|
Integration af sub/time aligning |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 19-August-2015 kl. 08:36 |
Hvordan bærer i jer af med det?
Bruger i et måle bånd og knapper afstanden ind i receiver, eller bare stoler blindt på Audyssey? Jeg fandt en metode som jeg syntes fungerer ret så godt. Sæt subwooferen til og spille i modfase. Sæt mikrofon vertikalt i lytte position. Lav et sweep fra 10hz-200hz på venstre front, og juster sub delay indtil man får det største dip omkring XO normalt ~80Hz. Rammer man det helt perfekte delay vil dippet være 5-10db dybere end hvis man bare justerer det én "centimeter" op eller ned. Til sidst skal der kigges på faseforløbet, midt i dippet skal fase plottet være en 100% lodret streg for og indikere enhederne spiller 180 grader ud af phase. Det kan være man har forsinket den forkerte højttaler(den som er længst væk/langsomst) Eller at man har forsinket den rigtige enhed 360 grader for meget. Men dette vil så blive afsløret på fase plottet. Til sidst skal man så bare lige huske og vende fasen igen på sub, og laver man så en ny måling skulle frekvensgangen gerne være dejlig lækker omkring XO hvis ellers de passer overfor hinanden i output/amplitude. Kigger man på fase plottet skulle det gerne være en flot jævn streg, ikke flad men jævn lidt alla de vi efterstræber på vores frekvensgang. Jeg har brugt samme fremgangsmåde mellem bas/mellemtone/diskant i mine fronter. Her har jeg så målt on axis. Startede med bas/mellemtone. Placerede mikrofonen midt imellem de 2 højde mæssigt, og 5 gange diameteren på bassen i afstand. 10" = 25.4cm x 5 = 127cm. Efter dette trick blev det uhyggeligt meget nemmere og konstruere/konfigurere minidsp'ens dele filter. Frekvensgangen er stort set perfekt omkring XO punkterne og der er praktisk taget ikke brug for parametrisk EQ. Uden EQ og Dirac spiller anlægget bedre end det nogensinde har gjort. Ja det var bare lige denne erfaring jeg ville dele med jer. Håber der er nogen som kan bruge det til noget. |
|
![]() |
|
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1153 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg bruger arc så distance skal sættes ind manuelt. Jeg måler afstand, taster dem ind og kører arc. Bagefter måler jeg også efter med REW og tweaker distance til det ser bedst ud omkring crossover. Den skal som regl ikke flyttes ret meget før den er der.
Det er vel det samme du gør bare fasevender for at se hvornår den er absolut dårligst hvorefter du vender fasen igen? Din beskrivelse ville være mange gange bedre hvis du smed et par billeder ind :-)
Redigeret af Berdel - 19-August-2015 kl. 09:32 |
|
![]() |
|
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Går ud fra du bruger REW, men god ide at bruge fase plottet til at ramme den rigtige fase (DOH!). Havde jeg ikke lige selv tænkt på :-)
|
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Berdel
Det var også din metode jeg brugte før tiden, men man kan godt få en fin frekvensgang omkring XO selvom delayet står meget forkert. F.eks hvis man forsinker sub en cycle for meget/360 grader for meget, eller hvad man nu kalder det. Du kan også flytte dit delay + - 25cm uden det ændrer ret meget på frekvensgangen. På den den anden måde kan du ramme det helt perfekt inden for 1 cm. Ved så ikke hvor vigtigt det er med en sub, at det er inden for én cm :-) Men tror det har mere og sige længere op i frekvens med mellemtone/diskant. Hvilket så kun er aktuelt for dem der kører aktiv deling selvfølgelig. Beklager jeg ikke lige fik taget en masse screenshot, var simpelthen for ivrig efter og blive færdig så der kunne lyttes. Men du kan kigge på den her, den er godt nok ikke tiltænkt subwoofer align, men princippet er jo det samme, bare med mikrofonen i lytte position i stedet for nearfield on axis målinger: http://www.livesoundint.com/archives/2003/july/align/align.php |
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja Trumle det er REW jeg bruger. Vil tro man også kan gøre det men en RTA måling, men den funktion fatter jeg hat af i REW, og den i XTZ room analyzer er ikke nøjagtig nok.
|
|
![]() |
|
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mener ikke man kan se fasen i RTA, men hvis du spiller en tone som har samme frekvens som delefrekvensen kan du i realtime se om summen af sub + L, C, R bliver højere eller lavere når du skruer på dit delay/afstand. Du kunne sådan set også bare et SPL meter på samme måde. Så skal de vise så lidt som muligt ved modfase eller så meget som muligt i fase. Det er sådan jeg har gjort tidligere.
|
|
![]() |
|
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1153 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det lyder interessant. Skåret ind til benet, så går metoden ud på at lave crossoveren værst mulig vha fasen og derefter dreje den 180% for at opnå det optimale?
|
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja sgu da Trumle sådan vil jeg gøre næste gang i stedet for de 5000 sweeps jeg lavede
![]() Så det jo bare og lave et sweep til sidst for og tjekke fasen. Ja Berdel sådan kan det vist godt beskrives. Men meget vigtigt og tjekke fase plottet ud til sidst. Ellers kan det være noget lort man har lavet. |
|
![]() |
|
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1153 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kunne vel ikke få dig til at beskrive, hvordan sådan et fase plot skal læses? Evt med et eksempel?
|
|
![]() |
|
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det jeg gjorde var at sætte crossover til 80Hz og sætte en 80Hz tone på. Kan f.eks laves i audacity. Så satte jeg REWs SPL meter i gang og skruede frem og tilbage på sub-afstanden i min receiver, indtil meteret viste så meget som muligt. Man kunne også have vendt fasen i subben, så skal man ramme så lav SPL som muligt. Bare husk at vende den igen når du er færdig. Man kan godt bruge en ukalibreret mikron, da der kun skal måles relative niveauer og kun en frekvens.
Hvis du har en ordentlig mikrofon så prøv Thomas metode. Det er nok mere præcist. EDIT: Hvis du bruger thomas måde kan du også se hvad der sker rundt om delefrekvensen. Det er vel nok så vigtigt. Redigeret af Trumle - 19-August-2015 kl. 11:27 |
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Her kan du se det ved hhv ~65Hz, ~110Hz, og ~175hz. Fasen (nederste kurve) er fuldstændig lodret direkte midt oveni dips'ne. Dvs 180 grader ud af fase. |
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og jeg går så ud fra det er rummets refleksioner der er skyld i de fase annulleringer i grafen ovenover.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |