|
|
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |||
RogueAgent ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Maj-2009 Status: Offline Point: 859 |
![]() |
||
Der er 2 års reklamationsret - der er dog en "formodningsregel" der går ud på at man de første 6 måneder som udgangspunkt vil FORMODE at en evt. fejl har været tilstede fra starten. Det vil så være forhandleren der skal påvise det, hvis han mener dette ikke er tilfældet.
Efter de første 6 måneder vil det som hovedregel være køberen der skal påvise at en fejl har været tilstede ved købet (hvordan man så end skulle gøre det). Der nævnes ikke noget om "garanti" i købeloven - det er noget forhandlere eller producenter kan vælge at tilbyde udover de betingelser de SKAL følge. Redigeret af RogueAgent - 16-September-2009 kl. 12:27 |
|||
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500 Pioneer VSX-859 Carver 753X Energy RVS/RVSS Panasonic BD35 Toshiba HD-XE1 Pioneer CLD-D704 |
|||
![]() |
|||
THMhome ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Maj-2008 Sted: Silkeborg, DK Status: Offline Point: 541 |
![]() |
||
I har ret Jeg har misforstået begreberne |
|||
M.V.H.
THMhome Samsung UE55ES8005 TVIX M-6600N Marantz SR7008 - Denon AVR-3808(A) - DALI Mentor LCR - DALI Ikon Vokal2 - DALI Ikon Sub - Dali Ikon W2 |
|||
![]() |
|||
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4119 |
![]() |
||
Mange sidestiller de første 6 måneder med det man tidl. kaldte garenti, men i forhold til loven, så har man ikke garenti, så har man kun reklamationsret
|
|||
![]() |
|||
Stefan V ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 16-April-2008 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 700 |
![]() |
||
Super, jeg takker ![]() skal vi så ikke kalde den ½ års formodnings garanti + 1½ års reklamation ![]() |
|||
Med Venlig Hilsen
Stefan |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 31 ![]() -- ![]() Oprettet: 20-April-2006 Status: Offline Point: 2601 |
![]() |
||
Det skal du ikke være ked af. Det er der også mange butikker som gør, og det er meget værre... |
|||
![]() |
|||
TvHomer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 03-August-2009 Status: Offline Point: 756 |
![]() |
||
Nej, det er meget forkert at kalde det formodningsgaranti, da en garanti er en indeståelse for at produketet holder i (hele)garantiperioden (uanset hvornår fejlen opstår og hvad den skyldes - naturligvis ikke mangler der skyldes uforsvarlig brug mv.), og en reklamation og formodningsreglen gælder kun oprindelige mangler (og dækker på ingen måde - og heller ikke i formodningsperioden - mangler der ikke er oprindelige, altså mangler opstået efter købet). Når dette så er opklaret, ja, så er det ikke mærkeligt at så mange alm. forbrugere ikke kender forskellen, men det er rystende at folk, der lever af at sælge forbrugsprodukter ikke kender forskel, og endnu mere foruroligende, at jeg rent faktisk tror at mange af dem ved det, men spiller på at almindelige forbrugere ikke kan kende forskel. Tilbage on topic, så synes jeg, at det er lidt ringe at Panasonic ikke yder en producent garanti, som så mange andre elektronikproduenter gør, eks. Dell, Samsung og Pioneer, i hvert fald på nogle produkter.
|
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Man skal se på det sådan her: Ordet "garanti" dækker per definition over noget forretningen giver _ud over_ hvad man er sikret i lovgivningen. Derfor kan man per definition aldrig være sikret nogen form for garanti. Noget helt andet er så, at det i praksis oftest vil give det samme om butikken yder 6 måneders "garanti", eller bare følger reglerne. Derfor behøver det faktisk ikke være forkert hvis butikken oplyser at de giver 6 måneders garanti plus 18 måneders reklamationsret. De første 6 måneders garanti er "gratis". Derfor er forskellen på 6 måneders garanti, og de 6 måneders formodningsregel, i praksis ikke eksisterende, og hvad man kalder det er lidt noget flueknepperi. Det gør det ikke korrekt, bare lidt ligegyldigt. Derimod er det absolut IKKE ligegyldigt om en butik oplyser at der er 2 års garanti, eller 2 års reklamationsret. |
|||
![]() |
|||
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4119 |
![]() |
||
For at du må bruge ordet garenti, så skal du give væsentlig mere der er i forbrugerloven og det gør du jo ikke, så vil det være ulovlig markedføring. Så det er bestimmt ikke lige meget og slet ikke hvis de erhvervsdrivende begynder at bryde loven. |
|||
![]() |
|||
TvHomer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 03-August-2009 Status: Offline Point: 756 |
![]() |
||
Jeg er ikke enig i, at det blot er flueknepperi eller ligegyldigt, idet det netop er begrebssammenblandingen, der har medført forvirringen hos rigtig, rigtig mange, ligesom en garanti i juridisk forstand er en indeståelse, og således ikke blot dækker over oprindelige mangler, som er det, der dækket af reklamationsretten. Der vil naturligvis være en lang række tilfælde hvor det ikke har praktisk betydning, men der kan også være tekniske forhold, som beviseligt først er opstået efter overdragelsen, og så er der jo ikke meget ved kun at have en reklamationsret.
Redigeret af TvHomer - 16-September-2009 kl. 13:36 |
|||
![]() |
|||
Chessr ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 124 |
![]() |
||
Hvad så med panasonic centre ? Hvad kan de gøre anderledes ?
|
|||
![]() |
|||
T-Ras ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 334 |
![]() |
||
Ikke noget som sådan, ud over at de er villige til at garantere produktet i de 30 måneder de tilbyder garantien. Hvis dit TV fejler i den periode, så skal du ikke "bevise" at TV'et fejlede noget fra starten af. De tilbyder derudover en garanti mod defekte pixels (det gjorde de i hvert fald engang - tjek selv op på om de stadig gør), hvilket må sigea at være noget der ligger ud over reklamationsretten.
|
|||
![]() |
|||
TvHomer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 03-August-2009 Status: Offline Point: 756 |
![]() |
||
Ja, panasonic center reklamerer (undskyld ordvalget Det synes jeg bare det gør det endnu mere rystende, at Panasonic oplyser, at de ikke selv yder producentgaranti. |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |