|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Skovbo ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 17-Januar-2010 Sted: Glamsbjerg Status: Offline Point: 351 |
![]() Sendt: 29-Juni-2010 kl. 20:12 |
Halløj :)
Søger lidt hjælp til indstilling af subwoofer. Mit setup ser således ud: Marantz NR 1501 receiver Dali 5005 fronter Dali SWA-12 Sub. Har været i indstillinger på recieveren, og kan se jeg kan vælge noget crossover - hvad vil det i dette tilfælde være den bedste løsning. Har set en guide, hvor der bliver anbefalet at fine fronter skal deles ved 80hz - er dette korrekt? På min receiver kan jeg vælge 40hz - 250hz eller FULL RANGE. Skal den så sættes til 80hz? og hvad med subben, skal den indstilles bagpå med ca 80hz også? og så volume så den næsten kan anes.... Håber der er en venlig sjæl som lige kunne oplyse mig lidt om, hvilken indstilling jeg burde køre med. Der er desuden også crossover på surround og center, surround står på 90hz og center på 45hz, som default. Mvh Skovbo
|
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
Dette vil ganske sikkert hjælpe: http://www.frequence.dk/sites/toner.htm
|
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
Skovbo ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 17-Januar-2010 Sted: Glamsbjerg Status: Offline Point: 351 |
![]() |
Mange tak, men umiddelbart er dette kun til indstilling af subwoofer. Den nævner intet om hvad min receiver burde stå på :(
|
|
![]() |
|
MarkR ![]() Bruger ![]() Oprettet: 13-November-2009 Status: Offline Point: 149 |
![]() |
Det kan man netop ikke sige generelt - du skal bruge den guide radiomanden linkede til for at finde den bedste delefrekvens (crossover) for netop dit system.
|
|
![]() |
|
![]() |
Det var jeg næsten klar over :) Men spørgsmålet er om jeg skal indstille på både reciever og sub, eller om jeg kan nøjes med receiver, hvis jeg stiller sub på noget bestemt? Fx MAX volume og MAX freq, og så stille volume og freq på receiver. Eller omvendt :)
|
|
![]() |
|
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
Frekvensindstillingen på subwooferen er sandsynligvis ikke aktiv for LFE-indgangen. Og det er netop LFE-indgangen, du skal bruge, når du kobler subwooferen til en surround-receiver.
Dermed skal al indstilling bortset fra grovindstilling af lydstyrke foretages på receiveren. |
|
![]() |
|
MarkR ![]() Bruger ![]() Oprettet: 13-November-2009 Status: Offline Point: 149 |
![]() |
crossover'en skal kun indstilles på receiveren. På suben skal den stå på maks (types en 240Hz) IMO skal volumen stå på max på receiveren og indstilles på subben. |
|
![]() |
|
![]() |
Som det er pt, kan jeg godt indstille frekvens bag på sub, og høre forskel om den er på min eller max, så den virker fint nok, selvom den sidder i LFE indgangen. Det der er spørgsmålet, er hvis min receiver står til FULL RANGE, så kan jeg indstille på sub. Vælger jeg derimod en konkret frekvens fra 40 - 250 så er det kun receiveren som er afgørende for hvilken frekvens subben er indstillet til.
|
|
![]() |
|
dreamz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Februar-2008 Status: Offline Point: 857 |
![]() |
Delefrekvensen for sub'en er nok det mest vanskelige at råde om, fordi der er så mange faktorer, der spiller ind - herunder rummets størrelse, dæmpning, højttalernes indbyrdes placering, gulvtype osv.
Med et sæt middelstore fronter som dine 5005 vil jeg umiddelbart anbefale en frekvens mellem 60 og 80 Hz, men prøv og lyt til det bass-sweep, Radiomanden linker til. Hvis du tydeligt kan høre, når delingen sker, er det en mindre optimal indstilling. Og hører du eksempelvis at der er et 'hul' i bassen, kan det være, at faseindstillingen er forkert. Men lyt og prøv dig frem, også mht placeringen af sub'en.
|
|
![]() |
|
kim olsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1384 |
![]() |
som udgangspunkt skal man dele så lavt som muligt, men naturligvis skal man tage højde for de front højttalere man har med at gøre. 80hz. er et glimrende udgangspunkt, så kan du tage 5 hz af - af gangen, og se hvor langt du når ned inden at din forstærker får problemer med at trække dine fronthøjttalere for fuld skrald.
|
|
Crown - there is no substitute.
|
|
![]() |
|
Tvixen ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-Februar-2008 Sted: Sjælland Status: Offline Point: 53 |
![]() |
Hej Skovbo Jeg har samme marantz som dig og jeg spekulerede oz på hvordan jeg skulle behandle mine fronter. Lige nu har jeg sat dem til fullrange, da jeg kunne være bange for at gå glip at noget bas fra dem, men jeg må indrømme at jeg tænker på at sætte dem til 80Hz, for så belaster jeg ikke forstærkeren så meget da jeg har aktiv Sub. Spørgsmålet blir så om det kan høres ? Men det må komme an på en prøve Kan se at tråden er over 1 uge gammel så du har sikkert prøvet dig lidt frem nu. Hvis det er tilfældet vil det være super hvis du kunne komme med et par kommnetarer til emnet her |
|
Samsung: UE46D6205/ Marantz: 1501/ Dennon: POA4400/ Scandyna: MiniPod+MicroPod
HarboSub: SUB10/Sony: RDR HXD870 + PS3/ NAS: Qnap 239 TurboNAS 2Tb + WD Live IHC Wireless/ HTC Desire/ Iphone4, Ipad2 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |