recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - indstilling af sub
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

indstilling af sub

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2013 kl. 18:44

Du tilsætter noget til lyden.
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2013 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Du tilsætter noget til lyden.
okay
Til top
bruger udmeldt 24 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 26-December-2008
Sted: 8382 Hinnerup
Point: 286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 24 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2013 kl. 10:38
Nu har jeg for det første prøvet at dedikere en stikkontakt kun til subben.
Det gjorde ingen forskel i den sagte summen. Så det må være en form for netbrum jeg ikke kan eliminere.

For det andet har jeg kørt en autokalibrering med disse indstillinger på sub:

Volumen: på 12 o´clock position.
Frekvens: skruet op på fuld.
Phase: helt til den ene side.
Boost: skruet helt ned (The Boost function is used to increase the sub-level BELOW 50Hz. Should you require more deep bass than performed when the boost knot is not turned on, the boost will increase frequencies up to 50Hz.)

Efter kalibrering tjekker jeg speaker setting. Automacc sætter alle højtalere til LARGE.
Derefter går jeg i manuel speaker setting og retter dem til SMALL, som den så kalder THX setting med X over 80Hz.

Jeg kan ikke køre en autokalibrering hvor højtalerene er sat til SMALL uden at kalibreringen retter det til LARGE.

Når jeg efterflg. selv manuelt sætter dem alle til SMALL, påvirker det så den kalibrering jeg lige har udført?

Link til sub:
http://audiovector.dk/images/K_SUB_MANUAL_February_2007.pdf

Redigeret af supermule - 04-Februar-2013 kl. 12:17
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2013 kl. 11:19
Nej det skulle ikke ha' nogen betydning at du sætter dem til small efterfølgende.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2013 kl. 14:21

Det er jeg da ikke så sikker på, der er stillet Crossover til Large, og det er jo nødvendigvis ikke givet at det passer til Small, det er et mindre frekvensområde der kan gengives af højttalerne end det Reciveren tror det er.
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
Til top
bruger udmeldt 24 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 26-December-2008
Sted: 8382 Hinnerup
Point: 286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 24 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2013 kl. 16:01

Det er jeg da ikke så sikker på, der er stillet Crossover til Large, og det er jo nødvendigvis ikke givet at det passer til Small, det er et mindre frekvensområde der kan gengives af højttalerne end det Reciveren tror det er.

Er det så ikke netop derfor, at denne "THX setting med crossover på 80Hz" fremkommer, når højtalerstr. ændres manuelt efter kalibrering fra large til small?
De 80Hz kan ændres op eller ned, mener at det var i intervaller á 20Hz.

Redigeret af supermule - 04-Februar-2013 kl. 16:01
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2013 kl. 18:23

Ved Large gengiver fronterne HELE frekvensområdet, hvilket ikke er hensigtsmæssigt, da det forplumrer mellemtone og diskant. Ved Small afgrænses fronterne til at gengive det der er over crossover frekvensen, og sub'en tar sig særskilt af det der er under, hvilket den er bedre til hvis det er en god sub.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2013 kl. 18:33

Derfor duer det vel heller ikke at der er kallibreret til Large, når det er Small der bruges. Små fronter kan ikke gengive hele frekvensområdet, og det tror Reciveren jo de kan. Crossover vil være forkert.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2013 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ved Large gengiver fronterne HELE frekvensområdet, hvilket ikke er hensigtsmæssigt, da det forplumrer mellemtone og diskant. Ved Small afgrænses fronterne til at gengive det der er over crossover frekvensen, og sub'en tar sig særskilt af det der er under, hvilket den er bedre til hvis det er en god sub.
det kommer vel an på højtalerne. For efter jeg igår fik mine jamo'er sat rigtigt op, og kørte fra,150 og ned til 40 Hz, hen hold vis som small og large, så er bassen indtil 80 Hz på small, ikke så meget til stede, så det er svært at hører indtil at subben tager over. Men som sagt der er vel forskel på højtalere
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2013 kl. 18:59

Derfor duer det vel heller ikke at der er kallibreret til Large, når det er Small der bruges. Små fronter kan ikke gengive hele frekvensområdet, og det tror Reciveren jo de kan. Crossover vil være forkert.
Det blir' jo rettet når der manuelt stilles til small og crossover til 80 hz
Til top
karula Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 849
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér karula Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2013 kl. 19:16
Hvis man har en sub er det vel for at dele lyden mellem højtalerne og sub, fordi subben
er bedre  til at spille bas, da jeg kalibrerede mit anlæg første gang blev fronter sat til large, som
jeg efterfølgende ændrede til small, og det lyder meget bedre, kunsten er at få en glidende overgang
mellem fronter og sub, der må man prøve sig frem med crossover, en crossover på 80 er en
udmærket start.
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
Til top
VC10 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-Marts-2007
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér VC10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2013 kl. 13:16
Hvis crossover frekvensen i receiverens opsætningsmenu sættes til f.eks. 80 Hz, er det så et sharp cut, så alle frekvenser over 80 Hz kun sendes til f.eks. fronthøjttalerne, og alle frekvenser under 80 Hz kun sendes til subwooferen? Og i givet fald hvilken højttaler tager sig af præcis 80 Hz?

En anden ting ved eksemplevis denne indstilling:
Når alle højttalere leverer samme lydtryk efter f.eks. en Audyssey kalibrering, må man gå ud fra, at processoren i receiveren ved frekvenser under 80 Hz hæver niveauet, når det kun er subwooferen, der gengiver den dybere bas og ikke længere f.eks. de to fronthøjttalere. Ellers vil bassen vel være 3 dB lavere end det øvrige frekvensområde over de 80 Hz. I tilfælde hvor kildematerialet i passager måske indeholder dyb bas under 80 Hz i alle fem surroundkanaler samtidigt, skal processoren virkelig skrue op for signalstyrken til subwooferen.

I mit 5.1 setup har jeg sat crossover frekvensen for mine store 120 liters fronthøjttalere til 40 Hz, centerhøjttaler til 70 Hz, surroundhøjttalere til 60 Hz. Den dybere basgengivelse er blevet mere præcis, dyb, fast og hurtig, end hvis alle højttalerne var sat til "Large". Fordelen er også, at dybbasmateriale i især center- og surroundkanalerne nu bliver gengivet af subwooferen, som ellers var gået tabt ved "Large" indstilling.

Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu