Emne: Indbygningshøjttalere
    Sendt: 16-Maj-2010 kl. 19:21
Hej,

skal til at bygge hus - er i gang med designet, og kom til at tænke på hifi-delen.

Jeg overvejer nogle indbygningshøjttalere til loftet i stuen (26m2) og køkken/alrum(39m2).

Der ud over havde jeg planer om at købe noget Sonos, og sætte de 2 højttalersæt i hver sin ZonePlayer120, som er koblet op til en NAS, der har en ZoneBridge i enden.

Herved skulle jeg kunne høre netradio og streame musik fra NAS, fra hver sin kilde i hver sit rum - så langt så godt (hvis nogen er uenige, så sig endelig til - det er et helt nyt område for mig, så der er brugt en del tid på google m.m. Tongue)

Problemet er, at jeg ikke har nogen anelse om, hvile højttalere jeg skal gå efter. Jeg er ikke fanatiker, men det må da gerne lyde godt.... Loftet i begge rum er til kip (ikke saks), med akustikgips, så der er ikke meget plads på bagsiden - er det i det hele taget muligt at indbygge højttalere, når loftet er til kip? Kan det holde til det?

Andre idéer, forslag m.m., modtages med kyshånd Smile

På forhånd tak
Morten
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2010 kl. 20:03
dali har en række gode indbygningshøjtalere af forskellig kvalitet afhængig af budget

kig her http://www.dali.dk/display_content.php/INT/speakers.html vælg øverst "placement" enten built in (in wall eller ceiling) og tryk search så får du mulighederne... jeg syntes især helicon som jeg selv (dog ikke som indbygning) har er supergode.. så er der ihvertfald kvalitetspotentiale.

Men jeg vil bestemt anbefale dig at holde til en serie når først du har valgt.. især hvis du går efter surround da det uden tvivl vil gavne helhedslyden betydeligt... vælger du helicon så bliv i den hele vejen rundt og eller ikon eller et helt tredje mærke.
Mvh

René
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2010 kl. 21:31
Så vidt jeg kan se, så har Dali kun en model til indbygning i loftet: PHANTOM KOMPAS 6M - http://dali-speakers.com/display_content.php/INT/speakers.html/174/1449

Sonos har 'hun' 110W RMS (2x55W continuous average power into 8 ohms, THD+N<0.02%), så jeg ved ikke om der er nogle der passer bedre?
Til top
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 31-December-2004
Point: 497
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2010 kl. 21:35
Vi har indbygningshøjttalere fra B&W i såvel lofter (køkken/alrum + bad + entre + soveværelse med CCM 636 ) samt i hjemmebiografen (stuen) (3 x LCR 7 + 4 x CCM 636). Her er der også en dedikeret sub, hvilket ikke er ikke tilfældet i de øvrige rum. Her skal du nok ikke forvente afgrundsdyb bas, uanset hvilken indbygningsløsning du vælger. Men klar og detaljeret lyd, det giver det - og så giver det WAF ud over alle grænser :).

PS! Du har ikke overvejet finstrukturerede troldtekt-lofter i stedet for akustikgips? Det er mange gange mere effektivt, rent lyddæmpningsmæssigt. Vi har flere bekendte som ikke kunne leve med rumklangen ved akustikgips, og har efterfølgende været nødt til at skifte deres lofter ud i deres nybyggede huse. En træls udskrivning, som kunne være brugt på lækker lyd eller billede i stedet.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2010 kl. 21:56
Hmmnn. Lyder interessant med CCM636 - det er jo heller ikke til en koncertsal - kun lidt alm. musik, så de skulle nok kunne klare behovet.

Hvad bruger du til at styre lyden i de 5 rum?

Har du til kip, saks eller fladt loft?  Jeg er stadig i tvivl om, hvorvidt indbygning er muligt/godt i loft til kip. Der er jo ikke rigtig noget luft over dem - kun isolering.

Måske et dumt spørgsmål, men højtalerne bruger vel ikke strøm? Der skal vel bare gå et par højttalerledninger fra dem til teknikrum, hvor jeg vil placere Sonos'erne?

Mht. akustiklofter, så har vores byggefirma lavet en del huse med akustikloft, og har endnu ikke hørt om problemer - vi har selv været lidt skeptiske (vi har i øvrigt valgt trægulv i stue og køkken/alrum, så det burde også hjælpe på evt. problemer). 
Til top
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 31-December-2004
Point: 497
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2010 kl. 22:21

Vi har Sonos ZP90 i stuen koblet på anlægget, og ZP120'ere i de øvrige rum. Vi har to CR200 controllere til at styre herlighederne med.

Der er saksespær i hele huset, men der er stadig isolering lige over loftspladerne, så højttalerne er pakket godt ind. Dybden af højttalerne er en 7-8 cm fra underkant.  Højttalerne bruger ikke strøm (medmindre det er aktive højttalere der skal bruges til en ZP90), så hvis du bare nøjes med at trække tomrør i lofterne til højttalerkabel er du kørende. Når børnene engang skal have anlæg på deres værelser er det nemt gjort med f.eks. en S5.

Hårde gulve (træ og klinker) bidrager i øvrigt ikke positivt til akustikken, men er med til at kaste lyden frem og tilbage. Mit bedste råd er at I måske kunne finde nogle referencehuse med forskellige loftsbeklædninger og se/høre hvordan det ser ud, inden I tager den endelige beslutning. Vi har absolut ikke fortrudt vores valg. Oprindeligt var vores plan at indrette med pudsede gipslofter, men arkitekten bad os overveje det en ekstra gang, da han havde set mange uheldige eksempler på utilfredse kunder. Efter at have set et hus 'live' var der ingen tvivl. Du kan evt. se nogle eksempler her: http://www.troldtekt.dk/Privat-/Inspiration/Galleri.aspx

En anden fordel ved troldtekt er i øvrigt at de enkelte plader kan skrues ned én for én. Det giver en høj grad af  fleksibilitet hvis man på et senere tidspunkt vil udvide antallet af indbygningshøjttalere/Sonos-enheder. Det er straks mere vanskeligt når først gipsen er på plads og pudset og malet :)
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2010 kl. 22:34
Takker.

Når nu alle højttalerne er indbyggede, hvor har du så placeret ZP'erne? De kan vel i princippet alle placeret i et teknikrum, hvis højttalerkabler bare trækkes dertil?

Hvordan fungerer rækkevidden med CR200? HVis det hele samles i det ene hjørne af huset, vil den så kunne nå, hvis man står i det andet?

Mht. akustik, så må fuldmuret og med klinker være den værste kombination Confused
Filt og trægulv tager nok lidt. Vi har skam se flere huse med samme loft som det vi har valgt (bygget af samme firma), og vi har ikke kunne høre/fornemme lydmæssige problemer, så vi sover roligt Tongue.
Men ellers tak for tippet.  
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2010 kl. 22:39

Dali har større udvalg til montering i væggen, hvis du kigger på built in wall på ovenstående link.

Mvh

René
Til top
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Januar-2006
Point: 1465
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2010 kl. 12:24
Har 5 stk. Monitor Audio Silver RS i stuen til surround - de gør det fint til surround og TV højt. men synes de halter lidt til musik delen. Der er en seperat sub og det er absolut nødvendigt for at få bunden med.

Har købt hos det gamle TC og kunne i aftse se at de både har DLS, Dynaudio og Monitor Audio in-walls - så jeg ville bestemt tage et smut derned forbi og få en demo.

Jeg købte mine i blinde udfra en test på nettet og jeg ærger mig lidt over jeg ikke fik en demo.

Hvis ikke du har mulighed for sub ville jeg nok kigge efter DLS IW 8.2 der har 8" basser der går til omkring 40hz så det burde være ok.
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu