recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ingen garanti fra panasonic???
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIngen garanti fra panasonic???

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 12:24
Der er 2 års reklamationsret - der er dog en "formodningsregel" der går ud på at man de første 6 måneder som udgangspunkt vil FORMODE at en evt. fejl har været tilstede fra starten. Det vil så være forhandleren der skal påvise det, hvis han mener dette ikke er tilfældet.

Efter de første 6 måneder vil det som hovedregel være køberen der skal påvise at en fejl har været tilstede ved købet (hvordan man så end skulle gøre det).

Der nævnes ikke noget om "garanti" i købeloven - det er noget forhandlere eller producenter kan vælge at tilbyde udover de betingelser de SKAL følge.


Redigeret af RogueAgent - 16-September-2009 kl. 12:27
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
THMhome Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Maj-2008
Sted: Silkeborg, DK
Status: Offline
Point: 541
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Oprindeligt skrevet af Stefan V Stefan V skrev:

Så vidt jeg ved ER der altså ½ års garanti + 1 ½ års reklamation!

Læs og lær

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/

I har ret  

Jeg har misforstået begreberne

M.V.H.

THMhome


Samsung UE55ES8005
TVIX M-6600N
Marantz SR7008 - Denon AVR-3808(A) - DALI Mentor LCR - DALI Ikon Vokal2 - DALI Ikon Sub - Dali Ikon W2

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 12:32
Mange sidestiller de første 6 måneder med det man tidl. kaldte garenti, men i forhold til loven, så har man ikke garenti, så har man kun reklamationsret
Til top
Stefan V Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2008
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 700
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Oprindeligt skrevet af Stefan V Stefan V skrev:

Så vidt jeg ved ER der altså ½ års garanti + 1 ½ års reklamation!


Læs og lær


http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/


 


Super, jeg takker

skal vi så ikke kalde den ½ års formodnings garanti + 1½ års reklamation
Med Venlig Hilsen
Stefan

Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af THMhome THMhome skrev:

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Oprindeligt skrevet af Stefan V Stefan V skrev:

Så vidt jeg ved ER der altså ½ års garanti + 1 ½ års reklamation!

Læs og lær

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/

I har ret  

Jeg har misforstået begreberne

Det skal du ikke være ked af. Det er der også mange butikker som gør, og det er meget værre...

Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 13:01

Nej, det er meget forkert at kalde det formodningsgaranti, da en garanti er en indeståelse for at produketet holder i (hele)garantiperioden (uanset hvornår fejlen opstår og hvad den skyldes - naturligvis ikke mangler der skyldes uforsvarlig brug mv.), og en reklamation og formodningsreglen gælder kun oprindelige mangler (og dækker på ingen måde - og heller ikke i formodningsperioden - mangler der ikke er oprindelige, altså mangler opstået efter købet).

Når dette så er opklaret, ja, så er det ikke mærkeligt at så mange alm. forbrugere ikke kender forskellen, men det er rystende at folk, der lever af at sælge forbrugsprodukter ikke kender forskel, og endnu mere foruroligende, at jeg rent faktisk tror at mange af dem ved det, men spiller på at almindelige forbrugere ikke kan kende forskel.

Tilbage on topic, så synes jeg, at det er lidt ringe at Panasonic ikke yder en producent garanti, som så mange andre elektronikproduenter gør, eks. Dell, Samsung og Pioneer, i hvert fald på nogle produkter.

 

 

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 13:24

Oprindeligt skrevet af Stefan V Stefan V skrev:



skal vi så ikke kalde den ½ års formodnings garanti + 1½ års reklamation

Man skal se på det sådan her: Ordet "garanti" dækker per definition over noget forretningen giver _ud over_ hvad man er sikret i lovgivningen. Derfor kan man per definition aldrig være sikret nogen form for garanti.

Noget helt andet er så, at det i praksis oftest vil give det samme om butikken yder 6 måneders "garanti", eller bare følger reglerne. Derfor behøver det faktisk ikke være forkert hvis butikken oplyser at de giver 6 måneders garanti plus 18 måneders reklamationsret. De første 6 måneders garanti er "gratis". Derfor er forskellen på 6 måneders garanti, og de 6 måneders formodningsregel, i praksis ikke eksisterende, og hvad man kalder det er lidt noget flueknepperi. Det gør det ikke korrekt, bare lidt ligegyldigt. Derimod er det absolut IKKE ligegyldigt om en butik oplyser at der er 2 års garanti, eller 2 års reklamationsret.

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Derfor behøver det faktisk ikke være forkert hvis butikken oplyser at de giver 6 måneders garanti plus 18 måneders reklamationsret. De første 6 måneders garanti er "gratis". Derfor er forskellen på 6 måneders garanti, og de 6 måneders formodningsregel, i praksis ikke eksisterende, og hvad man kalder det er lidt noget flueknepperi.

For at du må bruge ordet garenti, så skal du give væsentlig mere der er i forbrugerloven og det gør du jo ikke, så vil det være ulovlig markedføring. Så det er bestimmt ikke lige meget og slet ikke hvis de erhvervsdrivende begynder at bryde loven.

Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 13:32

Jeg er ikke enig i, at det blot er flueknepperi eller ligegyldigt, idet det netop er begrebssammenblandingen, der har medført forvirringen hos rigtig, rigtig mange, ligesom en garanti i juridisk forstand er en indeståelse, og således ikke blot dækker over oprindelige mangler, som er det, der dækket af reklamationsretten.

Der vil naturligvis være en lang række tilfælde hvor det ikke har praktisk betydning, men der kan også være tekniske forhold, som beviseligt først er opstået efter overdragelsen, og så er der jo ikke meget ved kun at have en reklamationsret.

 



Redigeret af TvHomer - 16-September-2009 kl. 13:36
Til top
Chessr Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 14:14
Hvad så med panasonic centre ? Hvad kan de gøre anderledes ?
Til top
T-Ras Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 334
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 14:21
Ikke noget som sådan, ud over at de er villige til at garantere produktet i de 30 måneder de tilbyder garantien. Hvis dit TV fejler i den periode, så skal du ikke "bevise" at TV'et fejlede noget fra starten af. De tilbyder derudover en garanti mod defekte pixels (det gjorde de i hvert fald engang - tjek selv op på om de stadig gør), hvilket må sigea at være noget der ligger ud over reklamationsretten.
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 15:04

Ja, panasonic center reklamerer (undskyld ordvalget ) stadig med en garanti.

Det synes jeg bare det gør det endnu mere rystende, at Panasonic oplyser, at de ikke selv yder producentgaranti.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu