recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ingen adgang til andre enheder via netværk Win 11
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ingen adgang til andre enheder via netværk Win 11

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ingen adgang til andre enheder via netværk Win 11
    Sendt: 01-December-2021 kl. 14:29

I Windows 10 kunne jeg nemt få adgang fra min PC til mine optagelser på min Quadbox via netværket.

I Windows 11 bliver Quadboxen godt nok vist som en lagerenhed under netværk i Windows explorer.  Når jeg klikker på den, bliver jeg bedt om et brugernavn og en adgangskode, som jeg går ud fra er mit brugernavn og adgangskode til mit trådløse netværk. Jeg bliver dog nægtet adgang efter at have tastet oplysningerne ind. I Windows 10 blev jeg aldrig bedt om disse oplysninger.

Andre der har oplevet samme problem og har en løsning?

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2021 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

  som jeg går ud fra er mit brugernavn og adgangskode til mit trådløse netværk.

Hej.

Jeg ved ikke om du kører trådløst netværk fra dine PC'er og til din Quadbox?
Men jeg kan ikke se, at du skal kunne bruge dit brugernavn og adgangskode fra dit trådløse netværk til at tilgå filer på din Quadbox. 

Hvis din Quadbox kører enigma er her et link:


Men for mig lyder det mere som et Samba problem. Pa et tidspunkt holdt Microsoft op med at default at enable SMB1 på Windows. Og kun at enable SMB2 på Windows 10. 

SMB1 er usikkert, men kræves for at kunne browse med Windows stifinder.

Jeg ved ikke hvordan man manuelt enabler SMB1 på Windows 11. Men her er en vejledning til Windows 10:


Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 01-December-2021 kl. 15:15
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2021 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Men for mig lyder det mere som et Samba problem. Pa et tidspunkt holdt Microsoft op med at default at enable SMB1 på Windows. Og kun at enable SMB2 på Windows 10. 


Hvornår var det tidspunkt? Sagen er den, at jeg kun har haft Windows 11 på denne PC en måneds tid. Det virkede fint med Windows 10, og i dag er første gang jeg lige ville prøve det med Windows 11.

Flemming


Redigeret af fltk - 01-December-2021 kl. 16:06
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2021 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Når jeg klikker på den, bliver jeg bedt om et brugernavn og en adgangskode, som jeg går ud fra er mit brugernavn og adgangskode til mit trådløse netværk.


En ting er helt sikkert. Dit "brugernavn" (SSID, som du aldrig indtaster) og adgangskode til dit trådløse netværk har intet med windows adgangskoder at gøre.


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2021 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

En ting er helt sikkert. Dit "brugernavn" (SSID, som du aldrig indtaster) og adgangskode til dit trådløse netværk har intet med windows adgangskoder at gøre.

Hvis det er min Microsoft kode jeg skal bruge, så var den faktisk den første jeg prøvede uden held. Beklager jeg glemte at skrive dette.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2021 kl. 17:32
Det er login koden til Linux maskinen som kører din boks.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2021 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

  Hvornår var det tidspunkt? Sagen er den, at jeg kun har haft Windows 11 på denne PC en måneds tid. Det virkede fint med Windows 10, og i dag er første gang jeg lige ville prøve det med Windows 11.

Hej.

Det må jeg hellere skrive at jeg ikke kan huske. Men hvor lang tid er det siden at du først installerede Windows 10 på den, og har du evt. haft tidligere versioner af Windows på den, som du har opgraderet fra?

Men hvis du går ind i mit link, og finder de samme indstillinger for Windows 11, kan du checke det. Man behøves ikke at ændre indstillingerne.

Hilsen Carsten.

Her er et link til:

'Enable or disable SMB2 or SMB1 Windows 11'


https://www.youtube.com/watch?v=3sgicO4L4d4







Redigeret af csell - 01-December-2021 kl. 17:41
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2021 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det er login koden til Linux maskinen som kører din boks.
Klaus


Den har ingen login kode, så det kan ikke være det. Jeg tror mere på, at det er en bug i Windows 11. Der bliver helt konkret bedt om mine legitimationsoplysninger til netværket, altså brugernavn og adgangskode. Derfor gik jeg ud fra, at det var til mit trådløse netværk, da der ikke er kabel mellem PC og boks.

Flemming


Redigeret af fltk - 01-December-2021 kl. 18:36
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2021 kl. 18:43
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Den har ingen login kode, så det kan ikke være det.

Jo den har, det har alle Linux bokse. Du ser den bare ikke.

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg tror mere på, at det er en bug i Windows 11.

Det er ikke en bug, men helt sikkert et udtryk for forskellige måder at lave fildeling (og sikkerhed i fildeling via netværk) fra Windows 10 til 12.

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Der bliver helt konkret bedt om mine legitimationsoplysninger til netværket, altså brugernavn og adgangskode. Derfor gik jeg ud fra, at det var til mit trådløse netværk, da der ikke er kabel mellem PC og boks.

Adgangskoden til dit trådløse netværk er noget din router spørger om og ikke andre.

Har du kigget på de link Carsten har givet dig?
Kender du til arbejdsgrupper i Windows?
Er din trådløse forbindelse på din pc sat op som privat netværk, eller offentligt netværk?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2021 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Den har ingen login kode, så det kan ikke være det.

Jo den har, det har alle Linux bokse. Du ser den bare ikke.



Var lige inde i menuen på min Quadbox. Efter jeg for nylig opdaterede dens image kræver den nu en kode for at netværksfunktionerne virker. Denne kode har jeg så dannet, men hvad er det så for et brugernavn jeg skal bruge, hvis det ikke er det til det trådløse netværk (som heller ikke virker med den nydannede kode til Quadboxen)?
Undskyld, men jeg bliver lidt forvirret over alle de brugernavne og adgangskoder der efterhånden kræves til alting.

Jeg har prøvet metoden i Carstens link. Virker ikke.
Mit netværk er privat og jeg kender intet til arbejdsgrupper.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2021 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Efter jeg for nylig opdaterede dens image kræver den nu en kode for at netværksfunktionerne virker. Denne kode har jeg så dannet, men hvad er det så for et brugernavn jeg skal bruge, hvis det ikke er det til det trådløse netværk (som heller ikke virker med den nydannede kode til Quadboxen)?

Som jeg skriver, dit trådløse netværk har et SSID (navn) der udsendes af din router og et password som kun routeren skal godkende.

Brugernavn kan være admin, root eller user.


Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Mit netværk er privat og jeg kender intet til arbejdsgrupper. 

Privat, som det har du fortalt Windows under opsætning af netværk?
Eller privat, fordi det kun er en forbindelse du bruger i dit hus?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2021 kl. 21:06
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg har prøvet metoden i Carstens link. Virker ikke.

Hej.

Jeg ved ikke om det er linket til Windows 10 eller linket til Windows 11 der ikke virker.

Men jeg kører kun Windows 10 og har lavet en bedre vejledning. Den vejledning i linket passer til en tidligere version af Windows 10.


Nederst til ventre i 'Type here to search' indtast: RUN

i Run App tastes 'optionalfeatures'

Windows Feature skærmbilled kommer frem.

tryk på '+' foran “SMB 1.0/CIFS File Sharing Support”

sæt 'v' foran  “SMB 1.0/CIFS Client“

'OK'

Efter ca 1 minut 

'Restart Now'

igen Nederst til venstre i 'Type here to search' RUN

igen i Run App tastes 'optionalfeatures'

igen Windows Feature skærmbilled kommer frem.

Feltet foran er nu 'SORT'  “SMB 1.0/CIFS File Sharing Support”

Og nu kan der clickes SORT ELLER HVIDT. SORT er SMB 1.0/CIFS File Sharing Support valgt til.


Jeg ved ikke om denne vejledning kan hjælpe, dig videre.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 01-December-2021 kl. 21:09
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu