recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ingeniør designet HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIngeniør designet HTPC

Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2008 kl. 12:57

De fleste PC-er kan vækkes fra s3/standby og s4/hibernate.

Hvordan disse ting anvendes er op til MediaPortal, som skulle kunne gøre det...

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2008 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Wilsky Wilsky skrev:

Den eneste køler der er i maskinen ud over den på CPUen er en 120 mm i strømforsyningen som nærmest ikke er hørbar.

Strømforsyningen er med aktiv PFC så den nedjusterer strømforbruget efter behov. En god ting i en mediacenter maskine.

Jeg er selv meget kritisk med støj men er yderst tilfreds med kombinationen jeg er kommet frem til. Den siger langt mindre end min JVC harddiskoptager eller min PS3 når den kører.

Jeg ville være enddog meget bekyrmet for varme i den maskine du har bygget dig, specielt når du vælger at lukke den inde i et skab, hvor der stortset ikke er mulighed for at komme af med varmen. Det er muligt det går godt for dig nu, selvom jeg vil mene det er at presse maskinen. Men en virkelig varm sommerperiode, så vil jeg tro du først og fremmest får problemer med ustabilitet på eksemplevis grafikkortet, med det resultat at windows går ned ("fryser").
Samtidig er det yderst velkendt, at disse komponenter holder kortere tid, jo varmere de bliver i lang tid af gangen.

I værst tænkelige situation, så slår din strømforsyning fra, fordi den bliver opvarmet fra maskinen, og skal knokle for at komme af med ekstra varme, udover det den selv producer.

Jeg håber for dig det går godt. Men viser det sig at det går galt, så mener jeg du helt klart selv har bedt om det

Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2006
Point: 313
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2008 kl. 13:21

Maskinen kommer til at stå i et Clic skab med stoflåge - så der er god mulighed for at komme af med varme. Derudover er der også et hul i toppen af Clic skabet.

Harddisken jeg har sat i er en 2.5" samsung hardisk i et 5.25" HFX low-noise kabinet. Der er ikke meget varmeudvilking fra den.

Da der heller ikker nogle indstikskort i maskine er det begrænset hvor meget varme den vil udvikle.

En af mine venner har en helt passiv hfx maskine stående i et lukket Clic skab så jeg er jeg nu ikke så bekymret for varme udviklingen - men vi må se til sommer.

Derudover har jeg selv en ikke særlig støjende gaming maskine med quadcore cpu, 2 x 15000 rpm diske, 2 x 8800 gts grafikkort i, som er passivt kølet på CPUen. I den bruger jeg denne Scythe køler på CPUen som fylder en del, men kører helt uden problemer flere timer i træk under game load (bruger den uden blæser):

Det er monteret i dette Zalman kabinet med et 120 mm blæser i bagenden og to 92 mm i fronten som alle er justeret meget ned i hastighed med Zalman styringsenheder.

Arbejder selv med computere på 15. år og har samlet maskiner i mindst lige så mange år så har heldigivs nogenlunde styr på det.

Nå - men det her er jo slet ikke min tråd såååå......

Redigeret af Wilsky - 14-Januar-2008 kl. 13:32
Kristian
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2008 kl. 15:51

Du har ret, det er ikke din tråd og som sådan heller ikke din maskine der er til debat. Men det er nu alligevel rart for andre at læse med, så de ikke laver samme fejl

Mht. dit setup, så er der jo allerede ændret mht. møblet i forhold til hvad du skrev. Stoflåge og hul i toppen, det giver da mulighed for at varmen kan komme ud. Så vil tiden vise om det er nok

Til top
meinert Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 14-Januar-2008
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2008 kl. 09:04

Godmorgen og tak for alle svarene...

Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

MediaPortal har support af flere TV-kort, hvis du skulle ønske at supplere det analog TV-kort...

Med hensyn til at optage/se samtidigt kan man jo ved kabel-tv altid se alle kanaler via TV-et.
Det  der kan opnås med dual-analog TV-kort er at man kun ser et bruger-interface, nemlig HTPC-ens. (TV-et anvendes som PC-monitor)
Altså ikke skal skifte input på TV-et... (andet brugerinterface).

Tror jeg vil vælge et andet videokort for ikke at bruge for mange penge på en forældet teknologi. Valget bliver nok Hauppauge WinTV PVR-150MCE (Adapter til tvtuner / videoindgang) http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=362650

Senere vil jeg så investere i en DVB-C decoder (nok floppyDTV), men kan pt. ikke overskue om man kan bruge stofas kort i den. Jeg vil nemlig IKKE have en ekstra boks til at stå som skal bruges til at zappe på!!

Til top
meinert Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 14-Januar-2008
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2008 kl. 10:12

Har desuden overvejet at ændre mit valg af kabinet til dette:

http://www.thermaltake.com/product/Chassis/desktop/dh101/vf7 001bns.asp

Hovedsagligt pga. den medfølgende fjenbetjening som ser lækker ud og genvejstasterne på fronten. Det er dog uden strømforsyning så her er jeg lidt på bar bund med hvad jeg skal vælge (støjsvag)....

Nogen kommentarer i fohold til det tidligere valg:

http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=15738#

Redigeret af meinert - 15-Januar-2008 kl. 10:13
Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2006
Point: 313
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2008 kl. 12:34

Det ser flot ud men min største bekymring ved det Thermaltake kabinet er de to 60 mm blæsere i bagsiden. Jo mindre blæserne er fysik jo hurtigere skal de rotere for at yde = mere støjende.

Man kan få passivt kølede strømforsyninger, men ikke sikker på at jeg turde tage en sådan i brug i dette kabinet. Hellere en med en 120 mm blæser i og aktiv PFC. Bruger selv en NorthQ i føromtalte gaming pc og den er meget støjsvag (ikke helt lydløs).

Grænsen for hvornår noget er lydløst eller næsten lydløst er forskelligt fra person til person så det bedste er nok at købe det hjem, lytte og så ellers benytte den 14 dages returret ved online køb hvis det viser sig at være for støjende.

Kristian
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2008 kl. 13:08

Ville ikke købe et kabinet der kun er plads til 60mm blæsere. hvis de ikke larmer flytter de heller ikke noget luft.. og hvad er så pointen med den.

der skal helt klart 120mm blæsere i, de kan flytte meget luft uden at sige ret meget.

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2008 kl. 16:41

Det er helt klart et flottere design efter min smag, det omtalte thermaltake kabinet.

Spørgsmålet er om det er nødvendigt at disse 60 mm blæser er tilkoblet.
(har et thermaltake lanbox HT med tilsvarende 60 mm blæsere, de larmer for meget).

Hvis der ikke er grafik-kort i, er spørgmålet om blæseren i PSU-en ikke kan klare at trække luften ud?? 
(sådan har jeg klaret det, med det omtalte Asus motherboard med onboard grafik).

Fjernbetjeningen ser ud til at være af iMon typen (mediaPortal support?)

Har også genvejstaster på mit kabinet, men har ikke fundet noget, der supporterer det...

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
dkmusic Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2008 kl. 23:38

Det ser rigtig godt ud dette kabinet... Bare lige et spørgsmål, hvad skal du bruge volumen kontrollen til? Det har du vel på din forstærker...

Så vidt jeg kan se på http://www.thermaltake.com/product/Chassis/desktop/dh101/vf7 001bns.asp så er der et applikations program som skal installeres for at få hot keys og display´et til at virke.

Er det generelt sådan når der er display på, at der skal et program til dette. Eller findes der noget i Windows som kan få display´et til at fungere?

Redigeret af dkmusic - 15-Januar-2008 kl. 23:41
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2008 kl. 23:50

Windows understøtter ikke disse displays pr. default, men via drivere kan den komme til det. Eneste display som Vista understøtter pr. default er Sideshow. Desværre er der ikke mange som har gidet at udnytte det.

Til top
Lolianzo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-Oktober-2007
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2008 kl. 05:10
Oprindeligt skrevet af Wilsky Wilsky skrev:

Jeg har netop samlet en media center PC med Asus P5E-VM HDMI bundkortet og en Core 2 processor her i weekenden. Er dog ikke kommet lжngere end samling og installation af Vista.

Som kabinet har jeg valgt Antec NSK1380-EC da den skal kunne stе i et 45 cm dybt Clic mшbel bag lukket lеge. Sе jeg er ikke interesseret i display men derimod i det kortere kabinet.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=231541

Jeg har en stor aktiv CPU kшler i maskinen som lige akkurat kan vжre under strшmforsyningen. Jeg har sе sat blжserstyring pе og sat den til absolut minimum omdrejninger. Den blжser sе lige op i strшmforsyningen som sе sender det videre ud af kabinettet. Jeg vil anbefale en a la denne her fra Zalman:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=109823

Den eneste kшler der er i maskinen ud over den pе CPUen er en 120 mm i strшmforsyningen som nжrmest ikke er hшrbar.

Strшmforsyningen er med aktiv PFC sе den nedjusterer strшmforbruget efter behov. En god ting i en mediacenter maskine.

Jeg er selv meget kritisk med stшj men er yderst tilfreds med kombinationen jeg er kommet frem til. Den siger langt mindre end min JVC harddiskoptager eller min PS3 nеr den kшrer.

En god ting med det onboard lydkort er at det kan sende lyden ud via HDMI. Sе det er altsе ikke bare DVI uden lyd der er konverteret til HDMI pе bunkortet.

Om grafikkortet er godt til mediacenter brug ved jeg ikke endnu, men de skriver da at det kan kшre 1080p uden problemer. Men om det kan, vil jeg teste snart nеr jeg fеr mere gang i den. Umiddelbart virker det som et bundkort der er optimalt til mediacenter. Dog har det kun йn PCIExpress port og en almindelig PCI. Men kan man leve med det og det der er onboard kan man komme langt.

Jeg forsшgte pе et tidspunkt at lave en 100% passivt kшlet maskine baseret pе HFX kabinet og AMD cpu. Det blev ikke den store success. Der hvor den skulle stе, blev den for varm. Den ville heller aldrig passe ind i et 45 cm Clic mшbel. Sе lige nu stеr den spredt ud over kontoret som lшsdele.

Vil klart anbefale Core 2 til mediacenter brug. Har hшrt at der kommer helt nye CPUer i nжste uge til gode priser. Har dog ikke lige lжst mere om det endnu. Men mеske det er en god idй at undersшge hvad der der kommer.

^

Hmm den køler kan du da ikke kalde støjsvag??? 20Db er ikke lige det jeg ville kalde støjsvag ^^ Jeg ville nok ikke gå højere end 12Db til mit medie center tbh.

Panasonic TH-42PX70
Denon AVR-2309
XTZ 99 W12.16
XTZ 89 Front/Center/Sateliter
Popcorn Hour C-200
Qnap TS-219p/2tb
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu