Hejsa
Jeg har efterhånden et par ugers erfaring med min Edge, og jeg er generelt rigtig godt tilfreds - specielt ved deinterlacing og scaling af filmbaseret SD materiale. Man kan også se tydelig forskel på videobaseret materiale - specielt med et godt et - eksempelvis fra DR1 eller DR2. Her giver min Edge et skarpere billede end deinterlacing (720p output) i yousee boksen, og specielt i forhold til mit pana PZ80 (det er virkelig ringe!).
Otto kommer og kalibrerer og indstiller på et tidspunkt, men jeg vil seføli' godt have at indstillingerne er OK indtil da, og det er jeg blevet lidt i tvivl om. Jeg oplever nogle gange når jeg ser på et rigtig godt SD signal - som eksempelvis DR1 eller DR2 studieoptagelser - jaggies omkring skarpt optrukne linjer. Det er ikke rigtig et problem når jeg sidder i normal kiggeafstand, men hvis jeg er lidt tættere på, kan jeg se det. Jeg har oplevet det specielt slemt med en trommestik (så vist aftenshowet hvor der var et band inde). Jeg har mosquito noise reduction på lav og alle andre billedindstillinger på standardindstillingerne. Jeg har prøvet at lege lidt med at sænke detail enhancement og edge enhancement. Jeg ved dog bare ikke om standardindstillingerne betyder minimal processering og der så bare lægges et softening filter på når man skruer ned, eller om minimumindstillingerne er med den mindste grad af processering.
Jeg ved ikke om de omtalte jaggies kan skyldes, at Edgen fejlagtigt laver film mode deinterlacing, og så vidt jeg ved kan jeg ikke se i hvilken mode den er i (eller tvinge den i en bestemt mode for den sags skyld).
Det skal til sidst nævnes, at jeg kun har set det live og indtil videre ikke har kunnet reproducere det med A/B tests hvor jeg spytter 720p ud fra yousee boksen og derefter 576i under afspilning af det samme optagede materiale. Så jeg ved ikke om boksen gør det lige så slemt eller endnu værre i de situationer.
P.S. Nu jeg tænker over det så jeg det vist allermest tydeligt i den grafik med grøn baggrund og snemænd som DR1 brugte mellem programmerne op til jul, her var der meget tydelige linjer og jaggies.