recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indspille VHS til digital(Hvilket codec)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Indspille VHS til digital(Hvilket codec)

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-September-2008
Status: Offline
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fnulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 12:08
Nu optog jeg lige 15mins film med H.264 / 24 FPS / max 8.000 Kbyts/sek
Det fylder 2GB, bare for 15min? Det lyder af ret meget?
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Nu optog jeg lige 15mins film med H.264 / 24 FPS / max 8.000 Kbyts/sek
Det fylder 2GB, bare for 15min? Det lyder af ret meget?


Det er noget helt galt. Et kvarter med den bitrate skal fylde ca. 0,9 GB

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Nu optog jeg lige 15mins film med H.264 / 24 FPS


Hvorfor i alverden 24 FPS?
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af Thomas.T Thomas.T skrev:

Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Nu optog jeg lige 15mins film med H.264 / 24 FPS


Hvorfor i alverden 24 FPS?


Måske NTSC (23,976 FPS)?

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-September-2008
Status: Offline
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fnulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af Thomas.T Thomas.T skrev:

Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Nu optog jeg lige 15mins film med H.264 / 24 FPS


Hvorfor i alverden 24 FPS?
Er VHS ikke 24fps? Spørger nok dumt.. :)

Men kunne selvfølgelig bare gemme det i den kæmpe fil programmet laver, og så lave ny komprimering bedre program. Eller bliver det bare noget lort?
Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas.T Thomas.T skrev:

Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Nu optog jeg lige 15mins film med H.264 / 24 FPS


Hvorfor i alverden 24 FPS?


Måske NTSC (23,976 FPS)?

Flemming



24 FPS VHS? Smile
Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Er VHS ikke 24fps? Spørger nok dumt.. :)



PAL (som jeg formoder dit kildemateriale er optaget i) er 25 FPS
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas.T Thomas.T skrev:

Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Nu optog jeg lige 15mins film med H.264 / 24 FPS


Hvorfor i alverden 24 FPS?
Er VHS ikke 24fps? Spørger nok dumt.. :)

Men kunne selvfølgelig bare gemme det i den kæmpe fil programmet laver, og så lave ny komprimering bedre program. Eller bliver det bare noget lort?


Frameraten, i dette tilfælde 24 FPS har ingen indflydelse på filstørrelsen. Det har bitraten, i dette tilfælde 8000 kbit/s, alene, og derfor er der noget rivende galt. Som nævnt skal et kvarter kun fylde 0,9 GB, svarende til 3,6 GB pr. time. Har du prøvet at tjekke optagelsen med programmet Mediainfo, som kan vise alle oplysninger om filen?
Og til dit spørgsmål: Jo flere omkodninger/komprimeringer, jo dårligere slutresultat.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


AVI eller MPEG2, det burde alle enheder kunne læse. VHS har jo ikke den største bitrate og opløsning, VHS er omkring 335×576 pixels, og det bliver ikke bedre kvalitet end originalen, så 4-5 Mbits er nok.


VHS har selvfølgelig INGEN bitrate
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 13:34
Personligt har jeg haft det bedste resultat ved at encode S-VHS materiale til MPEG2 i ca 12-15 Mbit/s (Til Blu-ray) MPEG4 har generelt ikke været begejstret for det relativt analogt støjfyldte videometeriale og kommer til sammenligning altid gerne til at se lidt mere "kunstigt" ud til sammenligning. Til gengæld er det markant mere effektiv til materiale uden lige så meget støj.

Hvis det er Danske videooptagelser i PAL er der tale om 50 Hz materiale som man gerne encoder til 720x576 elternativ 335x576 hvis det er virkelig ringe VHS kvalitet, dette enten encodet som kildematerialet som interlaced eller alternativt 25 fps, hvis man mener encoderen er bedre til deinterlacing end afspilningsenheden man har i sigte.. ...Men bevarer man indholdet interlaced giver man afspillerne de bedste forudsætninger for at have noget at arbejde med. Når der først er deinterlaced så er der ingen vej tilbage og intet for afspillerne at gøre arbejdet bedre eller dårligere med.

Handler det om at få filerne til at fylde mindre, så bliver det mere en øvelse i hvor mange og hvilke kompromisser man er indstillet på.

Redigeret af TBC1 - 11-Juli-2017 kl. 13:48
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-September-2008
Status: Offline
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fnulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 14:05
Har lige optaget én time. Resultat, 12GB! 
Så ja, noget er helt galt. Som om den faktisk optager uden at komprimere, men kan tydeligt se kvaliteten ikke er helt som kilden..

Må lige prøve finde andre programmer som kan finde den USB dims og bruge som optager kilde. Programmet kan heller ikke optage MPEG2 men kun 4.. iMovie kan desværre ikke se enheden.





Redigeret af Fnulder - 11-Juli-2017 kl. 14:06
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-September-2008
Status: Offline
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fnulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 14:32
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu