|
indstilling af sub |
Besvar ![]() |
Side <1 3456> |
Forfatter | ||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40576 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Du tilsætter noget til lyden.
|
||
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
||
![]() |
||
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4130 |
|
![]() |
||
![]() |
||
bruger udmeldt 24 ![]() -- ![]() Oprettet: 26-December-2008 Sted: 8382 Hinnerup Status: Offline Point: 286 |
|
Nu har jeg for det første prøvet at dedikere en stikkontakt kun til subben.
Det gjorde ingen forskel i den sagte summen. Så det må være en form for netbrum jeg ikke kan eliminere. For det andet har jeg kørt en autokalibrering med disse indstillinger på sub: Volumen: på 12 o´clock position. Frekvens: skruet op på fuld. Phase: helt til den ene side. Boost: skruet helt ned (The Boost function is used to increase the sub-level BELOW 50Hz. Should you require more deep bass than performed when the boost knot is not turned on, the boost will increase frequencies up to 50Hz.) Efter kalibrering tjekker jeg speaker setting. Automacc sætter alle højtalere til LARGE. Derefter går jeg i manuel speaker setting og retter dem til SMALL, som den så kalder THX setting med X over 80Hz. Jeg kan ikke køre en autokalibrering hvor højtalerene er sat til SMALL uden at kalibreringen retter det til LARGE. Når jeg efterflg. selv manuelt sætter dem alle til SMALL, påvirker det så den kalibrering jeg lige har udført? Link til sub: http://audiovector.dk/images/K_SUB_MANUAL_February_2007.pdf Redigeret af supermule - 04-Februar-2013 kl. 12:17 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Nej det skulle ikke ha' nogen betydning at du sætter dem til small efterfølgende.
|
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40576 |
|
Det er jeg da ikke så sikker på, der er stillet Crossover til Large, og det er jo nødvendigvis ikke givet at det passer til Small, det er et mindre frekvensområde der kan gengives af højttalerne end det Reciveren tror det er.
|
||
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
||
![]() |
||
bruger udmeldt 24 ![]() -- ![]() Oprettet: 26-December-2008 Sted: 8382 Hinnerup Status: Offline Point: 286 |
|
Er det så ikke netop derfor, at denne "THX setting med crossover på 80Hz" fremkommer, når højtalerstr. ændres manuelt efter kalibrering fra large til small? De 80Hz kan ændres op eller ned, mener at det var i intervaller á 20Hz. Redigeret af supermule - 04-Februar-2013 kl. 16:01 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
|
||
![]() |
||
|
Derfor duer det vel heller ikke at der er kallibreret til Large, når det er Small der bruges. Små fronter kan ikke gengive hele frekvensområdet, og det tror Reciveren jo de kan. Crossover vil være forkert.
|
||
|
||
![]() |
||
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4130 |
|
|
||
![]() |
||
|
|
||
![]() |
||
karula ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 849 |
|
Hvis man har en sub er det vel for at dele lyden mellem højtalerne og sub, fordi subben
er bedre til at spille bas, da jeg kalibrerede mit anlæg første gang blev fronter sat til large, som jeg efterfølgende ændrede til small, og det lyder meget bedre, kunsten er at få en glidende overgang mellem fronter og sub, der må man prøve sig frem med crossover, en crossover på 80 er en udmærket start.
|
||
Med venlig hilsen
Karula PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1 |
||
![]() |
||
VC10 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Marts-2007 Status: Offline Point: 195 |
|
Hvis crossover frekvensen i receiverens opsætningsmenu sættes til f.eks. 80 Hz, er det så et sharp cut, så alle frekvenser over 80 Hz kun sendes til f.eks. fronthøjttalerne, og alle frekvenser under 80 Hz kun sendes til subwooferen? Og i givet fald hvilken højttaler tager sig af præcis 80 Hz?
En anden ting ved eksemplevis denne indstilling: Når alle højttalere leverer samme lydtryk efter f.eks. en Audyssey kalibrering, må man gå ud fra, at processoren i receiveren ved frekvenser under 80 Hz hæver niveauet, når det kun er subwooferen, der gengiver den dybere bas og ikke længere f.eks. de to fronthøjttalere. Ellers vil bassen vel være 3 dB lavere end det øvrige frekvensområde over de 80 Hz. I tilfælde hvor kildematerialet i passager måske indeholder dyb bas under 80 Hz i alle fem surroundkanaler samtidigt, skal processoren virkelig skrue op for signalstyrken til subwooferen. I mit 5.1 setup har jeg sat crossover frekvensen for mine store 120 liters fronthøjttalere til 40 Hz, centerhøjttaler til 70 Hz, surroundhøjttalere til 60 Hz. Den dybere basgengivelse er blevet mere præcis, dyb, fast og hurtig, end hvis alle højttalerne var sat til "Large". Fordelen er også, at dybbasmateriale i især center- og surroundkanalerne nu bliver gengivet af subwooferen, som ellers var gået tabt ved "Large" indstilling. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 3456> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |