|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
oo27 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Januar-2006 Sted: Århus Status: Offline Point: 1465 |
![]() Sendt: 23-August-2006 kl. 13:31 |
Hejsa. Vi står for at skulle bygge sprit nyt hus - lige underskrevet entreprisekontrakt og taget lån hjem und alles Nu er spørgsmålet så - hvilke kabler skal jeg have trukket for at være lidt fremtidssikret samt have mulighed for at se TDC kabel tv via selector i flere rum? Huset bliver 150m2 med stort centralt køkken alrum hvor der grænser kontor, stue og soveværelse op til. Vi skal have fladskærm i stuen, soveværelset og alrummet. Men det ville jo være smart hvis jeg kunne lave noget fikst så jeg ikke skal investere i dyre dvd afspillere og 3 selector bokse for, at se tv og dvd uafhængigt i de enkelte rum!! Er der nogen kyndige der kan hjælpe mig lidt på rette vej?! Det må gerne være på et "forståeligt" sprog da jeg ikke lige just er uddannet elektriker - men akademiker! |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Medmindre du kan leve med at se det samme program på alle hustandens TV, er du nødt til at anskaffe en Selector box per TV. Alternativt nøjes med at se analogt TV på nogle af apparaterne. Det kræver ikke anden kabling end almindelig antennekabel (coax). Standardrådet mht kabling er vist at trække coax + 2xCAT6 netkabel fra et centralt placeret krydsfelt (teknikrum) til alle rum. For hver påbegyndt 10m2 i de enkelte rum laver du et nyt udtag (eller noget i den retning). Tomrør, som man senere kan trække nye kabler i, er også en god ting. |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
oo27 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Januar-2006 Sted: Århus Status: Offline Point: 1465 |
![]() |
Ok. Er imidlertid faldet over nogle smarte løsninger fra www.russound.com og http://www.cso.dk/00258/00267/00533/ men det er jo nok desværre noget dyrer løsninger! Kan man virkelig slet ikke slippe for, at skulle investere i 3 selector bokse?! Vil det være samme problemstilling hvis vi istedet vælger parabol? På den anden side vil det smarte jo være at benytte os af TDC og selector så må man jo også kunne trække webspeed ud af kablerne i hvert rum |
|
![]() |
|
Maggerholm ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 22-April-2005 Sted: Herlev Status: Offline Point: 1677 |
![]() |
En selector indeholder en tuner.
En tuner kan kun vise et program. Skal man vise flere kanaler kræver det en tuner pr kanal man vil se samtidig. TV indeholder hver deres tuner og kan derfor vise individuelle kanaler. Vil du have et selectorsignal vist på hver tv (hvis indbyggede tuner ikke kan vise "selector kanaler") kræver det derfor en selector (m. tuner) ved hvert tv (eller placeret central, men stadig en selector pr tv). Det samme gælder DVD afspillere (hvor logikken nok er mere åbenlys). Du kan ikke bare putte 3 film i samme dvd afspiller og så se tre forskellige film på 3 tv. ![]() Så skal du ud i noget med et central media center og nogle Media center extenders (og her har jeg ingen erfaring så jeg er ikke engang 100% sikker på det vil virker, som du har planer om). Mvh Michael |
|
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
|
|
![]() |
|
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
Når det nu skal installereres helt fra bunden, kunne det jo være interessant at prøve at tage udgangspunkt i hvilket krav der er til "løsninger", altså hvad skal man kunne i de forskellige rum, se liveTv, optage, afspille DVD, bruge internet osv. , hvad med lyd (musik), (måske også Ip-telefoner) ... Evt. lave en plan i flere faser. En løsningsmodel kunne f.eks. bestå i en HTPC /mediacenter løsning sammensat og indeholdende netop de komponenter, som der er stillet krav om... Htpc-løsninger (mediacenter) kan bestå af centrale dele og TV/Musik-klient-dele koblet sammen et netværk.... I princippet almindelige PC-er mere eller mindre "tyndt" udstyret, men kan også være netklienter af forskellig slags... Der kunne startes enkelt og udbygges i flere faser... Her er en af HTPC-ens store fordele, den meget fine flexiblitet.... Redigeret af avh - 23-August-2006 kl. 15:10 |
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
|
![]() |
|
stigc ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 23-Juli-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 447 |
![]() |
jeg ville prøve at kikke her : |
|
Stig
Blot min ringe mening ! |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Med hensyn til webspeed: så vidt jeg ved, skal du placeret kabelmodemet et sted, og trækker netkabler til de forskellige rum (eller køre WiFi, altså med en trådløs router). Det fungerer ikke på samme måde som Selector, hvor du skal have en digital modtager per TV apparat. Det lyder som om at du skal tænke dine kablingsbehov godt og grundigt i gennem, inden håndværkerne slippes løs. |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
I princippet burde en mediacenter løsning være det optimale. Jeg har selv samme ide i hovedet, hvor jeg istedet for skærm og et tastatur vil bruge en trykfølsom tft skærm. Skærmen er bare en "dum" tingest, som skal være en slags remote til serveren. Der hvor problemerne kommer ind, det er at få lyden rundt sammen med billedet. Lyden kan dog med fordel sendes trådløst, da det ikke fylder så meget som billede. Men i princippet bør det hele kunne styres sådan via et mediacenter. Rent praktisk har jeg dog foreløbig kun ideen i hovedet.
|
|
![]() |
|
![]() |
super med så mange inputs på så kort tid HTPC og WLAN er jeg ok inde i Har en HTPC på nuværende tidspunkt. Men må indrømme jeg ikke er helt "lun" på tanken med at den skulle være det centrale udgangspunkt i det nye hus - syns der er for meget bøvl med opsætning ifht. den kvalitet jeg får fra det! Kan godt være jeg skal revurdere mine behov lidt. Jeg har so-far bestilt tom rør til 5.1 surround i stue og soveværelse + tomrør og antenne til hvor fladskærmene skal placeres i de respektive rum. Der er ingen tvivl om at der skal en selector HD ind i billedet når ellers TDC får styr på den. Vil jeg kunne "nøjes" med surround forstærker og dvd etc. i stuen og på en måde få det kørt ind i soveværelset med mulighed for at fjernbetjene det? I alrummet vil jeg så blot købe en extra selector boks eller hvis muligt køre signalet fra stue/soveværelse videre hertil. I alrummet skal det udelukkende bruges til alm. tv - nyheder etc. Vil det være muligt? - kan godt være jeg får det formuleret lidt snørklet! Redigeret af oo27 - 23-August-2006 kl. 15:47 |
|
![]() |
|
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
#oo27 Prøv at holde kravspecikatioen ren og lad være med i første omgang at tænke på isenkram.... rene funktioner i stedet (eks. kunne se live-TV og hvilke kanaler). Hvordan med betjeningen af enheder, 17 fjernbetjeninger eller hvad? Det kan så godt du bliver nød til at sænke kravene senere (eller fase opdele)... På den måde synes jeg, det er meget lettere bagefter at stykke en rigtig løsning sammen...
|
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
|
![]() |
|
RealMe ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 08-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 71 |
![]() |
Jeg ville ikke tøve med som det mindste at føre netværkskabler og telefonkabler (kan være et ekstra netværkskabel) rundt i alle lokaler fra et centralt knudepunkt hvor jeg som minimum ville placere en filserver, modem, router og skillefilter for telefon/ADSL. Her kunne der også være knudepunkt for antennekabel.
Jeg tror du skal gå ud fra, at det bliver netværkskablet der inden længe både bærer musik, lejefilm, optagne film m.v. ud til mediespillere i de forskellige rum.
Hos mig selv har jeg trukket flexrør rundt til alle rum - ét til telefonkabel og antennekabel - et eller to til netværkskabler. For at fremtidssikre har jeg valgt et kategori 6 LAN-kabel, da jeg har et Gigabyt-lan. Desuden har jeg trådløst netværk, men jeg mener ikke det vil være nok i fremtiden da vi vil modtage større og større datamængder via nettet.
Som filserver / webserver /medieserver /fotoserver har jeg en Synology Disk Station DS101g+.
Alt det tekniske kan du blive meget klogere på via denne meget oplysende hjemmeside. Se først punktet Netværk.
Alt om Data har bygget et hus med en masse teknik se her
Kat.5 kabler er godkendte til 100MB, kat.5e til 1GB mens kat. 6 er op til 2 GB.
Her er to gode indkøbssider til dig
http://www.billigvvs.dk/shop/frontpage.asp (se under el-artikler)
God vind med huset. Og bare spørg hvis du vil. Redigeret af RealMe - 23-August-2006 kl. 18:25 |
|
RealMe
TV: JVC AV-32H35SUE Surr.: JVC XV-TH-S3 + Amitech M300 højt DVD/VCR: JVC HR-XV-31E DTT: Digiality CX302T PRV 160GB Anlæg: J |
|
![]() |
|
/Torben ![]() Bruger ![]() Oprettet: 01-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 62 |
![]() |
Vi fik installeret IHC-net i hele huset med i alt 12 dobbeltstik. Det fungerer fint og er meget fleksibelt, så det er vi glade for.
/Torben |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |