recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ingeniør designet HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIngeniør designet HTPC

 Besvar Besvar Side  <1 5678>
Forfatter
Besked
meinert Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2008 kl. 13:24

Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Må man tillade sig at spørge om hvorfor HTPC'en skal være "Ingeniørdesignet"


Han gør blot opmærksom på, at fordi han er ingeniør, har han startet med at skrive en liste over krav. Det er den måde en ingeniør arbejder på. Så kan andre lettere komme med forslag til helt andre komponenter, for de kan jo se hvilke krav, det samlede system skal opfylde.

jeje

Og så var det en billig måde at skabe interesse for tråden....

Har været væk de sidste par dage, men fedt at komme igen og se den livlige debat.

Tak for alle de gode input.

Til top
Noerrelund Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 122
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2008 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af Gormack Gormack skrev:


Hvis du ikke skal bruge din HTPC i morgen ville jeg nok vente og investere i en E8400.


Ja, det ved jeg ikke lige om jeg kan

Oprindeligt skrevet af Gormack Gormack skrev:


Er du fanatisk med støj skal du nok overveje at købe to lydløse 120 mm blæsere og udskifte dem der sidder i antecs kabinet. De larmer ikke men der kommer en let summen fra dem.


Jeg har 2 120mm Papst blæsere liggende til samme formål

Oprindeligt skrevet af Gormack Gormack skrev:


Potentielt burde du kunne køre en E8400 med en mini scythe køleprofil uden en aktiv køler, da de 120 mm i siden vil sørge for airflow henover/igennem køleprofilen.


Det lyder interessant, måske vil jeg starte med en Core 2 Duo og et bundkort som understøtter Wolfdale til senere opgradering, de må da kunne fås nu... Så kan denne køler komme samtidig med CPUen... Det er Ninja ik?

[EDIT]
Angående bundkort, hvilket chipset skal man egentlig gå efter?
Jeg har ledt lidt og er pt. nået fremt til følgende med krav af understøttelse af wolfdale CPUer, firewire, meget gerne GigaBit netkort og i MicroATX:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=408677
[/EDIT]

[Antec VERIS Fusion Black 430]
Oprindeligt skrevet af Gormack Gormack skrev:


Jeg har ikke selv kunne finde et kabinet jeg synes bedre om, medmindre vi kigger på kabinetter i 3.000,- kr. + klassen og så vil jeg hellere bruge lidt flere slanter på at gøre den hurtigere og mere stille.


Ja, det kan der være noget om, jeg er ude efter et som matcher vores Samsung M86 40". Det har jo nogle bløde runde former og det ville være lækkert at finde at kabinet som også har og specielt det Piano-lak lignende finish TVet er i...

Oprindeligt skrevet af Gormack Gormack skrev:


Det grafikkort du skal bruge afhænger ekstremt meget af dit behov og om det skal have HDMI, være passivt, kunne spille crysis osv.


Jeg har set på Radeon HD 2600XT med passiv køleprofil, da de skulle være perfekte til HTPC-brug...
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=388271
og der er også en 512MB version, men jeg tror ikke det betyder det store med antallet af RAM...
http://www.hisdigital.com/html/product_ov.php?id=321&vie w=yes

Jeg regner med at bruge HDMI til mit TV og SPDIF videre til min surround-forstærker, så jeg kan få digital lyd - pt er det analog da jeg ikke har invisteret i kabel endnu...


Redigeret af Noerrelund - 20-Januar-2008 kl. 17:29
Med venlig hilsen
Mikael Nørrelund
--
E8400@3GHz, ASUS P5E-VM HDMI, 4*1GB DDR2 RAM, 500GB SATA-II HDD,
FloppyDTV, Zaptor (Digitale Spejl + HD pakken), Antec VERIS Fusion 430 Black, Windows 7 RC1
Til top
Noerrelund Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 122
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2008 kl. 19:49
Oprindeligt skrevet af Noerrelund Noerrelund skrev:


Angående bundkort, hvilket chipset skal man egentlig gå efter?
Jeg har ledt lidt og er pt. nået fremt til følgende med krav af understøttelse af wolfdale CPUer, firewire, meget gerne GigaBit netkort og i MicroATX:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=408677


Jeg har ledt efter lidt reviews og fandt denne:
http://www.silentpcreview.com/article785-page7.html

De skriver følgende i en slags konklusion:
"The Asus P5E-VM HDMI is not the perfect product for a silent or green PC, but for all other purposes, it's close to perfect"

Jeg er egentlig ret interesseret i dette board alligevel, medmindre I kender et lignende board som lige er en tand bedre hvad angår støj. Der skal ikke spilles og der skal ikke overclockes.
Med venlig hilsen
Mikael Nørrelund
--
E8400@3GHz, ASUS P5E-VM HDMI, 4*1GB DDR2 RAM, 500GB SATA-II HDD,
FloppyDTV, Zaptor (Digitale Spejl + HD pakken), Antec VERIS Fusion 430 Black, Windows 7 RC1
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2008 kl. 20:09

Hvad er det på bundkortet som gør, at det ikke er godt at bruge?

 

Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2008 kl. 21:15

Det undre jeg mig også over, kan da ikke se nogen blæsere på bundkortet, så at det ikke er godt for en SILENT pc kan kun undre mig.

At G35 chipsættet bruger mere strøm end G33, tjaa det kan vel ikke være ret meget, G35 har også et bedre GFX og det kan godt tage noget strøm..

Læste faktisk en god ting da jeg søgte på det. det er noget hurtigere end X1250 fra ATI.

http://www.dvhardware.net/article19573.html



Redigeret af Pizzabager - 20-Januar-2008 kl. 21:17
Til top
Gormack Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Marts-2007
Status: Offline
Point: 50
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2008 kl. 21:37

SPCR synes ikke om Asus P5E-VM HDMI primært pga. det ekstra strømforbrug. Strøm = varme, der skal flyttes og den eneste måde man kan flytte varme på er ved at tilføje mere støj.

Det skal siges at de ikke opfatter et fusion med de 2 x 120mm ved low og den medfølgende PSU som en stille HTPC, så de er ret kræsne.

Og ja Noerrelund det er mini ninjaen jeg refererer til, i teorien burde du kunne køle en conroe passivt ligeledes vha. de 2 x 120mm blæsere.

Hvad angår chipset afhænger det igen af behovet, hvis det skal være billigt og amd så ville jeg gå efter 690G. Taler vi Conroe/Wolfdale hvor man ønsker at benytte onboard grafikkort, så ville jeg foreslå G35. Regner du med at købe et grafikkort mener jeg meget taler for at købe et G33 bundkort.

Hvad angår grafikkort synes jeg du skal kigge lidt på ATIs nye 3850 og 3870. RAM på et grafikkort vil kun have betydning hvis du skal kunne spille på den også.

Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2008 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af Gormack Gormack skrev:

SPCR synes ikke om Asus P5E-VM HDMI primært pga. det ekstra strømforbrug. Strøm = varme, der skal flyttes og den eneste måde man kan flytte varme på er ved at tilføje mere støj.

Det skal siges at de ikke opfatter et fusion med de 2 x 120mm ved low og den medfølgende PSU som en stille HTPC, så de er ret kræsne.

Og ja Noerrelund det er mini ninjaen jeg refererer til, i teorien burde du kunne køle en conroe passivt ligeledes vha. de 2 x 120mm blæsere.

Hvad angår chipset afhænger det igen af behovet, hvis det skal være billigt og amd så ville jeg gå efter 690G. Taler vi Conroe/Wolfdale hvor man ønsker at benytte onboard grafikkort, så ville jeg foreslå G35. Regner du med at købe et grafikkort mener jeg meget taler for at købe et G33 bundkort.

Hvad angår grafikkort synes jeg du skal kigge lidt på ATIs nye 3850 og 3870. RAM på et grafikkort vil kun have betydning hvis du skal kunne spille på den også.

Men det ekstra strømforbrug må da være grafikkortet, det er da en eneste store forskel fra G33 chipsættet. og så meget ekstra bruger det vel ikke.. jeg ville da tro det var en del mindre end f.eks et N8500, eller X2600..

Til top
Gormack Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Marts-2007
Status: Offline
Point: 50
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2008 kl. 12:46

Hej Pizzabager

Det overrasker dem lidt på Xbitlabs at strømforbruget er så meget højere end G33, men enten har de fået et uheldigt eksemplar eller også er det onboard grafikkort så meget mere krævende.

Mvh

Gormack

Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2008 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af Gormack Gormack skrev:

Hej Pizzabager

Det overrasker dem lidt på Xbitlabs at strømforbruget er så meget højere end G33, men enten har de fået et uheldigt eksemplar eller også er det onboard grafikkort så meget mere krævende.

Mvh

Gormack

Tjaa jeg synes ikke jeg kan finde meget på Intels side om forskellen på GMA X3100 og GMA X3500, udfra chipsættene G35 og G33.. en af foskellene er dog at X3500 understøtter DX10, hvor X3100 kun understøtter DX9c. men det kan jeg ikke rigtig se hvad jeg skulle bruge til..

Ville gerne vide om der var nogen væsenlige forskelle på X3100 og X3500 når det kommer til Video og HD. men det kan jeg ikke finde noget om.

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2008 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

Oprindeligt skrevet af Gormack Gormack skrev:

Hej Pizzabager

Det overrasker dem lidt på Xbitlabs at strømforbruget er så meget højere end G33, men enten har de fået et uheldigt eksemplar eller også er det onboard grafikkort så meget mere krævende.

Mvh

Gormack

Tjaa jeg synes ikke jeg kan finde meget på Intels side om forskellen på GMA X3100 og GMA X3500, udfra chipsættene G35 og G33.. en af foskellene er dog at X3500 understøtter DX10, hvor X3100 kun understøtter DX9c. men det kan jeg ikke rigtig se hvad jeg skulle bruge til..

Ville gerne vide om der var nogen væsenlige forskelle på X3100 og X3500 når det kommer til Video og HD. men det kan jeg ikke finde noget om.



Prøv at læse lidt op på DXVA / DXVA 2.0, så finder du ud af hvad du skal bruge DX 10 til i en HTPC.
Til top
Gormack Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Marts-2007
Status: Offline
Point: 50
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2008 kl. 13:30

Hej Pizzabager

Grunden til at du ikke kan finde nogen informationer om forskellen på de to grafikkort og afspilning af HD, skyldes at der ingen er. De er udstyret med cirka samme feature liste, hvor du selv nævner en af undtagelserne nemlig understøttelse af Dx10.

X3500 vil nok begå sig bedre i Vista end X3100, men den store forskel er at X3500 kan afvikle 3D materiale bedre end X3100. Jeg har dog ikke set nogen FPS test af de to kort, så det er ene og alene baseret på de tekniske data.

Mvh

Gormack

Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2008 kl. 14:58

Okay så er problemet bare at man kan ikke finde et eneste bundkort med G33 der har GMA X3100 og HDMI udgang på edbpriser.

Der findes vist 2 kort som har X3100, og ingen med andet end VGA udgang.

Så findes der kort der har Gma 3100 med HDMI udgang, men det er jo ikke X3100..

Nogen der kender danske forhandlere der har bundkort med G33 chipsæt, GMA X3100 onboard grafik, og HDMI udgang. ??

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 5678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu