|
|
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |
Tellos ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 08-November-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 9 |
![]() |
Jeg har forsøgt at forsøge at slå RAID fra i bios, men kan virkelig ikke finde det... Jeg kan se at under opstart kommer der en skærm hvor jeg kan komme ind i RAID utillity ved at trykke F4 eller ctrl og s, men når jeg gør det, siger den bare "Drive not found". Det er vildt frustrerende...
Jeg har derudover forsøgt at installere flere forskellige udgaver af windows, men ligemeget hvad kan den ikke boot'e fra harddisken... btw kan min bios godt finde min harddisk og den står som primary master(hvilket efter min overbevisning er rigtig nok!) Redigeret af Tellos - 14-Marts-2010 kl. 22:11 |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() |
ja men det er fordi raid er sat op i maskinen og det skal fjernes først i bios. ellers vil maskinen slet ikke lege med dig. Og før de fjernes vil maskinen ikke boote fra din alm disk. Problemet er at initialisering af raid køres inden selve opstarten og derfor skulle driverne være installeret. du burde måske i virkeligheden kunne klare det hvis du sætter ahci til off. så burde de sata-porte blive deaktiveret og raid vil ikke kunne køre.
|
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() |
Nu er det vel efterhånden nok gætteri... et par spørgsmål:
1. Hvilket bundkort er der tale om og hvilken revision af bios bruges? (ofte står modelnummeret på bundkortet trykt med store hvide bogstaver på forsiden af bundkortet og revision af bios kan ses under opstart) 2. Harddisken er tilsluttet bundkortet med SATA-kabel, men hvilken inputport benyttes i bundkortet? 3. Har du en manual til bundkortet - dér kan du læse, hvordan evt. RAID håndteres. Typisk kan det slås til og fra i BIOS og så foregår resten af indstillingerne ofte i en efterfølgende menu ("RAID-BIOS") efter at BIOS'en er loadet. |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() |
OG har man ikke manualen går man på nettet og finder den der. Men det er nu ikke helt gætteri alligevel. Den "fejl" maskinen kommer med er fordi den ikke kan initialisere raid setup, som altid skal initialiseres ved boot og før OS begynder at loade. Der kan rent faktisk godt være en raidcontroller i maskinen. Det kan vi ikke udelukke. og så skal den i hvert fald ud af maskinen. Men ja - en komplet liste over udstyr og hvordan det er sat sammen ville da hjælpe os til at hjælpe ham.
|
|
![]() |
|
Tellos ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 08-November-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 9 |
![]() |
@ Claus_jac:
Jeg har forsøgt at følge din tanke, med at slå det fra i BIOS. Men kan virkelig ikke finde den funktion der hed ahci. Har derudover siddet og googlet de forkortelser der var i BIOS'en som ikke umiddelbart sagde mig noget, men uden at finde noget der kunne lyde som at det kunne slå RAID fra. @ tipsen Bundkortet er et ASUS A7N8X DELUXE/GOLD - UAY... BIOS er "Phoenix - AwardBIOS CMOS Setup Utility" v6.00PG Jeg har både prøvet at tilslutte harddisken via IDE og SATA på bundkortet(der var en adaptor der lavede SATA-stikket om til IDE), men lige pt er den tilsluttet et IDE stik på bundkortet(det samme som cd-rom drevet). Til sidst ift. en manual, så er det ikke noget jeg er i besiddelse af(og desværre også noget jeg ikke kunne finde på nettet)... |
|
![]() |
|
Slettet_120331 ![]() -- ![]() Oprettet: 10-Maj-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1123 |
![]() |
Vil du ikke godt snart svare på om du har prøvet gendownloade windows? som sagt har jeg for under en uge siden haft nøjagtigt samme meddelelse som netop var på grund af et corrupt download. Troede først mit problem var at alle harddiske var formateret til ext4 og prøvede så at slette partioner men uden resultat.
googlede lidt og fandt frem til at den typisk kommer ved mangel på raid drivere og så corrupt download. og hvis du spørger mig lyder det underligt med raid problemer når vi snakker 1 harddisk.
|
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() |
Det er muligt at finde manualen til A7N8X-Deluxe på www.asus.com. Der er hverken drivere til Windows Vista eller Windows 7 fra Asus, så det KAN være at dit projekt bliver lidt op af bakke - bundkortet er vist i omegnen af 8 år gammelt. BIOS er kommet i v. 1008 samt 1009 beta - hvilken udgave benytter du - KAN have betydning for understøttelse af harddiske? På side 19 i manualen er nævnt en jumper der styrer noget med at koble SATA/IDE drev på bundkortet - interessant. På s. 91 står der noget om RAID på bundkortet og hvordan du styrer det - så burde du kunne afgøre om det ER slået helt fra.
|
|
![]() |
|
![]() |
@Briam
Jo, jeg har prøvet at downloade det igen, men fordi at jeg blev overbevist om at jeg ikke fik noget ud af at installere win7 pga at betaen var udløbet, så valgte jeg ikke at brænde den og i stedet bruge en win xp cd jeg havde liggende, og som jeg har brugt mange gange før. Men den havde nogenlunde det samme problem... @tipsen tak for linket, jeg vender tilbage herinde når det er prøvet... :) |
|
![]() |
|
![]() |
Efter at have flyttet jumperen, så SATA var fuldstændig slået fra oplevede jeg ikke nogen forskel ift at få det til at virke. Det har åbenbart ikke haft noget med det at gøre :(
|
|
![]() |
|
michael9000 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 01-November-2009 Status: Offline Point: 786 |
![]() |
Lidt gammel tråd, men dem læser man jo også når man har et problem
![]() Utroligt at ingen har foreslået at nulstille BIOS'en!
En anden skrev at bundkortet var 8 år gammelt. Mange af de ældre understøtter ikke harddiske større end 137GB så dette kune godt være en mulighed
|
|
![]() |
|
![]() |
Tjaa, det er en harddisk på 300 gb, men den er ca 4-5 år min harddisk. Men hvis jeg så skaffer en mindre harddisk, er der så ikke en måde at tilslutte min nuværende harddisk på?
|
|
![]() |
|
michael9000 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 01-November-2009 Status: Offline Point: 786 |
![]() |
En ekstern USB harddisk-boks.
Men jeg kan ved nærmere eftersyn se at bundkortet understøtter 48-bit LBA, så størrelsen skulle ikke være noget problem.
Her er manualen til bundkortet
Kig på side 37 og 107.
Nulstil BIOS'en. Tilslut harddisken bagefter.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |