recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indkøb og opsætning af HTPC - hjælp til newbie
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIndkøb og opsætning af HTPC - hjælp til newbie

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
h3mlig Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 23-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Emne: Indkøb og opsætning af HTPC - hjælp til newbie
    Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 22:43

Hej recordere.dk brugere. Som I kan se er dette mit første indlæg, og det er lige præcis så grøn jeg også er i medieservernes univers. Jeg skal til at bygge min første HTPC – ja faktisk min første selv-byg PC nogensinde, men jeg har masser af mod på at komme i gang J. Jeg har fulgt noget med i diverse indlæg herinde den seneste tid, bl.a. zrdn, torben_j og jacobens indlæg/rådsøgning vedrørende opbygning af HTPC-løsninger, samt forsøgt at læse lidt om de forskellige komponenter der kan/bør indgår i disse løsninger. Det skal nok i den forbindelse siges, at jeg er faret vild i begreber og mulige komponenter – faktisk så meget vild, at jeg på et tidspunkt var ved at give op. I stedet for at give op, og købe en harddiskoptager med DVB-C tuner, har jeg valgt at spørge jer, forhåbentligt overbærende og velvillige, recordere.dk brugere til råds.

Baggrunden for at jeg gerne vil have en HTPC er, at jeg i dag bruger mit TV til at afspille musik/video fra NAS via DLNA, men det er stærkt begrænset hvilke videoformater det vil afspille, og desuden har jeg et ønske om at kunne optage fjernsynsprogrammer. Og TV’ets brugergrænseflade er mildest talt elendig, og faktisk ubrugelig til at afspille musik.

Jeg har lavet et lille diagram over mit nuværende setup – se her (jeg håber linke virker Smile)

Jeg har desuden lavet en oversigt over hvordan jeg forestiller mig det kommer til at se ud med en HTPC – se her. Hvis det ser helt håbløst ud må I meget gerne sige til.

Som skrevet har jeg fulgt lidt med i andre brugeres opbygning, men jeg kan desværre ikke se meget mening med galskaben, forstået på den måde, at jeg stadig ikke har nogen klar idé om hvilke komponenter der passer sammen, herunder hvordan ram, bundkort, CPU og kabinetter passer sammen. Jeg håber derfor på at nogen vil være så superflinke, at bruge lidt tid på at guide mig til hvilken sammensætning der passer bedst til mine behov. Jeg håber og tror nemlig på, at jeg får en noget større forståelse for tingene når jeg først sidder med de enkelte stumper i hænderne og ser hvordan det ser ud i virkeligheden. Og jeg blev en lille smule skræmt, da jeg så prisen på at færdigt mediecenter, fra bl.a. MM-Vision.

Jeg har tænkt en del over hvilke behov jeg tror jeg har, og det kan opsummeres til følgende:

·         skal helst kunne afspille musik over anlægget fra NAS/HTPC direkte fra fjernbetjeningen (uden at skulle tænde for fjernsyn – findes der fjernbetjeninger hvor display kan fungere som skærm?)

·         Som remote havde jeg tænkt på Logitech Harmony One (får jeg brug for en IR-receiver?)

·         skal kunne optage almindelige fjernsynsprogrammer fra mit STOFA-signal

·         Harddisk på HTPC skal kun bruges til optaget TV og film. Alle øvrige medier som billeder og musik skal ligge på NAS.

·         Der må gerne være mulighed for at kunne udvide med et blueray drev i fremtiden

·         Der skal pt. kun tilkobles 1 TV (stue) til HTPC, men på sigt skal der kunne tilkobles endnu et (soveværelse)

·         Jeg havde forestillet at køre win7, da jeg har forsøgt mig med div. open source, bl.a. Ubuntu 10 – og jeg gav op. Jeg er vist lidt for langt bagefter mht. teknologisk indsigt og programmeringsevner.

·         Hælder til XBMC som medieafspiller efter at have prøvet XBMC, MCE og Boxee på min laptop

·         Jeg har ikke noget decideret budget, men mit behov er indtil videre nok begrænset, så forholdsvis billigt, uden at det bliver noget skidt jeg får købt.

·         Jeg synes i øvrigt at torben_j ’s opsætning godt kunne ligne noget for mig, blot med anden og større HD samt DVB-C tuner

Det kunne være super, hvis I gider at linke til de forslag til stumper I forhåbentligt kommer med.

Byd løs – jeg er fuld af forhåbning J

På forhånd tak for hjælpen

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2011 kl. 00:16
Jeg gav op halvejs. Kan du ikke bare skitsere det kort.
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
audio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Januar-2009
Point: 373
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2011 kl. 06:59
Jeg kan da hurtigt ridse mulighederne groft op: Der 4 systemer som er særligt velegnet til htpc, dvs. kan håndtere full hd, kræver ikke ekstra grafikkort og har lavt strømforbrug.

- Ion (Intel Atom + HD grafik)
- Zacate (AMD's pendant til ION)
- Sandy Bridge (Intel Core, især Core i3 2100)
- Llano (AMD's svar på Intel Core, med spilmuligheder)

De to første er udemærket til soveværelse klient eller lign, som ikke bruges for meget. Jeg bliver i hverfald hurtigt træt af at vente på disse skildpade cpu'er.

De to sidste er efter min mening det der dur i hverdagen.
Tag AMD Liano hvis du har brug for at kunne spille, ellers tag Intel Core i3 2100.

Har du et ordentligt netværk + NAS, behøver du ikke mere end 64GB disk til system. Du installere self. programmer normalt på lokaldisken, men alt film, video, musik, billede osv. lægger du bare ned på NAS. Du kan betragte NAS som systemets datadisk.

Der findes Iphone/iPad + Android aps til at fjernestyre XBMC, så du ikke behøver at have tv tændt.
Til top
h3mlig Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 23-Oktober-2011
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2011 kl. 07:31

Nu virker de to links ved mig - jeg havde glemt at dele billederne offentligt Embarrassed

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu