recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indstilling af tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIndstilling af tv

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2009 kl. 18:51

Vi har ikke alle det samme behov, hvad søvn angår. Nogle har brug for meget søvn, men jeg hører til de heldige, der sagtens kan nøjes med mindre. Mit "gennemsnit" ligger vel på seks timer...

Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2009 kl. 18:57
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Vi har ikke alle det samme behov, hvad søvn angår. Nogle har brug for meget søvn, men jeg hører til de heldige, der sagtens kan nøjes med mindre. Mit "gennemsnit" ligger vel på seks timer...

6 gange om ugen

Redigeret af xcardman - 10-Maj-2009 kl. 18:58
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2009 kl. 19:00
Ja, man kan jo godt indhente lidt søndag formiddag...

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2009 kl. 19:11

Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Det har du fulstændig ret i, men nogle gange skruger jeg lidt ned for lys og kontrast om aftenen, når det er blevet lidt sent for mine øjne...

Det er en udmærket måde at gøre det på - og det er i princippet det, der sker, når man på f.eks. Pioneer's plasma-TV laver ISF DAY- og ISF NIGHT-indstillinger (der kan man så også stille på gamma).

Forskellen til en rigtig kalinrering er naturligvis, at man for denne kontrollerer, at billedgengivelsen (farvetemperatur og farveindstilling) ikke påvirkes negativt ved ændringer lys, kontrast og evt. gamma.

Det er også derfor jeg nogle gange vælger normal farvetemperatur, og andre gange, vælger jeg varm farvetemperatur......, hvilket selvfølgelig afhænger af materiale/kanal og lysforhold.  

Det er så til gengæld ikke rigtigt at gøre det.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2009 kl. 19:40

Det har du fulstændig ret i, men nogle gange skruger jeg lidt ned for lys og kontrast om aftenen, når det er blevet lidt sent for mine øjne...

Det er en udmærket måde at gøre det på - og det er i princippet det, der sker, når man på f.eks. Pioneer's plasma-TV laver ISF DAY- og ISF NIGHT-indstillinger (der kan man så også stille på gamma).

Forskellen til en rigtig kalinrering er naturligvis, at man for denne kontrollerer, at billedgengivelsen (farvetemperatur og farveindstilling) ikke påvirkes negativt ved ændringer lys, kontrast og evt. gamma.

Det er også derfor jeg nogle gange vælger normal farvetemperatur, og andre gange, vælger jeg varm farvetemperatur......, hvilket selvfølgelig afhænger af materiale/kanal og lysforhold.  

Det er så til gengæld ikke rigtigt at gøre det.

Hæhæ, nu har jeg jo et CRT tv, og jeg kan se tydelig forskel på f.eks farverne på de forskellige kanaler, så for mig er der ikke noget "forkert" i at indstille efter det man modtager, så længe det naturlige farver og ikke oppustede farver eller "tørre" farver man får ud af det. Ja, jeg ved godt at det er nemmere at finde et meget korrekt billede på mit CRT tv, end det er på nogle andre tv, bare ved at bruge øjnene, men det er jo så bare godt for mig... Der sker ikke de store ulykker ved at gøre den slags på min skærm... 

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2009 kl. 16:01
Her et eksempel: To forskellige tv kanaler. Den ene kanal viser et korrekt billede. Jeg skifter til den anden kanal som er mere "farveglad". Jeg går ind i menuen og ændrer farvetemperaturen fra varm til normal. VUPTI, jeg har nu et korrekt billede. Jeg skifter tilbage til den første kanal. Øv, den viser ikke længere et korrekt billede. Jeg ændrer igen farvetemperaturen til varm. Det korrekte billede er tilbage. Der er ting som måleudstyr ikke kan se, men som et par ganske almindelige gennemsnitlige øjne kan SE.

Redigeret af Firebird - 13-Maj-2009 kl. 16:02

JVC X3
?
?
?
?
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2009 kl. 18:55

Hmm - det er som udgangspunkt en forkert strategi at ændre på farvetemperaturen for at opnå optimal farvegengivelse i den situation, som du beskriver. Til det formål skal du bruge FARVE-indstillingen.

Der er et samspil mellem farvetemperatur og farveindstillingen når man forfølger målet om den optimale gengivelse (eller vi kan trække den helt ud og kalde det "korrekt billedegengivelse") - men en TV-station skulle ikke gerne bruge en forkert farvetemperatur (reelt set skal vi bruge termen "hvidbalance"). Der er imidlertid mange andre ting, der kan gå galt - men farvetemperaturen bør man fastholde - det er simpelthen kernen i kalibrering af hele kæden.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2009 kl. 19:19

Hmm - det er som udgangspunkt en forkert strategi at ændre på farvetemperaturen for at opnå optimal farvegengivelse i den situation, som du beskriver. Til det formål skal du bruge FARVE-indstillingen.

Der er et samspil mellem farvetemperatur og farveindstillingen når man forfølger målet om den optimale gengivelse (eller vi kan trække den helt ud og kalde det "korrekt billedegengivelse") - men en TV-station skulle ikke gerne bruge en forkert farvetemperatur (reelt set skal vi bruge termen "hvidbalance"). Der er imidlertid mange andre ting, der kan gå galt - men farvetemperaturen bør man fastholde - det er simpelthen kernen i kalibrering af hele kæden.

Det passer ikke helt, for nogle gange får jeg for meget farve eller for lidt farve på, ved KUN at bruge farveindstillingen! Jeg bruger skam også farveindstillingen, men tit er det slet ikke nødvendigt at gøre det, for at få et korrekt billede. Men, ja, nogle gange er det. Det har jeg også skrevet tidligere i denne tråd, at jeg gør.

Jeg kender mit tv meget godt.

Redigeret af Firebird - 13-Maj-2009 kl. 19:22

JVC X3
?
?
?
?
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2009 kl. 19:46

Mja - det er måske fordi dit TV (som så mange andre) har et problem med "red push" for at kunne kompensere for en kølig (blå) farvetemperatur.

Når man forsøger at skrue ned for "red push", så bliver de andre farver undermættede og vice versa - hvis alle andre farver er på plads så vil folk blive røde i hovedet. Eneste løsning for hudfarverne er at køre med for kølig farvetemperatur - men det fungerer ligesom at male med vandfarver på lyseblåt papir.

Hvis du har mulighed for at måle på dit TV med f.eks. et colorimeter eller en anden sensor, kan vi jo forsøge at diskutere, hvordan du får de bedste indstillinger.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2009 kl. 19:50
bantam! Der er ikke så meget man kan gøre forkert på mit tv, hvis man har et par normale øjne. Farven hvid kan med samme indstilling af farvetemperaturen se forskellig ud, på to forskellige kanaler. På den ene kanal ser det naturligt ud, men ikke på den anden. På et godt CRT tv er det måske nemmere at se forskellen end på PLASMA tv og LCD tv? 

JVC X3
?
?
?
?
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2009 kl. 19:57

Der findes utallige tråde om dette emne på recordere.dk.

Prøve at søge på Ottos indlæg om korrekt billedgengivelse og diverse diskussioner med brugeren "KurtN".

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2009 kl. 20:12

bantam!

Billedindstilling: Normal. Lys. Blødt. Jeg bruger altid normal. Kontrast: Mest lige i midten. Aldrig over. Lys: Mest lige i midten. Aldrig over. Skarphed: Altid lige i midten. Farve: To eller tre klik fra venstre, altså helt fra bunden af. Farvetemperatur: Normal, kølig eller varm. Jeg bruger normal eller varm. Aldrig kølig. Digital støjreduktion: AUTO, MIN, MAX, NEJ. Jeg bruger altid MIN som vel betyder minimal... Sådan gør jeg bare.

Nu er der OB mod FCK på TV3+...

JVC X3
?
?
?
?
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu