recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Input til andre højttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Input til andre højttalere

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
jakob ebj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-Januar-2012
Sted: Hesselager
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jakob ebj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Input til andre højttalere
    Sendt: 19-Januar-2022 kl. 17:13
Hej

Jeg har længe haft et sæt Jamo A707 (alu) med en tilhørende Argon sub (den gl. Jamo A70 sub gik død). Det er koblet til TV/DVD via en Onkyo TX-L20D.

Det er ikke fordi det bruges alverden, men når jeg en gang i mellem får lyst til at høre musik, slukker jeg ret hurtigt igen, da jeg ikke er tilfreds med den måde sub'en spiller på. Det samme gjaldt Jamo sub'en. Synes det er en gang ukontrollérbar mudder. Før Onkyo'en brugte jeg den medfølgende Jamo receiver (DMR45), som ikke gjorde noget bedre.

Jeg er derfor i overvejelser om ikke jeg skal finde et sæt hæderlige fuldtone højttalere i stedet for. Ikke noget til en million, gerne brugt (nok et prismæssigt krav) og meget gerne pæne som Jamo'erne. Kan det findes indenfor 1-2k? -Ikke nødvendigvis alu, men heller ikke bornholmsk åndenød...

Nogen stærke bud?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2022 kl. 19:44
Nu kender jeg ikke så meget til onkyo. Men for mig lyder det lidt til der er noget placering/indstilling galt. Hvor høj en Hz(crossover) har du sat din subwoofer på? Hvor i rummet er den placeret? Og hvor høj volume spiller kontra højtalere?

Det er fordi, subwoofer crossover skal indstilles skal stilles sådan, at at når dine højtalere er rullet af i bassen, så har subwoofer en taget over, og den skal have sammen volume som dine højtalere, så vil det lyder som bassen kommer fra højtalerne og ikke fra subwooferen.

Den der mudret bas, kan opstår ved at bl.a at hvis den står i et hjørne så væggene forstærker bassen på en ikke hensigtsmæssigt måde.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
jakob ebj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-Januar-2012
Sted: Hesselager
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jakob ebj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2022 kl. 20:24
Det kan da godt være at sub'en skal have en sidste chance.

Findes der ikke en god YouTube video som kan guide? 
Til top
jakob ebj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-Januar-2012
Sted: Hesselager
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jakob ebj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2022 kl. 20:27
Sub'en er i øvrigt placeret på indersiden af den ene gulvhøjttaler. De står med et par meters mellemrum på trægulv.

Lpf står til 90 Hz på forstærkeren. 
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2022 kl. 20:37
Der er mange videoer, de fleste omhandler bare surround setup, hvor man ikke kører højtalere i full Range hvor i musik det er efter min mening bedst i full range. Men kan anbefale dig denne lille hurtige en.
https://youtu.be/YoC90yHGRF0 og hvis du vil have lidt mere uddybende, så har han også lavet nogle stykker på hans hoved YouTube kanal ps audio
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2022 kl. 20:40
Men 90 Hz er for højt. Jeg kan se dine højtalere på papiret går ned til omkring 60 Hz. Så jeg ville nok starte omkring de 70 og gå ned ad. Og hvis du kan finde noget musik med gode basgange, også lytte dig frem til om bassen i en tone er for høj eller for lav i forhold til højtalerne
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
jakob ebj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-Januar-2012
Sted: Hesselager
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jakob ebj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2022 kl. 20:45
Tak. Jeg prøver at lege lidt med det i morgen👍 
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2022 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af jakob ebj jakob ebj skrev:

Tak. Jeg prøver at lege lidt med det i morgen👍 
pøj pøj med det. Men giv dig god tid til det.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2022 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af jakob ebj jakob ebj skrev:

Sub'en er i øvrigt placeret på indersiden af den ene gulvhøjttaler. De står med et par meters mellemrum på trægulv.

Lpf står til 90 Hz på forstærkeren. 
Også meget klogt at lægge en haveflise under sub og gulvhøjttalere så trægulvet ikke synger med. Det gir automatisk en strammere bas.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
jakob ebj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-Januar-2012
Sted: Hesselager
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jakob ebj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2022 kl. 21:29
Det er så dér at waf faktoren bliver et tema. Det er nok heller der jeg selv er. Lige nu lyder det bare skidt.

Men tak for rådet. Tror da det skal prøves 😊
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2022 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af jakob ebj jakob ebj skrev:

Det er så dér at waf faktoren bliver et tema.


Wife Acceptance Factor faktor?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jakob ebj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-Januar-2012
Sted: Hesselager
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jakob ebj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2022 kl. 22:13
Jeps. Ender det med fuldtone højttalere så skal jeg også øve mig inden det foreslås... 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu