recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indstilling af antenneforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Indstilling af antenneforstærker

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
alfaekko Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 12-September-2005
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér alfaekko Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Indstilling af antenneforstærker
    Sendt: 16-Marts-2013 kl. 22:01
Hej Forum,
Jeg har Yousee kabel-tv, og har investeret i en antenneforstærker, da signalet ellers ikke når gennem hele huset. Jeg ved desværre ikke hvordan jeg skal indstille den, jeg synes ikke brugsanvisningen var til meget hjælp, ej heller give etiketten på forsiden megen lægmandsstøtte. Det er ikke lykkedes mig at opnå, at ingen kanaler pixelerede, og hver gang jeg stiller  på den, ændres det som regel altid til det værre fordi jeg i frustration skruer på det hele. Ikke særligt konstruktivt, jeg ved det. Så nu beder jeg forummet om hjælp. Her er et billede af banditten og dens tre knapper. Hvilke skal jeg skrue på, og i hvilken rækkefølge, hvis jeg vil gå systematisk til værks efter bedst mulige indstilling?

/Anders

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2013 kl. 22:37
Jeg følger lige med her, da jeg også har købt sådan en sjover, men endnu ikke haft tid til at sætte den op. Hvordan har du i øvrigt håndteret antennestik - har du brugt f-stik i én ende og "alm. stik" i den anden ende eller hvordan?
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Maj-2010
Sted: Nejede,Hillerød
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2013 kl. 00:56
Start med at skrue dem alle ned(til min.)
GAIN CONTROL skruer du op til billedet er fint.
Forstærkeren er måske lidt for kraftig.
Det er en billig forstærker, der står ikke noget om bl.a. Max. output, og det kan være et problem med 30dB forstærkning.

Efter hvormange tilslutninger du har, er en 12dB forstærker måske at foretrække.

Lynge Smile

Redigeret af Lytro - 17-Marts-2013 kl. 01:10
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2013 kl. 08:21
Læs her:

Denne antenneforstærker anbefales også til brug i YouSee og Stofa tv installationer.

Ind/udgange: 1 / 1

Aktiv returvej.
Denne model har aktiv returvej med justerbar forstærkning. En aktiv returvej øger ydeevnen af interaktivt tv og kabel (internet) modemsignaler.

Specifikationer.
- Frekvens område: 86 - 862 MHz
- Returvej: 5 - 65 MHz (Passive)
- Forstærkning: 30 dB
- Variabel forstærkning: 0~18 dB
- Returvejs forstærkning: -2 dB
- Tilt/Slope styring: 0~18 dB
- Max. støjforhold: 7 dB
- Strømforsyning: 230 V, 50 Hz
- Strømforbrug: 6 W

Tilt/Slope styring.
Tilt/Slope styring betyder at du kan regulere hvor kraftigt der skal forstærke på forskellige frekvenser. Dette kan være nødvendigt da høje frekvenser taber hurtigere styrke end lave frekvenser, derfor kan man ofte opleve at visse kanaler i de høje frekvenser bliver dårligere først. Disse kanaler er på kabel-TV ofte TV3+, Discovery, MTV osv., hvor DR og TV2 normalt ikke vil give nogle problmer. Dette kan en forstærker med Tilt/Slope styring rette op på, uden at overstyre de kanaler som går godt nok igennem.

Installations vejledning.
For at opnå den bedste billed kvalitet, skal forstærkeren være skruet helt ned ved starten af instillingen, dette gøres da et for kraftigt forstærket signal, kan lave mindste lige så meget støj som et for svagt signal, dette fænomen kaldes overstyring.

1: Først skrues der helt ned for forstærkningen og herefter tændes forstærkeren.

2: Derefter findes det TV og den kanal som er i dårligst kvalitet. På de fleste kabel TV net er det næsten altid TV3+, Discovery og MTV.

3: Herefter drejes der op for forstærkningen så billedet står så skarpt som muligt. Husk: Skru ikke højere op end nødvendigt.

4: Tjek til sidst billedet på de andre TV på alle kanalerne, og foretag evt. efterjusteringer.

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér alfaekko Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2013 kl. 17:28
Lytro, tak for hjælpen, men hvilken Gaincontrol mener du? Der er jo to. Og hvornår bruger jeg hvilken?
Mufti, tak for teksten, som jeg også havde fundet, jeg synes dog ikke den forklarer hvilken af de tre knapper der "drejer op for forstærkningen". Jeg kan jo regne ud, at det ikke er "S.C", som jeg antager er slope control og skal anvendes som beskrevet, men jeg er stadig i tvivl om hvad de to andre knapper gør, og hvornår de skal anvendes.

Tipsen, ja, jeg bruger F-stik i den ene og alm. antennestik i den anden ende.

Så summa summarum. Jeg forstår at forstærkeren skal være skruet ned på alle tre knapper til at starte med. Dernæst skal jeg dreje indtil så mange kanaler som muligt er på(men ved ikke på hvilken knap). Derefter er det muligvis nødvendigt at justere slope control så højfrekvente kanaler også kommer med.

Og hvornår bruger jeg så den sidste knap ?

/Anders
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2013 kl. 23:50
Oprindeligt skrevet af alfaekko alfaekko skrev:

Lytro, tak for hjælpen, men hvilken Gaincontrol mener du? Der er jo to. Og hvornår bruger jeg hvilken?
Derefter er det muligvis nødvendigt at justere slope control så højfrekvente kanaler også kommer med.

Jeg kender ikke netop den forstærker, men det synes som om, at den ene er  forstærkningen (G.C.)  for download /TV  kanalerne og den anden G.C.  forstærkningen for upload (fra kabel modem og her skal også skrues NED)  

Det er sådan, at de høje frekvenser dæmpes mere end de lavere i coax-kabler.  Det sker både fra youSees hovednet og  ind til din gule boks, og fra den gule boks til dine fjernsyn / Webspeed modem. 

Med S.C kan forstærkeren forstærke mere på de højere frekvenser og dermed modvirke de ekstra kabeltab.
Med fx  en youSee Samsungboks kan man aflæse sendestyrken for den mux, som overførere den kanal som boksen viser. Da boksens styrkemåling ikke er kalibreret, skal man flytte en og samme boks rundt til udtagene.

Hvis du indstiller boksen til 3 kanaler, der sendes i 3 muxer  på henholdsvis en lav, en middel og en høj frekvens og aflæser sendestyrken, får du et overblik.  
Denne liste over frekvenser og muxer for hovedstadsområdet er nok ret brugbar de fleste steder, men holder ikke helt i alle områder af landet (og naturligvis slet ikke hos  Stofa).
http://www.dkscan.dk/TV/yousee_hovedstaden.htm

DR1 HD,   ZDF HD/Tinget og  Canal 8 vil være gode eksempler.   youSee boksen har nu også en avanceret test, der netop skanner 4 muxer (youSee slang QAM) og viser styrken.
Husk det er BER, der skal være 0 eller et meget lille tal. 

youSee har nok allerede sørget for, at  du får ca samme styrke over hele frekvensområdet, så det er kun, hvis du har lange kabler mellem den gulde boks og dine fjernsyn, at S.C. er af betydning - skrues helt ned som en start.

Lars   Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2013 kl. 05:08
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af alfaekko alfaekko skrev:

Derefter er det muligvis nødvendigt at justere slope control så højfrekvente kanaler også kommer med.

Jeg kender ikke netop den forstærker, men det synes som om, at den ene er  forstærkningen (G.C.)  for download /TV  kanalerne og den anden G.C.  forstærkningen for upload (fra kabel modem og her skal også skrues NED)  

Det er sådan, at de høje frekvenser dæmpes mere end de lavere i coax-kabler.  Det sker både fra youSees hovednet og  ind til din gule boks, og fra den gule boks til dine fjernsyn / Webspeed modem. 

Med S.C kan forstærkeren forstærke mere på de højere frekvenser og dermed modvirke de ekstra kabeltab.
Med fx  en youSee Samsungboks kan man aflæse sendestyrken for den mux, som overførere den kanal som boksen viser. Da boksens styrkemåling ikke er kalibreret, skal man flytte en og samme boks rundt til udtagene.

Hvis du indstiller boksen til 3 kanaler, der sendes i 3 muxer  på henholdsvis en lav, en middel og en høj frekvens og aflæser sendestyrken, får du et overblik.  
Denne liste over frekvenser og muxer for hovedstadsområdet er nok ret brugbar de fleste steder, men holder ikke helt i alle områder af landet (og naturligvis slet ikke hos  Stofa).
http://www.dkscan.dk/TV/yousee_hovedstaden.htm

DR1 HD,   ZDF HD/Tinget og  Canal 8 vil være gode eksempler.   youSee boksen har nu også en avanceret test, der netop skanner 4 muxer (youSee slang QAM) og viser styrken.
Husk det er BER, der skal være 0 eller et meget lille tal. 

youSee har nok allerede sørget for, at  du får ca samme styrke over hele frekvensområdet, så det er kun, hvis du har lange kabler mellem den gulde boks og dine fjernsyn, at S.C. er af betydning - skrues helt ned som en start.

Lars   Smile

Fin forklaring.

Mere pædagoisk end brugsanvisningen som jeg lavede en kopi af.

Du kan evt få en yousees teknikere eller en lokal antennemand til at måle din instalation igennem. De penge kan faktisk være godt givet ud.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2013 kl. 06:06
SC og GC ved siden af hinanden må være forstærkeren og den der sidder øverst for sig selv må være til returvejen, idet den ikke er på den forstærker som ikke har forstærkning på returvejen.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér alfaekko Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2013 kl. 13:57
Smukt ræsonnement, Klaus. Tak for det, nu kaster jeg mig ud i at skrue på den for alvor.

Anders
Til top
Gonardo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Juli-2009
Sted: Denmark
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gonardo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 17:14
Held og lykke med den forstærker, har også engang købt dette produkt til Stofas anlæg, resultatet blev dårligere end den jeg havde i forvejen, kvaliteten er for dårlige tror ikke at den er lineær nok...

Kan anbefale Spaun Smile
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu