recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indstilling af subwoofer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIndstilling af subwoofer

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Skovbo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Januar-2010
Sted: Glamsbjerg
Status: Offline
Point: 351
Direkte link til dette indlæg Emne: Indstilling af subwoofer
    Sendt: 29-Juni-2010 kl. 20:12
Halløj :)

Søger lidt hjælp til indstilling af subwoofer.

Mit setup ser således ud:
Marantz NR 1501 receiver
Dali 5005 fronter
Dali SWA-12 Sub.

Har været i indstillinger på recieveren, og kan se jeg kan vælge noget crossover - hvad vil det i dette tilfælde være den bedste løsning. 

Har set en guide, hvor der bliver anbefalet at fine fronter skal deles ved 80hz - er dette korrekt?

På min receiver kan jeg vælge 40hz - 250hz eller FULL RANGE.
Skal den så sættes til 80hz? 

og hvad med subben, skal den indstilles bagpå med ca 80hz også? og så volume så den næsten kan anes....

Håber der er en venlig sjæl som lige kunne oplyse mig lidt om, hvilken indstilling jeg burde køre med.

Der er desuden også crossover på surround og center, surround står på 90hz og center på 45hz, som default.

Mvh Skovbo
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2010 kl. 20:16

Dette vil ganske sikkert hjælpe: http://www.frequence.dk/sites/toner.htm
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Skovbo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2010 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Dette vil ganske sikkert hjælpe: http://www.frequence.dk/sites/toner.htm

Mange tak, men umiddelbart er dette kun til indstilling af subwoofer. Den nævner intet om hvad min receiver burde stå på :(
Til top
MarkR Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-November-2009
Point: 149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2010 kl. 20:51
Det kan man netop ikke sige generelt - du skal bruge den guide radiomanden linkede til for at finde den bedste delefrekvens (crossover) for netop dit system.
Til top
Skovbo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2010 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af MarkR MarkR skrev:

Det kan man netop ikke sige generelt - du skal bruge den guide radiomanden linkede til for at finde den bedste delefrekvens (crossover) for netop dit system.

Det var jeg næsten klar over :) Men spørgsmålet er om jeg skal indstille på både reciever og sub, eller om jeg kan nøjes med receiver, hvis jeg stiller sub på noget bestemt?  Fx MAX volume og MAX freq, og så stille volume og freq på receiver.  Eller omvendt :)
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2010 kl. 21:20
Frekvensindstillingen på subwooferen er sandsynligvis ikke aktiv for LFE-indgangen. Og det er netop LFE-indgangen, du skal bruge, når du kobler subwooferen til en surround-receiver.

Dermed skal al indstilling bortset fra grovindstilling af lydstyrke foretages på receiveren.
Til top
MarkR Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-November-2009
Point: 149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2010 kl. 21:22

crossover'en skal kun indstilles på receiveren. På suben skal den stå på maks (types en 240Hz)

IMO skal volumen stå på max på receiveren og indstilles på subben.

Til top
Skovbo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2010 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Frekvensindstillingen på subwooferen er sandsynligvis ikke aktiv for LFE-indgangen. Og det er netop LFE-indgangen, du skal bruge, når du kobler subwooferen til en surround-receiver.

Som det er pt, kan jeg godt indstille frekvens bag på sub, og høre forskel om den er på min eller max, så den virker fint nok, selvom den sidder i LFE indgangen.  

Det der er spørgsmålet, er hvis min receiver står til FULL RANGE, så kan jeg indstille på sub.
Vælger jeg derimod en konkret frekvens fra 40 - 250 så er det kun receiveren som er afgørende for hvilken frekvens subben er indstillet til.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2010 kl. 23:24
Delefrekvensen for sub'en er nok det mest vanskelige at råde om, fordi der er så mange faktorer, der spiller ind - herunder rummets størrelse, dæmpning, højttalernes indbyrdes placering, gulvtype osv. 

Med et sæt middelstore fronter som dine 5005 vil jeg umiddelbart anbefale en frekvens mellem 60 og 80 Hz, men prøv og lyt til det bass-sweep, Radiomanden linker til. Hvis du tydeligt kan høre, når delingen sker, er det en mindre optimal indstilling. Og hører du eksempelvis at der er et 'hul' i bassen, kan det være, at faseindstillingen er forkert. Men lyt og prøv dig frem, også mht placeringen af sub'en.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2010 kl. 23:56
som udgangspunkt skal man dele så lavt som muligt, men naturligvis skal man tage højde for de front højttalere man har med at gøre. 80hz. er et glimrende udgangspunkt, så kan du tage 5 hz af - af gangen, og se hvor langt du når ned inden at din forstærker får problemer med at trække dine fronthøjttalere for fuld skrald.
Crown - there is no substitute.
Til top
Tvixen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Februar-2008
Sted: Sjælland
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2010 kl. 10:46

Hej Skovbo

Jeg har samme marantz som dig og jeg spekulerede oz på hvordan jeg skulle behandle mine fronter. Lige nu har jeg sat dem til fullrange, da jeg kunne være bange for at gå glip at noget bas fra dem, men jeg må indrømme at jeg tænker på at sætte dem til 80Hz, for så belaster jeg ikke forstærkeren så meget da jeg har aktiv Sub. Spørgsmålet blir så om det kan høres ?

Men det må komme an på en prøve Big smile

Kan se at tråden er over 1 uge gammel så du har sikkert prøvet dig lidt frem nu. Hvis det er tilfældet vil det være super hvis du kunne komme med et par kommnetarer til emnet her Star

Samsung: UE46D6205/ Marantz: 1501/ Dennon: POA4400/ Scandyna: MiniPod+MicroPod
HarboSub: SUB10/Sony: RDR HXD870 + PS3/ NAS: Qnap 239 TurboNAS 2Tb + WD Live
IHC Wireless/ HTC Desire/ Iphone4, Ipad2
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu